Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nürbergin messut

Aloittaja Niko, 14.02.05 - klo: 00.07

jerzirccar1

- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....[/quote]

V ja L = rocker arm.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....

Juu, ilmanvastus pienenee, mutta sillä ei näissä härpäkkeissä ole merkitystä. Jousittamaton massa pienenee... Kuinkas tuon perustelet? ................................... Revossa nuo kaikki samat lisättynä jousituksen tangolla ja sillä L-linkulla, eli mielestäni jousittamatonta massaa enemmän. Progressiivisuudessakaan ei eroja, riippuen halutusta suunnittelusta.
Tapaus REVOa en tunne (  :?:  ), joten en siihen kantaa ottanutkaan.
Formulatyyppisissä kyllä tukivarsirakenteet kevenevät kummasti, kun ne muuttuvat VAIN varsiksi. Paljon tavaraa siirtyy jousitetun massan "puolelle".
Näemmä pikkuautofoorumilla ei passaa edes vihjata oikeisiin autoihin päinkään....  :wink:

Perustelehan, kuinka jousittamaton massa muuttuu "tangoiksi" Kyllä edelleenkin iskarin varsi yms. on jousittamatonta massaa, ja lisäksi tulee se tanko ja linkku. Lisäksi vastuksiksi tulee linkun laakeroinnista johtua kitka. Mietihän, mitkä kaikki osat siinä on jousittamatonta massaa oikeasti, älä vain tuijota mainoslauseisiin. Jousittamatonta massaa on kaikki sellaiset osat, jotka liikkuu tukivartta heilutettaessa silloin kun korin liike estetään. Monet näistä osista on sen laisia, että ne liikkuu vain esim. toisesta päästä, jolloin jousittamattoman massan määrä on laskettava suhteista. Mutte, kuitenkin tuossa mainitsemassasi tyypissä on jousittamatonta massaa enemmän kuin perinteisessä, formuloissa käytön syy on ilmanvastus, RC-autoissa mainosmiehet.
Totta, vaikka liike muunnetaan sivuttaiseksi on se jousittamatonta silti, tukivarsissa, vetoakseleissa ja raidetangoissa tilanne onkin toinen, periaatteessahan puolet on jousittamatonta massaa.....
Rockerissahan ei voida laskea koko painoa jousittamattomaksi, vertaan periaatetta tukivarsissa (Koko rockerhan ei liiku periaatteessa, vaan kiertyy).
Vertaan nyt hivenen Revoon.....
Mutta mikä Push Rodissa (Yksi alu Push Rod painaa 7,75g) ja Rockerissa menetetään sitä takasin saadaan iskun vaimentimen varren painosäästässä (Vertaa Savagen iskunvaimentimen mittaa Revon vastaavaan, kummassakin suurinpiirtein samat joustovarat).
Myöskin muoviset vetoakselit painavat noin puolet vastaavista teräksisistä ja ovat silti vahvemmat (Kokemusta kummistakin, siksi omassa paluu muovisiin).
Sekä pivot toteutus on kevyempi verrattuna perinteiseen C pala toteutukseen, jäähän koko ns C pala pinneineen ja pultteineen pois (Tosin 2kpl alu pivot ball:ia ainaa 9,5g).
Revon jousitus ratkaisuun suurin etu on säädettävä progressiisisuus, niin suureen progressiivisuuteen ei perintisellä ns pysytyjousi ratkaisulla päästä.
P3 Rockereilla esim ensimmäiset 3cm on kuin ei jousia tuskin olisi, loppupäässä saakin painaa kunnolla etta auton saa pohjattua.
Long Travel rockerit on taas liki progressiiviitomat, auto painuu liki alusta loppuun yhtä pehmeästi (Normaali ratkaisussa täytyisi jousi iskunvaimennin elementti kääntää jo "negatiiviseen" kulmaan, siis auton keskilinjasta ulospäin!).
Sitten vähän tuon rockerin toimintaperiaatteesta (Meni tovi ennenkuin itsekkin ymmärsin jotenkuten), rockerissa pystytään "pelaamaan" kolmella eri osa alueella jousitusgeometriassa (Neljäs on vielä push rodin alapää tukivarressa).
Vipuvarren pituudella laakerointipisteestä niin sisäänmenevässä (Nimitän nyt vaikka siksi push rodin päätä) varressa kuin ulosmenevässä (Tarkoitan iskunvaimentimen päätä), sekä näiden suhteellisella kulmalla laakerointipisteestä (Joka määrää taas progressiivisuuden).
Mutta ainakin kulman suurentaminen vähentää progressiivisuutta ja päin vastoin (Periaattessa 90 asteen rockerin kulma on neutraali ja vastaa iskunvaimentimen perinteistä asentoa normaalitoteutuksessa).
Eli voidaan puhua L kulmista tai V kulmista, näiden erona on vain progressiivisuuden määrä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Niin, tuota tarkoitin, ettei jousittamaton massa muutu tankojen avulla jousitetuksi. Progressiivisuutta saadaan tuolla rakenteella lisää, ja varmaan riippuu autosta, tarviiko sitä vai ei. Omissani en perinteisilläkään konsteilla käytä maksimi progressiivisuutta, tekee mielestäni ajon levottomaksi. Mutta, joku toinen auto voi hyötyäkin siitä.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg