Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

Maxximo

Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 03.09.12 - klo: 19.34
Tiedä sitten mikä häiriö oli, mutta annoin ton akun olla rauhassa hetken kun latasin tosien välissä ja nyt kun uudelleen kokeilin niin meni täyteen ilman ongelmia. Jännä nähdä onko noissa juissia jäljellä enää..?  :evil:

Kävin testaamassa ja hyvin oli potku tallella. Uskomatonta et on pysyny hyvänä vaikka parisen vuotta ollu käyttämättä. En tosin loppuun asti niitä päästäny nyt, antaa vähä "elpyä" esti.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

KapanderMaster

Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 03.09.12 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: KapanderMaster - 03.09.12 - klo: 21.46
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 29.08.12 - klo: 17.23
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 14.08.12 - klo: 12.20
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 14.08.12 - klo: 05.54
Miten on,uskallanko laittaa tuon liittimen muun merkkiseen laturiin kun ainakin liquid rc:n liitinkuvauksessa sanotaan et älä käytä muussa kuin Traxxas EZ-Peak Plus-laturissa?Eikö tuo kuitenkin ole ihan perus laturi?

http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2681310_614&products_id=21756&zenid=u3rk9ek8acbakdgu1uqqlnklf1

ja tuossa tämä traxxasin laturi,eikös tuokin ole ihan perus?

http://traxxas.com/products/parts/chargers/2933ezpeakchargerplus6amp

No lähtökohtaisesti sanoisin, että joo. Mutta ei noista kuvista näe, onko ne kaikki tasausliittimet standardeja vai jotain Traxxasen omia. Pitäisi tuntea nuo laturit tarkemmin, jotta voisi olla varma.

Itse itselleni vastaten,tuota adapteria EI voi käyttää kuin tuossa traxxasin laturissa.Kytkin sen toiseen laturiin niin heti akkujen ja balanserijohtojen jälkeen alkoi tulla laturista toimintasavut ulos,eli en kerennyt edes mitään nappeja painelemaan.Ohjeessa olikin ettei käy kuin traxxasin oman laturin kans.

Ohjeessa oli että laturista pitää valita 6s balanseriohjelma jos lataa kahta 3s lipoa.

Adapterissa oli ihan normaalit tasausliittimet.

Toimintasavut antanut laturi lataa edelleen mut en tiedä uskaltaako sitä enää käyttää..

Etkö sitten valinnut 6s ohjelmaa vai eikö sun laturista saa? Kyllähän ton kaiken järjen mukaan pitäis toimia kaikissa latureissa, joissa vaan toi 6s ohjelma on.

Itselläni on orion iq605 laturi ja tilasin tuon traxxasin 2 x 2s adapterin. Eli 4s tilassa pitää latailla. Saas nähdä miten pelittää kun saapuu.

Tottakai laturissa on 6s ohjelma ja sen olisinkin valinnut mutta en kerennyt kun ensin pistin akun kiinni balanserijohtoineen adapteriin ja sitten toisen akun ja kun laitoin balanserijohdon niin alkoi kipinöimään ja laturista alko tulla savua.Eli jonkin näköseen oikosulkuun vissiin meni.No nyt on tulossa tuo traxxasin oma laturi,mitenköhän nyt uskallan pistää tuon adapterin siihen kiinni..Eihän siinä vaiheessa kun johtoja vasta yhdistellään,saisi vielä mitään tapahtua...

Ok. No hyvä tietää. Eli pitääkin kokeilla sitten varman päälle ja valita tuo oikeia latausohjelma ennenkuin kytkee akkuja.

pasi78

Lainaus käyttäjältä: KapanderMaster - 03.09.12 - klo: 23.34
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 03.09.12 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: KapanderMaster - 03.09.12 - klo: 21.46
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 29.08.12 - klo: 17.23
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 14.08.12 - klo: 12.20
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 14.08.12 - klo: 05.54
Miten on,uskallanko laittaa tuon liittimen muun merkkiseen laturiin kun ainakin liquid rc:n liitinkuvauksessa sanotaan et älä käytä muussa kuin Traxxas EZ-Peak Plus-laturissa?Eikö tuo kuitenkin ole ihan perus laturi?

http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2681310_614&products_id=21756&zenid=u3rk9ek8acbakdgu1uqqlnklf1

ja tuossa tämä traxxasin laturi,eikös tuokin ole ihan perus?

http://traxxas.com/products/parts/chargers/2933ezpeakchargerplus6amp

No lähtökohtaisesti sanoisin, että joo. Mutta ei noista kuvista näe, onko ne kaikki tasausliittimet standardeja vai jotain Traxxasen omia. Pitäisi tuntea nuo laturit tarkemmin, jotta voisi olla varma.

Itse itselleni vastaten,tuota adapteria EI voi käyttää kuin tuossa traxxasin laturissa.Kytkin sen toiseen laturiin niin heti akkujen ja balanserijohtojen jälkeen alkoi tulla laturista toimintasavut ulos,eli en kerennyt edes mitään nappeja painelemaan.Ohjeessa olikin ettei käy kuin traxxasin oman laturin kans.

Ohjeessa oli että laturista pitää valita 6s balanseriohjelma jos lataa kahta 3s lipoa.

Adapterissa oli ihan normaalit tasausliittimet.

Toimintasavut antanut laturi lataa edelleen mut en tiedä uskaltaako sitä enää käyttää..

Etkö sitten valinnut 6s ohjelmaa vai eikö sun laturista saa? Kyllähän ton kaiken järjen mukaan pitäis toimia kaikissa latureissa, joissa vaan toi 6s ohjelma on.

Itselläni on orion iq605 laturi ja tilasin tuon traxxasin 2 x 2s adapterin. Eli 4s tilassa pitää latailla. Saas nähdä miten pelittää kun saapuu.

Tottakai laturissa on 6s ohjelma ja sen olisinkin valinnut mutta en kerennyt kun ensin pistin akun kiinni balanserijohtoineen adapteriin ja sitten toisen akun ja kun laitoin balanserijohdon niin alkoi kipinöimään ja laturista alko tulla savua.Eli jonkin näköseen oikosulkuun vissiin meni.No nyt on tulossa tuo traxxasin oma laturi,mitenköhän nyt uskallan pistää tuon adapterin siihen kiinni..Eihän siinä vaiheessa kun johtoja vasta yhdistellään,saisi vielä mitään tapahtua...

Ok. No hyvä tietää. Eli pitääkin kokeilla sitten varman päälle ja valita tuo oikeia latausohjelma ennenkuin kytkee akkuja.

Nyt tuli traxxasin oma laturi ja tuo adapteri toimii hienosti siinä.Eli varovasti kokeilisin muihin latureihin.Tai sitten entinen imax oli jo valmiiksi osittain rikki..

TapsaK

Sellasen kyssärin aloittelijana heitän kehiin, että tekeekö pahaa lipo akuille jos säilyttää muutaman päivän taytenä, vai onko välttämätön ladata säilytysvirtaan? Sit vielä toinen kysymys, että tarvitseeko 2 lipo akkua liittää jo säilytysvaiheessa toisiinsa rinnankytkentäkaapelilla, vai voinko pitää ne irrallaan ja vasta ennen ajoa yhdistää?

Tapsa

SSchevy

Lainaus käyttäjältä: TapsaK - 06.09.12 - klo: 19.16
Sellasen kyssärin aloittelijana heitän kehiin, että tekeekö pahaa lipo akuille jos säilyttää muutaman päivän taytenä, vai onko välttämätön ladata säilytysvirtaan? Sit vielä toinen kysymys, että tarvitseeko 2 lipo akkua liittää jo säilytysvaiheessa toisiinsa rinnankytkentäkaapelilla, vai voinko pitää ne irrallaan ja vasta ennen ajoa yhdistää?

Tapsa


akkuja ei tarvitse liittää rinnankytkentäkaapelilla yhteen säilytyksen ajaksi . Ja kyllä voi pitää akkuja muutaman päivän täytenä ei siitä haittaa ole.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

MarttiVainaa

Moro onkos kellään kokemusta tämmöisistä nano-tech lipo akuista ?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html

Toinen kysymys.

Kestääkö tämä paketti tuon linkin akkuja?

http://fi.eurorc.com/product/1151/hobbywing-xerun-m6b-combo-18-car-sensored-blue

Kiitoksia vastauksista. T:Mara"Aloittelija"

Heuli

Säädin kestää kolme tuollaista akkua sarjassa, mutta varmaankin tarkoitus ajaa 2S+2S paketilla?

MarttiVainaa

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 06.09.12 - klo: 20.00
Säädin kestää kolme tuollaista akkua sarjassa, mutta varmaankin tarkoitus ajaa 2S+2S paketilla?

Juu kyllä 2S+2S paketilla ajella pitäis.

Ajattelin noita virtoja vain että ei kuulu riks raks ja poks?  =)

Heuli

Eihän se akun maksimipurkuvirta mitään riko vaan päinvastoin, akku pitää aina ylimitoittaa niin että se kestää moottorin vaatiman virran (ja samoin säädin pitää ylimitoittaa moottorille).

pasi78

Jos laturissa on kiinni 2kpl 3s akkuja niin miksi volttimäärä voi olla 25.2v ja kumpasenkin akun kaikki kennot ovat 4.18?Latausvirtana pyörii enää balanserimoodissa 0,1-0,2.Onko tuolla väliä antaako mennä loppuun asti kun siinä kestää kauan vai onko toi jo täysi paketti??Vai heittääkö tuon laturin jännitteidentunnistin kun ei näytä tuota 4,20?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 06.09.12 - klo: 21.25
Jos laturissa on kiinni 2kpl 3s akkuja niin miksi volttimäärä voi olla 25.2v ja kumpasenkin akun kaikki kennot ovat 4.18?Latausvirtana pyörii enää balanserimoodissa 0,1-0,2.Onko tuolla väliä antaako mennä loppuun asti kun siinä kestää kauan vai onko toi jo täysi paketti??Vai heittääkö tuon laturin jännitteidentunnistin kun ei näytä tuota 4,20?
Laturi siis näytti kokonaisjännitteeksi 25.2V ja kuitenkin kaikille kennoille 4.18V? Mjoo. 6*4.18V = 25.08V ja 6*4.2V = 25.2V. Tuo voi varmaan olla ihan mittausvirhettäkin.

Mutta itsekin huomasin viime ajoreissulla, että 2S akun yli oli latauksen loppupuolella 8.6V ja kuitenkin kennojen yli vain 4.2V. Ajattelin silloin tuon johtuvan tasauksen toiminnasta. Kun akun kennoja tasataan näkyvät kennojen jännitteet oikein, mutta koko akun yli olevassa jännitteessa on mukana tasausvirtapiirejä, jotka saavat sen näkymään väärin.

Niin paljon en huolestunut, että olisin tuota alkanut laskemaan.  :wink:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

vihku

Mikäs liitin mahtais olla tässä akussa ite veikkaisin että tamiya: http://fi.eurorc.com/product/534/gens-ace-4000mah-74v-25c-lipo
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

eSATA

Eiköhän T-plug mahda meinata Deansia.
Cannondale Scalpel Team Replica

A

Mikähän tuossa uudessa (eilen ostettu) laturissa on, kun se sirisee/piippaa tasaiseen tahtiin? Mielestäni ääni voimistuu loppua kohden ja loppuu, kun lataus on valmis. Ei pitäisi olla mikään "ominaisuus". Perus 1A:n Delta Peak laturi NiMH/NiCD:lle. Muuten laturi toimii kuitenkin moitteetta.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: A - 09.09.12 - klo: 13.59
Mikähän tuossa uudessa (eilen ostettu) laturissa on, kun se sirisee/piippaa tasaiseen tahtiin? Mielestäni ääni voimistuu loppua kohden ja loppuu, kun lataus on valmis. Ei pitäisi olla mikään "ominaisuus". Perus 1A:n Delta Peak laturi NiMH/NiCD:lle. Muuten laturi toimii kuitenkin moitteetta.
Tää on nyt ihan hihasta, kun tuolla kuvauksella on vaikeaa olla varma: Olisiko siinä vaan poikkeuksellisen kovaääninen hakkurimuuntaja? Kun lataus etenee se hakkuri tuottaa eri jännitteitä ja siksi sen ääni muuttuu. Joskus ne on aika kovaäänisiä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

MystiX

Moi!

Postista kilahti tänään "Fast Charger" ja 5000mAh LRP Hyper akku (NiMH).
Pistin akun laturiin ja laturi piti ihme piippausta kokoajan.
Eli siis, onko tää "piippaus" ääni ihan normaalia? Se oli siis sellaista piip-piip-piip ääntä hyvinkin tasaiseen ja KIMEÄÄN tahtiin.

Tässä speksejä laturista:
Input voltage : 110-240V AC
Ni-Cd/NiMH : 4-8 Cells
Charge Rate : 1/2/3/4/5A
RED LED indicate fast charge
GREEN LED indicate trickle charge

Includes :
Futaba Tx 2.5mm Charge Lead
JR/Spektrum TX 2.1mm Charge Lead
Rx Charge Lead
Tamiya Charge Lead
Traxxas Charge Lead

Ja akku on 6 kennonen.

Rupes kuuluu pien sihinä ja nyppäsin laturin välittömästi pois pistokkeesta ja akun laturista.

Helppiä kaivataan! =)

A


Tää on nyt ihan hihasta, kun tuolla kuvauksella on vaikeaa olla varma: Olisiko siinä vaan poikkeuksellisen kovaääninen hakkurimuuntaja? Kun lataus etenee se hakkuri tuottaa eri jännitteitä ja siksi sen ääni muuttuu. Joskus ne on aika kovaäänisiä.
[/quote]

Ehkä soitan liikkeeseen ja kysäsen tuosta. Eipä tuo muutenkaan niin suuri ongelma ole, mutta välillä tuppaa häiritsemään tuo piipitys.

vihku

Mites noiden lipo akkujen säilytys? Voiko noi jättää siihen virtaan kun lipocuttoff sen katkaisee??
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Heuli

Jos lipoja ei käytä hetkeen niin ne kannattaa jättää puolilleen täyteen eli n. 3,8V per kenno jännitteeksi.

vihku

Mutta jos vaikka ajaa joka päivä nii voiko ne si jättää siihen 3.2v??
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Heuli

Ei se vielä vuorokaudessa tuosta kärsi, pääasia ettei jännitteet laske alle kolmen voltin.

Blaze

Tänään putosi nimh akku lattialle noin 10cm korkeudesta. Sitten kokeilin akkua niin se toimi pätkien. Nytkö sitä ei enää kuntoon saa?

Janne O

Aika huono akku, jos 10cm pudotuksesta hajoo.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Blaze - 12.09.12 - klo: 18.33
Tänään putosi nimh akku lattialle noin 10cm korkeudesta. Sitten kokeilin akkua niin se toimi pätkien. Nytkö sitä ei enää kuntoon saa?
Jos se pätkii, niin sitten se pätkii - ei sitä paljon selvempää tapaa ole testata toimiiko se oikein. NiMH akut on sen verran selkeää tekniikkaa, että sen saa tehokkaalla juottimella varmaankin korjattua. On tosiaan aika heikkoa, jos tuollaisesta hajoaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Blaze

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 12.09.12 - klo: 21.33
Lainaus käyttäjältä: Blaze - 12.09.12 - klo: 18.33
Tänään putosi nimh akku lattialle noin 10cm korkeudesta. Sitten kokeilin akkua niin se toimi pätkien. Nytkö sitä ei enää kuntoon saa?
Jos se pätkii, niin sitten se pätkii - ei sitä paljon selvempää tapaa ole testata toimiiko se oikein. NiMH akut on sen verran selkeää tekniikkaa, että sen saa tehokkaalla juottimella varmaankin korjattua. On tosiaan aika heikkoa, jos tuollaisesta hajoaa.
No toi on jo toine kerta. Samalla akulla. Sen sain kyllä takuussa korvattua

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 02.09.12 - klo: 19.40
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 02.09.12 - klo: 15.18
Mihin tuo perustuu, että isommalla virralla ladattuna akku myös antaa enemmän ulos?

Taikauskoon? :huh: Jos tuollainen vaikutus olisi todellinen, niin kai se olisi yleisesti tiedossa.

Hah!!!!

Ei mitään taikauskoa.
Ole hyvä ja kokeile.

Ero on pieni, mutta olemassa eikä ole taikauskoa vaan tiedossa hyvin monella ikuisuuksia harrastaneella kokeneella harrastajalla.

Myös mikäli akkua puretaan suurella virralla ja ladataan tämän päälle myös suurilla virroilla niin eron huomaa.

Tämä on erittäin helppoa todeta touring puolella.
Otetaan täysin samat akut... Toinen ajaa stocki koneella ja lataa 1C... toinen kireällä virikoneella ja lataa esim 2C

Esim. 5 ajokerran jälkeen vaihdetaan akkuja ja eron huomaa varsinkin viripuolella välittömästi.
Stockissa myös huomaa piristymisen, mutta ero ei ole niin selkeästi huomattavissa kuin virissä jossa on akku jota on kuormitettu ja ladattu pienemmillä virroilla.

Aikanaan varsinkin nimhi akkuja käsiteltiin erittäin rajusti jotta niistä saatiin paremmin potkua... Pahimmillaan teamikuskejen akut kulkivat naurettavan paljon kovempaa kuin kuskeilla jotka hommasivat akkunsa rahalla.
Näiden rääkättyjen akkujen elinikä oli myös pahimmillaan todella lyhyt.
Puhuttiin jopa muutamasta latauskerrasta.

Tähän akkujen käsittelyyn ei olla arvatuista syistä haluttu lähteä lipo aikana, koska homma voisi mennä todella vaaralliseksi...
Eikä itseasiassa tähän sinäänsä tarvettakaan ole, koska akut kuitenkin riittävät maaliin saakka vaikka mitä akkua käyttäisi, ja siis tehot riittävät koska moottorin voi valita hyvin vapaasti.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Blaze - 12.09.12 - klo: 21.37

No toi on jo toine kerta. Samalla akulla. Sen sain kyllä takuussa korvattua

Ensinnäkin akkuja EI pudotella, ja toisekseen niitä ei manguta takuuseen jos eivät pudottelun jälkeen toimi...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Blaze

Sillon kun ekab kerran vein takuuseen akku oli päivän vanha ja yön jälkeen ei toiminut. En ollut sitä tiputtanut kertaakaan.
Mutta tänään meni sama akku kakaksi. Vahinkoja sattuu

pijokela

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 12.09.12 - klo: 22.00
Aikanaan varsinkin nimhi akkuja käsiteltiin erittäin rajusti jotta niistä saatiin paremmin potkua... Pahimmillaan teamikuskejen akut kulkivat naurettavan paljon kovempaa kuin kuskeilla jotka hommasivat akkunsa rahalla.
Näiden rääkättyjen akkujen elinikä oli myös pahimmillaan todella lyhyt.
Puhuttiin jopa muutamasta latauskerrasta.

Tähän akkujen käsittelyyn ei olla arvatuista syistä haluttu lähteä lipo aikana, koska homma voisi mennä todella vaaralliseksi...
Eikä itseasiassa tähän sinäänsä tarvettakaan ole, koska akut kuitenkin riittävät maaliin saakka vaikka mitä akkua käyttäisi, ja siis tehot riittävät koska moottorin voi valita hyvin vapaasti.

No, joo. Tiesin itsekin, että NiMH akuilla on tehty kaikenlaista. Tiimikuskien akut taisivat kyllä olla ihan tehtaalta valikoituja superyksilöitä - mitä olen kokeneempia kuunnellut. Mutta NiMH puolella uskon kyllä mitä sanot.

Sen sijaan, olen aika skeptinen siitä, onko tuo vaikutus oikeasti havaittava hyvillä LiPO akuilla. Jos se olisi, niin luulisi sen olevan yleisesti käytössä sellaisissa kilpaluokissa, joissa tehoja on muuten rajoitettu. Kukaanhan ei voi tietää, miten olet LiPOsi ladannut, kun saavut kisapaikalle.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 13.09.12 - klo: 21.19
Kukaanhan ei voi tietää, miten olet LiPOsi ladannut, kun saavut kisapaikalle.

Makitan joissain akuissa on piiri jolle tallentuu tieto akun käytöstä. Huonolla tuurilla samanlaiset vaaditaan kohta hyväksyttyihin akkuihin.