Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

O.S:ltä revised 4-tahtimoottori autoihin

Aloittaja Mika R, 12.02.05 - klo: 11.10

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Noh, nyt on äänet kuunneltu  :D
Ensimmäinen starttiboksi ei jaksanut nytkäyttääkään moottoria, toinen isolla moottorilla varustettu jaksaa juuri sen verran pyöräyttää, että kone tärähtää käyntiin. On jokseekin erillaiset äänet kuin kaksitahtisissa :mrgreen:

onks kuvei?

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Lainaus käyttäjältä: "brutales"Noh, nyt on äänet kuunneltu  :D
Ensimmäinen starttiboksi ei jaksanut nytkäyttääkään moottoria, toinen isolla moottorilla varustettu jaksaa juuri sen verran pyöräyttää, että kone tärähtää käyntiin. On jokseekin erillaiset äänet kuin kaksitahtisissa :mrgreen:

onks kuvei?

Mitään kuvei, ku viteoo  :wink:
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Catiska

E oo... En ole vielä ajanut kuin minuutin verran. Pitää huomenna päivänvalossa jatkaa harrasteita. Onkohan nelarin säätämisessä mitään erityistä?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

Ei..yksineulainen kaasari, helppo säätää. Kunhan maltat ajaa huolella sisään niin piristyy kummasti kun alat kiristää neulaa..

Catiska

Juu, vielä savuttaa kuin sellutehdas ja liikkuu kuin aurinko. Nyt paikalla kevyt vauhtipyörä, saas händä, pitääkö vaihtaa painavampi tilalle, sellainenkin löytyy valmiiksi.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Catiska

Se painavampi vauhtipyörä tuntuu paremmalta, ja käynnistäminenkin on helpompaa, starttiboksi jaksaa paremmin pyörittää moottorin käyntiin. Kone käynnistyy kyllä erittäin helposti. Kytkin vain aiheuttaa ongelmia. Siinä on sellainen perinteinen Kyoshon kytkin, joka löytyy esim. Mad Forcesta ja muista niistä halpis-kyoshoista. Nyt pitäisi löytyy paremmat kytkinpalat niiden kökköjen tilalle. Ne ei pidä kunnolla ja jäävät välillä jumiin --> kone stumppaa jarruttaessa. Myös moottorin ääniin on totuttelemista. Heti ei meinaa edes tajuta, että kone kiertää jo maksimissaan, nelarin matala mörinä hämää. Kunhan saan kytkimen iskuunsa, niin eiköhän se siitä. Jotkut alupalat löysillä jousilla olisi hyvät. Kytkimen pitäisi varmaa ottaa kiinni jo melkein 2-t moottorin tyhjäkäynnin tuntumassa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

ldlz

Koita ottaa niitä kuvia ja videoo :D
E-Mail: Idlz@luukku.com

Catiska

En viitsi ennenkuin saan tuon toimimaan kunnolla. Tänään on sulanut jo kolme kytkintä... Yksi Kyoshon, yksi SPM ja yksi Team Losi, viimeinen oli jo valmiiksi aika kypsä. Pitää jostain saada siihen alupalat ja niihin varmaan lisää painoa, jotta tarttuu tarpeeksi matalilla kierroksilla. Säädötkin tosi rikkaalla, mutta sitä on turha säätää, ennenkuin kytkimet kestää. Kotimaisten firmojen nettisivuilla vain on aikas heikosti kytkinkäpäliä tarjolla, eikö niillä ole, vai eivätkö viitsi kertoa niistä asiakkaille?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Jankka

Xray:lla on ainakin alu-kytkinpaloja, eli soitto tuonne ---> http://www.iso-hepa.com , niin homman pitäisi onnistua.

ldlz

Onko tuossa wankel koneessa, jonka kuva edellisellä sivulla oli, niin kuinka paljon tehoa? yli 5hp? Siinä näkyy olevan myös joku jäähdytin.. Onko siitä lisää kuvia?
Onko joissakin RC-autoissa todella ahdin ??? :D:D:D
E-Mail: Idlz@luukku.com

Catiska

Kiitoksia vinkistä! Tilaus meni I-H:lle... Saas nähdä, milloin saa kytkimen. Nyt olen vain pari seuraavaa viikkoa aikas lailla ulkomailla, mutta jos joku kerkeäisi hakea ne, niin viikonloppuna voisi päästä testaamaan kunnolla.

Siinä Wankelissa on 1,27 hv...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Pitää jostain saada siihen alupalat ja niihin varmaan lisää painoa, jotta tarttuu tarpeeksi matalilla kierroksilla
Olisko tässä:
http://www.novarcproducts.com/clutchshoes.html
Noihin lisätään pikkuruuveja (kuvissa) painoksi :wink:
Ja täältä saa tilattua:
http://www.jp-nitroracing.com/
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Catiska

Lueskelin Jenkki-foorumilta eräästä hepusta, joka ajaa kisaa Revolla jossa on myös tuo Ossin nelari. Hänellä oli myös ongelmia kytkimen kanssa, palat suli tai luisti, mutta päätyi samaan ratkaisuun kuin minä, eli alupalat väärinpäin ja tarvittaessa lisäpainot paloihin. Ei minulla ikinä palat ole näin pahasti sulaneet, kolme kytkintä suli tankillisella, niin että kytkimestä savu nousi ja palat on ihan palaneet karrelle... Mutta, onneksi nuo alupalat väärinpäin kuulemma toimii. Komposiittipalat väärinpäin ei pitäneet edes ilman jousia...

Ääni on kyllä hauska, matala murina. Pitää vain rakennella jonkin sortin äänenvaimennin, niin saisi tuota meteliä vähän pienemmäksi ja samalla ääniä matalammaksi.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Catiska

http://home.comcast.net/~dp250f/video/RevoThumper.wmv

Tuossa video, jossa Revossa samanlainen nelari... Kuski on vähän tumpelo, mutta äänistä erottaa nelarin aika hyvin ;-)
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "brutales"http://home.comcast.net/~dp250f/video/RevoThumper.wmv

Tuossa video, jossa Revossa samanlainen nelari... Kuski on vähän tumpelo, mutta äänistä erottaa nelarin aika hyvin ;-)
Aivan mahtavat soundit :D
Hyvin tosiaan erotti kilpakaverien äänistä nelarin.
Tyhjä

Catiska

Juu, ei mene sekaisin... Ja ihan hyvin 0,9hv kuljettaa tehokkaampia 2-t moottoreita vastaan... Vaikka, ei tuossa oikein päässyt vertailemaan, kun kuski kämmäsi aina kun tuli kunnon kisatilanne. Mutta, näytti se kiihtyvän ihan siinä missä 2-t moottoreillakin. Sain häneltä juuri äsken vinkkejä moottoria ja kytkintä varten.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

Kiihtyä sen pitäs paremmin kuin 2-tahti (ja kiihtyykin ainakin ku touring autoja verrattiin), ongelma tulee huipuissa, siellä nelarin rajoite tulee vastaan.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Lueskelin Jenkki-foorumilta eräästä hepusta, joka ajaa kisaa Revolla jossa on myös tuo Ossin nelari. Hänellä oli myös ongelmia kytkimen kanssa, palat suli tai luisti, mutta päätyi samaan ratkaisuun kuin minä, eli alupalat väärinpäin ja tarvittaessa lisäpainot paloihin. Ei minulla ikinä palat ole näin pahasti sulaneet, kolme kytkintä suli tankillisella, niin että kytkimestä savu nousi ja palat on ihan palaneet karrelle... Mutta, onneksi nuo alupalat väärinpäin kuulemma toimii. Komposiittipalat väärinpäin ei pitäneet edes ilman jousia...

Ääni on kyllä hauska, matala murina. Pitää vain rakennella jonkin sortin äänenvaimennin, niin saisi tuota meteliä vähän pienemmäksi ja samalla ääniä matalammaksi.

Onkos mitään uutta tämän tiimoilta?

edit: Tosiaan, nyt pääs kuuntelee noi äänet, hyvin erottui muista.

Catiska

Tulin eilen illalla Ruottista, kotona parikin postiosoituskorttia, eli kytkinpalat olisi postissa. Maanantaina saan ne sieltä, mutta lähden tiistaina taas Viroon ja keskiviikkona Ruotsiin, joten en varmaan ehdi kokeilla... Äänenvaimennin on tuossa villoja vailla, tarkoitus olisi vetää putki auton taakse, ehkä tuplilla...

Ossin moottorissa on nyt parempi kaasutin ja Perryn VS30 polttoainepumppu paineensäätimellä on postissa. Ne on kuulemma hyvinkin suositeltavat muutokset haettaessa hieman lisää tehoja moottoriin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

wau!  8)

kerro sitten taas kun homma etenee

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "ldlz"Onko tuossa wankel koneessa, jonka kuva edellisellä sivulla oli, niin kuinka paljon tehoa? yli 5hp? Siinä näkyy olevan myös joku jäähdytin.. Onko siitä lisää kuvia?
Onko joissakin RC-autoissa todella ahdin ??? :D:D:D
Missä jäähdyttimen näit?Ja ahtimen saa reippaalla sadalla eurolla ;) Täytyykö ton nelarin polttoaineen seassa olla öljyä,vai kiertääkö öljy koneessa niinku normaalissa koneessa?
RB,the power of champions.

Sakkeri91



Eikö tuossa vasemmalla ole aika selvästi jäähdytin?

Juuzmo

Hupsis,näin vaan tän kuvan  :oops:
RB,the power of champions.

Catiska

No, nyt pääsin pikaisesti kokeilemaan uusia hiluja autoon. Eli kytkimeen sellaiset osat, että pitäs toimia, ja toimikin hienosti. I-H:lta X-Ray alu kytkinpalat väärinpäin pehmeillä jousilla, jota vielä hieman löysytin. Kytkinongelmat hävisi heti.

Perryn VS-30 polttoainepumppu/säädin toimi myös hienosti! Moottori meni säätöihinsä todella helposti ja nopeasti, apuna tietty myös HPI:n komposiittikaasutin, jonka muuten sain joskus aikoinaan sinulta Mika sen Epic 0.18 moottorin myötä  :wink: Pumpusta on se hyvä puoli, että polttoainetta tulee tasaisella paineella kokoajan, eikä ole riippuvainen tankin paineesta. Etenkin nelarissa, missä kaasutin on ylhäällä, tuntui olevan pientä ongelmaa polttoaineen paineen kanssa ilman pumppua ja paineensäädintä.

Nyt alkoi auto kulkea ja kiihtyä, niinkuin odotinkin. Ääni vain hämää, tuntuu kuin moottori kävisi hieman korotettua tyhjäkäyntiä ja kuitenkin vauhtia on reilusti! Vielä kun ehdin rakennella vaimentajan ja putkiston, korjata iskarit yms, niin pääsee testailemaan moottoria kunnolla, nyt vain pikainen muutaman minuutin fiilistely...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

Loistavaa!

Täytyy itsekin miettiä tuota sitten.

Toisaalta minulla on vielä pakissa sellainen eräänlainen kontrolloitu hehku jolla saa moottorille hehkuvirtaa riippuen kaasun asennosta (säädettävä); tällöin tyhjäkäynnillä ja alemmilla kierroksilla se hehkuttaa tulppaa jolloin "ylimääräinen" nitro palaa pois tehokkaammin ja kone lähtee pirteämmin. Ylemmillä kierroksilla se ei sitten hehkuta. Ainakin moisesta oli apua .26 nelarissa. Varmaan tuo 2-neulainen kaasari auttaa myös, joka pitää varmaan itsekin laittaa sitten, katsotaan.

mascot

http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm


Tuossa olisi 1.20 nelari autoon tai helikopteriin... ;) Ja moottori on valmiiksi ahdettu (0.9 bar jatkuva ahtopaine) ettei tartte mitään teeseitse viritelmiä...

Itselläni on saman firman Lennokkimoottoreita muutama. Kepittävät KAIKKI saman kokoluokan moottorit käyntivarmuudellaan ja tehoillaan...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Mika R


mascot

RC Sabe on Yamadan virallinen suomen jälleenmyyjä (YS moottorit tilaus tavaraa). Tosin tuota 120 SCH moottoria ei enää valmisteta koska koptereiden rungot eivät kestäneet sitä... Jostakin ulkomailta saattaisi ehkä löytyä vielä...

http://www.hobbypit.com/eng/store/cat_detail.cfm?catid=41&manid=13&startrow=1

Tuo taitaa olla ainoita paikkoja missä näyttää vielä olevan ko moottoria... ja hintakin vain $547 ;)
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "mascot"Tosin tuota 120 SCH moottoria ei enää valmisteta koska koptereiden rungot eivät kestäneet sitä...
:shock: kuutiotuumat puhuvat asiaa :twisted:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

The_great_s

OT:nä nuista vanteista/gummeista. Minkä kamppeen isommat pylpyrät käy noille hyperin hexeille? Ongelmia etunakkien kääntökulmien kanssa? Miten jaksaa suddaa vakio 4-porttisella? Tietoa? häh? :D  Itsellä hyperi pelkästään piha/soriscrossauskäytössä ja ajattelin jotta paremmin kestää kaverien revojen ja savagejen beesissä... :shock:

Tuo nelari kiinnostaa kanssa, kun sopiva setti kytkimineen ja välityksineen Brutalesille löytyy niin laitatko koko listan muutoksista näkösälle??

Samppa
kahta en vaihda, giniä ja vauhdissa pakille...