Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

TTKoo

#240
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 07.05.07 - klo: 16.57
Selvähän se on, että suuremmalla jännitteellä kulkee kovempaa. Ero on ihan helposti havaittavissa, 5-10km/h lisää vauhtia moottorista/autosta riippuen.
Niin, kiihdytysautotkin kulkevat tosi nopeesti, mutta vain sen varttimailin, ja aika usein päästäen savut ulos, vaikka ei sähköosia olekaan samalla tavalla kuin näissä autoissa.
Toivotaan sitten, että sähköt kestää sen ylimääräisen kennon. Samainen kenno lisää painoa myös.
Kilpailijat kun käyttävät (muutamat) 2 WD autoissa vain viittä kennoa, ja vauhdista ei ole jäänyt kiinni....painoa näet on vähemmän.
Toki, jos ylimääräistä rahaa on, niin kaikkea voi kokeilla pysyyhän sähköosat sitten aina tuoreena....

"Yllyttäjät" osallistuvat ihan mielellään varmaan kustannuksiin....
Itse en lähtisi keksimään pyörää uudelleen....mutta sen pidon keksiminen sille pyörälle on kehitteillä....vaikka vaan kuudella kennolla ajetaankin....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Futaba - 07.05.07 - klo: 17.17
No en mä auton perusteella osaa sanoa, mutta autokin vaikuttaa (tai siis sisäiset välitykset).
Kokonaisvälitykset !  Sisäisten välitysten tieto auttaa kokonaisvälitysten laskemista. Toki niihin on valmiit taulukot olemassa   esim. assoon ja losiin ainakin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Shogunmarui


Niin, kiihdytysautotkin kulkevat tosi nopeesti, mutta vain sen varttimailin, ja aika usein päästäen savut ulos, vaikka ei sähköosia olekaan samalla tavalla kuin näissä autoissa.
Toivotaan sitten, että sähköt kestää sen ylimääräisen kennon. Samainen kenno lisää painoa myös.
Kilpailijat kun käyttävät (muutamat) 2 WD autoissa vain viittä kennoa, ja vauhdista ei ole jäänyt kiinni....painoa näet on vähemmän.
Toki, jos ylimääräistä rahaa on, niin kaikkea voi kokeilla pysyyhän sähköosat sitten aina tuoreena....

"Yllyttäjät" osallistuvat ihan mielellään varmaan kustannuksiin....
Itse en lähtisi keksimään pyörää uudelleen....mutta sen pidon keksiminen sille pyörälle on kehitteillä....vaikka vaan kuudella kennolla ajetaankin....
[/quote] Itselläni sähköosien ainakin vähintäänkin tuon gm racingin noparin pitäisi kestää tuo 8,4v moitteetta mutta tiedä häntä...
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

5R

Mitäköhän nyt ,kun tuosta nosramin akusta on toinen johto melkein poikki, tai ainakin se kuori on mennyt rikki?
Traxxas Rustler MM 5700

Futaba

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 08.05.07 - klo: 00.54
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 07.05.07 - klo: 16.57
Selvähän se on, että suuremmalla jännitteellä kulkee kovempaa. Ero on ihan helposti havaittavissa, 5-10km/h lisää vauhtia moottorista/autosta riippuen.
Niin, kiihdytysautotkin kulkevat tosi nopeesti, mutta vain sen varttimailin, ja aika usein päästäen savut ulos, vaikka ei sähköosia olekaan samalla tavalla kuin näissä autoissa.
Toivotaan sitten, että sähköt kestää sen ylimääräisen kennon. Samainen kenno lisää painoa myös.
Kilpailijat kun käyttävät (muutamat) 2 WD autoissa vain viittä kennoa, ja vauhdista ei ole jäänyt kiinni....painoa näet on vähemmän.
Toki, jos ylimääräistä rahaa on, niin kaikkea voi kokeilla pysyyhän sähköosat sitten aina tuoreena....

"Yllyttäjät" osallistuvat ihan mielellään varmaan kustannuksiin....
Itse en lähtisi keksimään pyörää uudelleen....mutta sen pidon keksiminen sille pyörälle on kehitteillä....vaikka vaan kuudella kennolla ajetaankin....
Niin, minähän vain vastasin kysymykseen, en ollut "yllyttämässä" kokeilemaan.
| Academy | Axial |

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Shogunmarui - 08.05.07 - klo: 07.04
Itselläni sähköosien ainakin vähintäänkin tuon gm racingin noparin pitäisi kestää tuo 8,4v moitteetta mutta tiedä häntä...
Sanotaanko niin, että riski lisääntyy....kun vielä se lisäkenno on aivan tarpeeton, niin miksi alkaa moiseen....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: 5R - 08.05.07 - klo: 14.59
Mitäköhän nyt ,kun tuosta nosramin akusta on toinen johto melkein poikki, tai ainakin se kuori on mennyt rikki?
Eli kyseessä on pötköakku.
Mikäli itse lankaosa on ehjä, niin johto pois liittimestä ja kutistesukkaa rikkinäisen kuoren kohtaan lämmittämään....

Jokaisen rc-autoilijan pakissahan on aina kutistesukkaa.... :wink:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Futaba - 08.05.07 - klo: 15.47
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 08.05.07 - klo: 00.54
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 07.05.07 - klo: 16.57
Selvähän se on, että suuremmalla jännitteellä kulkee kovempaa. Ero on ihan helposti havaittavissa, 5-10km/h lisää vauhtia moottorista/autosta riippuen.
Niin, kiihdytysautotkin kulkevat tosi nopeesti, mutta vain sen varttimailin, ja aika usein päästäen savut ulos, vaikka ei sähköosia olekaan samalla tavalla kuin näissä autoissa.
Toivotaan sitten, että sähköt kestää sen ylimääräisen kennon. Samainen kenno lisää painoa myös.
Kilpailijat kun käyttävät (muutamat) 2 WD autoissa vain viittä kennoa, ja vauhdista ei ole jäänyt kiinni....painoa näet on vähemmän.
Toki, jos ylimääräistä rahaa on, niin kaikkea voi kokeilla pysyyhän sähköosat sitten aina tuoreena....

"Yllyttäjät" osallistuvat ihan mielellään varmaan kustannuksiin....
Itse en lähtisi keksimään pyörää uudelleen....mutta sen pidon keksiminen sille pyörälle on kehitteillä....vaikka vaan kuudella kennolla ajetaankin....
Niin, minähän vain vastasin kysymykseen, en ollut "yllyttämässä" kokeilemaan.

Ihan varmuudeksi vain mainitsin, en ketään syyttäen....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 08.05.07 - klo: 19.51
Jokaisen rc-autoilijan pakissahan on aina kutistesukkaa.... :wink:

Hyvä ainakin olis olla. On se vaan niin pätevää tuollaiseen hommaan. Monin veroin esim. teippiä parempaa.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

nuuska

Nyt alkaa syömään miestiä.  :angry:
kerpele... Sabesta ostetut akut eivät kestä skeidan vertaa. Nyt jo toinen pari "palanut".
Autona toimii E-savage ja ostin siihen siis pari aukkua lisää, jotta voisi pikkasen pidempään ajella.

Kolmen latauksen jälkeen ekat akut sano sopimuksensa irti.
Sillat palo päästä.
No sain uuden akut ja nyt latasin nämä toisen kerran ja just kävin ajamassa. SAMA JUTTU!  :angry:
Akut olen ladattun ekana 1A virralla ja sitten 2A virralla. Autolla normaalia pihalla rälläystä.
E-savan mukana tulleet "omat" akut kestäneet vallan mainiosti.

Täytyy huomenna soittaa taas Sabeen ja kysästä, että mikäs nyt on. Onko teillä koko erä susia täynnä?  :angry:
Täytyy ottaa kuva ja postaa tänne vielä tänään.
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

nuuska

Tässä näytille kuva akuista.



... ei kiva. On nimittäin auton runkokin ottanut vähän "osumaa" tuosta kuumuudesta, joka on aiheutunut siltojen palamisesta.
Äsken olin ajamassa originaaleilla akuilla ja pelasivat täysin moitteetta.
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

kolossi

Aloitin tuossa jo uuden topicin kun en huomannut että aiheesta olikin jo keskustelua täällä, mutta laitan saman tekstin sitten tännekin. Tällaista oli:

En ole ollut aktiivisesti mukana rc-autoilussa yli viiteen vuoteen ja olen vähän hukassa akkujen   suhteen. Kehitys on mennyt huimasti eteenpäin ja tarjolla näyttäisi olevan niin NiMH- kuin LiPo-akkuja. Itselläni on vanhastaan vain NiCd-akkuja ja vain niihin sopivaa latauskalustoa. Omat parhaat akkuni ovat 2400mAh, joten alkavat olla jo vanhaa kalustoa. Utelisinkin että minkälaisia akkuja kannattaa hommata jos harrastuksen taas elvyttäisi. Tarkoituksena ei ole ainakaan heti lähteä takaisin kisaamaan, mutta mahdollisesti myöhemmin jos intoa ja aikaa löytyy. Eli jos saisin hieman kokemuksia tämän päivän akuista ja latureista niin olisin hyvinkin kiitollinen.

Lueskelin tuossa palstan läpi mutta silti hieman epäselväksi asia mieleeni jäi. Akut siis tulisivat touringautoon kun 1:12 luokka tuntuu kennomuutoksen jälkeen vähän kuihtuneen.

James

Miten saan ladattua Robitronicin Overloaderilla akkuja, joissa on Deans microplug-liitin? Siis miten saan yhdistettyä laturin akkuun?

l150040

Kannattaa varmaankin hankkia tai askarrella sellainen väliliitin, jossa toisessa päässä on laturiin sopiva liitin ja toisessa tuollainen Deans microplug-liitin.

jarkko

Lainaus käyttäjältä: kolossi - 24.05.07 - klo: 12.08
...Akut siis tulisivat touringautoon kun 1:12 luokka tuntuu kennomuutoksen jälkeen vähän kuihtuneen.

Menee OT:n suuntaan, mutta piti reagoida tuohon kommenttiin.

Jos luokan kuihtumista arvioi osallistujamäärien pohjalta, niin C-12 luokan suosio on päinvastoin kasvanut. Vuoden 2006 sarjassa oli 27 kilpailijaa ja tämän vuoden sarjassa 34 kilpailijaa eli 28,5% lisäys kilpailijamäärässä.

Alla vuosien 2005 - 2007 osallistujamäärät FinTrack sarjan kevätkauden sisällä ajetuissa osakilpailuissa. Turkoosi käyrä (C-12) osoittaa suurinta kasvua tällä 3 vuoden jaksolla. Tieto on epävirallinen ja poimittu sarjatuloksista jättäen vertailukelpoisuuden vuoksi pois kaikilta vuosilta vain ulkokisoja ajaneet kuskit).



Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

kolossi

No hyvä että on kasvussa, mutta silti osallistujamäärät ovat pieniä verrattuna aikaanjolloin ajettiin myös CJ-12 luokkaa. Itsellänikin lopahti into silloin kun kennomuutos tuli ja touringautot nousivat suosioon. Olisi mukava kyllä jos 1:12 autot taas yleistyisivät.

HPI-man

Terve!
Mulla olisi sellainen problema, että E-Savagen vakio akut tuppaavat kuumenemaan liikaa. Onko kellään niksiä miten ne saisi pysymään sopivan lämpiminä? Laturi on siis GT Escape Charger.

Divi

kuumentuvat siis ajossa vai latauksessa?

HPI-man


Divi

jos ei muovit sula ympäriltä niin ei se lämpö mitään haittaa. Jos se häiritsee niin eiäp siihen taida auttaa kuin laadukkaampien akkujen osto, tai kaasusormen lyhentäminen.

Shooter

There are some nice things you can do with your pants on.

5R

Itsellä on tuo reedy 3700 akku. En osaa sanoa mitään kun kerran päässyt ajamaan tuolla akulla.Ja erona on että kennot ovat erilailla sijoitetut.
Traxxas Rustler MM 5700

R/C

Olisiko tämä hyvä laturi vastaanottimen ja startterin akkujen lataukseen?

5R

Voisiko joku kertoa minkälaiset akut pitää kolvata Ttech xrs?Kuva olisi hyvä ,että näkee siltojen paikat?
Traxxas Rustler MM 5700

tomppa82

Mitäs epäselvää niissä juotossiltojen paikoissa on? Sinne kennojen päihin ne juotetaan. Toisen kennon pluss- ja toisen kennon miinusnapojen väliin. Se sitten on eri asia, että joutuuko veteleen yhdysjohtoja akun kennojen välille...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

l150040

Siihen käy 3+3 muodossa olevat satula-akut. Eli tuossa kuvassa keltaisen sillan paikalle juotetaan riittävän pitkä välijohto. Sopivan pituuden selvität vaikka tekemällä ensin nuo kaksi 3:n kennon sarjaa ja sovittamalla niitä autoon sopivan välijohtoehdokkaan kanssa.


5R

Kiitos vastauksista!
Traxxas Rustler MM 5700

aarnis

Moi, ostin just eilen ultramat 14 laturin ja pitäis ladata GP 3300 akkuja, ja lrp 3700 akkuja. Minkä asetan delta-peak arvoksi? Tällähetkellä siinä lukee on 15mV/C

Duster1

Itse käytin 10mV/C. Ohjeessa tais olla mainittu vielä pienemmät arvot.
Axial SCX 10 TR

m@sse

"Jos lataturissa on säädettävä katkaisujännite, niin sopiva ja turvallinen arvo NiCd-akuille on 10 mV kennoa kohti (60 mV kuuden kennon akulla)  ja NiMh-akuille 4mV kennoa kohti (24 mv kuuden kennon akulla). Joillakin kennoilla voidaan käyttää suurempiakin arvoja, mutta tämä on selvitettävä kennokohtaisesti."
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing