Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

mtlman

jaaha onkohan maxampsin akku leviämässä ? Mulla on vanha käytetyn auton mukana tullut 4000mah 3s lipo joka toimi ihan ok vielä pari ajoa sitten, antoi noin 2o min ajoja. nyt jostain syystä eilen olevinaan täydellä akulla en saanut kuin parin minuutin ajon.

Laitoin nyt akun laturiin ja näyttäisi että sinne ei mene virtaa kuin jotain 600mah.

laturin on ultramat 14 ja balanserina maxampsin 6s balanseri. Kytkennät on ok ja laturissa asetukset lipo - 4000mah - 3c. Laturi näyttää ladatessa välillä tekstiä CHG MAX, mitähän tämä tarkoittaa ?

Olen aika noob näissä akkuasioissa, eli mitä arvoja tuosta laturista kannattaisi seurata ja osaako tuo laturi jotenkin kertoa onko akusta esim. jotkut kennot rikki ? Akku on tosiaan käytetty eli on ihan täysin mahdollista että akku on vaan tullut tiensä päähän. Ihmetyttää vaan kun se toimi vielä pari ajoa sitten.

lättyäijä

Terve.

Sellasta rupesin tossa ihmettelemään, kun mulla on tollanen pikalaturi nimh akuille, niin mistä mä tiedän koska toi akku o valmis?  Lataan 3000mAh slassin vakio akkua, ja laturissa on vaihto ehdot 1 2 ja 5A, luukutan 2A menemään ja tunnin jälkeen vaihtuu valo punaisesta vihreäksi. Mutta eilen luin sanakirjan kanssa tosta laturista että, vihreä led -> trickle eli tihkuttaa hissukseen, WTF. Koska se sitten on valmis, kun mielestäni pitäis kestää puolitoista tuntia valmiiksi tulo. Ehei, ajoaikaa tuli puolessatoista tunnissa 5 min. Ja yön-yli laturilla kun latas niin kyllä sillä vartti-kakskytä minsaa rassas hyvin.

Nyt vasta rupesin ihmettelemään, kun aiemmin oon ladannu 1100mAh akkua 1A, ja se on ollu tunnissa ok. en oo ikinä nähny että toi vihree valo olis sammunu.

Jos joku ymmärsi ni saa valaista tyhmää.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

nestori

Hanki nyt vaan kunnon laturi.

lättyäijä

Lainaus käyttäjältä: nestori - 02.10.11 - klo: 15.54
Hanki nyt vaan kunnon laturi.

Joo, ois vissiin ihan fiksu veto. Mutta mikä olis sellanen ok laturi-lipo combo tolle släshille?
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

pijokela

#3394
Lainaus käyttäjältä: lättyäijä - 02.10.11 - klo: 15.14
Sellasta rupesin tossa ihmettelemään, kun mulla on tollanen pikalaturi nimh akuille, niin mistä mä tiedän koska toi akku o valmis?  Lataan 3000mAh slassin vakio akkua, ja laturissa on vaihto ehdot 1 2 ja 5A, luukutan 2A menemään ja tunnin jälkeen vaihtuu valo punaisesta vihreäksi. Mutta eilen luin sanakirjan kanssa tosta laturista että, vihreä led -> trickle eli tihkuttaa hissukseen, WTF. Koska se sitten on valmis, kun mielestäni pitäis kestää puolitoista tuntia valmiiksi tulo. Ehei, ajoaikaa tuli puolessatoista tunnissa 5 min. Ja yön-yli laturilla kun latas niin kyllä sillä vartti-kakskytä minsaa rassas hyvin.

NiMH lataus katkeaa siihen, että akun tullessa täyteen sen vastus kasvaa ja siitä laturi tietää lopettaa. Sinun laturisi vaihtaa tässä vaiheessa sen vihreän ledin. Silloin akkuun laitetaan ihan pikkuisen virtaa, että se pysyy täytenä - mutta sitä ei enää oikeasti ladata. Joskus käy niin, että laturi tulkitsee väärin tuon akun täyttymisen ja lopettaa liian aikaisin. Tai sitten voi käydä niin, että akusta on yksi kenno viallinen ja se saa laturin lopettamaan latauksen. Jos se laturi lopettaa mielestäsi latauksen liian nopeasti, niin kokeile kuinka kuuma akku on. Jos akku ei ole tulikuuma, laita se uudelleen lataamaan. Jos akku on tulikuuma, on akku viallinen. (Akun kuuluukin olla lämmin.)

Tuo lataamisen katkeaminen on NiMH latauksen ominaisuus ja siihen ei välttämättä auta toinen laturi. Ellei sitten siirry LiPo akkuihin, jolloin latauksen lopetus tunnistetaan eri tavalla ja ainakin minusta luotettavammin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Maukka70

Auttakaa aloittelijaa  :roll:

Pystynkö kytkemään tämän yhdistelmän laturiin, ja jos pystyn niin paljon laitan arvoiksi sinne.

Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

bluebeetle

Max. 5.5A latausvirta ja 2S lipo-ohjelma.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Maukka70


Kiitos bluebeetle  :azn:
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

sudittaa

Mulla oli rc-vempaimet tossa noin viisi kuukautta käyttämättöminä, ja nyt kun rupesin taas hiplaamaan laitteita, niin oli yksi akku turvonnut, Zippy Flightmax 2s 4000mah 25C, niitä punakuorisia. Laitoin kokeeksi autoon, liikahti, sitten pistin laturiin ja lähti latautumaan. Muutaman minuutin jälkeen laturi näytti kennoille selvästi eri jännitteitä ja lopetin siihen. Akku turposi muutaman päivän sisällä lisää niin että kuoren sauma ratkesi. Pistin kattilaan ja parvekkeelle, missä on nytkin. Mitäs tolle pitäis tehdä ja mihin hävittää?

tactical

Lisää sinne kattilaan suolavettä niin että liittimet peittyvät.  Anna olla pari vuorokautta, näin akku purkautuu vaarattomaksi. Vie akku paristonkeräyspisteeseen.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

sudittaa


Voyager

Kuinka paljon TSP-10 luokan harjaton kone vaatii akulta purkuvirtaa???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 03.10.11 - klo: 19.38
Max. 5.5A latausvirta ja 2S lipo-ohjelma.

Tuohan on siis vain se perus 1C latausvirta... Kyseiset akut kestävät reilusti isompia latausvirtoja... Jos nyt en väärin muista niin olisikohan puhuttu jopa 5C virroista.

Mutta... Ehdottomasti kannattaa aina ladata nimenomaan 1C latausvirroilla niin akun käyttöikäkin pysyy parhaana.

Ja kisoissahan tuo 1C on myös sääntönä maksimi latausvirralle.

Driverz

|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Driverz - 08.10.11 - klo: 11.59
Kumpi laturi olisi paras tuohon --> http://www.modelsport.co.uk/index.php?product_id=363459
Tässä on sen verran enemmän latausvirtaa, että se lataa muutamassa tunnissa vuorokauden sijaan. En ole kyllä ihan varma, tuleeko tuossa sellainen liitin, johon tuon akun saa kiinni... sen voi sitten joutua tinaamaan tai ostamaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Driverz

Kiitos vastauksesta!!!!!
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

Driverz

#3406
Ei liity mitenkään aiheeseen, mutta täältä saa nopean vastauksen. Onko savageen mitään pohjalevyä joka suojaisi jarruja ynnä muuta?
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 08.10.11 - klo: 12.26
Lainaus käyttäjältä: Driverz - 08.10.11 - klo: 11.59
Kumpi laturi olisi paras tuohon --> http://www.modelsport.co.uk/index.php?product_id=363459
Tässä on sen verran enemmän latausvirtaa, että se lataa muutamassa tunnissa vuorokauden sijaan. En ole kyllä ihan varma, tuleeko tuossa sellainen liitin, johon tuon akun saa kiinni... sen voi sitten joutua tinaamaan tai ostamaan.

Näytti siltä että mukana tulee adapteri tamiya liittimestä futaba liittimeen.
Kyseisen akun saa kytkettyä tuohon Futaba liittimeen, muta ladatessa pitää tietysti katsoa tarkkaan että liittimen laittaa oikein päin.

Heinone

Moro!
Ite kaivoin tänään varaston perukoilta jonkun vanhan rc-auton ja laturi ei enää toimi...
Millaista laturia ja akkua tilaamaan sillä aattelin akun samalla ostaa autoon, nykyinen akku on joku NIKKO NI-Cd 7.2V ja 1600mAh:ia, joku punakuorinen ja laturi myös NIKKO merkkinen.

Ennakkoon kiittäen. Heinone

hpi racing

| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

nnikkem

Latailin tuossa Stampedeni 3s lipoa.
Kuinka korkeaksi volttimäärä oikein voi mennä? Se oli jo yli 12v, ennen kuin kennokohtaisesti oli edes 4,20v.
Noh, latasin loppuun asti ja Latru tupesi piippaamaan vinhaan tahtiin (Ultramat 16S) jokin virheilmoitus se varmasti oli. Enhän minä sitä hoksannut katsoa, kun lopetin jo latauksen.
Laturi antaa virheilmoituksen jos akku on liian täynnä. Mutta ihmeellistä, jos se ei lopettanut latausta, kerta se oli täynnä.. hmm..
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: thorak - 13.10.11 - klo: 23.31
Latailin tuossa Stampedeni 3s lipoa.
Kuinka korkeaksi volttimäärä oikein voi mennä? Se oli jo yli 12v, ennen kuin kennokohtaisesti oli edes 4,20v.

Sen jännitteen pitääkin mennä yli 12voltin 3S akulla. Täytenä 4,20v per kenno. Eli 3 x 4,20v = 12,60v.



Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

nestori

Joo semmone virheilmotus tuli että akku on täynnä.

JiiPee

Tuossa kun kävin ostamassa apukaapeleita niin kattelin että ne halvimmat 8.90€ kaapelit oli speksattu 140A virralle. Jos sitä piuhaa vertaa tähän nyky RC lipoissa olevaan 10 AVG piuhaan niin se on ihan onneton. Tuon halvimmankin kaapelin piuha on neljä kertaa isompi.
Tuosta voisi päätellä että jos tehdään apukaapelit 10 AVG piuhasta niin ei mene läpi kuin 35A.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

kaistapää

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 15.10.11 - klo: 20.30
Tuossa kun kävin ostamassa apukaapeleita niin kattelin että ne halvimmat 8.90€ kaapelit oli speksattu 140A virralle. Jos sitä piuhaa vertaa tähän nyky RC lipoissa olevaan 10 AVG piuhaan niin se on ihan onneton. Tuon halvimmankin kaapelin piuha on neljä kertaa isompi.
Tuosta voisi päätellä että jos tehdään apukaapelit 10 AVG piuhasta niin ei mene läpi kuin 35A.

kaapelin pituuskin vaikuttaa "hieman" suoriteltuihin kaapeleihin.rc härveleissä taitaa poikkeuksetta akun ja noparin välissä kaapeli olla alle 20cm ja apukaapelit melkeimpä aina yli 200cm.voisi olla hiukka hankalaa antaa apuvirtaa 20cm kaapeleilla :evil:

kaapeleiden laadussa ja sitämyötä läpi kulkevan virran määrässä on aika isosti eroa.hienosäikeinen kunnon kuparikaapeli on paljon pienempi häviöiltään kun viimeisenpäälle p*ska 8.90e apukaapeli.olen itsekkin aika skeptinen sen suhteen että vaikka 10awg kaapelista oikeesti menisi läpi vaikka 200A virtaa.pääasia että koneet rokkaa.
Kesämies!

JiiPee

No olen kyllä vähän skeptinen tuon suhteen että vaikka piuhat on sentin mittaset mutta syöttää virtaa noparin kautta startille missä pyörii oikeat virrat niin meneekö se 200A läpi ja auto käynnistyy vai kuuluuko naks naks ja savukiehkura?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

pijokela

Sen lisäksi RC autoissa huipputehot on todella hetkellisiä. Jos akun kulutuksesta laskee, niin stanuturistini keskivirta ajon aikana on 12A ja tuuppicorrin huimat 22A. Kun tuohon corriin olen laittanut tehomittarin kiinni, niin koskaan ei näytössä näy yli 100W, mutta silti mittari saa huipuiksi jopa 400W (--> 400W / 8V = 50A). Se huippu on vain niin nopea, ettei sitä näe näytöltä - se vain jää mittarin muistiin.

Kyllä aika kaukana ollaan auton akun starttivirroista ja tehoista.  :wink:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

RC-sakké*

Minkäs lainen laturi kannattaa ostaa, jos meinaa latailla 6v(RX) ja 7.2v NiMH akkuja, tilavuudeltaan 1100-3600mAh?
Eli jonkin näköinen "15 min" laturi, missä mieluusti lataus liittimet Traxxas High Current, Tamiya ja Futaba universal mukana. Kiitos jo etukäteen  :police:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|

Omis

Sanokaapaas te viisaammat onko mitään tehtävissä, kun tuommoinen yuntong merkkinen lipo ei ota virtaa vastaan. Kennot ovat 3.78 ja 3.80 virroissa mutta kun laittaa laturiin nii on mukamas heti täynnä. Myönnetään akku kävi hieman uimassa ^^ , mutta kertokaa että onko entinen vai onko jotain tehtävissä ?

rizardi

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 15.10.11 - klo: 20.30
Tuossa kun kävin ostamassa apukaapeleita niin kattelin että ne halvimmat 8.90€ kaapelit oli speksattu 140A virralle. Jos sitä piuhaa vertaa tähän nyky RC lipoissa olevaan 10 AVG piuhaan niin se on ihan onneton. Tuon halvimmankin kaapelin piuha on neljä kertaa isompi.
Tuosta voisi päätellä että jos tehdään apukaapelit 10 AVG piuhasta niin ei mene läpi kuin 35A.
Johdon ulkoinen koko ei kerro koko totuutta piuhan virrankestosta.
Tottakai tärkein on johtimen materiaali ja se ylensä maksaa rahaa.
Lisäksi sähkö on elektronien liikettä ja nämä tykkäävät kulkea johtimen ulkokehää pitkin, jolloin ei lasketa johtimen poikkipinta-alaa vaan johtimen erillisten säikeiden kehän summa.

Eli suomeksi: pataraudasta ja putkikuparista tehdyt 5 karvaiset 10€ morjens kaapelit häviää 10 avg hopean ja kuparin seoksesta tehdylle arviolta 150 säikeiselle johdolle mennen tullen.

Enemän olisin huolissani rc vehkeissä liittimistä ja juotoksista, kuin johdoista. 2s vehkeissä 14avg riittää hyvin.