Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

rampa

Nyt latasin yönyli akun uudelleen 5A virralla, akku ei missään vaiheessa lämmennyt! Välillä mittasin jännitteitä latauksen aikana ja ne olivat pienen odottelun jälkeen 6v ja latauksen loppupuolella jännite oli 6,60v. Merkkivalon muuttuessa vihreäksi oli latausjännite siinä 6,70v, kun pistin akun paikoilleen niin pystyin parikertaa kääntämään servoa ja akku oli samantien tyhjä! Jos täysi akku tyhjenisi noin nopeasti jonkun sähkövian takia, niin mielestäni savumerkeiltä ei vältyttäisi ja nyt tässä tapauksessa ei mikään lämpene tai käryä? Pystyykö noista ilmoittamistani jännitteistä päättelemään mittään, että onko laturi tai akku hajalla?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Janne A

Lainaus käyttäjältä: rampa - 29.04.09 - klo: 10.34
Nyt latasin yönyli akun uudelleen 5A virralla, akku ei missään vaiheessa lämmennyt! Välillä mittasin jännitteitä latauksen aikana ja ne olivat pienen odottelun jälkeen 6v ja latauksen loppupuolella jännite oli 6,60v. Merkkivalon muuttuessa vihreäksi oli latausjännite siinä 6,70v, kun pistin akun paikoilleen niin pystyin parikertaa kääntämään servoa ja akku oli samantien tyhjä! Jos täysi akku tyhjenisi noin nopeasti jonkun sähkövian takia, niin mielestäni savumerkeiltä ei vältyttäisi ja nyt tässä tapauksessa ei mikään lämpene tai käryä? Pystyykö noista ilmoittamistani jännitteistä päättelemään mittään, että onko laturi tai akku hajalla?

Siis onko kyseessä 6 kennoinen NiMH-akkupaketti? Jos lataa kennot oikeen kuumaksi, niin volttien pitäisi lähennellä jopa 9v:tä.

rampa

Siis vaikka lataisin tämän 5A virralla, niin akku on ihan viileä ja kyseessä on 6-kennoinen ansmann valmis paketti.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

partajeesus

no eihän se sitä lataa ollenkaan.
täyden 6 kennosen nimhin jännite huitelee siellä reippaasti yli 8 voltin.
laturi p*skana veikkaan mä.
tuntuu lataavan jollain trickle moodilla.

itsellä oli myös tuollainen halpis laturi jossa ei muita säätöjä ollut kuin 2A, 3.5A ja 5A valinta ja eka laturi oli juurikin noin p*skana että latasi ja latasi ja kun väitti että akku on täynnä niin ei siinä akussa mitään potkua ollut.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

rampa

Joo kyseessä halpis laturi, tän takia olen useita akkuja hävittänyt. Nyt latasin akkua pienellä ohjaimen mukana tulleella laturilla jossa on siis paikka vastarinakulle ja hyvin tuntuu jännitteet huitelevan jo 7v alueella.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Munkki

Graupner Ultramat 14 plus. Ei tartte erillistä balanseria lipoja ladatessa kun on tämä laturi?

Ittellä on pelkkä Ultramat 14 ei plus ja se tarttisi balanserin. Olisiko tämä hyvä valinta. Onko parempi jos on erillinen balanseri laturin kanssa vaiko laturi joka sisältää balanserin? Onko näissä mitään eroja sitten ladatessa?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

HMS77

#1266
Lainaus käyttäjältä: Munkki - 03.05.09 - klo: 20.41
Graupner Ultramat 14 plus. Ei tartte erillistä balanseria lipoja ladatessa kun on tämä laturi?

Ittellä on pelkkä Ultramat 14 ei plus ja se tarttisi balanserin. Olisiko tämä hyvä valinta. Onko parempi jos on erillinen balanseri laturin kanssa vaiko laturi joka sisältää balanserin? Onko näissä mitään eroja sitten ladatessa?

Ei tartte joo plusa-versio erillistä tasuria. Itellä on tuo 14 ei plus ja Hyperion LBA-10 tasuri sen perässä, toimii kuin tupakka.
Tuskin on mitää eroja onko tasuri erillinen vai sisäänrakennettu, paitsi että sisäänrakennettu on hieman yksinkertasempi käyttää kun ei ole niin paljon piuhaa ja laitetta.
Tosin yksi tasuri siinä välissä nyt ei sitä vielä monimutkaseks tee.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Youha

#1267
Aattelin latailla turnigy accucell 6:lla kahta 2s lipoa (molemmat siis samanlaisia 5100mAh akkuja) sarjaan kytkettynä ja tehdä y-kaapelin (4s->2 x 2s) tasausliittimille. Asia joka tuossa askarruttaa on että tuleeko siitä ongelmia jos akut ei ole yhtä tyhjät? tuo kytkentähän on siis sama kuin 4s lipossa. Antakaapa kommenttia tästä "virityksestä".
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

_valtsu_

Tulee balansserille enemmän hommaa. Lataus kestää kauemmin.

Youha

juu mahdollisesti, pääsääntöisestihän ajelen akut cutoffiin tai lähes joten yleensä ei pitäis hirveitä eroja olla mutta joskus saattaa olla.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

HMS77

Onkos kukaan muuttanu Graupner Ultramat 14:n hauenleukoja normaaliksi tupakansytytinpistokkeeksi? Olis meinaan vaa helpompi ja mielekkäämpi käyttää auton kanssa kun nuo hauenleuat.. Tuo muutoshan sinänsä ei taida kummonen juttu olla, samaa virtaahan sieltä tupakansytkästä tulee kuin suoraan akustakin.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Duster1

Tuliskohan :grin:

Muista vaan, että itse tupakansytkärin liitäntä ei kestä isoja virtoja ottaa tai rupeaa auton sisäiset piuhat sulamaan.

Liitännästä itsekin otan virran pikkuakkujen lataukseen, mutta isoille suoraan akusta.
Axial SCX 10 TR

HMS77

Mutta mites tuo eroais sitten esim. Graupner Turbomat 5: sta joka on pelkästään tupakansytytinlaturi ja pystyy lataamaa maksimissaan 5A:lla?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Äpärä

Myyjä Atalasta suositteli minulle Orionin (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=07.12227) "Hump" kokoista vastarinakkua. Heillä on kuitenkin suht suolaset laturin hinnat niin en sieltä viitsi ostaa. Eli "hump"-kokoinen vastarinakku on aina saman kokoinen, vaikka merkki vaihtuisi?

Katselin Hobbylinnasta näitä ja alkoikin jo näyttää paremmalta latureiden hintataso. Löysin tälläsen hump-kokoisen vastarinakun: http://www.hobbylinna.com/1400mah-nimh-p-4719.html
Ja tälläsen laturin, joka vissiin on yhteensopiva tuon akkupaketin kanssa?: http://www.hobbylinna.com/charger-200mah-rxtx-240v-p-4422.html

Tarvitsisinko lisäksi vielä jotakin muuta?

carbon666

Tietääkö kukaan onko tossa akussa tamiya liitin? http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=07.10335

ja oisko sille sit hyvä laturi http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/103

olen vielä aloittelija näissä hommissa siksi pakko kysyä  :grin: kiitos jo etukäteen.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

HMS77

Lainaus käyttäjältä: carbon666 - 06.05.09 - klo: 23.58
Tietääkö kukaan onko tossa akussa tamiya liitin? http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=07.10335

ja oisko sille sit hyvä laturi http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/103

olen vielä aloittelija näissä hommissa siksi pakko kysyä  :grin: kiitos jo etukäteen.

Voisin lyödä vetoa että on Tamiya-liitin, kannattaa kuitenkin soittaa ja varmistaa asia. Suosittelen kuitenkin kattomaan akun jossa on valmiiksi Traxxas- tai Deans-liitin.
Unohda tuo laturi, laita parikymppiä lisää niin saat jo melkein Graupnerin Ultramat 14:n joka on huomattavasti parempi vaihtoehto pitkässä juoksussa.
Mutta jos ei kiinnosta panostaa nyt alkuun, niin ihan jees peruslaturi.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

carbon666

budjetti on tällä hetkellä heikoilla nii ei viel kärsi kunnon laturiin panostaa, muutama tollanen akku ostaa eka niin pääsee reenaamaan pitempään kun sen muutaman minuutin  :grin:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Penguin

Tamiya-liitin on tuossa Rocket Packissä. Jos budjetti kestää NiMHien ostamisen, niin tuo on varmasti hyvä ostos. Itsellä ollut 4500 mAh -kokoisia ja kestäneet käyttöä todella hyvin. Nyt tosin saivat uuden kodin, kun päätin siirtyä edullisempiin akkuihin ja ostin LiPot.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Äpärä

Onko kaikki hump-kokoiset akut samankokoisia vai onko niissäkin jotain välikokoja?

Sysi

Hump on tiettyyn malliin kasattu akku, samankokisista kennoista tulee samankokoisia paketteja, erikokoisista erikokoisia. Eli ainakin periaatteessa voi olla erikokisia mutta polttisten vastareissa  ei varmaan käytetä muita kuin 2/3 subc.
Jere M

Äpärä

Onko kellään antaa 2/3 humppipaketin korkeutta, jotta voisin sovitella omaan boksiin? Leveyden tiedän kun omassa hehkussa on 2/3 subc.

Piva

Sanokaas jos jollain on kokemusta graupnerin ultramat 8 latauslaitteesta että onko sen ainoa varsinainen "puute"tuo lipo balanceri..
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

Äpärä

Voinko käyttää vastarissa 4,8v akkua vai mieluummin 6v? Toimiiko kuitenkin hyvin 4,8 v.llä?

tapsa92

Toimii 4.8v mutta suosittelen 6v, servot yleensä vaatii toimiakseen hyvin 6v akkua.
- Tapsa

Sysi

Lisää myös tehoa servoihin. Aikaisemmin oli c-12:ssa aika paljon ongelmia 4:llä nimhikennolla, piti olla erillinen vastarinakku sähköautossakin.
Jere M

sjos

Löytyykö käyttäjäkokemuksia tälläisesta laturista ? linkki-> http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9005&Product_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger

Spec.
Input voltage range: 4.5 – 32.0VDC
Charge current range: 0.05 – 20.0A
Discharge current range: 0.05 – 20.0A
Maximum charge power capacity: 350W @ input voltage > 18V
Maximum discharge power capacity: 30W
Maximum extern discharge power capacity: 600W @ 30V/20A
Current drain for balancing: <350mA
Balance accuracy: <10mV
Lithium (LiPo/LiIo/LiFe) battery cell count: 1 – 8 series (In non-balance mode, expand LiFe to 10s)
NiCd/NiMH battery cell count: 1 – 25 series
Pb battery cell count: 1 – 18 series (2 –36V)
Log Files storage: 16Mbit (36 hours)
Battery setup memories: 10
Intelligent temperature control: Yes
PC Connect: USB port
Weight: 420g
Dimensions (L X W X D): 143 x 97 x 26mm (5.63 x 3.82 x 1.02in)

Löytyis vaan noita ampeereja reilummin, ni vois noita 2s akkuja latailla jopa neljää kerrallaan.
Ei pääsis ajot keskeytymään  :grin:

Ja tässä olis vielä virtalähde http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9047&Product_Name=iCharger_P350_AC_Adapter_100~240V_23A_350W.


son loppu ny.

Äpärä

Lainaus käyttäjältä: tapsa92 - 16.05.09 - klo: 20.23
Toimii 4.8v mutta suosittelen 6v, servot yleensä vaatii toimiakseen hyvin 6v akkua.
Montako V:tä on neljässä "ladattavassa patterissa"? Meinaan että jos käyttäisin pattereita niin täyttyykö niillä tuo 6V?

tapsa92

Nimenomaan 4kpl ladattavia paristoja antaa 4.8v jännitteen. Viisi ladattavaa paristoa antaa 6v jännitteen, mutta suosittelen ostettavaksi ihan oikean vastarin akun, joka on pienempi kokoinen kuin sormiparistoista kasattu, ja ei maksa paljoa.
- Tapsa

ToBy1

Kuinka kauan tällä http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=719 laturilla joutuisi lataamaan http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=560 tuota akkua? Ja voiko tuolla laturilla edes  ladata kyseistä LiPoa?

Äpärä

#1289
Lainaus käyttäjältä: tapsa92 - 17.05.09 - klo: 13.47
Nimenomaan 4kpl ladattavia paristoja antaa 4.8v jännitteen. Viisi ladattavaa paristoa antaa 6v jännitteen, mutta suosittelen ostettavaksi ihan oikean vastarin akun, joka on pienempi kokoinen kuin sormiparistoista kasattu, ja ei maksa paljoa.
Syynäsin nuo akut kunnolla niin löysinkin siitä kyljestä "1.2V". Täytyy nyt Hobbylinnasta kattella niitä akkupaketteja. Mietityttää, että mahtuuko tuo hump koko muka oikeasti sinne boksiin...