Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nikkojen virittäjät?

Aloittaja -SS-, 27.03.05 - klo: 19.19

tf2

Se taitais tulla vähän turhan kalliiksi jos se ei toimiskaan ja noi rattaat kuluis heti  :shock:  :mrgreen:
Myydään Hpi Firestorm,RTR...

-SS-

Portaaton nopeus? eli tarkemmin?

Sen huomasin, että autossa ei ole moottorissa sitä high - low nappia ollenkaan, mutta auto kulkee silti aluksi hiljaa ja alkaa sitten kiihtyä.

Toki nopeus oli erillainen toisella nikon ns: piirilevynoparilla, koska sillä koitettuani auto kiidähti heti ja meni suht. nopeasti.

Tuossa piirilevy nopeudensäätimessä on jotakin ero edelliseen, sillä aivan kuin se ei päästäisi moottorista kaikkea tehoja irti, sillä piirilevy ei haise ajon jälkeen, eikä hajoa, joka on outoa tavalliselle "Rimpulan" piirilevylle, koska yleensähän ne hajoavat sinisenä savuna ilmaan.

Onko ledivalojen lisäksi joitakin suhteellisen yksinkertaisia lisäominaisuuksia mitä olette rakentaneet Nikkoon?

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "stone bomber"Portaaton nopeus? eli tarkemmin?

Vähän samantyyppinen juttu kuin 1:1-autoissa. Pienellä kaasupolkimen painalluksella tai löysäämisellä saat muutettua nopeutta tarvittaessa vaikka vain 1km/h, portaallisella nopeudensäädöllä taas nopeus pysyy vakiona aina tiettyyn kaasuvivun asentoon saakka ja sitten se kasvaa tai hidastuu aika reippaasti..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Cubic-

Eikös siihen nikon alkuperäiselle piirilevylle voisi vaihtaa virransyöttö komponentit. Vähän samanlainen juttu kuin Mini-Z:ssa. Ottaa alkup. pois, tilaa parempia Elfalta/farnellilta/muualta ja juottaa kunnon tornit(2x4 fettiä esim.) alkuperäisten paikoille. Periaatteessahan tuo sitten kestäisi enemmän virtaa jopa kireämmälle koneellekkin... :roll:
Rc miehen tiellä pitää...

-SS-

Juu, tuota ei ole tullut mieläänkään, mutta itselläni on juuri Tamiyn Black Footin piirilevy, jota ajattelin koittaa tuohon autoon, kun alkuperäisessä autossaan piirilevy toimii 8 kertaa 1.2v pattereilla eli V:määräksi osoittautuu 9.6voltin akku, joten kun oma akkuni, jota Drogs´terissa käytän on vain 7.2v, tosin motti nyt parempi ja tuo kyseinen piirilevy käypi sitten jo ihan kunnon kiteellä niin saatan saada auton paremmin toimimaan :)

Tietty tuota servot,- (kaasu, kääntö), mekaaninen nopari ja jäähdytin säätämistä voisi yrittää rakennella, sitten auto muuttausi jo ihan totaalisesti kunnon Rc-autoksi.

Onko kenelläkään tuota Tamiyn Black Foot autoa?
Entä Kyoshon Pegasusta?

Grogs´terissa on portaaton nopeus ilmeisestikin.

HPI FatPipe

ei kannnata haaskata aikaa tollaseen.
Spektrum l Tamiya l Castle Creations

SlidSlide

Joillekkin polttisten kans räplääminen on ajanhukkaa ja nikkojen kans räplääminen kivaa. Jokasella on oma maku ja omat mielipiteet, esim: joku tykkää räpistä ja joku toinen heavysta. Et wänk off.

-SS-

Juu, tuo Drogs'ter on alkanut taas hiipumaan, johtuen nikko auton Piirilevy ns. Nopeudensäätimestä, vaikka avasin muovi Boxin, johon piirilevyt on suojattu ja annoin ilman kulkea sisään ja ulos oikein kunnolla, niin silti kuumenee tuo kyseinen Nopeudensäädin.

Pari päivää sitten sain autosta nimeltä Black Foot yhtenäisen piirilevyn, jossa on sekä käännölle, että kaasulle kaikki tarvittavat, sekä kiteelle paikka. Auto on siis Tamiyn rakentama. Mukana sain piirilevylle kääntöservon, joten saisin sen myös vaihdettua parempaan, kuin alkuperäisen nikon servo.

Ajattelin, että voisin asentaa kyseisen servon, ja joutella johdot piirilevyyn, sekä vaihtaa siis nuo nikon 2kpl piirilevyt 1kpl yhtenäiseen Black Fotiin piirilevyyn.

Alunperin, kun sain auton ensimmäistä kertaa liikkeelle ja ajoin n. 5metriä alkoi alkuperäinen Nikko Raptorin ns. Nopudensäädin piirilevy käryämään ja lopulta se sitten hajosi sinisellä savulla maustettuna.

Vaihdon piirilevyksi kaverini Nikko Scarab piirilevyn nopudensäätimen, mutta se kestää yhä edelleen, PAITSI että autosta ei lähde yhtään enään tehoja, verrattuna alkuperäiseen piirilevyn nopeudensäätimeen.

Mikä tälläinen ihmeellisyys sitten voisi olla? Akkuna käytän viritettyä 3300mAH:n akkua, joka oli kummassakin ajossani aivan täynnä.

Moottorin testasin toisessa autossa, eikä siitäkään ole lähtenyt tehoja kadoksiin, eli akku tai moottori eivät vaikuta.

Syyksi ajattelin itse, että kun ns. Nopeudensäädin Piirilevyt ovat toisistaan 'Radikaalisesti' Eroavia, ja uusi tämän hetkinen piirilevy Nopari, ei päästä kaikkea voimaansa irti, vaan säätää sen jollain ihmeellä niin, ettei piirilevy hajoa?

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä virittelystä?
Ainakaan ei moni ole jaksanut lueskelujeni perusteella rakentaa enään Nikkoa virityksillä, kun on alkanut kärähdellä ynm..
Olenko sitten aivan omilla tiedoillani rakentamassa jonkinlaista ihme autoa, jota ei olla kauheesti rakenneltu?

Tuommosta nyt aluksi, ja pistetään taas Nikko Foorumi elämään!

-SS-

Mihin katosi tämän Foorumin keskustelijat?
Loppuiko innostus vai eikö enään kiinnostusta ole nikkojen virittelyyn?

Miten porakoneen moottorin saa asennettua nikkoon?
Muita moottori mahdollisuuksia?

lerssinen

Lainaus käyttäjältä: "stone bomber"Mihin katosi tämän Foorumin keskustelijat?
Loppuiko innostus vai eikö enään kiinnostusta ole nikkojen virittelyyn?

Miten porakoneen moottorin saa asennettua nikkoon?
Muita moottori mahdollisuuksia?


En tiedä kun en oo koskaan kokeillu mutta kaveri laitto kerran porakoneen 16.8v akun nikko dirty jeeppiin ja luuli että se kestää :D

-SS-

Jaa, tuollasta tehoa ei kyllä yksikään nikko kestä, edes virimotin kanssa :)
Itse olen saanut 9.6 toimimaan, mutta isompien kanssa tulee tehot vain savuina ulos   :lol:

Yritin juuri saada Vastarin kytkettyä nikon piirilevyyn, että saisin kiteellä toimivan ohjaimeni käyttöön, mutta projekti on "Vähän" hankala, koska pari kertaa olen jo kokeillut, mutta ei vielä toimi.

Olisiko ideaa mihin kaikkiin vastariin osiin tarvitsee kytkeä nikkoauton piirilevyn osia: Itse ajattelin, että Nikko auton kaasu- ja kääntö johdot pitäisi kolvata tuonne oikean vastarin ottimiin, mutta kun 4 johtoa pitäisi asentaa 3 johdon paikalle niin mitenkäs se onnistuu rikkomatta jotain?

Lisää ideoita Drogs'teri autoni virittelyyn?

Duster1

Tämä kuuluu samaan kategoriaan Nikkojen kanssa, mutta on 1/6.

http://www.savenmaa.fi/tuotteet/33/auto79.phtml
Axial SCX 10 TR

tomppa82

stone bomber: Melkein suosittelisin kyllä laittamaan ihan kunnon noparin siihen nikkoon, jos virittää sitä haluat. Niin ja tietenkin se vakio-piirilevy h*l*tiin... Pääset huomattavasti helpommalla..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

-SS-

Juu, tuossa tuumailtuani aloin piirtää kysiestä Drogs'teria paperille sekä kaikkia muita osia miten ne sitten sijoittaisin autoon:

Eli nyt tarkoituksena olisi laittaa -JB- Drogs'teriin seuraavanlaisesti:
Auton piirilevyt pois samoin ns. kääntöservo, sekä muutella hieman muvoituksia, tehdä sopivat kolot seuraaville osille:

-Kääntöservo paikalleen auton etupäähän (Hankaluuksia aiheuttaa vain Nikko tekijöiden mahtavasti luotu muovi "Klöntti" eli etupäätä ei yksinkertaisesti saa irti ilman väkisin repimistä, mutta se tuskin projektiani kaataa)

-Kaasuservo paikalleen ja siihen sitten liitteeksi mekaaninen nopari ja jäähdytin, kaikki johdotukset: Moottoriin, jäähdyttimeen, servoille, vastariin, on/off nappiin, akulle ynm..

Eiköhän sitten saisi auton 'Kulkemaan' kun ei tuo nikon ns. piirilevy nopari antanut yhtään tehoja.

Mutta kuten huomata voimme eikö täällä kukaan ole aiemmin tälläistä projektia nikko autolle tehnyt? Onko tässä siis ensimmäinen tiedettävissä oleva rakennus?

Kun saan Projektin valmiiksi ja, mikäli Drogs'ter kulkee hyvin voin pistellä videoo halukkaille, tuskin niitä paljoa ole, kun ei nikoilla moni ajele, mutta auto on tämän projektin jälkeen jo kunnon sähkö rossari...

Toiveissa ja unelmissa saa elää, mutta voiko ne toteuttaa?

ClodZ

Lainaus käyttäjältä: "stone bomber"Mutta kuten huomata voimme eikö täällä kukaan ole aiemmin tälläistä projektia nikko autolle tehnyt? Onko tässä siis ensimmäinen tiedettävissä oleva rakennus?

Mulla on Nikko Dirty Jeep II:seen laitettu ohjausservo, vstari ja elektr. nopari. Servo meni ihme kyllä heittämällä paikalleen, Nikko on nimittäin käyttänyt noissa ns. feikkiservoa, joka on täsmälleen standardiservon kokoinen, mutta ei sisällä mitään ohjauselektroniikkaa, ainoastaan moottorin. Ajomoottorina noissa on rs240sh, joka ei kovin pitkään kestänyt uusia virtoja vaan savu nousi, hetken aikaa voimaa oli kyllä reilusti.
XC - Poor boys Bruiser

-SS-

Selvä!

Ilmeisesti nikko on myös kehitellyt tehokkaampia ja nopeampia autoja, mutta uskon, että oman projektini Kyosho Pegasuksen motti kestää sen kaiken laiton ja tehoja irtoaa varmasti enmmän kuin tällä hetkellä.

Saa nähdä miten kääntöservon saa kiinnitettyä noihin nikko kääntö hommeleihin, eiköhän se kuitenkin onnistu melko helposti tai sitten ei.

tf2

Joskus kun viime vuonna avasin nikon niin huomasin mistä se kauhea ääni tulee kun nikoistahan tulee kauhean kova ääni kun niillä ajaa niin: sisällä on sellanen iso kardaani akseli ratas.Se on vain muovia ja sen sisällä on pari laakeria ja se oli muistaakseni aika jäykkä että jos sen korvaisi jollakin toisella rattaalla ja laakeroisi kunnolla.  Niin kyllä tehoa löytyis :wink:
Myydään Hpi Firestorm,RTR...

tf2

Ainiin muistaakseni nikon omalta sivulta sai viri moottoreita.Mutta ainakin omassa nikossa oli huono ohjaus servo että sellanen kannattaa varmaan hankkia :?  :D
Myydään Hpi Firestorm,RTR...

Monstertruck76

Ostin 2-vuotiaalle pojalleni kirpparilta nikon  Puna-valkoisen toyota hilux monster auton,joku firerunner.makso jopa 2egee.autoon ei ollut radiota myyjällä.Autossa on kaikki kamat sisällä paikoillaan, antennin katkaisin sivareilla ettei juniori satuta itseään leikkiessään.Virtalähteeksi kuuluu joku 4.8v valmis akku 2-napaisella liittimellä.Aattelin alkaa laittaan ajokuntoon kunnon radioille. :P
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

-SS-

Nonniin...

Viikonloppu siihen meni, mutta se kannatti!!
Sain tehtyä suuren laiton Drogs'teriin ja sain projektin päätökseen:

Auto koostuu siis Nikko Raptorista, joka nimetty Golden Raptoriksi, koska maalasin sen tietysti alkuaikoinani kultaisella Spray maalilla.
Kyosho Pegasuksesta, josta koko runko etupäätä lukuunottamatta, koska etupään tukivarret olivat hajoneet.  Pääasiassa noista kahdesta autosta, mutta muistakin osia on revitty ja laiteltu..

Koreja "Projektiini" löytyy 8kpl, kun on noita vanhoja nikkojen koreja muutama, ja sitten ihan kunnonkin koreja..

Aluksi, piirtelin kaavojeni mukaan ja sovittelin minne vastarin ynm.. sijoittaisi, tietty johtojen pituudet määräsivät paljonkin vastarin paikkaa..

Noh..  Sitten laitoin vastarin paikalleen, kaasuservon ja mekaanisen kiinni tasaisesti, antenni korin reiästä läpi, aluksi koitin myös nikkoni kääntöservolla autoa, mutta sitä en saanut toimimaan ja yleensä nuo nikon kääntäservot ovat heikompia kuin nyky hirmujen..

No, saman kääntötavan autoon jätin ja jouduin muokkailemaan ns. "oikeampaa" kääntöservon päätä siten, että se osui aukkoon ja pyörät pääsivät kääntymään..

Lopulta akku autoon, ohjain päälle, johdot kiinni ja virta päälle sitten ajamaan; Kävi niin, että auto kesti loistavasti ja sen mitä ajeltiin parkkihallissa ja ulkona, niin auto kiidättää ja kulkee kovempaa kuin sähköautoni Pureten Alpha Ep2..  Silleen toimvuus aivan mahtava..

Ennen kuin etupyörä lähti irti, mutta senkin sain juuri paikalleen, ettei ongelmaa enään ole, maavaraakin sain muutamia senttejä, mutta auto on kyllä ehdottomasti parhaimmillaan asfaltilla..

Projekti onnistui KIITOS siitä tukijoille ja keskustelussa mukana olleille, pidetään silti tässä nikkojen keskustelua yllä..

Samalla saatiin Polttis Inferno TR-15 Monster Touring kuntoon ja ajeltiin tuossa Tampereella Tampellan lähellä soramäkiä ylös..  Hyvin meni..

Jatketaan keskustelua, ja jos joku innostuu rakentamaan samanlaista nikosta kuin itse sain tehtyä niin TÄÄLLÄ on tyyppi, joka nyt ainakin osaa sen kun sai sen suoritettua...  :D

p.p92

Voisitko laittaa vireota "nikosta"?

Monstertruck76

Millasen noparin sitä alkas värkkäämään.voisiko itse guru vastata
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

MakeH

Lainaus käyttäjältä: "Duster1"Tämä kuuluu samaan kategoriaan Nikkojen kanssa, mutta on 1/6.

http://www.savenmaa.fi/tuotteet/33/auto79.phtml
Hep Hep.. :D  Katsokaas kaikki tuon linkissä olevan auton kuvaa, ja sen auton vieressä olevaa ohjainta... Ettei vaan olisi sama kuin kyöstin RTR mallien mukana tuleva... :P

------------
Juups, aattelin itsekkin viritellä vanhaa nikkoa, joka lojuu tuolla kaapissa.... Laitan (tai ainakin yritän) siihen 540-kokoa olevan 23t koneen kiinni+ sun muut romppeet. Saa nähdä miten äijän käy :)
"Auto" ei ole kuin sen 20-30cm pitkä , ja lukkoperä, niinkuin kaikki muutkin nikot varmaan ovat. Saattaa tulla ohjausvaikeuksia jos lyö lusikan pohjaan lähdössä..



Ps.Onko kukaan käämittänyt nikon alkuperäistä konetta uudellen?
Kyosho Inferno MP-6

-SS-

Juubs..

Eli itse ainakin laitoin nyt aluksi vain mekaanisen normi nopeudensäätimen, jolla autoa saa hallittua ja tehoja riittää myös hyvin OffRoadiin ja asfalttiajoon..

Itse (Ehkä), jossain vaiheessa asentaisin tuohon autooni elektronisen, jolloin tehoja saisi enemmänkin irti, ja kuten voi todeta moottorini on lähes uusi eikä sillä ole juurikaan ajeltu joten kehitys jatkukoon..

Ongelmaksi voi enään koitua virittely vaiheissa auton muoviosien kestävyys?, sillä tunnetusti nikkojen muoviosat eivät ylitehoisia menoja kauhean pitkään kestä, mutta voi tietty alkaa ottaa metallia, alumiinia, parempaa/ paksumpaa muovia peliin ynm.. kestävämpää materiaalia..

Itse suosittelisin niille, jotka haluavat rakentaa nikosta kunnon menopelin, servoineen ja nopareineen, vastareineen jne... Aluksi laittamaan mekaanisen noparin , sillä ei koskaan tiedä miten elektroninen toimii heti omatekoisessa autossa, jollei tietty ole jo konkari ja kokenut ammattilainen..  Ja kun saa ne hoitumaan niin elektronista kiinni ja tallaa pohjaan..

Itse tykkään perinteisestä Mekaanisesta, jolla on hyvä ajella maastossa Offroadia ja Formula OffRoadiakin..

Jos joku haluaa videoo Drogsterista, niin laittakaa yv:llä pyyntöä tulemaan ja laitan videoo...

Nikkoon kannattaa kuitenkin vaihtaa kunnon kääntöservo, jos projektia alkaa toteuttamaan..

-SS-

Niin, ja sellasta vielä että on tullut käämittyäkin nikon alkuperäinen kone!!
Tehoja tuli ihan mukavasti, mutta ajanmyötä ei enään saanut samanlaisia tehoja vaan koko kone eli aikansa loppuun...

Mutta niin käy joka koneelle -Loppujen Lopuksi-

-SS-

Niin..

Mikäs tähän foorumiin  on tullut, kun keskustelut on jääneet vähemmälle?
Eikä kysyttävää enään olekaan?

Laittakaa ihmeessä kiperää purtavaa tänne ja selvitettäviä viritys juttuja..

Onko kellään Nikko Raptor
                    Nikko Scarab
                    Nikko Landstar
Tai                Nikko Mach 3:sta?

Mitä nikkoja teillä yleensä on?

Tunteeko kukaan Nikko Survivor tuotantoa? siis Survivor 1, 2 , 3 jne..

tepsu7

Mulla on nikko Landshark.Telaketjullinen nikko,joka on mun kaapissa pölyyntymässä.

-SS-

Onko ajokunnossa? Mitä akkua käyttää? Miten kääntyvyyden laita, miten kääntyminen tapahtuu jtc... Myytkö sitä?       ---   :D   ---

Lassi

Lainaus käyttäjältä: "stone bomber"
Tunteeko kukaan Nikko Survivor tuotantoa? siis Survivor 1, 2 , 3 jne..

Kolmonen hyvinkin tuttu kaikilla serkuilla oli kyseinen auto (mukaan lukien itteni) Hieno peli oli ja neliveto oli sinä aikana kova juttu :D Nelosessahan oli lukkoperä, mutta se oli takaveto.

Kolmonen oli neliveto ja suht iso kaksvaihetta perästä napsautettavissa ja ohjaimestakin sai jopa kaksi vaihetta kaasulle eteen ja akkuna oli 9.6v. Kakkosessa ja ykkösessä tais olla 7.2v akut.

Kysele jos jotain erikoist tarvii :) Ovat muuten vieläkin suvussa Enon lapsilla ja vieläkin pelaavat ainakin 10vuotta vanhoja.

Sinervo

Mulla on nikko thunder thor ja juuri viritin siihen lukko perän, nyt menee vaikka puuhun. Ja siis sehän on tälläinen