Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

bluebeetle

Tinaa liittimeen, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja johdon päältä lämmitys kunnes liittimessä oleva tina sulaa. Pidät aloillaan hetken ja voila´..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

väinö

Näi tehdään :wink:
Kiitti

bluebeetle

Tuossa pikavideo aiheesta, näin toimien on aina onnistunut..

Juotoskoulu pt1

Edit: niin, kolvin johto kannattaa laittaa seinään ennen yrittämistä :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

väinö

#3333
Tein just niinku sanottiin mut meil on niin p*ska kolvi että ei onnistunu millään :angry:
Johtokin oli niin paksu.
Onko mitään järkee kiinnittää liitintä sinitarralla ja jesarilla?

-rcmv-

No ei kyllä mittän järkeä oo millään sini tarralla kiinni laittaa,korkeintaan nippusiteellä,väliaikasesti....
Hpi baja 5b ss

väinö

Entäs ku laturin mukana tuli johto missä on toisessa päässä deans ja toisessa ne "pihdit" tai mitä lienee.
Niin jos laitan pihdit autosta tulevien johtojen päihin niin ei tarvis kolvata
Voin pistää kuvan jos ette ymmärtäny

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: väinö - 07.09.11 - klo: 18.33
Tein just niinku sanottiin mut meil on niin p*ska kolvi että ei onnistunu millään :angry:
Johtokin oli niin paksu.
Onko mitään järkee kiinnittää liitintä sinitarralla ja jesarilla?


Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 07.09.11 - klo: 18.37
No ei kyllä mittän järkeä oo millään sini tarralla kiinni laittaa,korkeintaan nippusiteellä,väliaikasesti....

EI!!!!!!!!!!!!!!!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: väinö - 07.09.11 - klo: 18.40
Entäs ku laturin mukana tuli johto missä on toisessa päässä deans ja toisessa ne "pihdit" tai mitä lienee.
Niin jos laitan pihdit autosta tulevien johtojen päihin niin ei tarvis kolvata
Voin pistää kuvan jos ette ymmärtäny

Nyt marssit iskän kanssa jonnekin elektroniikkahuoltoon ja tinautat ne liittimet kiinni tai sitten ostatte kunnon kolvin.

Mitään nippuside- / jeesusteippipatentteja ei todellakaan, eikä myöskään hauenleukavirityksiä!!!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

väinö

Ok. kysyn ny viel kavereilta kolvia

-rcmv-

Paksun johdon juottaminen on vaikeeta,huonolla kolvilla,kokemusta on...  :smiley:
Hpi baja 5b ss

väinö

Noniin, nyt se sen teki. Kolvi sytty palamaan. ei onneks käyny mitään

Bigbear

Vaikka beetlen video olikin loistava, niin suosittelen varsinkin heikolla kolvilla edelleen niitä EC3 liittimiä :) Tuolloin kolvilla voi lämmittää liitintä vaikka päivän ja liitin pysyy ehjänä.

Tuollainen "pika"kolvi on kätevän oloinen. Ilmeisesti kun tuolla juottaa, niin tehoa on todella paljon ja lämpö siirtyy nopeasti liittimeen ilman, että se sulaa?

Käsittääkseni juottamisessa kaikkien pintojen pitää olla riittävän lämpimät ja tehottomalla kolvilla tuo tekniikka ei välttämättä toimi ilman, että (deans)liitin saa kipeää
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

maqqaRa

Ainakaan Bilteman pikakolvia ei voi Deanssien juottamiseen suositella. Tehoton ja kärki on kömpelön mallinen.
MAN TG 410 A 6x6, Savage Flux (X)XL ja lentäviä

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 07.09.11 - klo: 19.55


Tuollainen "pika"kolvi on kätevän oloinen. Ilmeisesti kun tuolla juottaa, niin tehoa on todella paljon ja lämpö siirtyy nopeasti liittimeen ilman, että se sulaa?



Jep, ja jos jaksaisi välillä putsata kärjen niin kävisi vielä helpommin...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

pijokela

Lainaus käyttäjältä: väinö - 07.09.11 - klo: 19.21
Noniin, nyt se sen teki. Kolvi sytty palamaan. ei onneks käyny mitään
Onko sinulla siis niitä tajuttoman paksuja akkujohtoja ja deanssejä? Olen ollut saman ongelman edessä, ratkaisu on moniosainen, mutta ei kauhean kallis:

- Ostin Biltemasta 100W juottimen, maksoi alle 10€. Alkaa teho riittää, mutta se on muuten aika hankala, koska se esim. polttaa sitä kosteaa sientä, jolla sitä puhdistetaan.
- Muotoilin sen johtimen kuoritusta päästä muutaman millin terävän malliseksi ja sitten levitin johtimen karvojen keskelle U:n muotoisen kolon.
- Juotin johdon kiinni suoraan naarasdeanssin liitinpalojen päihin. Tajuttoman kokoinen johto saa liitospintaa siitä päästäkin, kun se pää törkätään sen U:kolon pohjalle.

Toivottavasti auttaa. Ainakin itse olen akkuja jo kauan käyttänyt ja nuo juotokset ovat olleet hyvät.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

väinö

Iskä ostaa tänään uuden paremman kolvin
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 07.09.11 - klo: 19.55
Vaikka beetlen video olikin loistava, niin suosittelen varsinkin heikolla kolvilla edelleen niitä EC3 liittimiä :) Tuolloin kolvilla voi lämmittää liitintä vaikka päivän ja liitin pysyy ehjänä.
Deans pysy kyllä ihan ehjänä enkä muutenkaan jaksa tilata uusia liittimiä kun akussa ja laturissakin on deans.

Koitan tänään sitte tota pijokelan taktiikkaa

McJones

Saattaap' olla jo ollut täällä esillä, mutta itse juotan deansit siten, että naaras- ja urosliitin ovat kiinni toisissaan. Vähentää riskiä, että runko sulaisi ja liittimet eivät sopisikaan kiinni toisiinsa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

väinö

Jes!!!
Uudella kolvilla liittimen kiinnitys sujui leikiten :grin:
Toinen "suojamuovinpala" hukkui jonnekkin. Haittaako että toinen johto on liittimen juuresta paljaana jos se ei voi osua toiseen johtoon? (toisessa siis suojamuovi) Jos haittaa, kelpaako jesari suojaks?

-rcmv-

Miten ihmeessä ne kutiste sukat saa siihen juotoksen päälle?  :shocked: :shocked: :shocked:
Hpi baja 5b ss

väinö

Siis nehän on vähän venyviä. Mut mun juotos oli aika hyvä siinä johdossa eli ei tarvinu ees veyttää.
Lainaus käyttäjältä: väinö - 08.09.11 - klo: 18.25
Haittaako että toinen johto on liittimen juuresta paljaana jos se ei voi osua toiseen johtoon? (toisessa siis suojamuovi) Jos haittaa, kelpaako jesari suojaks?

nestori

Ainakaan omat kutistesukat ei veny milliäkään.Ja tietyti ne laitetan johtoon ennen juottamista.

väinö

Jaahas. No mulla nyt jokatapauksessa venyy.
NIIN...!!! :angry:
Lainaus käyttäjältä: väinö - 08.09.11 - klo: 18.34
Haittaako että toinen johto on liittimen juuresta paljaana jos se ei voi osua toiseen johtoon? (toisessa siis suojamuovi) Jos haittaa, kelpaako jesari suojaks?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 08.09.11 - klo: 18.29
Miten ihmeessä ne kutiste sukat saa siihen juotoksen päälle?  :shocked: :shocked: :shocked:

Sen kutistesukan pitää olla reilusti johdinta paksumpaa usein noissa virtaliittimissä toimii hyvin 6mm sukka. Koska se on reilusti paksumpi se menee sen tinamöntin päälle. Sitten se kutistetaan kuumentamalla.

Ja kyllä ne hiukan venyy, mutta ei niitä yleensä tarvitse venyttää.  :laugh:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 08.09.11 - klo: 19.11
Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 08.09.11 - klo: 18.29
Miten ihmeessä ne kutiste sukat saa siihen juotoksen päälle?  :shocked: :shocked: :shocked:

Sen kutistesukan pitää olla reilusti johdinta paksumpaa usein noissa virtaliittimissä toimii hyvin 6mm sukka. Koska se on reilusti paksumpi se menee sen tinamöntin päälle. Sitten se kutistetaan kuumentamalla.

Ja kyllä ne hiukan venyy, mutta ei niitä yleensä tarvitse venyttää.  :laugh:


Ok,kiitos kaikille neuvoista  :cheesy:
Hpi baja 5b ss

väinö

Voisko joku nyt vastata!!! :angry:
Lainaus käyttäjältä: väinö - 08.09.11 - klo: 18.34
Haittaako että toinen johto on liittimen juuresta paljaana jos se ei voi osua toiseen johtoon? (toisessa siis suojamuovi) Jos haittaa, kelpaako jesari suojaks?
En viittis p*skoa autoa heti ekalla ajokerralla :angry:

nestori

Noh ei se nyt haittaa mutta varmempaa oisi jis toisessakin olisi ihan oikea kutistesukka.

väinö

Tulihan se sieltä :grin: :roll:
Pistän teippiä reippaasti niin ei väkisinkään pääse johdot osumaan toisiinsa :evil:

bluebeetle

Tai sitten kolvaat liitoksen auki ja pujotat kutistesukan, ja tinaat takaisin kiinni...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

_valtsu_

Halppiskolvitkin kyllä soveltuu juottamiseen, kunhan teho riittää. 60W on aika passeli 12avg johdoille deansseille ja 4mm bulleteille. 40W on liian vähän 12avg johdolle.

Pete_69

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 09.09.11 - klo: 11.43
Halppiskolvitkin kyllä soveltuu juottamiseen, kunhan teho riittää. 60W on aika passeli 12avg johdoille deansseille ja 4mm bulleteille. 40W on liian vähän 12avg johdolle.
Eikä ole  :grin: pitää vaan vähän käyttää mielikuvitusta ja jälki ei sitten ole mitenkään kaunista katseltavaa, mutta juottaminen onnistuu sillä heikkotehoisellakin kolvilla kyllä ainakin välttävästi jos parempaa kolvia ei ole käytettävissä. Pitää vaan laittaa hiukan reilummin sitä tinaa siihen liittimeen, kuin normaalisti ja sitten kolvin kärjellä lämmittää sitä itse tinaa eikä johtoa, sen jälkeen vaikka hiukan vielä tinaa puolivalmiin juotoksen päälle ja pysyy kyllä kiinni. Mutta niinkuin sanoin, mitenkään nätti siitä juotoksesta EI tule enkä tuota tapaa suosittele kyllä millään tavalla kenellekkään. Pointti tässä nyt oli vaan se, että kyllä se juottaminen huonollakin kolvilla onnistuu.
Ja ettei kukaan nyt vaan vahingossakaan luulisi, että olen kaikki deans liittimeni kolvannut tuolla tavalla, niin omistan kyllä sitten ihan tarpeeksi tehokkaan kolvin jolla juottaminen sujuu juuri samalla tavalla, kuin tuossa bb:n linkittämässä videossakin  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.