Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T

Aloittaja ALi, 19.04.05 - klo: 09.03

Mika R

Yksi minusta, koska tuolta sivulta pitää valita minkä tilaa (etu/keski/taka) tuohon reiluun puoleentoistasataa.. itsekin mietin tuota samaa kun katselin..  :wink:

JK

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 12.11.07 - klo: 14.48
Yksi minusta, koska tuolta sivulta pitää valita minkä tilaa (etu/keski/taka) tuohon reiluun puoleentoistasataa.. itsekin mietin tuota samaa kun katselin..  :wink:

Kattelinkin näköjään taalahintoja, kun se näytti 190 pilkku jotain hinnaksi.

Onkohan kukaan tilannut tosta firmasta?

JK

Kuvittelisin tilanneeni sld:een diffin. Paha mennä sanomaan, kun ei kielestä mitään ymmärrä. :tongue:

Postikulut abaut 22e. Mahtaako olla kohtuullista suhteessa muihin firmoihin?

Osaisikohan joku viisaampi tulkata seuraavan sepustukse:
"Préparez votre prochaine saison , pour tout achat supérieur à 120 euro payez en 3 fois sans frais : soit par carte bancaire , soit par chèque (paiement fractionné impossible en Paypal , et par virement)

Pour les bonnes affaires et les déstockages allez sur"

Ja tämä:
" Nouveau Differentiel TEREX 2007 DISPONIBLE"

Mitä mahtaa meinata disponible???


Jingizu

"Prepare your next season, for any purchase higher than 120 euro pay in 3 times without expenses: either by bank card, or by cheque (payment in driblets impossible in Paypal, and by transfer) For the good bargains and the destockings go on " "New Differentiel TEREX 2007 AVAILABLE"

Mika R

Mielenkiintoista nähdä tämä terex diffi sitten teikäläisen mugenissa in action

JK

Onkohan se mun diffi tulossa junalla, kun ei vieläkään ole tullut perille?  :roll:

JK

Lainaus käyttäjältä: JK - 23.11.07 - klo: 19.00
Onkohan se mun diffi tulossa junalla, kun ei vieläkään ole tullut perille?  :roll:

Mistäköhän seuraavaksi tilaisi, kun ei tuoltakaan tunnu tulevan.


JK

Lainaus käyttäjältä: JK - 06.12.07 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: JK - 23.11.07 - klo: 19.00
Onkohan se mun diffi tulossa junalla, kun ei vieläkään ole tullut perille?  :roll:

Mistäköhän seuraavaksi tilaisi, kun ei tuoltakaan tunnu tulevan.



Terex tuli sittenkin.

Eikä menny kuin kuukausi. Onneksi en tilannu Ranskaa kauempaa. Ei olisi ehtinyt edes ensi kesäksi.  :grin:

Mitä tapahtuu, jos bbf:ää pyörittää päärattaasta ja pitää toisesta ulostulosta samalla kiinni?

Terex ei osaa oikein valita linjaansa. Välillä se suostuu pyörimään normidiffin tapaan, joskin vähän karheasti. Hetkittäin se taas jumahtaa, kuten kuvittelen asiaan kuuluvankin.

Ehkäpä se siirtyy jälkimmäisen tavan kannalle pysyvästi sisäänajon jälkeen?

Mika R

Juuri näin. Karhea uutena sitten pehmenee.

JK


JK

Uus auto alkaa viimeinkin valmistua. Ei menny, kuin kuusi kuukautta.  :grin:

Paino näyttää jäävän suunnilleen kolmeen kiloon. Toivottavasti masiina pysyy edes joskus nipussa. :p

Mika R

köykänen jos se on punnittu ajovalmiina renkaat mukaanlukien

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: JK - 23.02.08 - klo: 20.36
Uus auto alkaa viimeinkin valmistua. Ei menny, kuin kuusi kuukautta.  :grin:

Paino näyttää jäävän suunnilleen kolmeen kiloon. Toivottavasti masiina pysyy edes joskus nipussa. :p

Hieno Homma Jani!
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

JK

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 23.02.08 - klo: 20.48
köykänen jos se on punnittu ajovalmiina renkaat mukaanlukien

Polttoainesuodatin, pari ruuvia ja ilmapallo vastarille uupuu. Vaaka näyttää jotain 2900-3000 grammaa. Vanhan autoni painoksi samainen vaaka näyttää noin 3500 grammaa.

Nyt pitäisi jousia ruveta lyhentämään. Maavara on mallia metsästystorni. Jousien päistä tulee vain huonot katkaisun jälkeen.  :roll:

Onko jollain merkillä sentin lyhyempiä jousia?

Mika R

No on todella kevyt. Mitähän sä olet mahtanut tehdä..

JQ

mugenin harmaata on 3 eri mittaa
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

JK

Toivottavasti ei tuu mitään mummelin kuvaa. Niitäkin näkyy lainakameran muistissa olevan.  :grin:

Mitään massiivisia muutoksia ei autossa ole. Painoa on vain viilattu lähes jokaisesta osasta. Toki joitakin joutavia palikoita on jätetty pois. Vastarin kiinnitys on vielä vähän auki. Ehkäpä vain teipilla tai kuminauhoilla akun pidikkeeseen. Puntarissa käydessään läjässä oli vielä ilmanputsari, polttoaineletkua ja kori. Lisäksi uupuu siiven ruuvit, korisokat, polttoainesuodatin, antenni ja ilmapallo vastarille plus joku kiinnityssysteemi.

Mika R

en näe hirveesti poikkeavaa vakiosta, onko radiolevy kahdessa osassa, entä sivusuojat - ne näyttää valkoiselta? alustaa on vissiin itse höylätty?

Jonni

Noi sivusuojat näyttäis olevan lexania.

JK

#289
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 27.02.08 - klo: 09.51
en näe hirveesti poikkeavaa vakiosta, onko radiolevy kahdessa osassa, entä sivusuojat - ne näyttää valkoiselta? alustaa on vissiin itse höylätty?

Radiolevy loppuu kaasuservon taakse. Vastarin akku on oman levynsä alla runkoa vasten. Vastari tulee tämän levyn päälle.

Sivusuojat on läpinäkyvät ja ohuet. Tehty 0,5mm levystä.
Runkoa tosiaan veistelty. (Kuten myös lähes kaikkea muutakin.)
Lisäksi kotitekoiset rungonjäykistäjät ja joitakin titaani ja alumiiniruuveja pystyy kuvasta bongaamaan.

Palikoita on kevennetty kauttaaltaan, joko jättämällä osa kokonaan pois, poistamalla siitä materiaalia tai korvaamalla se kevyemmällä.

Joskus hivenen turhauttavaa viilata viiden gramman palikasta gramma pois. Se on kuitenkin prosenteissa 20%. Se riittää viemään auton kolmeen kiloon, jos pystyy tekemään saman keskimäärin jokaiselle osalle. Joistakin palikoista lähtee tietty paljon enempikin, kun taas esimerkiksi laakereista ei saa yhtään pois. (Tai pikemminkin se ei kannata ja siksi tekemättä.)

Mika R

Hienoa Jani. Katsoitko neo-buggystä Mugenin alustelvyn muokkaukset ja muut taannoin ? Siinähän se ranskis oli tehnyt samaa lähes joka osalle kans. Pohjalevystä oli otettu rajusti pois diffboksien kohdalta. Hyppääkö ne siellä vai onko radat lähes tasamaata? Meinaan vaan että kestääkö tuo auto loppujen lopuksi? Mällejä kuitenkin tulee....siltä on vaikea välttyä edes hyvän kuljettajan.

Kyllähän nuo sivusuojat voi jättää kokonaan poiskin kuten monissa truggyissä. Ehkä 50gr säästöä? Tuo oma kevennetty versio on kyllä parempi idea.

JK

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 27.02.08 - klo: 14.08
Hienoa Jani. Katsoitko neo-buggystä Mugenin alustelvyn muokkaukset ja muut taannoin ? Siinähän se ranskis oli tehnyt samaa lähes joka osalle kans. Pohjalevystä oli otettu rajusti pois diffboksien kohdalta. Hyppääkö ne siellä vai onko radat lähes tasamaata? Meinaan vaan että kestääkö tuo auto loppujen lopuksi? Mällejä kuitenkin tulee....siltä on vaikea välttyä edes hyvän kuljettajan.

Kyllähän nuo sivusuojat voi jättää kokonaan poiskin kuten monissa truggyissä. Ehkä 50gr säästöä? Tuo oma kevennetty versio on kyllä parempi idea.

Enpä muista oonko nähnyt kyseistä kapistusta. Mulla on myös kolot diffien kohdalla. Takana kolo on vain millin. Edessä muistaakseni lähempänä kahta. Joskus aikaisemmin mulla oli kössissä takana 1,5 millin kolo 2,5 millin rungossa. Siinä jo uhkasi loppua levy ennen kesää.  :grin:

Tankin kohdalla on muuten ihan läpireikiä. Idea kevennyksen lisäksi valuttaa yli tuleva löpö heti pois rungolta. Sehän normaalisti liimaa savea pohjalevyn täyteen. Tiedä sitten toimiiko? Valitettavan kalliita vain tuommoiset kokeilut, jos reisille menee.  :sad:

Mietin myös sivusuojien heivaamista kokonaan. Saatan kuitenkin tarvitä niitä, jos käytän tekemiäni superkevyitä koreja. Niillä saisi noin puolet pois kopan painosta. Ovat vaan niin höttöä, että vaativat kiinnityksen sivullekkin. Nuo aikaisemmin ilmoittamani painot on vakiokorilla, joten on siinä ja siinä maksaako vaivaa käyttää kertakäyttöisiä koreja.

Toki pitäähän sivusuojat auton vähän puhtaampana.

jounihi

sulla ei tainnut olla titaani tai aluvetareita autossa? noi sivulevyt oli aika viksun oloiset, paljonkohan on painoero hiilikuituisiin mitä on saatavana. Jos otat sivulevyt pois voit huoletta olla tulematta kisoihin :grin: noita spedejä on niin paljon jotka ajaa kylkeen ja pillin kasaan et...... :angry: oletko laskenut tankkia alaspäin? jos olet kaivanut tankin alta matskua pois saisit helposti tankkia 2mm alaspäin?

JK

Lainaus käyttäjältä: jounihi - 27.02.08 - klo: 19.02
sulla ei tainnut olla titaani tai aluvetareita autossa? noi sivulevyt oli aika viksun oloiset, paljonkohan on painoero hiilikuituisiin mitä on saatavana. Jos otat sivulevyt pois voit huoletta olla tulematta kisoihin :grin: noita spedejä on niin paljon jotka ajaa kylkeen ja pillin kasaan et...... :angry: oletko laskenut tankkia alaspäin? jos olet kaivanut tankin alta matskua pois saisit helposti tankkia 2mm alaspäin?

Akselit on alkuperäiset.

Hiilikuituisia sivulevyjä mulla ei ole, joten painoeroa niihin en osaa sanoa. Oisko nuo kolmanneksen alkuperäisten painosta.

Mietin tankin laskemista. Ajattelin tankin kuitenkin hetkuvan pikkusen ylös alas kiinnikkeissään. Ei mikään hyvä homma, jos tankin ja levyn väliin päätyy terävä pikkukivi.

Mika R

siitä pohjalevystä; se ranskis oli kaventanut sitä leveyssuunnassa diffiboksien kohdalta, eli ei ainostaan jyrsitty siis

totta mitä jouni sanoo sivusuojista, en tiedä miten ne truggyissa kuitenkin kestää.. ainakin mulla kesti ihan ok ilman sivusojia

titaanivetarit on tuskin kevyemmät paitsi jos ne on paljon ohuemmat? kyoshollahan on ne ohennetut vetarit

*remppa*

Hienoja oivalluksia Jani, varsinkin nuo lexan-kaukalot. Paljonko pohjalevylle jäi painoa? Arveluttaa tuo läpireikä tankin kohdalla, eikö millin ainevahvuus tällä kohtaa toisi jäykkyyshyötyä ja suojaa enemmän, entä kun tulee tärskyjä tälle kohtaa, lähteekö tankki lentoon, tökkiikö maa-aines reiän reunoihin?
Itselläni on Losin laihdutus vielä kesken, saa nähdä pääsenkö noin alas kuin sinä. Tosin Losissa olen tehnyt muitakin muutoksia, jotka eivät vaikuta painoon kuin ehkä nostavasti, losin miniatyyrilaakerit on pakko ollut vaihtaa järeämpiin, tosi järeisiin 8x19x6. Samoin emppiirisiä kokeita takatukivarsien kanssa: käytin nääs etutukivarsia myös takana, tulee nimittäin mahtavavan leveä tuki takahubille, hubi tietenkin meni uusiksi, että on vastaavan levyinen.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

jounihi

Jos titaani vetari on samanpaksuinen kuin "rautainen" niin paino säästöä tulee 30% ja jos alumiininen niin säästöä 50%. Katsokaapas joku taulukkokirjasta oliko suhteet oikein aika lähelle pitäisi mennä. Titaani on joka tapauksessa kestävämpi kuin "rautainen" riippuu tietenkin grade luokituksesta(titaanin). Onhan sulla nytkin mahdollisuus siihen että kivi menee väliin??? jos tankin filtterin kohalta olet rungosta keventänyt niin ei muuta kuin mattoveitsi asialle ja tankin kiinnitys tolpista matskua pois!! Muistatko Jani vanhan mugenin akkukiinnityksen tais olla ho baossa samanlainen kopioituna, se olis aika kätevä kiinnitteinen ja saisit painopistettä keskemmälle joskin hieman painopiste nousisi. tees Jani mullekin tollaset sivulevyt ja kori jos teet vähän paksummasta matskusta.

*remppa*

LainaaTitaani on joka tapauksessa kestävämpi kuin "rautainen" riippuu tietenkin grade luokituksesta(titaanin)

pieni korjaus: teräs on lujempaa kuin titaani
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Mika R

aivan, vertasin hölmö alumiiniseen/kevytmetallisiin. tottakai tulee säästöä, sorry.

MKE

Jani on päässyt taasen samaan vauhtiin tunaamisessa kuin 90-luvulla. Hieno juttu. Mä otan sivusuojat kanssa, jos mahdollisesti polkaiset tuotannon käyntiin. Itse olen miettinyt seuraavaa noista vetareista. Sahaa poikki ne niin että, jäljelle jää vain ristinivel ja koiraluu, noin sentti molempiin ja korvaa vetarin joko työkalu alumiini (oliko se T9 vai ?) putkella tai hiilikuitu putkella jossa riittävä seinämä paksuus kiertojäykkyyden saamiseksi. Painoa lähtee aikas mukavasti. Nykyisin näkee tosi paljon ulkomaan kisoissa otetuissa kuvissa autoja jotka näyttävät lähinnä reikäjuustolta. Tuo poraamalla keventäminen on pop.