Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

jhaas

No niin hyvät ystävät :shocked:

Auto vielä Towerilta matkalta mutta akut ym ja laturi paikanpäällä.
Muutama kysymys otsinkon mukaan.

- tarvitseeko kyseinen laturi erillistä piuhaa lipojen balansointiin latauksen yhteydessä?
(koneen kyljessä oleva (reikä/7 piikiä) lienee merkin omille akuille, en nopeasti katsottuna ainakaan venomin lipon "lyhyt valkoinen piuha sinne sovi) Mikähän kyseinen verme olisi jos tarvitsee?

kaikki muukin opastus otetaan vastaan jottei satu läheisille vahinkoa.manuaali luettu ja hieman huonosti laadittu on ainakin näin rc-noobille :laugh:

kiitokset avusta RC gurut!

Jussi

Heuli


jhaas

Kiitos Heuli nopeasta vastauksesta

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXLJ0&P=SM

täytyy hankkia lauta siis.

ToBy1

Kysympä ihan huvikseen että. Voiko kahta 3s 2200mah lipoa ladada 6s Lipo toiminnolla? Eli akun + ja - rinnan kiinni laturiin ja tasausjohdot tökkäsee muuten laturiin? Silloinhan akkuja pitäisi ladata 4.4a:lla?

rubberduck

Jos laitat plussan ja miinuksen yhteen, et lataa silloin 6S toiminnolla vaan lataat akkuja rinnan kuten yhtä 3S 4400mAh akkua. En suosittele tällaista lataustapaa, ellet myös käytä akkuja aina rinnan.

Jos oikeasti haluat ladata kahta 3S lipoa samaan aikaan se onnistuu sarjassa esim. tällä adapterilla. Tällä systeemillä lataus tapahtuu kuten lataisit yhtä 6S 2200mAh akkua.

ToBy1

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.01.10 - klo: 14.14
Jos laitat plussan ja miinuksen yhteen, et lataa silloin 6S toiminnolla vaan lataat akkuja rinnan kuten yhtä 3S 4400mAh akkua. En suosittele tällaista lataustapaa, ellet myös käytä akkuja aina rinnan.

Jos oikeasti haluat ladata kahta 3S lipoa samaan aikaan se onnistuu sarjassa esim. tällä adapterilla. Tällä systeemillä lataus tapahtuu kuten lataisit yhtä 6S 2200mAh akkua.

Joo, en käytä aina akkuja rinnan. Saisiko tuota adapteria suomesta?
Eikä tuota ole varastossakaan hobbycityssä.

juhku1

Millä amppeeri määrällä pitää purkaa esim 1200 tai 3000mAh NiMHi?
Tai sitten lipo?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

savo

Lainaus käyttäjältä: juhku1 - 30.01.10 - klo: 15.25
Millä amppeeri määrällä pitää purkaa esim 1200 tai 3000mAh NiMHi?
Tai sitten lipo?
No ainakaan Lipoa ei ole mitään syytä purkaa muuta kun ajamalla tiettyyn jännitteeseen saakka.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

SepiMies

Mikä muuten olisi oikeaoppinen tapa tasausladata lipoa? Akun pitäis saapua ensi viikon alusta, niin nyt on vissiin hyvä hetki kysyä. Eikä huolta, olen opiskellut lipojen käytön tarkoin, mutta tätä ei ole käsitelty. Eli iCharger pystyy tekemään erilaisia tasauksia. Oletuksena se lataa ilman tasausta niin kauan, että yksi kennoista pääsee sinne 4,2V. Siitä se sitten aktivoi tasurin, ja alkaa pitämään tuota yhtä kennoa siellä 4,2V:ssa. Itselle kuullostaisi toinen vaihtoehto jotenkin paremmalta. Eli toisena voi tasurin pitää päällä koko ajan ja näin laturi tasaa heti alusta alkaen kaikkia kennoja. Kestäähän lataus niin vähän pitempään, mutta luulisi ainakin kennojen pysyvän paremmin balanssissa.

Mutta onko suurta väliä kumpaa noista käyttää?
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Hemppa83

Kyseessä olis siis graupner ultramat 14+ ja akkuina zippy flightmax 2200mah ja 7.4v

olen jo aika hyvin perehtynyt lipojen lataukseen mut varmistelisin vielä et millä spekseillä mä nyt saan noita akkuja ladata...

akun kapasiteetti laitetaan tietty 2200mah mut mites muut?

JL-

Lainaus käyttäjältä: SepiMies - 30.01.10 - klo: 22.25
Mikä muuten olisi oikeaoppinen tapa tasausladata lipoa? Akun pitäis saapua ensi viikon alusta, niin nyt on vissiin hyvä hetki kysyä. Eikä huolta, olen opiskellut lipojen käytön tarkoin, mutta tätä ei ole käsitelty. Eli iCharger pystyy tekemään erilaisia tasauksia. Oletuksena se lataa ilman tasausta niin kauan, että yksi kennoista pääsee sinne 4,2V. Siitä se sitten aktivoi tasurin, ja alkaa pitämään tuota yhtä kennoa siellä 4,2V:ssa. Itselle kuullostaisi toinen vaihtoehto jotenkin paremmalta. Eli toisena voi tasurin pitää päällä koko ajan ja näin laturi tasaa heti alusta alkaen kaikkia kennoja. Kestäähän lataus niin vähän pitempään, mutta luulisi ainakin kennojen pysyvän paremmin balanssissa.

Mutta onko suurta väliä kumpaa noista käyttää?

Mieluiten tota toista mitä itsekkin ajattelit, menee varmasti tasapainoon kennot eikä ajallinen tappio ole suuri.



Lainaus käyttäjältä: Hemppa83 - 31.01.10 - klo: 10.57
Kyseessä olis siis graupner ultramat 14+ ja akkuina zippy flightmax 2200mah ja 7.4v

olen jo aika hyvin perehtynyt lipojen lataukseen mut varmistelisin vielä et millä spekseillä mä nyt saan noita akkuja ladata...

akun kapasiteetti laitetaan tietty 2200mah mut mites muut?

Eli kuten mainitsit niin latausvirraksi 2,2 A. Kennomääräksi laitat 2s, eli juuri tuo 7,4 V. Tietenkin laturista lipo-ohjelma, mieluiten balance.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

juhku1

#1751
Mitä kaikkea pitää huomioida, kun alkaa käyttämään lipoja?
Minulla on jo liposäkki ja laturi jossa balanseri.

E. ja mitä ne vaikka 30C tai 20C jutut tarkoittaa?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Hemppa83

Lainaus käyttäjältä: Hemppa83 - 31.01.10 - klo: 10.57
Kyseessä olis siis graupner ultramat 14+ ja akkuina zippy flightmax 2200mah ja 7.4v

olen jo aika hyvin perehtynyt lipojen lataukseen mut varmistelisin vielä et millä spekseillä mä nyt saan noita akkuja ladata...

akun kapasiteetti laitetaan tietty 2200mah mut mites muut?

Eli kuten mainitsit niin latausvirraksi 2,2 A. Kennomääräksi laitat 2s, eli juuri tuo 7,4 V. Tietenkin laturista lipo-ohjelma, mieluiten balance.


kuvat noista graupnerin valikoista pitäs olla liitteenä..eli siis tohon latausvirraksi uskaltaa laittaa 2.2A..tossa toisessa kohdassa valitaan jännite ilmeisesti kennokohtainen..minkäs sen uskaltaa laittaa...muita valikoita ei graupnerissa sit lipo modella ookkaan...

SLap

Toi volttimäärä pitää olla toi 4.2v. Eli se on sen kennon maksimijännite. -Sami
Jeps

juhku1

Lainaus käyttäjältä: juhku1 - 31.01.10 - klo: 13.18
Mitä kaikkea pitää huomioida, kun alkaa käyttämään lipoja?
Minulla on jo liposäkki ja laturi jossa balanseri.

ja mitä ne vaikka 30C tai 20C jutut tarkoittaa?

Mikä voltti ja ampeeri määrä pitää laittaa laturin balanseri kohtaan?
Sama, kuin lataus voltti ja ampeerimäärä?

Ja mikä esim. 30C 5200mAh akussa on purku ampeeri määrä? Omassa laturissani voi laittaa 0.1-1A.

Saako kahta saman laista lipoa ladata yhtäaikaa esim 2X2S akkuja lataa 4S virralla?


Voin laittaa kuvia selvannykseksi jos tarvii... olis kiva joskus päästä ajamaan lipoilla  :undecided:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Duster1

Ei LiPoja tarvitse purkaa muuta kuin ajamalla.
Axial SCX 10 TR

rottapaavo

Melko hifistely laturi toi Hemppa83 laturi!  :shocked: Kelpaa latailla!
.

SLap

Lainaus käyttäjältä: rottapaavo - 02.02.10 - klo: 19.32
Melko hifistely laturi toi Hemppa83 laturi!  :shocked: Kelpaa latailla!

Ei edes ? Tuo on kai melkeinpä yleisin laturi, löytyy itseltäkin, suosittelen. Mitäs sitten sanot tästä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultra-Duo-Plus-50-102962  :grin:. Digi digi  :roll:.

Tässä tuo Graupner Ultramat 14+ mikä on hempan kuvassa http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751. -Sami
Jeps

Bonzer

Lainaus käyttäjältä: SLap - 02.02.10 - klo: 19.38
Lainaus käyttäjältä: rottapaavo - 02.02.10 - klo: 19.32
Melko hifistely laturi toi Hemppa83 laturi!  :shocked: Kelpaa latailla!

Ei edes ? Tuo on kai melkeinpä yleisin laturi, löytyy itseltäkin, suosittelen. Mitäs sitten sanot tästä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultra-Duo-Plus-50-102962  :grin:. Digi digi  :roll:.

Tässä tuo Graupner Ultramat 14+ mikä on hempan kuvassa http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751. -Sami

Juu mullakin on toi 14+

savo

Itse en voi muuta todeta kun että tuo Graupner Ultra Duo Plus 50 laturi on ihan huippu!!
Tuon omistin vielä hetki sitten mutta jouduin luopumaan siitä taloudellisista syistä.
Valitettavasti... :embarrassed:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

rottapaavo

Okei Sami toi sun esittelemä laturi on hifi! :shocked:
.

sjos

Lainaus käyttäjältä: savo - 02.02.10 - klo: 19.43
Itse en voi muuta todeta kun että tuo Graupner Ultra Duo Plus 50 laturi on ihan huippu!!
Tuon omistin vielä hetki sitten mutta jouduin luopumaan siitä taloudellisista syistä.
Valitettavasti... :embarrassed:

Komppaan.

On kyllä ehdoton laturi, etenkin jos on auto mikä syä kahta akkua samaan aikaan.
son loppu ny.

jhaas

#1762
Ok, nyt Heulin suosittelema tasauslauta kotona ja kohta täytyy latailla Lipoja :p

Täytyykö ottaa muuta huomionn kuin kennomäärä? akun kapasiteetti(venom 5400mah täällä)

latausampeerit eli ultramat 14+ voi työntää täyttä 5.0a,eikö niin?

Mites valikosta latausjännite, on vakiona 12,11 v.

parempi olla ylivarovainen näin aluksi :roll:

Rohkeasti neuvoja noobille :afro:

spänks Äijät etukäteen.

Jussi

ps: osaako laturi autona lopettaa latauksen kun akku täynnä, eikä yritä työntää sitä 5400mah?
akku varmaan jossain puolikkaana tehtaan jäljiltä...

Duster1

Laita vaan kennomääräksi 2S eli 7.4V LiPo.
Lataus virraksi 5A kerta ei isompaan pysty. Akun maksimihan on 5.4A.
Akun kooksi tuo 5400mAh, mutta tuolla säädöllä ei ole latauksen kanssa oikeestaan mitään tekemistä. Se voi olla lähinnä maks. määrä mitä laturi antaa, mutta itse lataamis prosessiin se ei vaikuta millään tavalla.

Ja kyllä lataus loppuu itsestään, kun akku on täysi eli 4.2V/kenno eli 2S akussa 8.4V.
Sillä ei ole mitään merkitystä paljonko akussa oli vielä virtasta jäljellä.
Axial SCX 10 TR

jhaas

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 03.02.10 - klo: 15.20
Laita vaan kennomääräksi 2S eli 7.4V LiPo.
Lataus virraksi 5A kerta ei isompaan pysty. Akun maksimihan on 5.4A.
Akun kooksi tuo 5400mAh, mutta tuolla säädöllä ei ole latauksen kanssa oikeestaan mitään tekemistä. Se voi olla lähinnä maks. määrä mitä laturi antaa, mutta itse lataamis prosessiin se ei vaikuta millään tavalla.

Ja kyllä lataus loppuu itsestään, kun akku on täysi eli 4.2V/kenno eli 2S akussa 8.4V.
Sillä ei ole mitään merkitystä paljonko akussa oli vielä virtasta jäljellä.

kiitokset avusta eli 2s2p toki myös 2 kennoa!!

jussi

JiiPee

Mites ootte hävittänyt vanhat kuolleet akut? Keittiön roskikseen vai jotenkin fiksummin kenties..tästäkin varmaan on jo juttua mutta nyt just ei jaksa alkaa ettimään. Tossa pari kuollutta li-ion kännyakkua ja yks rc polumeerikin kaipaa jo hautaa...
Et minne vippais?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

SLap

Onkelmajätettä.. -Sami
Jeps

JL-

Uskaltaako lipoakkua muka viedä tommoseen perus ongelmajätteen keräyspisteeseen?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

LaNi5

Täällä on tarinaa akkujen hävittämisestä:
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=25943
Akku olisi hyvä tyhjentää ennen hävitystä tai teipata navat piiloon.

Vatanen

Pojan nikko auton akun laturi kadonnut. Akku on neliön möykky 4.8v ja 700mah nimh. Ajattelin kokeilla tuolla omalla swallows laturilla. Siinä on nimh ohjelmassa vain amperimäärä. Millä a-määrällä tota kannattais ensin purkaa ja sitten ladata? Nim. Lipoja vain ladannut
Vatasen jalat ja omat kädet