Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

jperala

On juuri tuo hobbylinnan laturi, normilatauksella toimii ihan niin kun pitää, katkaisee latauksen silloin kun pitää jne. Onko tuo balanced lataus kuinka oleellinen juttu ?
Tiger II

Bonzer

Vilkasin manuaalista (itsellä ei ko. laturia ole) et kyl sen pitäis onnistua. Onko sulla yleismittaria? Mittaa kennokohtainen jännite.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 08.06.10 - klo: 14.33
Vilkasin manuaalista (itsellä ei ko. laturia ole) et kyl sen pitäis onnistua. Onko sulla yleismittaria? Mittaa kennokohtainen jännite.

Ei ole yleismittaria.
Tiger II

R3VO

Lainaus käyttäjältä: Ama - 08.06.10 - klo: 13.48
Lainaus käyttäjältä: R3VO - 08.06.10 - klo: 13.24
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Juu toimii se noin. Sullahan on siinä silloin 6 kennoa. Tolla kaapelilla se kytkee ne akkupaketit rinnan. Onnistuu myös sarjaan kytkettynä, silloin siinä on se 12 kennoa.

Kun kytketään rinnan silloin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti lisääntyy.
Taas sarjaan kytkettynä jännite nousee ja kapasiteetti pysyy samana.

Esim 4.8v 1000mAh akku.
Rinnan 2kpl 4.8v 2000mAh
Sarjaan 2kpl 9.6v 1000mAh
mahtavaa. eli sellasel laturil jolla pystyy lataamaa 4-8 kennosii nimhejä pystyy lataamaan rinnakkais liittimel kahta 7.2 kennosta akkua :o
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Ama

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 08.06.10 - klo: 14.43
Lainaus käyttäjältä: Ama - 08.06.10 - klo: 13.48
Lainaus käyttäjältä: R3VO - 08.06.10 - klo: 13.24
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Juu toimii se noin. Sullahan on siinä silloin 6 kennoa. Tolla kaapelilla se kytkee ne akkupaketit rinnan. Onnistuu myös sarjaan kytkettynä, silloin siinä on se 12 kennoa.

Kun kytketään rinnan silloin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti lisääntyy.
Taas sarjaan kytkettynä jännite nousee ja kapasiteetti pysyy samana.

Esim 4.8v 1000mAh akku.
Rinnan 2kpl 4.8v 2000mAh
Sarjaan 2kpl 9.6v 1000mAh
mahtavaa. eli sellasel laturil jolla pystyy lataamaa 4-8 kennosii nimhejä pystyy lataamaan rinnakkais liittimel kahta 7.2 kennosta akkua :o

Tarkoitit varmaan että kahta 6 kennoista NiMh akkua (nimellisjännite 7.2v) kyllä onnistuu.

Pitää vaan muistaa että se latausaika myös tuplaantuu kun kapasiteetti tuplaantuu.

Ja vielä lisähuomiona että akkujen kapasiteetti pitää olla sama. Eli ladataan sitten vaan kahta samanlaista akkua. Mieluiten vielä yhtä tyhjäksi purettuna.

SLap

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 08.06.10 - klo: 13.24
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Ottaen huomioon sen, että akkujen pitäisi olla täysin saman verran käytettyjä, koska toinen akku voi ottaa vähemmän virtaa sisään kuin toinen ja se akku sitten samalla ylilatautuu, kun laturi puskee vaan virtaa.
Jeps

R3VO

eli akkujen tyhjennys olisi suositeltavaa ennen ku alkaa lataamaan. jess.
kiitti, säästää mahdollisesti pari tuntia per ajokerta :grin: :grin: :grin: :grin:
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

TLCfani

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 08.06.10 - klo: 18.40
eli akkujen tyhjennys olisi suositeltavaa ennen ku alkaa lataamaan. jess.
kiitti, säästää mahdollisesti pari tuntia per ajokerta :grin: :grin: :grin: :grin:

Ei säästä, jos akut ja laturi on kummassakin tapauksessa samat. Oletetaan, kun parista tunnista puhut, että sulla on 5 Ah:n Nimh-akut ja 3 A:lla lataava laturi. Tyhjästä täyteen lataus kestää yhdelle akulle 5/3 h eli n. 1,66 h, akun vaihto ja toiselle sama 1,66 h. Kytketään akut rinnan, jolloin saadaan saman kennomäärän = jännitteen 10 Ah:n akku, lataus kestää 10/3 heli n. 3,33 h. Eli ajassa säästetään vain akun vaihtoon kuluva aika. Jos kumpikin akku on ajon jäljiltä, niin yksi kerralla lataamalla vältytään hieromasta niitä samaan purkutilaan.


Bonzer

Spectit näyttäis olevan aika samat. LRP laturissa ei lue lataus tehoa, graupnerissa on 50W. Itse ostaisin/ostin ton graupnerin eikä vikaa ole ollut.

R3VO

#2110
okei nyt vastausta nopsaa piis :tongue:
latasin eile ekaa kertaa kahta akkuu rinnakkain, ja se laturi lopetti lataamisen jossai 2800Mahin kohalla(akkujen yhteis MaH 3200). ja näytti myös että aku voltit ois jossai 8.5 voltin paikkeilla(akut 7.2 volttisii nimhejä). ehinkä jo vahingoittaa akkuja vai mitä mä tein  :sad:
EDIT: jes, nyt tuli kuvaa, tällä kertaa latasin sarjaan kahta 7.2 volttista...
kärsiiköhän akut tollasesta  :huh:
EDIT2: myöhemmin päivällä voltit hyppäs jopa 18v...
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

polle

Mikä olisi hyvä 7 kennonen nimh akku? Ei mielusti kovin kallis.
Olisiko tämä hyvä:http://rcpro.fi/Kauppa/product_info.php?cPath=43&products_id=573?
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

vessapaperi

Olisko toi--> http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=23493 hyvä laturi? Jos ei niin mikä olisi samassa hintaluokassa jossa olisi traxxas liitin?

polle

Voisihan tuo olla ihan hyvä, mutta tämäkin voisi olla ihan hyvä:http://www.hobbylinna.com/charger-peak-twin-240v-p-22040.html. Tuossa on hyvä juttu, kun voi kahta akkua samaan aikaan ladata.  Racing Factoryltä löytyi tämmöinen:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751 Tuo kyllä on vähän kallis, mutta jos ostat tuomosen niin rahat ei mene hukkaan. Latauskaapeliksi tämmöinen:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/Traxxas-VXL-latauskaapeli-108074. Tuolta Racing Factoryltä löytyy myös muilla liittimillä olevia latauskaapeleita. Mutta luulen, että tuo sinun näyttämäsi laturi on hyvä ja aika halpakin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Bonzer

Kyllä toi graupneri kannattaa ostaa jos rahaa on, mut ennemmin toi itsesi linkittämä (koska siinä voi vaihtaa latausvirtaa) graupnerin oston jälkeen ei tarvi heti olla ostamassa uutta laturia jos alkaa lipot kiinnostamaan :wink:

HMS77

#2115
Näinköhän alkaa olla Graupner Ultramat 14:n elinkaari lopuillaan, kun lataukset kestää nykyään aivan tolkuttoman kauan.

Kyseessä on siis 3 uutta akkua ja kahta pari kertaa ajettua 5000mah 2S lipoa tuo latasi 5A:lla 110 minuuttia/akku ja nyt latailen ajamatonta Nosramin 2S2P 5300mah akkua 5A:lla ja lataus kestäny jo 90 minuuttia ja akkuun menny 2500mah..

Akuissahan vika ei siis voi olla koska tekee tuon saman kaikilla.
Laturi ollu mulla pian 2 vuotta ja kovalla käytöllä toki, että voisko se vaan olla että on tullu mailit täyteen vehkeelle?
Vai onko vika balanserissa? Balanserina mulla on tuossa Hyperion LBA-10.

Kellään muulla tehny Ultramat tai jokin muu laturi samaa elinkaarensa lopulla?

Vai johtuuko tuo pitkä latausaika siitä että nuo akut on tosiaankin uusia vielä?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

RangerWalker

#2116
Etsikääs kuvista 2 virhettä.

(uusi turnigyn hardcase, kuorien puuttuminen ei ole se mitä haetaan)

Vinkki, kolisee kuorien sisällä kun heiluttaa ja laturi ei suostu lataamaan balanced tilassa.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

SLap

En löydä kuin yhden, että balanserin musta johto on punaisessa ja punainen mustassa.
Jeps

RangerWalker

jep, ja teipeissä suojapaperit päällä! -sen takia hölskyi akut.(juu, 2 samanlaista...)  -laatua koko rahalla.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

savo

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 15.06.10 - klo: 15.54
Näinköhän alkaa olla Graupner Ultramat 14:n elinkaari lopuillaan, kun lataukset kestää nykyään aivan tolkuttoman kauan.
Kyseessä on siis 3 uutta akkua ja kahta pari kertaa ajettua 5000mah 2S lipoa tuo latasi 5A:lla 110 minuuttia/akku ja nyt latailen ajamatonta Nosramin 2S2P 5300mah akkua 5A:lla ja lataus kestäny jo 90 minuuttia ja akkuun menny 2500mah..
Akuissahan vika ei siis voi olla koska tekee tuon saman kaikilla.
Laturi ollu mulla pian 2 vuotta ja kovalla käytöllä toki, että voisko se vaan olla että on tullu mailit täyteen vehkeelle?
Vai onko vika balanserissa? Balanserina mulla on tuossa Hyperion LBA-10.
Kellään muulla tehny Ultramat tai jokin muu laturi samaa elinkaarensa lopulla?
Vai johtuuko tuo pitkä latausaika siitä että nuo akut on tosiaankin uusia vielä?
Sanoisin että kannattaa lähteä ensin mittailemaan latauksen aikana noita kennokohtaisia jännitteitä eli arvelisin ensin syylliseksi tuota balanceria.Ei siis saa/onnistu tasaamaan noita kennoja ja sen takia akun lataaminen kestää ja kestää...
Toki jos laturi ei kykene pukkaamaan riittävästi paukkua akkuun niin silloin siinä ongelma.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

HMS77

^ No nyt kun sanoit niin kyllähän tuossa balanserissa aika ahkeraan nuo kennojen tasausvalot vilkkuu aina latauksen aikana, mutta olen pitäny sitä ihan normaalina.

Pitänee alkaa tutkimaan tarkemmin, ensin taidan antaa akkuni kaverin ladattavaksi, saa kokeilla kauanko sillä menee latauksessa.
Sen jälkee pitää sitten alkaa mittailemaa jännitteitä.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 15.06.10 - klo: 18.40
jep, ja teipeissä suojapaperit päällä! -sen takia hölskyi akut.(juu, 2 samanlaista...)  -laatua koko rahalla.

Pihillä menee aina joskus metsään...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

RangerWalker

#2122
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 15.06.10 - klo: 21.20


Pihillä menee aina joskus metsään...

Köyhällä olisi oikea termi.

ja että joskus vai... -lasketaas:

On 4 kovakuorista, saapumishetkellä yksi oli kuuma(oikarissa), yhdessä balanssipiuhat juotettu pieleen ja kahdessa hölskyvät kennot(teippimokat). Eli ainakin mun laskujen mukaan ei kovin laadukasta tavaraa nuo turnigyn akut ole.

Lisäksi on yksi 3s turnigyn pehmonen jonka yksi kenno oli 0v saapumishetkellä, nyt (herättelyn jälkeen)toimii mutta lataus kestää tietysti kauan kun yksi kenno on mitä on...

Ainoastaan 50C turnigyistä ja flightmaxin 4s pakoista on hyvää sanottavaa.

Kalliimmistakin on kokemusta, nosramin 5300 2s2p akuista, ne olivat kyllä balanssissa ,mutta kestivät vain muutaman kymmentä latausta. -nuo maksoivat 93€ kappale aikoinaan ja tuommoisia summia ei ole mahdollista laittaa akkuihin.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

HMS77

^ Älä ny maalaa piruja seinille, juuri ostin samanlaisen Nosramin, ei tosin maksanu ku puolet tuosta mutta tuonkin hinnalla olis saanu pari Zippyä joista ei toistaseksi ole kyl pahaa sanottavaa.

Toisin kuin nuo paljon parjatut Turnigyt, itellä oli viime kesänä Fluxissa kaksi 3S 5000mah Turnigya ja toisesta murtui juotossilta kennojen väliltä vain 5 ajokerran jälkeen.
Toinen temppuili myös vain muutaman ajokerran jälkeen, joten Turnigya ei tähän talouteen enää tule.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

RangerWalker

Ei piruja, mutta eiköhän laatu ole parantunut , kohta 3 vuotta on omien hankinnasta kummiskin.

Tuli tamiya liittimillä, virran kulku siis optimoitu tehtaalla :tongue:.

Oli venekäytössä(SV27) deansseilla(liian virtapihit tuohon käyttöön) ja siihen puuhaan ei täysin riittäneet .Autokäytössä varmasti hyvät.

Sa turnigyjä ei tule tännekään enää, pitänee testata yuntongin ym merkkipelejä seuraavaksi.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

jannes28

mites jos ostais 3 tollasta 740mah lipokennoa ja tekisi niistä 11,1v akun. Lasketaanko nuo mahhit silloin yhteen vai onko se silloin vaan 740mah?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

RangerWalker

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 16.06.10 - klo: 13.47
mites jos ostais 3 tollasta 740mah lipokennoa ja tekisi niistä 11,1v akun. Lasketaanko nuo mahhit silloin yhteen vai onko se silloin vaan 740mah?
Tuo on sarjakytkentä eli jännnite kasvaa, ei kapasiteetti. eli 11.1v 740mAh
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

jannes28

eli rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti mutta ei jännite?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

savo

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 16.06.10 - klo: 14.44
eli rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti mutta ei jännite?
Juuri niin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

jannes28

kiva. Joka päivä oppii jotain uutta. Koulussa olisi voinut näitäkin asioita oppia jos olisi kuunnellut tai edes ollut paikalla. Onneksi on vielä sentään vähän oppimiskykyä tallella... Kiitos asiallisista vastauksista.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com