Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

ukki

iso kiitos, homma selkee :wink:
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

nyyppä99


s.heinonen

#4682
Näin siinä sitten käy kun päästää kaverin rattiin :grin: Viimeeks hajos e-maxxista taka diffi.
Ei varmaan kannata enään ladata :grin: Kennot lytyssä keskeltä ja akusta tuli jotain mehua ulos josta tuli semmonen makea haju, en kuitenkaan maistanut :roll:



Traxxas Summit / HPI Savage

nassikka10

Lainaus käyttäjältä: s.heinonen - 22.06.14 - klo: 00.29
Näin siinä sitten käy kun päästää kaverin rattiin :grin: Viimeeks hajos e-maxxista taka diffi.
Ei varmaan kannata enään ladata :grin: Kennot lytyssä keskeltä ja akusta tuli jotain mehua ulos josta tuli semmonen makea haju, en kuitenkaan maistanut :roll:




Noi on nyt sellaisessa kunnossa, että älä vaan säilytä niitä sisällä - ovat valmiita syttymään... itsestään.
Tuhoa ne suolavesi-liuoksessa ja kierrätykseen.
XRay T3-11, Sanwa MT-4

s.heinonen

Suolaliuoksessa? Kerro tarkemmin. Vettä ja suolaa lasiin ja akku sinne? Kuinka kova posaus tuosta tulee jos räjähtää? Vai syttyykö vain palamaan?
Traxxas Summit / HPI Savage

mcly

Lainaus käyttäjältä: s.heinonen - 22.06.14 - klo: 13.30
Suolaliuoksessa? Kerro tarkemmin. Vettä ja suolaa lasiin ja akku sinne? Kuinka kova posaus tuosta tulee jos räjähtää? Vai syttyykö vain palamaan?
Ei ne sillee räjähdä mutta syttyy kyllä TODELLA suurella voimalla, eli siinä on sitten moni muu tulessa jos suhahtaa.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

s.heinonen

Lipo mittarilla katoin niin yks kenno sulahtanut kun väitti että on 2s. Räjähtääkö jos laittaa oikkariin?
Traxxas Summit / HPI Savage

Joora

Mene ainakin pihalle jos oikkariin yrität. Ite oon hävittäny vanhat lipot pistämällä kirveellä kahtia tai ampunu ilmakolla läpi niin ei sitten ainakaan kierrätyspisteessä rupee käryämään  :cheesy:
P*skaa pitää kehua

s.heinonen

Jooh, en nyt sentään sisällä kokeile räjäyttää sitä.
Kun olet pistänyt kahtia niin tuleeko sieltä jotain mehua ulos vai mistä aineesta nuo lipot koostuu? On vissii kuitenkiin melko myrkyllisiä aineita niin ei ihan vittii heittää enon nurtsille ja ajaa ruohonleikkurilla yli :grin:
Traxxas Summit / HPI Savage

Joora

Jos siellä on latinkia niin vähänaikaa suhisee ja lyä liekkiä. Ei sieltä mitään valu ja sitä savua ei kannata hengittää.
P*skaa pitää kehua

nassikka10

Lainaus käyttäjältä: s.heinonen - 22.06.14 - klo: 13.30
Suolaliuoksessa? Kerro tarkemmin. Vettä ja suolaa lasiin ja akku sinne? Kuinka kova posaus tuosta tulee jos räjähtää? Vai syttyykö vain palamaan?
Kun kennoissa jokin menee oikoseen tms 'pieleen' niin tulos on hyvin todennäköisesti jotain tämän laista:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=12636.msg186333#msg186333

Kun tuollainen syttyy, niin palo on sen verran voimakasta ettei sen lähelle ole mitään asiaa muutakin ehkä lapiolla tms. Polttaa erittäin nopeasti kaiken lhellä olevan palavan aineen. Tämän nähtyäni säilytän LiPoja nykyään ammuslaatikoissa mitkä hangittävät (ettei tule mitään paine räjähdyksiä tms).

Vahva suola+vesi liuos (oisko 2kg suolaa ämpärilliseen vettä?) hyvin sekoitettuna ja kuollut LiPo sinne PIHALLA!. LiPo vaahtoaa / kuplii jonkin aikaa. Jätä sinne päiväksi jolloin LiPon pitäisi olla neutralisoitunut -> kierrätykseen. Jos on mahdollisuus, niin pidä LiPo vielä pidempään siellä uimassa. (suola ja uittamis aika kannattaa tarkastaa joltakin muulta, kun en vielä ole tätä joutunut itse tekemään, kaveri käyttää maantiesuolaa joka on huomattavasti 'vahvempaa')
XRay T3-11, Sanwa MT-4

samimake

Itse myös säilytän ammus laatikossa lipoja, lipot on vielä suoja pusseissa laatikossa mutta tuo pitääkin ottaa huomioon että nuo on laatikot on veden pitäviä ja siksi ne saattaa olla melkoisia paukkuja jos painetta kertyy sisään. Täytyypä tehdä myös omaan laatikkoon jonkun näköinen "varoventtiili". Ideoita otetaan vastaan?

Niin ja nuo laatikot ei ole kalliita, suosittelen http://www.varusteleka.fi/fi/product/us-ammuslaatikko-30cal/6186
.......

nassikka10

Lainaus käyttäjältä: samimake - 22.06.14 - klo: 22.55
Itse myös säilytän ammus laatikossa lipoja, lipot on vielä suoja pusseissa laatikossa mutta tuo pitääkin ottaa huomioon että nuo on laatikot on veden pitäviä ja siksi ne saattaa olla melkoisia paukkuja jos painetta kertyy sisään. Täytyypä tehdä myös omaan laatikkoon jonkun näköinen "varoventtiili". Ideoita otetaan vastaan?

Niin ja nuo laatikot ei ole kalliita, suosittelen http://www.varusteleka.fi/fi/product/us-ammuslaatikko-30cal/6186
Otin itse tiivisteen pois kannesta ja laitoin talteen. Näin ammuslaatikkosta saa tiiviin myöhemmin jos tarvetta ilmenee.
Ilman tiivistettä LiPon syttyessä, pääsee palokaasut ulos kannen raosta ilman että kansi lävähtää auki. Ammuslaatikon säiltys niin, ettei koske mihinkään palavaan.
XRay T3-11, Sanwa MT-4

s.heinonen

hmm.. Täytyy varmaa munkii hommata tommonen peltiloota. Nyt meni yhet akut (orion) täyteen vettä, kun vene vähän uppos ja ne voi varmaan posahtaa/mennä oikkariin milloin tahansa? Tosin olen ne jo pariin kertaan ajanut autolla lämpimiks eli kosteus varmaan haihtunut pois? Eka kyl puhalsin niistä ilma pistoolilla sen verran vettä ulos mitä tuli.
Tosin mulla ei ole ikinä syttynyt eikä edes lämmennyt lipo latauksessa, muta kerta se on ensimmäinenkin :grin:
Ehkä luotan liikaa hyvään tuuriin..
Traxxas Summit / HPI Savage

nassikka10

Tuonne kopterinettiin tuli tänään oikein hyvä akkujen hävitysohje:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=19471.msg224992;topicseen#new
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Lerppu86

Aihetta ei pääse lukemaan ilman kirjautumista tai sitten keskustelu on poistettu.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

nassikka10

No jopas... Tässä sama suoraan kopioituna kopteritnetistä (toivottavasti kukaan ei häiriinny tiedon jakamisesta... :wink:):


LIPO akkujen hävittäminen

Toisin kuin NiCd akut, litium-polymeeri (LiPo) akut ovat ympäristöystävällisiä.
Turvallisuussyistä on parasta, että LiPo:n kennot ovat täysin tyhjä ennen hävittämistä (kuitenkin jos LiPo akku on fyysisesti vaurioitunut, ei ole suositeltavaa purkaa LiPon kennoja ennen hävittämistä - lisätietoja jäljempänä). Akun tulee olla viileä ennen kuin ryhdyt seuraavaan toimenpiteeseen.

Näin hävität LiPo:n turvallisesti:

1. Jos LiPo pakkaus on fyysisesti vaurioitunut, eli turvonnut tai suojakalvo on revennyt ÄLÄ pura akun varausta. Siirry suoraan vaiheeseen 5.

2. Laita LiPo akku tulenkestävään pussiin, astiaan tai ämpärilliseen hiekkaa tms.

3. Kytke LiPo purkulaitteeseen/purkavaan laturiin. Aseta purkautumisen katkaisujänniteeksi alin mahdollinen arvo. Ylikuumenimisen estämiseksi aseta purkukapasiteetti C/10 arvoon, jossa "C" on akun max. purkukapasiteetti. Esimerkiksi "1C" tarkoittaa 1200mAh akulle samaa kuin 1.2A, siis Lipon C/10 arvo on 1,2A / 10 = 0,12A. Vastaavasti "30C" tarkoittaa 1200mAh akulle samaa kuin 36A. Siis Lipon C/10 arvo on 36A / 10 = 3,6A.

Purkamiseen voidaan käyttää muitakin menetelmiä, kuten tehovastusta tai hehkulamppuja kunhan purkausvirta ei ylitä C/10 arvoa.  Eli esimerkiksi 7.4V ja 11.1V LiPo:n kanssa kytke 150 ohmin vastus teholtaan 2 wattia (varmista että positiivinen ja negatiivinen napa ovat oikeinpäin kytkettynä). Kolmas vaihtoehtoinen tapa on purkaa LiPo kytkemällä se ESC:iin / moottoriin, minkä jälkeen moottorin annetaan pyöriä kunnes virta on loppunut akusta.

4. Pura akun varausta kunnes sen jännite saavuttaa 1.0V per kenno tai vähemmän. Jos purat LiPo:a kuormittamalla, niin tämän tason saavuttaminen saattaa kestää jopa 24h. Yleismittarin avulla tämän toteaminen käy helposti.

5. Upota akku ämpäriin tai ammeeseen jossa on suolavettä ja peitä kannella (ei tarvitse olla ilmatiivis). Käytä muoviastiaa (ei metallista) ja kylmää
vettä. Sekoita joukkoon 0,5 desiä suolaa per 1 litra vettä (=5 litraan vettä tulee 2,5dl suolaa). Pudota akku suolaveteen ja jätä LiPo akku sinne vähintään 2 viikoksi.

6. Lopuksi kääri akku sanomalehteen tms. ja sen voi hävittää talousroskien kanssa.

p.s. Liittimet kannattaa ottaa talteen!
XRay T3-11, Sanwa MT-4

ooomzig

Minulla on kaksi nimh akkua merkiltään LRP. 1600mah ja 3000mah. Auton mukana tulleella hidas laturilla saa ladata akkuja ihan törkeen kauan joten nyt pitäs ostaa pikalaturi. Mitä sanotte tuommosesta http://www.modelsport.co.uk/fusion-5ive-nx82-delta-peak-dual-output-charger/rc-car-products/32524
Ihteeni mietityttää tuo 5amppeeria että onko se turhan paljon? eikä sitä saa säädettyä. Mikä lie sitten tuo pulse hienous?

Pellefant

Lainaus käyttäjältä: ooomzig - 26.06.14 - klo: 16.38
Minulla on kaksi nimh akkua merkiltään LRP. 1600mah ja 3000mah. Auton mukana tulleella hidas laturilla saa ladata akkuja ihan törkeen kauan joten nyt pitäs ostaa pikalaturi. Mitä sanotte tuommosesta http://www.modelsport.co.uk/fusion-5ive-nx82-delta-peak-dual-output-charger/rc-car-products/32524
Ihteeni mietityttää tuo 5amppeeria että onko se turhan paljon? eikä sitä saa säädettyä. Mikä lie sitten tuo pulse hienous?
Itselläni tuo laturi ollut käytössä. ongelmia ei ole ollut. Ei tuo nopein varmaan ole mutta kyllä iso parannus tuollaiseen rtr paketin laturiin. Mukava kun voi kahta akkua samaan aikaan. Tuuletin pitää kyllä suht kovaa ääntä mutta se ei minua ainakaan haittaa.
Eiku menoks...

s.heinonen

Ite ehdottaisin iMaxin älylaturia, kun ne eivät paljoa maksa ja virtaakin saa säädettyä 0.1-5.0A: http://www.rcecho.com/iMAX-RC-Model-B6AC-Li-Po-LiPo-Li-Polymer-Balance-Digital-Charger-UK-Plug-BC033.html
Traxxas Summit / HPI Savage

ooomzig

Malttamattomana menin tilaamaan jo hobbylinnasta jonkun perus pikalaturin missä saa säädettyä 1,2,3A. Eikös se lasketa sillein että 3000mah akku latautuu tuolla 3a virralla tunnissa?

ooomzig

"Pikaladattavan kennon latausvirta voi olla akun kapasiteetin suuruinen" tuollein joku viisas oli kirjottanu jossain. Onko tästä jollain tietoo? Elikkä sitä minun 1600mah akkua ei passais latailla kun 1-2A virralla.

temppa.kk

#4702

SixStars

^ öö - se tavallinen ? Siis käy li-po laturiin varmasti, jos sulla semmoinen on..

Miksi tuolta asti pitää akku tilata, Suomestakin saa samankokoista halvemmalla jos se tuon kokoinen fyysisesti pitää olla.. http://fi.eurorc.com/product/7587/gens-ace-2200mah-2s-74v-25c-lipo-battery-pack

( okei, ei ole hardcase ja purku 25C, mutta jos on johonkin pikkuautoon tulossa, niin varmasti tuolla pärjää ?? )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

temppa.kk

Oi, kiitti tosi paljon. Tommosia mä otan.

SixStars

Huomio sekin että noissa on eri liittimet sitten ( enpäs tiedä mikä autossas on ). Tuossa Saksan linkissä taisi olla se "traxxas" liitin ja EuroRCn akussa t-liitin ( eli deans se tais olla toiselta nimeltään.. )

Toki näissä vehkeissä liitinten kolvailuhan on osa harrastusta - aina kun löytyy sopiva akku tai nopari, niin siinä on kuitenkin "väärä" liitin omiin verrattuina  :laugh:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

temppa.kk

Hienoa. Just piti kysyä että onko t-liitin=traxxas liitin, ja ei siis ole.

kepa

Mikäs näissä hienommissa Lipo latureissa on tuo purku ominaisuuden tarkoitus? Kun näissähän ei sitä muisti-ilmiötä pitäisi olla? Kenties, että saa täyden akun purettua ja ladattua sitten varastointi jännitteelle?

Itse tuli tilattua tälläinen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__54624__X100_AC_DC_100W_Touch_Screen_Charger_EU_Plug_EU_Warehouse_.html

Ja ennen tuota ominaisuutta ei ole edes ollut.
PS: onko jollain kyseisestä laturista mitään kokemusta. Näyttääkö jäljellä olevan kapasiteetin?
Traxxas E-Revo VXL 1/16.

SixStars

^ no esim. just se varastointiin ajaminen ( tosin sille varmaan on li-po ohjelmissa ihan oma "storage" moodi ). Mutta muissa ( esim. NiMH tai lyijyakku eli "auton/mopon akku" ) saattaa tehdä välillä terää pieni purku / lataussykli akun elvyttämiseksi..

Ihan hienon näköinen laturi - tuskin tuosta kokemuksia on, taitaa olla melko uusi malli.. ja yleensä nuo näyttää akkuihin ladattujen tai purettujen milliampeerituntien ( mAh ) määrän, josta voi sitten vetää johtopäätöksiä kapasiteetista / kunnosta
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: kepa - 09.07.14 - klo: 11.46
Mikäs näissä hienommissa Lipo latureissa on tuo purku ominaisuuden tarkoitus? Kun näissähän ei sitä muisti-ilmiötä pitäisi olla? Kenties, että saa täyden akun purettua ja ladattua sitten varastointi jännitteelle?

Ja ennen tuota ominaisuutta ei ole edes ollut.

Hienoissa latureissa? Kylläpä se ihan melkein jokaisesta LiPolatauksen osaavasta löytyy, ihan halvimpia lukuunottamatta. Tai niin, en oo kyllä ihan halvimpiin niin hirveästi perehtyny, että oiskohan jopa niissäkin. Ja taitaapa löytyä aika monesta Ni**-laturistakin.

Monet LiPo-laturithan osaa myös tarvittaessa muidenkin akkukemioiden lataukset ja näissähän se varsinainen purkuominaisuus vasta pääseekin oikeuksiinsa, jos akkuja joutuu elvytteleen. Joskus muistelen tosin kuulleeni/ lukeneeni, että vanhaa LiPoakin saiai mahdollisesti hieman elvytettyä... Ja tietävämmät väittää, että LiPotkaat ei oo parhaimmillaan ihan ekojen latauskertojen aikana, jokunen lataus-purkusykli ennen varsinaista käyttöönottoa kuulemma tekee ihmeitä. Itse en oo varsinaisesti vaikutusta testannu, mutta eipä oo niin kiirettä ollut ottaa uusia akkuja koskaan käyttöönkään, etteikö niille ois ensin kerenny paria lataus-purkusykliä tekeen laturilla.

Ja kyllä se akun varastointijännitteeseen saaminen onnistuu ihan pelkästään Storage-latausohjelmallakin. Mutta purkuahan toki sekin vaatii, jos akku on täynnä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja