Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

HMS77

No justiinsa..
En sitten tajunnu edes tämän ja tuon Stampede-topicin jälkeen ettei tuohon autoon mahdu 7-kennonen akku muuten kuin humb backina.. Kun menin ja tilasin auton mukana Duratraxin normipötkylän.
Autoa en ala leikkelemään tuon takia, joten taitaa täysin uusi 8,4V/4200 Nimh akku lähteä kohta myyntiin..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

samperi

missä NiMH akussa on eniten mah joka silti menee associated 18 b. nykyinen akku on Associated 6C 1100mAh NiMH.
mitat: pituus: 100mm  31.50mm  17.25mm  50mm
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

suzuki1

http://www.medasec.com/do?action=group&id=27 Tuolla on 1400mah akkuja ja yksi 1600mah jotka pitäs käydä assoon.

Samoth

Terve,

Itselläni on laturina Ultramat 14 laturi 220V/12V ja akkuina 8,4v 4600mAh.

Testasin tuossa omalla yleismittarilla paljon voltteja akku antaa ladattuna ja se näytti yli 10V? Onkohan minun mittari rikki vai onko tuo normaalia? Akuissa käytetty suosituksena olevaa

E-Maxx/MMM-combo2200kv/6S/

_valtsu_

Sehän on vaan parempi mitä enemmän voltteja näyttää. Täyteen ladattuna yhdessä kennossa on enemmän jännitettä kuin 1.2V. Tuo on täysin normaalia.

suzuki1


Duster1

Axial SCX 10 TR

suzuki1

5 kennosia nimhejä vaan?

markus11

kyllä tuolla ainakin 6 kennosiakin Nimhejä Tamiya liittimellä pysty ladata adapterin kanssa. Dusteri tarkoitti( luultavasti) liittimen puolesta vastarinakkua.
HongNor X2-CRT/O.S.28 - Futaba 3PM 2.4GHz - Mini-Rave

Duster1

Ja niin vaikea taas etsiä itse tiedot.

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXMAD6&P=ML

Meni se 30 sekunttia mun elämästä nyt hukkaan.

Ottakaa nyt tämä vinkki tosissaan, että Tower Hobbiesin http://www.towerhobbies.com/ sivuilta löytyy paljon tavaraa hyvillä tiedoilla, joten ei voi olla vaikea sieltä itse tsekata.

Itsekin tuolta aina katson ekana tietoja niin ei tartte jokaista johdon väriä kysyä :wink:
Axial SCX 10 TR

HMS77

Mikähän hemmetti akussa on kun kuumenee niin pirusti pikalatauksessa?
Laturina on Graupner Turbomat 5 autolaturi ja akkuna Nosram 7.2/4000mah akku.
Ladannut oon 4 amppeerilla joka pitäs tietääkseni olla ihan ok tolle akulle, mutta silti akku on aivan mielettömän kuuma latauksen jälkeen.
Meinaan vaan kun täällä on puhuttu 40-45 asteesta, niin tuo on varmaan tuplasti sen lämmöiltään. Mitannu en ole, mutta tulikuuma kuitenkin.
Laturi vai akku p*ska? Molemmat on uudehkoja, akkua ladattu n. 10 kertaa.
Sama juttu oli Duratraxin 8.4/4200mah akulla, joka sekin lämpeni aika reippaasti.
Lataako tuo laturi nyt jotenkin väärin noita akkuja kun noin lämpiävät vai mikä hemmetti..?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Janezki

Näppituntuma valehtelee paljon, 50 asteinen esine tuntuu kädessä jo sietämättömän kuumalta.
Kannattaa varuilta mitata ihan mittarin kanssa ne lämmöt.

partajeesus

mullakin akut tulikuumia latauksen jälkeen.
en pysty paria sekuntia pitempään kädessä pitämään.
lämmöt kuitenkin mitattuna siinä 50 asteen tuntumassa.

kantsii vaan jostain vaikka lainata se mittari niin saa ainakin mielenrauhan.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Vesa-Ratti

Äsken keskeytin latauksen ku akku (4600/7kennoa) oli 120 asteinen, onko normaalia vai puuttuuko rohkeus. Kokeilen uudestaan ku oon tarkistanu talon vakuutus ehdot.
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

-rcmh-

Huhhuh, 120 astetta no ei todellakaan normaalia, ihme ettei poksahtanut. :huh:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Janezki

erm... ei kait se nyt Celsiuksia sentään?  :shocked:

Vesa-Ratti

Kyllä ja laadukkaalla ir mittarilla mitattu, akku teki hienon montun muoviseen työkalupakin kanteen. Äsken mittasin 9.7V siitä 8.4:n akusta, sitte ajamaan, auto liikku liukkaasti ja kauan (vakioks).
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

AE-Mod

Kyllä noisssa lämpötiloissa mikä tahansa kenno lähtee kuin "nappi paidasta"

Tainnut tosiaan olla mittari Fahrenheitilla... (120F=n.50C)
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Vesa-Ratti

No sittenhä mä oon revon säätäny 50c aseiseks, aika hyvin se on silti liikkunu, tuu käymään ni pistetään se akku sun taskuun ja kysellään sitte.
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

AE-Mod

Niin no...
NiMh -kennon elektrolyytti kiehuu muistaakseni noin 105 Celciuksessa ja mikäli sulla on pintalämpötilana jo 120C, niin ihmettelen vain että sulla on vielä paketti fyysisesti kunnossa.

Olisi kyllä pitänyt napsahtaa tai vähintään vuotaa jo tuollaisissa lämpötiloissa.

Käyttäturvallisuustiedotteessakin mainitaan tuhoutumis/räjähtämisvaara noin 212F:ssa, (100C).

Mutta hyvä ettei mitään käynyt!
Luulisi kyllä tuon akun olevan mennyttä.

Ihan mielenkiinnosta, minkä valmistajan kennot oli muuten kyseessä?
(myyn itse mm. akkukennoja teollisuuteen työkseni).



THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Vesa-Ratti

Sorry kiivastumiseni, niin ja tosiaan akku vääntyi mutkalle ku se kalupakin kansi notkahti, jäähtymään laitoin pihakiven päälle nii se suoristu. Kyseessä Intellect SC-4600 nimh 1.2v 7 kennoa. Onko mahdollista että se ei oikein siedä 3-4A latausta?
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

AE-Mod

No ei tuollaisella latausvirralla pitäisi akkua saada kiehahtamaan, mikäli laturi muuten toimii oikein.

Mikä laturi ja jos säädettävä, niin mihin arvoon Delta-Peak asetettu?
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Vesa-Ratti

LRP:n digital charger 41070, virtaa antaa auton akku jota ruokkii akkulaturi, todella vanhoja molemmat. Oisko "tasasempi" virtälähde lääke vaivoihin?
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

AE-Mod

En usko että toisiopuolen virransyötöllä on tässä tapauksessa mitään tekemistä...

Toisaalta, mikäli lataat sitä 1:1 auton akkua samalla kun lataat LRP:llä pikkuauton akkua, on tulojännite yli 12V johtuen latausjännitteestä.
LRP:n spekeissä sanotaan että reguloitu 12V sisään.

Eli, älä lataa sitä isoa akkua samalla kuin lataat pientä.

Vaikea sanoa missä vika, mutta jotenkin epäilen jonkinasteista kennovikaa akussa.
Kokeilemalla toisella akulla selviää onko vika todellakin akussa vai laturissa.


Älä nyt päästä sitten enään akkua noin koviin lämpötiloihn.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Vesa-Ratti

OK kiitti, eiköhän se tästä. Nyt pistän pojan nukkumaan ja painun montulle rälläämään.
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

HMS77

Miten kannattais parhaiten tehdä liitinmuutos Tamiya-->Traxxas? Eli kun on akku jossa Tamiya-liitin ja sitten se Traxxas/Tamiya-välikappale akun ja auton välille.
Piuhat poikkiko akusta ja Traxxas-liittimestä ja kolvaten Traxxas-liittimeen vai..?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

partajeesus

mitenkäs muilla imax b5 laturin omistajilla tuo vehje näyttää jännitteet?
oma väittää että 7.2v akussa on jännitteet melkein 10v.

muutenkin tuo laturi lämpenee aika kivasti kun parikin akkua lataa niin aika kuumana käy jo.
ainakin omiin herkkiin käsiin tuntuu liiankin kuumalta.

siihen olin myös pettynyt että ei tuossa saanutkaan itse säätää delta peak arvoa ja akun kapasiteetinkin se laskee vaan latausvirran ja ajan mukaan eli vaikka täyden akun laitat kiinni niin mah lukemat lähtee nollasta.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Jessev

Lainaus käyttäjältä: partajeesus - 15.08.08 - klo: 17.11
mitenkäs muilla imax b5 laturin omistajilla tuo vehje näyttää jännitteet?
oma väittää että 7.2v akussa on jännitteet melkein 10v.

muutenkin tuo laturi lämpenee aika kivasti kun parikin akkua lataa niin aika kuumana käy jo.
ainakin omiin herkkiin käsiin tuntuu liiankin kuumalta.

siihen olin myös pettynyt että ei tuossa saanutkaan itse säätää delta peak arvoa ja akun kapasiteetinkin se laskee vaan latausvirran ja ajan mukaan eli vaikka täyden akun laitat kiinni niin mah lukemat lähtee nollasta.

Niin se näyttää ikäänkuin paljon se on ladannut sinne kapasiteettia.

Mulla näyttää 2 kennon lipo-akun jännitteen ihan normaalisti 8,2 volttiin asti. Hyvin toiminut muutenkin.

Lämpiää kyllä jonkin verran juu, mutta itselläni vain 1 akku ladattavana. Lataan 4 ampeerilla tota 5Ah akkua.

rekonen

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 15.08.08 - klo: 17.01
Miten kannattais parhaiten tehdä liitinmuutos Tamiya-->Traxxas? Eli kun on akku jossa Tamiya-liitin ja sitten se Traxxas/Tamiya-välikappale akun ja auton välille.
Piuhat poikkiko akusta ja Traxxas-liittimestä ja kolvaten Traxxas-liittimeen vai..?

Sen Traxxas -liittimen pitäisi saada ihan siististi irti siitä välikappaleesta, kun painat esim. meisselillä niistä kultaisten liitinten päistä ja poistat juotokset liittimistä.

Akusta piuhat yksi kerralla poikki -> juotat Traxxasin liittimen tilalle ja työnnät sen takaisin liitinkoteloon kunnes napsahdus kuuluu ja liitin lukittuu.

Tuosta löytyy myös video noiden Traxxasin liitinten kolvaamiseen.
http://www.youtube.com/watch?v=CQ-Y58r_3cI

JK Nitro

Tuli tosta akun latauslämpötilasta mieleen itsellä vastaavan tyyppinen tapaus:

Kennoina Peak Racing GP 4300 Powerflo pötköön tehtynä, akkua latailtu/käytetty toista kesää, lähellä 100 latauskertaa, vaikea tarkkaan sanoa. Viimeiset viisi latauskertaa akku lämpeni ladatessa ja ajettaessa poikkeuksellisen paljon aiempaan verrattuna, menokin oli heikentynyt huomattavasti. Viimeisellä ajokerralla teki jo kipeetä käteen, kun nostin Stampedea "mahan" alta ja kannoin tallin pöydälle. Eikun koppaa pois ja pienoinen lämpimän pölyn ja muovin tuoksahdus pelmahti nenään....oli yhdestä kennosta muovikuori alkanut sulamaan. IR-mittari näytti hetken ihmettelyn jälkeen 129 astetta ja ihan celsius-asteita oli.

Kuva sanoo enemmän kuin....

Kenno on siis ihan vaan käsin taitettu umpeenjuotetusta pötköstä, ei kolvilla irroteltu, noi lämpöjäljet on ihan kennon aiheuttamia ajaessa.


Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm