Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

Mazza

HobbyKingin ECO6 50W saapui tänään postiin, ja hyvältä vaikuttaa - ei muuta moitittavaa kuin se, että kaikki latauspistokeet on samoissa banaaneissa, ja hauenleuat menee helposti vahingossa oikoseen, jos ei ole tarkkana.

Kennojännitteet 2S:llä latauksen jälkeen 4,19v ja 4,19v, sekä laturin että yleismittarin mielestä.

Btw, olkaapa tarkkana kun mittailette yleismittarilla kennojännitteitä, itekki muka kovin tarkasti varoin ettei vaan osu yleismittarin piikit yhteen. Niin ne vaan kuitenki pääs ottamaan, ja balanseriliitin otti ja suli oikoseen. Tuli kiire kaivelemaan sivuleikkureita... Mistäs noita balanseriliittimiä sais irtaallaan? (Ilman johtoja, ei tarttis hardcasea turhaan alkaa aukomaan)
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Mazza - 02.04.12 - klo: 19.37
HobbyKingin ECO6 50W saapui tänään postiin, ja hyvältä vaikuttaa - ei muuta moitittavaa kuin se, että kaikki latauspistokeet on samoissa banaaneissa, ja hauenleuat menee helposti vahingossa oikoseen, jos ei ole tarkkana.

Kennojännitteet 2S:llä latauksen jälkeen 4,19v ja 4,19v, sekä laturin että yleismittarin mielestä.

Btw, olkaapa tarkkana kun mittailette yleismittarilla kennojännitteitä, itekki muka kovin tarkasti varoin ettei vaan osu yleismittarin piikit yhteen. Niin ne vaan kuitenki pääs ottamaan, ja balanseriliitin otti ja suli oikoseen. Tuli kiire kaivelemaan sivuleikkureita... Mistäs noita balanseriliittimiä sais irtaallaan? (Ilman johtoja, ei tarttis hardcasea turhaan alkaa aukomaan)

Näin jälkikäteen vinkkinä että laittaa sen toisen piikin normaaliliittimeen ja toisen balanssiliittimen keskinapaan... Ei pääse noita oikosia tulemaan niin helpolla...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

SixStars

Mulla kärähti tuosta ECO6:sta samantien puhallin sieltä sisältä.. pistin tilaukseen uuden laturin jossa myös AC-tulo ( ei tarvi siiten enää ruohonleikkurin akun kanssa peuhata autotallissa ), HK:sta myös Just Another Charger 80W ( hieno nimi.. ) - tilasin myös jostain EBay kaupasta pari uutta "fania" tuohon ECO6:een, niin uskaltaa sitten silläkin latailla vähä suuremmilla virroilla tarvittaessa..

Niin, ja tuleehan sieltä sitten samalla markan gigaradio HK-310 ja vararadioon steering wheel foamilla ja sitten unohtuikin se li-po-pussi tilata kun taas innostui...
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Mazza - 02.04.12 - klo: 19.37
Mistäs noita balanseriliittimiä sais irtaallaan? (Ilman johtoja, ei tarttis hardcasea turhaan alkaa aukomaan)
En ole ihan varma, mitä tarkoitat, mutta 2S JST-XH johtoja liittimien kanssa on täällä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9735__JST_XH_2S_Wire_Extension_20cm_10pcs_bag_.html

Sen liittimen saa siitä irti, jos haluaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Miika.laurila

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 02.04.12 - klo: 19.26
Kyllä "saddlepack" akuilla saa ajaa, kunhan akut on hyväksyttyä mallia. Sarjasäännöistä löytyy tarkemmat pykälät: http://rc10.fi/index.php?topic=62675.msg570077#msg570077

Tietenkin yritin aiemmin ohjeistoa tutkia. Siellä sanotaan näin:

"2S (7.4V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksytty akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh (ROAR listalla on myös ns. "soft pack" akkuja, jotka eivät ole sallittuja)
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä."

Eli akun täytyy löytyä ROAR:in tai EFRA:n listalta ja olla kovakuorinen. Mutta kun esim. ROAR-listassa on kaikki akut samassa nipussa niin oletukseni on se, että saan ajaa FTT-kisassa touringluokkia kahdella C-12 luokkaan tarkoitetulla 1s akulla sarjassa. Ei siis ns. saddle pack -akulla jotka ostetaan kaupasta pareittain. (Tyhmästi selitetty mutta en keksi parempaakaan..) Onko näin vai jääkö kisat ajamatta? :grin:

ROAR-lista

ak72

Oisko kellään vinkkiä hyvästä laturista josta irtoais noin 10A ja siinä ois balanceri joka sopii Traxxas Lipon liittimeen? Minulla on Robitronic Expert LD 15z josta irtoaa vain 5A, tarttis hieman enempi potkua tuohon 11.1V 8400mAh Lipon lataukseen. Ja jos vielä löytyis esim Hobbykingistä niin sekin olis plussaa  :afro:
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

pijokela

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 03.04.12 - klo: 20.52
Oisko kellään vinkkiä hyvästä laturista josta irtoais noin 10A ja siinä ois balanceri joka sopii Traxxas Lipon liittimeen? Minulla on Robitronic Expert LD 15z josta irtoaa vain 5A, tarttis hieman enempi potkua tuohon 11.1V 8400mAh Lipon lataukseen. Ja jos vielä löytyis esim Hobbykingistä niin sekin olis plussaa  :afro:

Osta tää:
I Charger 106B+ laturi

Se lataa 10A virralla. Sen saa HK:ltakin. Ei se sielläkään ole ilmainen, koska laatu maksaa. Postin ja tullin kanssa melkein samassa. (Ostin itse 206B mallin ja upeasti toimii lataus 20 virralla.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ak72

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 04.04.12 - klo: 16.35
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 03.04.12 - klo: 20.52
Oisko kellään vinkkiä hyvästä laturista josta irtoais noin 10A ja siinä ois balanceri joka sopii Traxxas Lipon liittimeen? Minulla on Robitronic Expert LD 15z josta irtoaa vain 5A, tarttis hieman enempi potkua tuohon 11.1V 8400mAh Lipon lataukseen. Ja jos vielä löytyis esim Hobbykingistä niin sekin olis plussaa  :afro:

Osta tää:
I Charger 106B+ laturi

Se lataa 10A virralla. Sen saa HK:ltakin. Ei se sielläkään ole ilmainen, koska laatu maksaa. Postin ja tullin kanssa melkein samassa. (Ostin itse 206B mallin ja upeasti toimii lataus 20 virralla.)


Tuohon pitää vielä hommata virtalähde? Oisko siihen mitään suositusta? Varmaan jostain Ebaysta vois löytyä kätevästi...
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

pijokela

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 04.04.12 - klo: 18.14
Osta tää:
I Charger 106B+ laturi

Se lataa 10A virralla. Sen saa HK:ltakin. Ei se sielläkään ole ilmainen, koska laatu maksaa. Postin ja tullin kanssa melkein samassa. (Ostin itse 206B mallin ja upeasti toimii lataus 20 virralla.)

Tuohon pitää vielä hommata virtalähde? Oisko siihen mitään suositusta? Varmaan jostain Ebaysta vois löytyä kätevästi...
[/quote]

No, nyt minulla on tällain eFuel. Se on osoittautunut hyvin toimivaksi ja hiljaiseksi. Jännite ja virtanäytöt antavat uskottavuutta. :grin: Mutta on noita muitakin.

Olen nähnyt 3 HK:n virtalähdettä (yksi oma) - kaikilla on saanut ladattua, mutta yhtään en kehtaa suositella. Kaverin lootaa pitää aina kopauttaa pöytään välillä ja omaani olen lisännyt eristettä kuoren ja elektroniikan väliin, että se toimisi. Lisäksi ne  kaikki huutavat älyttömän kovaa. Mutta, siis, voi niitäkin ostaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Joo

Eli kysyn nyt varalta tämmöistä asiaa,että voiko tuon LiPo akun heittää vaan suoraan laturiin,jos laturissa on sisään rakennettu balanceri.
Kiitän      :shocked:

Heuli

Voi kunhan kytket balanserijohdot kiinni.

Tony_L

Mikä laturi olisi hyvä ja edullinen? Pitäisi saada ladattua suoraan verkkovirralla ja pystyä lataamaan sekä nihm että lipo akkuja? Mistä muuten saa ostettua edullisesti lipo akkuja?
Team associated RC8B3.1

Hiekkamonttu

Lipoja saa tosi halvalla täältä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc
Tulee tosin hiukka hitaasti mutta tulee kuitenkin. Siellä myös latureita, itellä tälläinen:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15437__B6_AC_Plus_Charger_Discharger_1_6_Cells_Dual_Power_COPY_.html Mulla toiminut hyvin ja on halpa, voi käyttää verkkovirrasta.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

asko1991

Tere nyt olis tarve ostaa polttikseen pattereitte sijaan akku, meinaan patterit hiipuu tavallise noppeest(:

http://www.rcm.fi/akut-ja-tarvikkeet/life-vastaanotinakut/life-6-6v-1600mah-rx-ferrit-pack-straight-2-3a.html
http://www.rcm.fi/akut-ja-tarvikkeet/life-vastaanotinakut/life-6-6v-2000mah-rx-ferrit-pack-hump-2-3a.html

Pääsisköhän noilla mihinkään?
Ja mitä tuo valkoinen liitin osa tuossa tekkee?

Heuli

Nuo on hyviä vaihtoehtoja. 2 kennon lifellä voi korvata 5 kennon nihm-paketin. Valkoinen liitin on tasausliitin, kytketään laturin balanseriin.

asko1991

#3795
Elikkä muuta en siis taida tarvita kun laturi ja liittimet löytyvät jo kotoa :azn:



Jasiis nyt korjauksia näihin viesteihin kun muistin että tallissa on vanha polttislennokin rämä jossa oli ajoakkuna 600mAh joku akku josta en enempää edes tiedä ja koitin sitä tuohon mun slayeriin ja hyvin toimis (:

1 ongelma tai oikeastaan 2 on että kiinnitys on kuvan mukainen ja lautaus kanssa eli kuumeneeko ajossa tai latautuessa jotenkin liikaa tuo akku tuolla jesarin sisällä, kun muuta kiinnitys tapaa ei ihan heti tule mieleen (:

Ja se toinen ongelma on että kestääkö 600mAh akku miten kauvan?

Masadist

Mistä sais uusia liittimiä näihin akkuihin ja servoihin? Eli ihan näitä perus liittimiä, jotka tulee vastariin kiinni?

HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

Miika.laurila

Lainaus käyttäjältä: Masadist - 12.04.12 - klo: 11.29
Mistä sais uusia liittimiä näihin akkuihin ja servoihin? Eli ihan näitä perus liittimiä, jotka tulee vastariin kiinni?


http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Muut-Servo-Tarvikkeet

Masadist

Tänks.

Löysinkin jo noita liittimiä Haagassa sijaitsevasta Partcosta.
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/right.php?sivunro=86
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Chili

Hommasin itselleni 5,3 Ah akun, mutta laturista saa vain 5Ah:n asti latausta.
Voinko ladata akkua täyteen mitenkään?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Chili - 14.04.12 - klo: 17.23
Hommasin itselleni 5,3 Ah akun, mutta laturista saa vain 5Ah:n asti latausta.
Voinko ladata akkua täyteen mitenkään?

Oletan nyt, että akku on LiPO ja laturi on LiPO laturi.

Lataat vaan akkua uudelleen ja uudelleen, kunnes se on täynnä. Toisaalta voit jostain valikosta poistaa sen rajoituksen, jolloin se lataa ilman kokorajoitusta. LiPoissa on olennaista, että lataus lopetetaan oikeassa jännitteessä, mutta muuten latausta saa jatkaa, kunnes akku on täynnä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Chili

Juu, lipotin unohtui mainita.
Laturina on Ultramat 14+
Elikkäs lataan akkua kaksi kertaa 5Ah asetuksella?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

pijokela

#3803
Lainaus käyttäjältä: Chili - 14.04.12 - klo: 18.24
Juu, lipotin unohtui mainita.
Laturina on Ultramat 14+
Elikkäs lataan akkua kaksi kertaa 5Ah asetuksella?
No, siis lataat vain sitä akkua ja jos laturi katkaisee latauksen tuon kapasiteettirajan ylittymiseen, niin voit laittaa sen uudelleen lataukseen. Yleensähän se akku ei ole niin tyhjä, että sinne menisi yli 5000mAh, vaikka onkin 5300mAh akku.

Toisaalta, nyt kun sanoit laturin merkin, siinä on jossain asetus tuon rajan poistamiseksi. Tämä sama ohje pätee sitten myös kaikenlaisiin latureiden aikakatkaisuihin.

edit: Luin tuon kysymyksesi uudelleen. Tarkoitatko ehkä, että lataat 5A virralla? Etkä, että "lataat 5Ah asetuksella"? Jos kyse on virran valinnasta, niin sehän ei vaikuta siihen, tuleeko akku täyteen. Akku tulee ihan yhtä täyteen 5A tai 5,3A virralla. Pienemmällä virralla hiukan hitaammin. Kuitenkin: sinulla on hyvä laturi ja voit käynnistää latauksen niin monta kertaa kuin tahdot, ei se sitten enää lataa, kun akku on täynnä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Mazza

Akkuihin liittyen, mistä ootte kotimaassa ostellu tarraremmejä akun kiinnitykseen? Eihän nuo HK:lla kalliita ole, mutta kiva ois jos vois suoraan hyllystä hakea. Ja niitä lenkillisiä malleja siis. Urheiluliikkeissä näyttävät maksavan 10€/kpl...
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

mikael.forsstrom

Morjesta,

Itse olen hankkinut akkujen kiinnitys remmit trex-storesta.

http://www.trex-store.com/battery-strap-oranssi-400x20-p-2109.html
Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

rc-autolija

Mikä li-po akku ja li-po laturi kannattaisi hankkia kun autona on Lazer-ZX5 jossa team orioni neon 19 harjatonmoottori ja r-10 sport säädin? Mieluiten tilaisin hobbykingistä koska sieltä saa halvalla mutta jos suomesta löydätte hälvempaa niin se on vielä parempi. Eli pitää olla halpa.
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

ekiljunen

kertokaas aloittelijalle että kestääkö autoni esim tätä lipoa?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10305__Turnigy_5000mAh_2S_40C_Lipo_Pack.html

autona stampede vxl.moottorin tehon kesto:Current ratings: 65A constant; 100A peak/burst
ja noparin:Continuous current: 200A,Peak current: 320A

tuosta akustahan tulee purkuvirraksi 200A?

eli rajoittaako nopari tuota virran antoa siten,että kone ei ylikuumene ja hajoa?

hankar

Lainaus käyttäjältä: ekiljunen - 16.04.12 - klo: 00.43tuosta akustahan tulee purkuvirraksi 200A?

eli rajoittaako nopari tuota virran antoa siten,että kone ei ylikuumene ja hajoa?

Akun pitää antaa vähintään sen verran virtaa mitä nopari sitä tarvii, eli noin päin ei ole haittaa jos akun maksimi purkuvirta on (huomattavastikin) isompi mitä noparin maksimi. Se nopari ei siis ota virtaa akusta enempää mitä nopari tarvii. Liian pienellä C-arvolla oleva akku taas alkaa kuumenemaan ja ei anna riittävästi virtaa ja sellaisella käytöllä akun ikä jää lyhyeksi.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

ekiljunen

Lainaus käyttäjältä: hankar - 16.04.12 - klo: 09.12
Lainaus käyttäjältä: ekiljunen - 16.04.12 - klo: 00.43tuosta akustahan tulee purkuvirraksi 200A?

eli rajoittaako nopari tuota virran antoa siten,että kone ei ylikuumene ja hajoa?

Akun pitää antaa vähintään sen verran virtaa mitä nopari sitä tarvii, eli noin päin ei ole haittaa jos akun maksimi purkuvirta on (huomattavastikin) isompi mitä noparin maksimi. Se nopari ei siis ota virtaa akusta enempää mitä nopari tarvii. Liian pienellä C-arvolla oleva akku taas alkaa kuumenemaan ja ei anna riittävästi virtaa ja sellaisella käytöllä akun ikä jää lyhyeksi.

mutta tuossahan on akun maksimi purkuvirta huomattavasti isompi mitä moottorin specseissä lukee eli 65A ja 100A.
eli tiivistettynä ei kuitenkaan ole vaaraa että moottori hajoaisi,vaikka tuommoisen akun siihen löisi kiinni?