Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

MikkoIlari

Osaisko joku auttaa aloittelijaa akkujen latauksessa. Olo tuntuu todella tyhmälle, että eikö sitä osaa akkua ladata.

Tilanne siis se, että ostin GPTOYS S911 auton, jonka mukana tuli LiIon akku. Sitten tilasin siihen ylimääräisiä akkuja http://www.gearbest.com/rc-cars/pp_154471.html?wid=21 mitkä onkin sitten LI-PO akkuja. Seuraavaksi tilasin http://www.ebay.co.uk/itm/321780920409 iMAX B6 Lipo -laturin. Ensimmäinen ihmetys on tuo 9.6V tuossa akun kyljessä. Eikö Lipoissa ole 3.7V x 3, kun tuossa on kolme kennoa?

Nyt kun yritän ladata LI-PO ohjelmalla ja kolmen kennon asetuksella (11.1V) niin hetken lataa ja sitten tulee ilmoitus, että olisi täynnä. Akku ei kuitenkaan ole täynnä.

Saisiko joku tästä kiinni ja pystyisi avustamaan, että mitä teen väärin? Vai onko kaikki neljä akkua rikki?

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: MikkoIlari - 19.09.16 - klo: 09.23
Osaisko joku auttaa aloittelijaa akkujen latauksessa. Olo tuntuu todella tyhmälle, että eikö sitä osaa akkua ladata.

Tilanne siis se, että ostin GPTOYS S911 auton, jonka mukana tuli LiIon akku. Sitten tilasin siihen ylimääräisiä akkuja http://www.gearbest.com/rc-cars/pp_154471.html?wid=21 mitkä onkin sitten LI-PO akkuja. Seuraavaksi tilasin http://www.ebay.co.uk/itm/321780920409 iMAX B6 Lipo -laturin. Ensimmäinen ihmetys on tuo 9.6V tuossa akun kyljessä. Eikö Lipoissa ole 3.7V x 3, kun tuossa on kolme kennoa?

Nyt kun yritän ladata LI-PO ohjelmalla ja kolmen kennon asetuksella (11.1V) niin hetken lataa ja sitten tulee ilmoitus, että olisi täynnä. Akku ei kuitenkaan ole täynnä.

Saisiko joku tästä kiinni ja pystyisi avustamaan, että mitä teen väärin? Vai onko kaikki neljä akkua rikki?

Toi linkin akku ei ole li-po akku, siitä voi johtua lataus ongelmat.

MikkoIlari

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 19.09.16 - klo: 10.24
Toi linkin akku ei ole li-po akku, siitä voi johtua lataus ongelmat.

Tätä olen pitänyt yhtenä vaihtoehtona, mutta erehdyttävästi akussa lukee LI-PO BATTERY 800MAH 9.6V.
Kuva linkin takaa vähän alaspäin selattaessa.

Metsäläinen

En usko että se on lipo vaikka siinä niin lukee. Ota kuva siitä sun akusta ja laita tänne. Ymmärtääkseni lipo akuissa
on aina balansointi johto. 9,6V Li-ion ja NiHM akkuja löytyi googlettamalla, mutta ei lipoja.

MikkoIlari

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 19.09.16 - klo: 12.13
En usko että se on lipo vaikka siinä niin lukee. Ota kuva siitä sun akusta ja laita tänne. Ymmärtääkseni lipo akuissa
on aina balansointi johto. 9,6V Li-ion ja NiHM akkuja löytyi googlettamalla, mutta ei lipoja.

Täysin kuvan kaltaisia ovat:


Metsäläinen

Koita ladata kuin Li-ion akkua lataisit ja katso mitä sitten tapahtuu.

MikkoIlari

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 19.09.16 - klo: 12.30
Koita ladata kuin Li-ion akkua lataisit ja katso mitä sitten tapahtuu.

Tätäkin kokeiltu ja sama lopputulos. Hetken lataa ja sitten ilmoittaa, että täynnä on. Alkuperäinen Li-ion luonnollisesti latautui normaalisti. Auton mukana tulleella laturillakaan ei lataa näitä extra akkuja.

transewaves

Olisko nyt kuitenkin akut täynnä ja yrität vaan väkisten ladata.
Ajele akulla ja lataa sitten uudestaan nimh modella
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

MikkoIlari

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 19.09.16 - klo: 13.30
Olisko nyt kuitenkin akut täynnä ja yrität vaan väkisten ladata.
Ajele akulla ja lataa sitten uudestaan nimh modella

Ei ne kyllä täynnä ole, kun autoon laitan niin auto ilmassa kaasuttaen renkaat kyllä pyörii suhteellisen kovaa, mutta kun laskee auton maahan, ei se muuta tee kuin vähän nytkähtää eteenpäin. Ei ole siis vääntöä ollenkaan. nimh modella en ole vielä kokeillut ladata, täytynee kokeilla.

toddy

Mikä on 7.2V nimh akun jännite, kun se on tyhjä?
Wraitti ja Exo

BawDuwHie

5,4V. 0,9V alemmas ei kannattaasi päästää per kenno
-

Screwed

Nyt on kyllä koko talon palaminen hyvin lähellä kun kehoitetaan lataamaan Ni-MH ohjelmalla akkua joka aivan ilmiselvästi on joku Li-kemiaan perustuva. Sen paljastaa kennomäärä, eli 3 kpl kennoja. Silloin se ei voi olla Ni-MH kun jännite on yli 9V.

Ihan yhtä varmaa on myös että akku ei ole Li-Po. Li-Po kennot ovat pehmeässä pussissa ja litteitä, ei pyöreitä kovia. Vaihtoehdoiksi jää joko Li-Ion, mutta tuo ilmoitettu jännite ei täsmää siihen. Joten itse pistän rahat Li-Fe kennojen puolesta. Niille ilmoitetaan yleensä 3,2V/kenno nimellisjännitteeksi joten se on lähinnä ilmoitettua 9,6V kolmella kennolla. Li-Fe kennoja on sekä pyöreitä että litteitä. Ja tuo sun laturi ei muistaakseni osaa ladatat Li-Fe kennoja. Joten jos koko talo ei jo ole palannut maan tasalle niin laturi irti tuosta akusta äkkiä!

P.S. Akun sisällä voi olla sisäinen balanseri jolloin ulkoista balansointipiuhaa ei tarvita. Minulla on esim. Lähettimessä tällainen 3S Li-Po.

jon.lindgren

Li-Po kennoja on ollut pyöreässä paketissa. Tai niin myyjä väitti... Kovakuorisen akun sisällä oli neljä pötköä.
Kennot voivat olla 18650-kennoja, 3.7v li-ion akkuja. Näissä pitäisi olla sisäänrakennettu suojamekanismi ylilatauksen ja purun varalta.

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: MikkoIlari - 19.09.16 - klo: 13.53
nimh modella en ole vielä kokeillut ladata, täytynee kokeilla.

Kiinnostaisi tietää miten tässä kävi, paloiko talo vai latautuiko akku?
Kun ei ole mitään tämän jälkeen kuulunut.

BawDuwHie

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 25.09.16 - klo: 07.52
Lainaus käyttäjältä: MikkoIlari - 19.09.16 - klo: 13.53
nimh modella en ole vielä kokeillut ladata, täytynee kokeilla.

Kiinnostaisi tietää miten tässä kävi, paloiko talo vai latautuiko akku?
Kun ei ole mitään tämän jälkeen kuulunut.

Veikkaan ensimmäistä. Ei siinä laturis turhaan oo niitä eri modeja
-

MikkoIlari

Lainaus käyttäjältä: BawDuwHie - 25.09.16 - klo: 09.02
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 25.09.16 - klo: 07.52
Lainaus käyttäjältä: MikkoIlari - 19.09.16 - klo: 13.53
nimh modella en ole vielä kokeillut ladata, täytynee kokeilla.

Kiinnostaisi tietää miten tässä kävi, paloiko talo vai latautuiko akku?
Kun ei ole mitään tämän jälkeen kuulunut.

Veikkaan ensimmäistä. Ei siinä laturis turhaan oo niitä eri modeja

Ei ole taloja palanut eikä akut latautuneet. Ei myöskään Li-Fe modella. Jonkun minuutin ajan lataa ja sitten ilmoiuttaa että akku täynnä ja ei kuitenkaan auto liiku minnekään, pikkusen yrittää puskea eteenpäin, ei muuta. Alkuperäisellä akulla toimii moitteetta ja se latautuu moitteetta.

Roope15

Aloitteleva harrastaja Tampereelta kaipaisi apuva uuden akun ja laturin hankintaan eli vanha on Nikko 9,6V / 650 mAh. Mistähän näitä voisi lähteä hankkimaan, kun netistä ei oikein löytynyt? Pääsis sitten autoa tuunaamaan, kun sais vähän virtaa kehiin...

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Roope15 - 14.11.16 - klo: 11.07
Aloitteleva harrastaja Tampereelta kaipaisi apuva uuden akun ja laturin hankintaan eli vanha on Nikko 9,6V / 650 mAh. Mistähän näitä voisi lähteä hankkimaan, kun netistä ei oikein löytynyt? Pääsis sitten autoa tuunaamaan, kun sais vähän virtaa kehiin...

Noissa Nikoissa on se paha puoli, että ne on aika suljettu systeemi ja jos et saa niitä ostettua lisää voi tilanne olla aika vaikea. Näissä harrastuskäyttöön tarkoitetuissa RC-autoissa on paljon avoimemmat systeemit, jolloin niihin voi paremmin vaihtaa varsinkin sähköosia muilta valmistajilta.

Hain googlella sanoja "nikko 9.6v batteries" ja sain monta osumaa ebaystä. Siellä oli montaa eri mallista "Nikko" akkua myynnissä. Ehkä joku niistä on sellainen kuin sinulla? Voit myös laittaa tuonne foorumin ostetaan osastolle ilmoituksen.

Jos sinulla on rikkinäinen akku, voit myös yrittää korjata sen. Avaat akun ja katsot, mitä on sisällä. Toden näköisesti siellä on AA-patterien näköisiä pötkylöitä. Niiden tilalle pitää jostain saada uusia NiMH akkuja. Tavallisia akkuja on todella vaikeaa juottaa: on parempi etsiä akkuja, joissa on juottamiseen tarkoitetut siivekkeet.

Onnea matkaan!
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Sorateidenvirtuoosi

Voiko 1600mah 2s li po akun ladata 3.2 a virralla eli puolessa tunnissa ilman että se vaurioituu?

Maxxi

En suosittelisi noin pieneen akkuun. Akussa pitäisi jossain lukea suurin sallittu C arvo lataukseen, 1C = 1.6A, 2C =3.2A jne.

Liian isolla virralla lataaminen huonontaa akun suorituskykyä
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Sorateidenvirtuoosi

Akussa lukee että Recommend to charge the battery pack with current of 1 to 3c eli mikä on siis isoin virta määrä amppereina?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Sorateidenvirtuoosi - 16.11.16 - klo: 19.23
Akussa lukee että Recommend to charge the battery pack with current of 1 to 3c eli mikä on siis isoin virta määrä amppereina?

3c*1.6Ah = 4.8A latausvirtaa. Varmaan se sen kestää ihan hyvin, jos siinä niin lukee. Nykyään akkuja saa usein ladata aika hulluilla virroilla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Sorateidenvirtuoosi

Kysyin vaan koska halusin tietää minkä tehosen laturin voin ostaa ( nylyinen on 0,5 A) :grin:

Sorateidenvirtuoosi

Kumman uskotte kestävän kauemmin kosketus näytollisen laturin vai laturin jossa näppäimet?

mustikka

Luulen että kosketusnäytöllä oleva laturi kestää kauemmin, mutta se varmaankin hajoaa herkemmin, jos esimerkiksi tiputat sen lattialle. Näppäin laturit ovat yleinsä halvempia, joten ostaisin varmaan ennemmin sellaisen.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Sorateidenvirtuoosi

Kiitos vinkistä.

jperala

2s akun kennojen ero, auton mukana tuli 2s 3000mah akku, löin älylaturiin kiinni niin näytti kennojen eroksi 4.22 / 4.14, aika iso heitto ? aloin purkamaan akkua ja nyt on päästy 4.04 / 4.01 eroon mikä alkaa varmaan olemaan jo hyväksyttävä, vai onko pelkoa että toisessa kennossa häikkää.

Ilmeisesti rauhallinen balanced lataus pitäisi auttaa.
Tiger II

jperala

Näyttäisi toimivan, nyt lataa ja kennot 4.16 / 4.16
Tiger II

jperala

Kysymys, pitäisi nopariin kolvata liitin akuille ja akut on deans. No järkevintä olisi se deans mutta olisiko järkevämpi liitin heittää ja vaihtaa akkuihin .. tarina kertoo että deans ei helpoin kolvata ?
Tiger II

monsterman

Lainaus käyttäjältä: jperala - 11.03.17 - klo: 00.08
Kysymys, pitäisi nopariin kolvata liitin akuille ja akut on deans. No järkevintä olisi se deans mutta olisiko järkevämpi liitin heittää ja vaihtaa akkuihin .. tarina kertoo että deans ei helpoin kolvata ?
eikai se deans yhtään sen vaikeampi kuin muut. hyvä liitin se on ja helpommalla pääsee kun laitat vaan sen deansin nopariin
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat