Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottori sammuu kiihdytyksen jälkeen!

Aloittaja Miceblaster, 10.06.05 - klo: 22.38

Miceblaster

Ajan jonkin aikaa niin että moottori on lämmennyt kunnolla. Ei kuitenkaan yli kuumentunut. Kiihdytyksen jälkeen joskus moottori sammuu :?:  Olisiko alakierrostensäätöneula liian rikkaalla vai pääneula rikkaalla/laihalla :?:  :|  Kokeilin säätää pääneulaa ensin 1/8 ja taas sammumisen jälkeen 2/8 rikkaammalle, tuntui että meni huonommaksi... Säädin takaisin pääneulan. Olisiko vastaus alakierrostensäätöneulassa  :|  Antakaa vinkkejä!!
Be the force whit u Genesis!

matti

Vaikuttaa siltä, että alakierrosten säätöneula on liian laihalla.
Masami is back

kukkalapio

Kiihdytyksen jälkeen? Eli kiihdytät, päästät kaasun --> moottori sammuu? Vai kaasu pohjassa ja moottori vain sammuu? Säädä ensin yläneula oikeaan ajamalla kovaa ja kuuntelemalla miten moottori ulisee täysillä kierroksilla. Sitten kun se on sopivalla, säädä alaneula. Säädä se niin, että 10sek seisonnan jälkeen auto lähtee vielä kuin tykin suusta, mutta jo 30sek tyhjäkäynnillä olon jälkeen röpättää ja savuttaa lähtiessä. Silloin sen pitäisi olla suht. kohdillaan. Sitten sopivat kierrokset tyhjäkäynnille. Kerro sitten hävisikö vika.  :D

Miceblaster

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Kiihdytyksen jälkeen? Eli kiihdytät, päästät kaasun --> moottori sammuu? Vai kaasu pohjassa ja moottori vain sammuu? Säädä ensin yläneula oikeaan ajamalla kovaa ja kuuntelemalla miten moottori ulisee täysillä kierroksilla. Sitten kun se on sopivalla, säädä alaneula. Säädä se niin, että 10sek seisonnan jälkeen auto lähtee vielä kuin tykin suusta, mutta jo 30sek tyhjäkäynnillä olon jälkeen röpättää ja savuttaa lähtiessä. Silloin sen pitäisi olla suht. kohdillaan. Sitten sopivat kierrokset tyhjäkäynnille. Kerro sitten hävisikö vika.  :D

Kiitos tiedosta! Eli ongelma on kun kiihdytän ja päästän kaasun. Moottori ei aina sammu :|  Kaasupohjassa ajettaessa ei ongelmaa ilmene. Ainoastaan joidenkin spurttien jälkeen! Täytyy testata tuo 10/30sec juttu :)
Be the force whit u Genesis!

Hevimies


Miceblaster

Lainaus käyttäjältä: "Hevimies"Hehkutulppa finaalissa sanoisin.
Oli eka ajo uudella tulpalla  :?  No, voihan sitä varmaan olla vikaa uudessa tulpassakin  :|  Jos 10/30 sec kokeilut tuota tulosta niin sit on tulpan vuoro  :)
Be the force whit u Genesis!

wictro

tyhjäkäyntikin voi olla liian alhainen, jolloin kaasua päästettäessä moottori sammuu, kun ei jaksa pyöriä, koska kytkin ei kerkeä irroittamaan välittömästi?

onko tyhjäkäynti millainen?
-Lithium Love Racing-

kukkalapio

Jep, ja jos kerran vika ilmeni vain uudella tulpalla, niin herää kysymys millainen tulppa se sitten on? Jos se on liian kuuma kesäkeleille? Mittaatko lämmöt mittarilla? Minkä lämpöinen koneesi on SUORAAN ajosta?

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "wictro"tyhjäkäyntikin voi olla liian alhainen, jolloin kaasua päästettäessä moottori sammuu, kun ei jaksa pyöriä, koska kytkin ei kerkeä irroittamaan välittömästi?

onko tyhjäkäynti millainen?
Mutta jos kytkin ei irroita välittömästi, koneen kierrokset laskevat hitaasti vauhdin laskemisen myötä, eli toisin sanoen on kaukana sammumisesta.  :P  Eikös vaan? Mutta tyhjäkäynti toki voi olla liian pienellä.. Onko koneella ajettu minkä verran?

MarkusH

Tyhjä käyntinä kannattaa pitää sellaista, että auto melkein kulkee eteen päin mutta ei ihan :wink:

PJ

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Tyhjä käyntinä kannattaa pitää sellaista, että auto melkein kulkee eteen päin mutta ei ihan :wink:
Taitaa kuluttaa aika paljon kytkintä tuommoinen?
Savage SS 4.6 + 3-speed

ossi v

Minä ainakin säädän niin pienelle että moottori sammuu ja sitten ihan hiukan takaisin.
En tiedä onko oikein :mrgreen:

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "ossi v"Minä ainakin säädän niin pienelle että moottori sammuu ja sitten ihan hiukan takaisin.
En tiedä onko oikein :mrgreen:
No eihän siinä oikeastaan ole mikään oikein. Kaikki pitää miten haluaa.. Suuri tyhjäkäynti voi varmaan vaikuttaa polttoaineen ja kytkimen nopeaan kulutukseen. Myös koneen lämmöt saattavat nousta, sillä kone ei pääse "huilaamaan" edes jarrutusvaiheessa.

blenheim

Jumankekka, tyhjäkäynti niin pienelle että auto pysyy hädin tuskin käynnissä täysiltä kierroksilta palatessa. Siitä säädätte aavistuksen verran isommalle sitä. Kytkin EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa ottaa kiinni kytkinkelloon, eli kytkinkello ei saa nykiä tyhjäkäynnillä eikä sen pidä lämmetä. Jos näin tapahtuu teillä on säädöt päin sanonkomitä.

Niin ja piti vielä sanomani. Ei näitä koneita ole suunniteltu siihen, että pysyvät miljoona vuotta tyhjäkäynnillä vaan siihen, että pysyvät max 30 sek tyhjäkäynnillä ja sitten lähtevät siitä suhteellisen kirkkaasti liikkeelle.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

HelpDesk

Lainaus käyttäjältä: "Hevimies"Hehkutulppa finaalissa sanoisin.

Oon aika aloitellia mutta eikös sitä tulppaa tarvitse vain käynistäessä? Miksi sitä tarvitsisi kun kone on käynissä, tiedän että ei auto pysy käynissä jos ei ole tulppa ajaeassa. :?
Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

Nöhvö

Siis tulppa pitää olla aina siinä mut hehkuu ei tarvitte muutakuin käynnistäessä....

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "HelpDesk"
Lainaus käyttäjältä: "Hevimies"Hehkutulppa finaalissa sanoisin.

Oon aika aloitellia mutta eikös sitä tulppaa tarvitse vain käynistäessä? Miksi sitä tarvitsisi kun kone on käynissä, tiedän että ei auto pysy käynissä jos ei ole tulppa ajaeassa. :?

Kyllä se käykin hyvällä tuurilla, mutta tulppaa tarvitsee silti (Sähköä se ei enään tarvitse kun moottori käy).........
Minulla on tulppa oireillut juuri tuolla tavalla ennen lopullista pimenemistä...
Tuo sammuminen voi myös johtua todellakin siitä että alaneulan ja tyhjäkäynnin säätö on päin honkia.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Niin ja piti vielä sanomani. Ei näitä koneita ole suunniteltu siihen, että pysyvät miljoona vuotta tyhjäkäynnillä vaan siihen, että pysyvät max 30 sek tyhjäkäynnillä ja sitten lähtevät siitä suhteellisen kirkkaasti liikkeelle.

On aika piikillä alaneula jos 30 sekkaa kestää ja vielä lähtee kivasti.
Se on max 15 sek. kun auto vielä lähtee pirteesti. 20 on jo liikaa ja 30 jo hyvin piikillä.

Itse olen aina säästellyt konetta säätämällä sen alle 15 sekkaa, eli 15 sekunnin jälkeen alkaa lähteä jo hieman nuhasesti ja 30 sekkaa niin sammuu tai on lähellä sammumista.

Miceblaster

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Jep, ja jos kerran vika ilmeni vain uudella tulpalla, niin herää kysymys millainen tulppa se sitten on? Jos se on liian kuuma kesäkeleille? Mittaatko lämmöt mittarilla? Minkä lämpöinen koneesi on SUORAAN ajosta?

Ostin uuden tulpan HPI:n R5 myyjä sanoi sitä kylmäksi tulpaksi :roll:  Kait se sitten on kun asiasta en sen tarkemmin tiedä  :?  Kertoisiko joku miten tulppien luokat menee kuumimmasta -> kylmimpään :| Ensiviikolla pääsen sitten kokeilemaan  :D
Be the force whit u Genesis!

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Miceblaster"Kertoisiko joku miten tulppien luokat menee kuumimmasta -> kylmimpään

Tätä on vatvottu vaikka kuinka mutta pääasiassa pieni numero = kuuma ja iso = kylmä, tosin tämä on täysin valmistajakohtaista. Ja sanoisin että tähän HPI:n tapaukseen tämä ei päde. Korjatkaa jos olen väärässä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

HPIllä on suht hyvä website http://www.hpiracing.com
vois löytyä sieltä

Miceblaster

Nyt näyttäis toimivan :o
Laitoin HPI:n R5 tulpan ja seosruuvi 2/8 tiukemmalle.
Lämmöt vielä hiukan alakantissa mutta se korjaantuu säätämällä seosta  :)
Be the force whit u Genesis!