Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

Janezki

Tuossa viimeviikolla tuli kokeiluun tuommonen iCharger 106B+, tilasin tuon lähinnä sen takia että alkoi jo lievästi sanottuna jurppimaan entisen Turnigy Accucel-8150:n bugi, joka aiheutti latauksen katkeamisen yhden kennon ylijännitteen näyttämisen takia (vaikka siis kennon jännite oli aivan normaali). Pienellä (ja joskus hieman kovemmallakin) koputtelulla sen sai asettumaan, mutta piti saada paremmin toimiva laturi 6S pakkojen lataukseen.  :smiley:

Onkin ainakin näin pikakokeilun perusteella laadukkaan tuntuinen laite tämä iCharger - eikä 10A maksimi latausvirta ja 7A maksimi purkuvirta ainakaan haitaksi ole. Suosittelen isoille akuille laadukasta laturia etsivälle; hiljainen, pieni ja tehokas.

Turnigy jäänee LiFe-akkujen lataukseen ja iCharger LiPoille.

juhku1

Mistähän saisi Ni-Cd 6v kennoja?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

bluebeetle

Ei mistään, kennot on aina 1,2V.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

_rc-hemmo_

Mikäköhän mahtaisi olla hyvä akku traxxas rustleriin ,sais olla 6 kennonen ja maksaa maksimissaan 40€. Oon kyllä kattonut akkuja mutta toiset sanoo et yks akku on huono ja toiset et se ois hyvä.
Traxxas rustler xl5

Qazu

Jos uutena ostaa ja ei ole sijoittamassa kisa-akkuihin niin eiköhän ne kaikki ihan toimi. Käytettyjen akkujen ostaminen on vähän hakuammuntaa - itse en käytetyistä maksas juuri mitään, jos niitä en olis ostamassa joltain tutulta.

http://www.medasec.com/do?action=group&id=27 Tuolla on ihan ok hinnalla jotain esim. Jos sulla ei ole vielä yhtään akkua niin ainakin kaksi ois kiva olla. Yhdellä ajaminen on tylsää.

http://www.hobbylinna.com/nosram-team-pack-4600nimh-p-18784.html Tuossa myös yks akku esmes
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Revenge

Onko kenelläkään kokemusta Modelsportin omista akuista?
http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=29046
Hinta olisi vain aika houkutteleva.
Vai kannattaako heti ottaa vaikka Orionin akku?
Akku tulisi Revon EZ starttiin.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

MirkaN

Haulla ei löytynyt joten kysäistään.Miten akut kestää pakkasta,lähinnä postilähetyksiä ajatellen?Akuthan kulkevat pitkin maita ja mantuja ja välillä kovassakin pakkasessa.Postilaatikossakin saattaa odotella monia tunteja-15 asteessa.Onko akut jo tehtaalla ladattu senverran,että kestää kylmää?

LaNi5

NiMH akuissa olevan elektrolyytin vahvuus ei riipu lataustilasta (kuten lyijyakuissa) ja normaali kennoissa oleva lipeä kestää yli -50 asteen pakkasta jäätymättä eli pitäisi kestää. Akut kyllä ladataan tehtaalla eli ei lähde tyhjänä matkaan.

_rc-hemmo_

Lainaus käyttäjältä: qazu - 25.02.09 - klo: 12.34
Jos uutena ostaa ja ei ole sijoittamassa kisa-akkuihin niin eiköhän ne kaikki ihan toimi. Käytettyjen akkujen ostaminen on vähän hakuammuntaa - itse en käytetyistä maksas juuri mitään, jos niitä en olis ostamassa joltain tutulta.

http://www.medasec.com/do?action=group&id=27 Tuolla on ihan ok hinnalla jotain esim. Jos sulla ei ole vielä yhtään akkua niin ainakin kaksi ois kiva olla. Yhdellä ajaminen on tylsää.

http://www.hobbylinna.com/nosram-team-pack-4600nimh-p-18784.html Tuossa myös yks akku esmes

Juu uusia katselen enkä mitään kisa-akkua. Onko muuten kenelläkään kokemusta lrp:n akuista http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=RC-3000H ei ainakaan kauheen  hintaisia ole. :tongue:
Traxxas rustler xl5

MirkaN

Kokemuksia? Yuntong 5000mAh 7.4 lipo.kun tuo hobbylinna kirjoittelee,että sais 55 ekee zipale.ei loppupeleissä paha hinta?vai...

Acumen

Lainaus käyttäjältä: MirkaNKokemuksia? Yuntong 5000mAh 7.4 lipo.kun tuo hobbylinna kirjoittelee,että sais 55 ekee zipale.ei loppupeleissä paha hinta?vai...

Presiis samaa miettii eräs toinenkin uuden HPI Savage Fluxin hobbylinnasta eilen tilannut..

Milan Kolarovic
http://www.milanmedia.fi Opiskelija / yrittäjä / RC-newbie HPI Savage Flux HP + Nosram VTEC Lipo 5300mAh 2S 25C

Janne A

Lainaus käyttäjältä: MirkaN - 27.02.09 - klo: 19.04
Kokemuksia? Yuntong 5000mAh 7.4 lipo.kun tuo hobbylinna kirjoittelee,että sais 55 ekee zipale.ei loppupeleissä paha hinta?vai...

Taitavat olla samoja, kun noi Modelsportsin myymät Overlander Tornado Extreme GP:t. Yks ajokerta on ko. akuilla takana ja ihan hyvin toimi. Kovakuori ja johdot vaikuttavat hintaansa nähden laadukkailta.

Tässä pari kuvaa Overlandereistä

OGIpro

Oon viellä vähän käsi lipoissa ja akuissa yleensäkkin, mut olenko ymmärtäny lipojen käytön oikein?

-Lipon on hyvä balansoida joka latauksen yhteydessä
-Ei saa "ajaa" loppuun, eli kun alkaa hyytymään ajossa niin lopettaa ajon välittömästi (lipo cut off ajaa asian)
-Ei tarvitse purkaa?
-Ennen varastointia ladataan niin, että virtaa riittää varastoinin ajaksi

Pitääkö nämä väitteet paikkansa? Tarvitseeko ottaa mitään muuta huomioon?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

blaah


Aika hyvin kiteytetit, tässä (omasta mielestäni) pari tarkennusta:
Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 04.03.09 - klo: 20.26
-Ennen varastointia ladataan niin, että virtaa riittää varastoinin ajaksi
Käytännössä akku ei juurikaan itsepurkaudu, joten optimi säilytykseen taitaa olla puolityhjä, sen verran kapasiteettia ettei mene alle 3v/kenno. On huomattava että kennoa ei kannata säilyttää täyteen ladattuna, kuluttaa kennoa (näin ainakin lukenut jostain)
-Joka lataus kuluttaa kennoa, ja sitä suurempi latausvirta, sen lyhyempi kennon kestoikä. Vaikka osa valmistajista sanoo että kennoja saa latailla 2C arvoilla, kannattanee tilanteen mukaan pysyä pienemmissä..

OGIpro

Okei jotain siis jääny päähän ja jotain taas opittu lisää :)
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

rubberduck

Tuosta lipojen säilytyksestä sen verrran että moni laturi joissa on akkujen varastointia varten "storage"-latausohjelma, lataavat kennot suunnilleen nimellisjännitteeseen. Laturikohtaisia eroja on varmasti, mutta nuo edulliset Bantam-kopiot joita mm. hobbycitystä näyttää porukka tilailevan, lataavat 3.7-3.85V/kenno. Itselläni on tällainen ja se lataa storage-moodilla 3.8V/kenno.

Itse olen kuullut samansuuntaista tietoa kuin blaah tuossa kirjoitti, eli ei kannta säilöä lipoja täyteen ladattuna. Oletan että ~nimellisjännite on sopiva säilytykseen, koska niin moni laturi sitä käyttää. Jopa kaikkien kiinankopioiden äiti, isä, veli ja serkku Bantam B6 käyttää 3.85V storage jännitettä, niin kai sitten on uskottava että se on sopiva säilytysjännite.

Fillarimies

Ostin tämmöisen laturin:

En saanu ohjeesta selvää, että mitä nuo A, B ja C ledit oikein meinaa.
Kun laitan akun tuohon laturiin A palaa vihreänä, B ja C palaa punaisena. Lataako se silloin? Kun tuntuu että noiden ledien värit ei mihinkään tuosta vaihdu. Kun ohjeessa lukee että kun valo muuttuu punaisesta vihreäksi niin akku on täynä. Tuossa on 3 eri valoa, että mitäs kettua? :undecided:

Oli kyllä harvinaisen epäselvät ohjeet tuon laturin mukana.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

OGIpro

Tuohon en osaa vastata, mutta onkohan hyvä laturi. Ei ole nimittäin hinnalla pilattu. :D
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

OGIpro

Osaako joku sano noista hobbycityn latureista et mikä on halvin lipo laturi jossa on sisäinen poweri. Kun en oikein latureista ymmärrä. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=216&curPage=1&v=&sortlist=
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

bluebeetle

Osta nyt polkupyörämies vaan esim. Imax B5, niin pääset ajelemaankin joskus...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Fillarimies

Ostaisin jos ois rahaa, mutta nyt tarvin tuohon mainitsemaani laturiin vähän käytännönohjeita :cool:.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Janne T

"En saanu ohjeesta selvää, että mitä nuo A, B ja C ledit oikein meinaa.
Kun laitan akun tuohon laturiin A palaa vihreänä, B ja C palaa punaisena. Lataako se silloin? Kun tuntuu että noiden ledien värit ei mihinkään tuosta vaihdu. Kun ohjeessa lukee että kun valo muuttuu punaisesta vihreäksi niin akku on täynä. Tuossa on 3 eri valoa, että mitäs kettua?

Oli kyllä harvinaisen epäselvät ohjeet tuon laturin mukana."

Moniko kennoista akkua yrität ladata? Multa löytyy vastaava laturi kuin tuo, tarkoitetu siis 2-3 kennoisille lipoille, ja se näyttää punaista kun lataa ja vihreää kun kenno on täysi.

-t-janne-t-
MP777, RC18T, XUT, DURGA

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 05.03.09 - klo: 18.42
En saanu ohjeesta selvää, että mitä nuo A, B ja C ledit oikein meinaa.
Kun laitan akun tuohon laturiin A palaa vihreänä, B ja C palaa punaisena. Lataako se silloin? Kun tuntuu että noiden ledien värit ei mihinkään tuosta vaihdu. Kun ohjeessa lukee että kun valo muuttuu punaisesta vihreäksi niin akku on täynä. Tuossa on 3 eri valoa, että mitäs kettua? :undecided:

Luultavasti B ja C ledit indikoivat 2-kennoisen akun lataustiloja, ei kai siinä sen kummempaa. Kun lataa 3-kennoista niin silloin pitäisi kaikkien ledien palaa ensin punaisena ja kennojen täyttymisen myötä muuttua vihreäksi. Jos valot palavat punaisena, täytyy odottaa kärsivällisesti että akku täyttyy. Se voi tuollaisella laturilla kestää aika kauankin. Jos mahdollista niin suosittelisin tarkistamaan kennojen jännitteen silloin tällöin(tai edes latauksen jälkeen) niin näkee tasaako/lataako laturi oikeaan jännitteeseen vai ei.


Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 05.03.09 - klo: 20.09
Osaako joku sano noista hobbycityn latureista et mikä on halvin lipo laturi jossa on sisäinen poweri. Kun en oikein latureista ymmärrä. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=216&curPage=1&v=&sortlist=

Tämä ja tämä ovat myös 240V:lla toimivia latureita. Ensinmainittu on hyvä ja toinen on halpa. Kumman tahansa ostaakin, pitää varautua siihen, että johdon voi joutua hankkimaan erikseen, koska noissa kiinanvehkeissä on yleensä britti- tai jenkkimallin johdot mukana.


Loppuun varoitus kaikille erittäin halpojen lipolaturien omistajille.
Aina lipoja ladattaessa tulisi latausta valvoa, ja erityisesti halpojen laturien kohdalla tämä sääntö kannattaa pitää mielessä.

Pari surkeaa esimerkkiä:
1. Joskus tulin hankkineeksi tällaisen n.5€ virtalähteen kanssa maksavan "tasaavan lipolaturin" (Hobbycitystä). Laturi lataa kyllä ihan mallikkaasti yhtä kennoa, mutta tasauksesta tai monen kennon lataamisesta ei tunnu tuolla tulevan mitään. Lataaminen loppuu siihen paikkaan kun yksikin kenno tulee täyteen. Ostin tuon aikoinaan Micro-T:n 1S2P 400mAh lipoja varten, koska siinä oli monesta halpiksesta poiketen latausvirran säätö 0.3-1A, mutta en viitsi/uskalla sitä enää käyttää koska laturi ei oikein vakuuta laadullaan. Ehkä kesällä ulkona voisi uskaltaa jotain edullista akkua koittaa ladata. En suosittele tätä laturia kenellekään, vaikka hinta onkin houkutteleva.(Noita ei onneksi ainakaan nyt löydy HobbyCityn valikoimista)

2. Kaverini käytti e_skyn helikopteripaketin mukana tullutta 0.8A kiinteällä virralla lataavaa peruslaturia, ja jätti laturin kerran töihin lähtiessään uuden keskeneräisen omakotitalon raksalle lataamaan. Illalla kun kyseinen heppu meni raksalleen, hän löysi akun joka hänen omien sanojensa mukaan muistutti "tiineenä olevaa sammakkoa". Akku oli niin pullistunut, ettei siitä enää erottanut alkuperäisiä muotoja lainkaan. En tiedä olisiko akku syttynyt palamaan, jos lataus olisi jatkunut esim. vielä yli yön, mutta jonkinlaisena varoituksena tämä ainakin toimii.

Fillarimies

No niin, annoin akun olla yön yli latauksessa ja valot tosiaan muuttu vihreäksi. Mittasin akun jännitteen ja se näytti 8.34V, joka on tuolle calibroimattomalle flukelle aivan hyvä lukema. Eli siis akku täynnä.
Hemmetin hidashan tuo laturi on, mutta ajaa asiansa.
En jätä kuin pro-peakin nimh laturin valvomatta, koska se on laadukas ja luotettava laturi, mutta tosiaan tuota halppislipo laturia en jätä valvomatta.
Lipot kun ei kuitenkaan ole ihan leikin asia jos ne pullistuu :shocked:

Ihan 2-kennoista lipoa latailen.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

puistokuski

Voiko 1/16 autoon tarkoitettuja lipoja (nosram vtec 1800mah 25c) käyttää 1/10 autoissa,  itse en näe mitään syytä ettei mutta jos joku tietäisi paremmin.
Saisi kolme akkua lisää ajoon, ulkona olisi nyt hyvät kelit suditella.

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: puistokuski - 06.03.09 - klo: 15.51
Voiko 1/16 autoon tarkoitettuja lipoja (nosram vtec 1800mah 25c) käyttää 1/10 autoissa,  itse en näe mitään syytä ettei mutta jos joku tietäisi paremmin.
Saisi kolme akkua lisää ajoon, ulkona olisi nyt hyvät kelit suditella.

Riippuu ihan siitä paljonko sun 1:10 auton moottori tarvitsee virtaa. Jos akku ei pysty antamaan tarpeeksi potkua, niin se lämpeää ja voi pullistua käyttökelvottomaksi. Teoriassa tuo sun akku antaa 45A virtaa, mutta se on teoreettinen arvo. Käytännössä kannattaa jättää vähän varmuusvaraa ettei tuhoa akkujaan turhaan.

puistokuski

En kyllä tiedä paljonko virtaa shashin 12 lankanen 550 kokonen kone pyytää,mutta en taida riskeerata akkuja .
Kiitoksia vastauksesta.

Fillarimies

Joo, no tuskin se 45A riittää buustissa edes titanin moottorille vaikka laiskahan se on.
Joo.. kohta menee hermot tuon laturin kanssa. Se on niin pirun hidas.
Ostan ensitilassa paremman laturin tai lainaan jostaki.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Koheltaja

1:18 pikkulipoja on käytetty 1:10 drifterissä ja sen kanssa ei ole ongelmia ollut, koneena Nosram 9.5
Kylätason RC-kuski.

puistokuski

Ehkä drifterissä pidon puute vähentää tarvittavan virran määrää. Jätän kyllä suosiolla kokeilut väliin ja käyn hakemassa pari isoa lipoa niin ei tartte ihmetellä.