Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

duda

#3930
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 03.07.12 - klo: 22.50
Lainaus käyttäjältä: duda - 03.07.12 - klo: 22.26
Tänään toi postimies uudet Gens Ace -akut 5000mAh ja 50C. Toinen latautui aivan normaalisti LiPo Balanced -modella kun päästelin menemään. Toisella akulla kuitenkin toinen kenno pääsi 4,20V ja toinen kenno jäi 4,10V. eikä millään latausvirta mene 0,4 A yli. Samalla modella mentiin. Pitäisikö akku kenties purkaa ja ladata uudelleen?

Anna mennä se lataus vaan loppuun asti... Ei se latausvirta voi kovin korkeaksi mennä jos toinen kenno on jo täynnä...

Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: duda - 04.07.12 - klo: 08.47
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

marco_m

Mikä olis hyvä ja suht edullinen kahden akun laturi, missä sekä 12v ja 230v sisääntulolla..
Ite vaan löytänyt 12v malleja, liekö sitten ollenkaan 230v multi latureita..

andy98

Ei sen 6 kennoisen lipon josta oli palanut yksi kenno muuttaminen 5 kennoiseksi nyt niin vaikeaa ollut. Ainoastaan + piuhan paikkaa siirsin ja kolvilla  siinä sivussa muotoilin tasausliittimestä 5kennoiselle sopivan.
hong nor x1

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: andy98 - 08.07.12 - klo: 00.18
Ei sen 6 kennoisen lipon josta oli palanut yksi kenno muuttaminen 5 kennoiseksi nyt niin vaikeaa ollut. Ainoastaan + piuhan paikkaa siirsin ja kolvilla  siinä sivussa muotoilin tasausliittimestä 5kennoiselle sopivan.

Poistitko viallisen kennon akusta? Vai meneekö virrat nyt sen kautta?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

andy98

Se palanut kenno oli reunimmainen, niin oli helppo poistaa.
hong nor x1

8ade8

Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: 8ade8 - 08.07.12 - klo: 21.48
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?
Ilmeisesti virhe ei ole vain "vol err", vaan esim. "input vol err"? Kuten täällä: imax b6 INPUT VOL ERR

Eiköhän se ole rikki. Varmaan se oli tehtaalta tullessaan viallinen, jos se tunnin käytön jälkeen meni rikki. Ainakaan tuo kaveri youtubessa ei ole sinne kirjoittanut, että sen voisi korjata.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: 8ade8 - 08.07.12 - klo: 21.48
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 03.07.12 - klo: 14.53
Vai enkö vain lopettanut riittävän ajoissa, jolloin kulutin jännitteen liian alhaiseksi?

Eikö sulla muka ollut lipo cutoff päällä???

duda

#3940
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 05.07.12 - klo: 23.14
Lainaus käyttäjältä: duda - 04.07.12 - klo: 08.47
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45min, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: duda - 09.07.12 - klo: 11.59
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 05.07.12 - klo: 23.14
Lainaus käyttäjältä: duda - 04.07.12 - klo: 08.47
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45s, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että yksi kenno on viallinen. Mulla kanssa joskus samaa tehnyt uudella akulla. Yritä saada akku vaihtoon, tai rahat takaisin.

duda

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 09.07.12 - klo: 12.08
Lainaus käyttäjältä: duda - 09.07.12 - klo: 11.59
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 05.07.12 - klo: 23.14
Lainaus käyttäjältä: duda - 04.07.12 - klo: 08.47
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45s, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että yksi kenno on viallinen. Mulla kanssa joskus samaa tehnyt uudella akulla. Yritä saada akku vaihtoon, tai rahat takaisin.

Tämä siis virallista tietoa: Genssit ovat hitaita heräämään ja vaativat n. 10 latauskertaa ennen kuin ovat kunnolla heränneet.  :cool:

Miksu L

Aha, ok. Enpä ole koskaan kuullut moista. Taitaa nuo Genssit olla sitten ainoita lipoja jotka vaativat kymmenet latauskerrat. :))

8ade8

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 08.07.12 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: 8ade8 - 08.07.12 - klo: 21.48
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.

Virtalähde on 4,7a pattereiden laturista otettu tohon. Onko sillä joku vaikutus?

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: 8ade8 - 09.07.12 - klo: 14.21
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 08.07.12 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: 8ade8 - 08.07.12 - klo: 21.48
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.

Virtalähde on 4,7a pattereiden laturista otettu tohon. Onko sillä joku vaikutus?

Siis lyijyakkulaturi vai? Jos on normi lyijyakulle niin se ei suoraan sovellu virtalähteeksi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Blaze

Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

SSchevy

Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 10.07.12 - klo: 17.07
Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.

Tasurijohtojen lämpeäminen on aivan normaalia. Kuitenkin melkosuuria virtoja menee ohkasten johtojen läpi latauksen alkaessa.

SSchevy

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 10.07.12 - klo: 22.28
Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 10.07.12 - klo: 17.07
Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.

Tasurijohtojen lämpeäminen on aivan normaalia. Kuitenkin melkosuuria virtoja menee ohkasten johtojen läpi latauksen alkaessa.

Selvä homma kiitoksia tästä.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

HLuomanen

Lainaus käyttäjältä: Blaze - 09.07.12 - klo: 18.09
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Eiköhän kotimaisissa RC-kaupoissa autokäyttöön myynnissä olevat NiMh-akkupaketit ole aika tasalaatuisia nykypäivänä. Jos akun ominaisuuksilla alkaa olemaan hirveästi väliä, on harrastuksessa aika siirtyä LiPo-puolelle. Ei kokemusta merkistä, mutta itse uskaltaisin core-rc:tä ostaa jos NiMh-akkua tarvitsisin.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Blaze

Lainaus käyttäjältä: HLuomanen - 11.07.12 - klo: 10.33
Lainaus käyttäjältä: Blaze - 09.07.12 - klo: 18.09
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Eiköhän kotimaisissa RC-kaupoissa autokäyttöön myynnissä olevat NiMh-akkupaketit ole aika tasalaatuisia nykypäivänä. Jos akun ominaisuuksilla alkaa olemaan hirveästi väliä, on harrastuksessa aika siirtyä LiPo-puolelle. Ei kokemusta merkistä, mutta itse uskaltaisin core-rc:tä ostaa jos NiMh-akkua tarvitsisin.
Joo kyllä sitä joskus vielä lipot ostetaan

SSchevy

Miten pystyn muuttamaan 3s akun 2s akuksi? Kun tuosta akusta 1 kenno mennyt 0.02 .
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

andy98

Itse otin palaneen kennon pois , otin tasausjohdon pois , siirsin + johdon ja kolvilla muotoilin tasausliittimen sopivaksi.
hong nor x1

andetee

Tuli oman Graupner Ultramat 14 plussan kanssa sellainen ongelma vastaan, että DC puolella lataa täysin ongelmitta, mut jos käyttää verkkovirtaa, niin laturi käynnistyy ihan normaalisti ja antaa asettaa latausvirrat yms, mut latauksen käynnistymisen jälkeen boottaa itsensä. Antaa tosin ladata, jos latausvirran laskee 0.3 ampeeriin, mut eipä tolla vauhdilla viitti viittä 2s akkuparia ladata  :grin:

uusi laturi on tulossa anyway, mut olisko jollain heittää vinkkiä, missä vois olla vika? Omat elektroniikan opinnot jäi muutaman ov:n mittaisiksi...
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

nnikkem

Pitäisi kokeilla ladata Graupner Ultramat 16 laturiin uusi softa.
Täältä ilmeisesti löytyy: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6441
Mutta tuolla on kaksi linkkiä? Arvelen itse että se on tuo "UDP Manager v1.10"?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Hiekkamonttu

Rupeekohan mullla noin puol vuotta vanha lipo kuolemaan, kun ei enään lataudu niin paljon ku ennen, ja kuumenee ajossa? Akku on kiinan lipo.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

andy98

hong nor x1

Hiekkamonttu

Onkohan kukaan tilannut akkuja http://www.rcecho.com/Li-polymer-Battery/ Tuolla olisi halpaa.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

kungfu

Hellou.
En löytänyt tarkkaa vastausta kysymykselle joten pakko kysyy ite.
Eli esim: kun on 3s1p ja vaik 2s2p lipo akut niin mitä noi 1p ja 2p tarkoittaa?
Kiitos  :azn: