Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M-Chassis Comp sääntökeskustelu

Aloittaja macman, 04.10.18 - klo: 20.57

PowerD

Tämän hetken sääntö runkojen osalta: "• Sallitut rungot etuvetoiset Tamiya M03, M05 ja M07 sekä takavetoiset M04 ja M06"

Stinde

Vähän "off-topic"...  :roll:
Juu Turkkuses on ajeltu Xpressin mineillä 21,5T koneella ja on ihan eri luokassa kun etuvetoinen Tamiya.
Eli kaksi eri luokkaa, ei sotketa toisiinsa  :wink:

Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

MonsTTer

Lainaus käyttäjältä: PowerD - 04.07.19 - klo: 13.09
Tämän hetken sääntö runkojen osalta: "• Sallitut rungot etuvetoiset Tamiya M03, M05 ja M07 sekä takavetoiset M04 ja M06"

M08 varmaankin sallitaan myös tulevalle kaudelle?
(o\_!_/o)

Ruusperi

Lainaus käyttäjältä: MonsTTer - 04.07.19 - klo: 16.13
Lainaus käyttäjältä: PowerD - 04.07.19 - klo: 13.09
Tämän hetken sääntö runkojen osalta: "• Sallitut rungot etuvetoiset Tamiya M03, M05 ja M07 sekä takavetoiset M04 ja M06"

M08 varmaankin sallitaan myös tulevalle kaudelle?

+1 tälle
EuroRC | Xray | http://www.fullspeedrc.fi

snakepoison

Heitetään pikkukommentti M4 luokasta . Mukavaa on ollut ajaa , autot saa säätöön suoraan paketista , eikä hop osia tarvitse. Lisäksi tuo xpress on ollut hintalaatusuhteeltaan loistava .
- auto xpress
- säädin vapaa kunhan blinkynä
- moottori 21.5 sensorillinen . Kannusta saa säätää ennakkoa ( ei outlaw-koneita )
- renkaana volanteen

Karkeasti nuilla säännöillä .

Ja samaa mieltä , ei enään miniin lisäluokkia , Stanukunkun ekapäivä oli aika tuskainen , kun autoja ja luokkia ajettiin paljon
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Luigi54/vielä vanhempi

Heitänpä tässä uuden asian sääntöihin liittyen:

3Racing on julkaissut juuri uuden M-Chassis etuvetoauton : 3RSakura Mini MG
Hyvin pitkälle samankaltainen Tamiya M07:n kanssa , ja osaksi käy osat myös ristiin.
Mahtuisi siis Compin sääntöihin pääpiirteissään , ja muuntautuu suoraan kaikkiin kolmeen akseliväliin.
Hinta RCMartissa 79,90USD rullaavana ilman koria..... kuulalaakerit , vakaajat sisältäen.

Kysymys kuuluukin: Voiko olla jokin muu valmistaja kuin Tamiya ????
Hyviä puolia: halpa (myös varaosat) , normi pinioni ja pääratas , jotkut osat käy ristiin M07:n kanssa .....
Huonoja puolia: tilattava ulkomailta , katsastuksessa enemmän tarkastettavaa , kun katsottava muutakin kun pinionin koko (vaikka sama ongelma on kyllä M07:ssa , kun on saatavissa vaihtoehtoja sisäisiin rattaisiin nytkin)

Mielipiteitä (asiallisia) saa esittää !!!
Että näin.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

jerzirccar1

Kaitsu.
Kysymyshän kuuluu että onko se selkeästi nopeampi, saman vauhtinen tai hitaampi....
Jos on selkeästi nopeampi niin miettimään sitten uudestaan.
On hienoa nähdä sivusta että tää on pysynyt merkki luokkana näinkin pitkään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 08.07.19 - klo: 11.37
Kaitsu.
Kysymyshän kuuluu että onko se selkeästi nopeampi, saman vauhtinen tai hitaampi....
Jos on selkeästi nopeampi niin miettimään sitten uudestaan.
On hienoa nähdä sivusta että tää on pysynyt merkki luokkana näinkin pitkään.
Jerzi

Ei voi tietää , kun ei oo ollut viel käytössä..... tai edes livenä nähty.
Mutta , jos rattaisto käytännössä sama , välityssuhde sama ,painopiste yhtä korkealla/matalalla , geometria suunnilleen sama(samanpituiset tukivarret) => sama vauhti.
Noin niinku äkkiä ajateltuna.....

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

jerzirccar1

Just näin Kaitsu.
Se täytyy muistaa että varikollahan sen pienen edun saa jo😆😆
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Luigi54/vielä vanhempi

#69
Lainaus käyttäjältä: Luigi54/vielä vanhempi - 08.07.19 - klo: 12.10
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 08.07.19 - klo: 11.37
Kaitsu.
Kysymyshän kuuluu että onko se selkeästi nopeampi, saman vauhtinen tai hitaampi....
Jos on selkeästi nopeampi niin miettimään sitten uudestaan.
On hienoa nähdä sivusta että tää on pysynyt merkki luokkana näinkin pitkään.
Jerzi

Ei voi tietää , kun ei oo ollut viel käytössä..... tai edes livenä nähty.
Mutta , jos rattaisto käytännössä sama , välityssuhde sama ,painopiste yhtä korkealla/matalalla , geometria suunnilleen sama(samanpituiset tukivarret) => sama vauhti.
Noin niinku äkkiä ajateltuna.....

:cool: Barbie :cool:

Tämähän kävi sitten joutuisasti: nim. unkka omistaa ko. laitteen ja lupautui antamaan sen käyttöön testausta varten ...ja vieläpä pisti samantien kustin poljettavaksi .... HIENOA ja KerhoCup-konsernin puolesta Suuuuuurkiitokset , tällaisista teoista ja asioista koostuu se yhteishenki >yhteisen asian edistämiseksi.

Elikkäs laitetta nyt sitten testataan Äänekosken matolla Saku Moilasen ja Kalle Raatikaisen toimesta.....
ja sitten vasta aletaan tekemään johtopäätöksiä.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

jerzirccar1

Unkka han on hieno mies.
Häneltä voisi tällaista jopa ihan odottaakin😊😊
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Luigi54/vielä vanhempi

#71
Compin sääntömuutostestit ovat käynnissä Äänekoskella; moottoria haetaan nykyisen rinnalle. Pohjatyötä on jo tehty keväällä , Stinden toimesta. Kiitokset siitä hänelle!!!
Sen verran on hajua , että todennäköisesti se olisi HW 10,5T QuickRun sensorittomana , tämä VAIN väliaikatieto..... vielä testataan.
3R MR alusta on myös testissä , ja sen osalta näyttää , ettei siitä olisi Comppiin ......
Myös rengasruletti pyörii testissä .....

NÄMÄ VAIN VÄLIAIKATIETOJA , vielä ei kannata "klikata" tämän perusteella.....

Pikku hiljaa aletaan myös hahmottelemaan KerhoCup-kisakalenteria, Äänekoski ilmoittanut halukkuutensa järjestää 1. osakisa ja muutkin mahd. kisajärjestäjät voisivat ottaa minuun yhteyttä asian tiimoilta.
KyPakin osalta tilanne on auki , mutta jotain hajua on uudesta kiinteästä ajopaikasta.... aika näyttää.

Endurancen osalta on myös ollut puhetta akkujen kapasiteettirajoituksesta, mahd. se olisi 6000mAh.

Että silleen.
Saa kommentoida.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

MonsTTer

#72
Mites M-08?
Ja mites se brz subarun kori?
Ja vielä mites maavara?
(o\_!_/o)

Luigi54/vielä vanhempi

M08 nähdäkseni tulisi sallia.
BRZ korin tarina tässä luokassa on päättynyt ..... siitä oli jo keväällä puhetta.
On myös ehdotettu seuraavien korien hyväksymistä:
BittyDesign HC-M Honda? BD FWD-HCM  ja  ProtoForm Seat? PL1567-25 , kumpikin ilman siipeä.
Kumpikin EuroRC:n listalla...... ProtoForm on 176mm leveä ja luulisin myös BD:n olevan samaa luokkaa , realistisen näköisiä ainakin ovat...... eikä matalia läpysköjä.

Maavara ... niin joo ..... keskustelun paikka.  ..... Hyvä huomio !!

Tarkoitushan olisi tehdä selvempää eroa Compin ja Classicin välille.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Stinde

Vähän "lookki" kärsii...ilman siipeä siis  :wink:
Kenties Compin korkeutta vois laskea,  varsinkin jos renkaan halkaisija pienenee

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Stinde

Menipä ohi silmän tuolla edellä ollut viesti...

Itse kyllä sallisin sensorijohdon Compissa, moottori toimii pehmeämmin kun nopari "tietää" missä vaiheessa kone on.
Nopari tietty "blinky-moodissa", eli 0-ennakolla

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

1050

Onko edellä mietityt rengas- ja moottorimuutokset tarkoitus toteuttaa nykyisten rinnalle vai nykyisten tilalle? Toisin sanoen voiko menneen kauden comppiautolla varmuudella osallistua tulevan kauden kisoihin?

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: 1050 - 03.08.19 - klo: 17.15
Onko edellä mietityt rengas- ja moottorimuutokset tarkoitus toteuttaa nykyisten rinnalle vai nykyisten tilalle? Toisin sanoen voiko menneen kauden comppiautolla varmuudella osallistua tulevan kauden kisoihin?

Nykyisten rinnalle.
Kyllä voi.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

#78
Viimeiset testit suoritettu ja dataa analysoidaan elikkäs
Compin säännöt alkavat hahmottua .....


:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Sääntöpäivitykset lisätty punaisella sääntöosioon.......
Saa kommentoida !!!!


:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Pekkanen


Stinde

Isolla ( D60 ) renkaalla jatketaan... sittenkin...kö ?

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Luigi54/vielä vanhempi

Joo ... kyllä tuleva kausi vielä ......


:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

MonsTTer

Eiks maavara säännön ois voinu ottaa pois kokonaan?
Vai onko ideana, et jos joku ajaa samalla autolla myös classikkia? :huh:
(o\_!_/o)

Luigi54/vielä vanhempi

Maavaran suhteen tehtiin kompromissi; M03:sta alkaen M06:een asti rungot on suunniteltu tietylle (suuremmalle) maavaralle ja jos vapautettaisiin kokonaan , ei tehtäisi oikeutta vanhemmille rungoille , siksi päädyttiin kax milliä matalampaan ratkaisuun. Taustalla on myös Compin vauhdin lisääminen jonkin verran suhteessa Classiciin. Classicissahan on edelleen 6mm maavara sääntö.

:cool: Barbie :cool: 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Ruusperi

Sitä tässä pohdin, että onko yleisesti tiedossa millä noparilla saa parhaat turbot ja tehot moottorista ilman sensorikaapelia?

Siksi kyselen ääneen kun vaikuttaisi sääntöjen perusteella ettei kyseisiä säätöjä ole erikseen kielletty ja viime talven endurancessa osa kilpureista meni heittämällä suoralla ohi  :police:

Ainakin krossipuolella usein säädän itse drive frequency asetusta, isompi taajuus pehmentää moottorin luonnetta ja matalammalla taajuudella saa viimeisetkin tehonrippeet irti koneesta.
EuroRC | Xray | http://www.fullspeedrc.fi

Luigi54/vielä vanhempi

#86
No niin .... Niinpä niin.
Kyllä mahdollisuuksia on tietysti , jos aletaan leikkimään "moottorikartoilla" ....... Vaan tämähän ei ole tarkoitus, alkaa kuullostaa pro-meiningiltä.
Kaikkiko pitäisi erikseen kieltää ? .... Hmmmm
No okei kielletään , kaikenmoiset ohjelmoinnit sitten eli nopari pakettisäädöillä .... Toinen asia on sitten asian todentaminen , mutta ei hätää ; "kuskihan vastaa autonsa laillisuudesta".

Muotoilen asian sääntöihin(jos katsotaan tarpeelliseksi) ja sinne on myös muutamia koreja lisää.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

MonsTTer

Mulla on kyllä semmonen käsitys et turbot ei toimi ilman sensoria.

Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä.
(o\_!_/o)

Stinde

#88
Citikka tosiaan lensi pääsuoran lopussa....Mutta tais olla kyllä Pinionin piikeistä kiinni  :roll:
Ei lähtenyt kurvista...mut suoran pää tuli silmille

Ei noparin turpot ja ennakot minunkaan mielestä toimi ilman sensorijohtoa.

Mutta Blinky-moodi eli nolla-ennakko noparista ja sensorijohto olis ratkaissut tämän ongelman  :wink:
Helppo "katsastaa" ja kyllä sen sit tosiaan huomaa jos joku koittaa kusettaa .  Vauhdin muutos on senverran merkittävä.

-Timppa

Ps. Ilman sensorijohtoa moottori rusahtaa tosi ikävästi liikkeelle lähdettäessä.
Rasittaa moottoria, noparia ja vetorattaita  :sad:
Ainakin mun halpisnoparilla
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Modekter

tuli tuossa mieleen että saako iskaritornit rakentaa itse hiilikuidusta? suunnilleen samoissa mitoissa kuin nuo kaupalliset.

eihän ne kalliita toki ole mutta nyt tuo postin lakko vähän aiheuttaa ongelmia tilatessa ulkomailta.

ps. mahdollisesti tulossa korialle kisoihin.