Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

ahaa-elämys nivelien voiteluun

Aloittaja wictro, 21.06.05 - klo: 06.17

wictro

polkupyörien ketjuja voidellaan vahalla(parafiini+jotain mitä en nyt juuri muista), siis sellaista ihan kovaa. siinä on idena se, että vaha ei sotke puntteja..ja siihen _ei tartu hiekka_!

jos keittäisi universaalit ja rattaat vahassa aika ajoin, niin helpommaksi ei enää menisi?

mitäs ootte mieltä?
-Lithium Love Racing-

l150040

Teen vastaehdotuksen. Käytä Teflon-spaytä. Sitä saa melkein jokaiselta huoltamolta ja autotarvikeliikkeestä. Aine on käytännössä täysin sottaamatonta ja kuivaa. Voiteluominaisuudet ovat kuitenkin loistavat. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen.

wictro

vaha tunkeutuu pienimpäänkin rakoon, työntäen lian pois.
lika laskeutuu purkin pohjalle(sen missä keitellään) ja vahan jäähdyttyä kiinteäksi, hiekkaisen osan voi poistaa, niin vaha on uudelleen käytettävissä.

sitä voi tehdä itse, hankin reseptin, mene hetko jos toinen.
-Lithium Love Racing-

Skal Tura

aah, toi olis hyvä tieto kyllä miten tehdä sitä :)
Tamiya TT-01D (Mamba, N80, Tarpeeks ruokkiva LiPo, Paljon alu-osaa)
Mad Force EX-Kalustoa:  Marui Shogun, Kyosho PTA x2 "True Knowledge Is To Know Ones Extent of Ignorance"

wictro

kaupasta saa white lighning - nimistä vahaa, siinä on kai jotain alkoholia + vahaa. tuote on ensin nestemäistä,  sitten alkoholin haihduttua se jämähtää.
-Lithium Love Racing-

MarGox

Lainaus käyttäjältä: "wictro"polkupyörien ketjuja voidellaan vahalla(parafiini+jotain mitä en nyt juuri muista), siis sellaista ihan kovaa. siinä on idena se, että vaha ei sotke puntteja..ja siihen _ei tartu hiekka_!

jos keittäisi universaalit ja rattaat vahassa aika ajoin, niin helpommaksi ei enää menisi?

mitäs ootte mieltä?
Voisin melekei peruskoulu fysiikalla/kemialla sanoo jottei tu pysymään/voitelemaan toivotulla tavalla.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Lainaus käyttäjältä: "wictro"polkupyörien ketjuja voidellaan vahalla(parafiini+jotain mitä en nyt juuri muista), siis sellaista ihan kovaa. siinä on idena se, että vaha ei sotke puntteja..ja siihen _ei tartu hiekka_!

jos keittäisi universaalit ja rattaat vahassa aika ajoin, niin helpommaksi ei enää menisi?

mitäs ootte mieltä?
Voisin melekei peruskoulu fysiikalla/kemialla sanoo jottei tu pysymään/voitelemaan toivotulla tavalla.

Kyllä siihen voiteluun parasta olisi "kuiva" teflonspray.
Vahaanhan ei tartu lika jos sitä ei "puristeta" siihen kiinni, niinkuin kävisi nivelissä.
Pyöritäppä vahaa vaikka hiekassa niin näät kuinka käy (Tai vaikka kynttilää), puristuspaine ja voimat nivelissä on kuitenkin vielä huomattavasti suurempia.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

wictro

kiitoksia Nikolas Ojalalle(vaikket tätä foorumia varmaan luekaan)!

eli polkupyörän ketjuihin homma toimii näin, saa vapaasti soveltaa:

Lainaa
-------------------------------------------------------------------------------------
http://www.geocities.com/czcorner/tech3.html

Eli homma menee jotensakin näin:

   * Sulata riittävä määrä parafiinia kattilan pohjalle. Riittävä määrä on sellainen, että saat ketjun upotettua siihen.

   * Anna parafiinin jäähtyä ja kovettua.

   * Upota ketju kuumaan veteen ja anna ketjun olla vedessä, jotta vesi tunkeutuisi kaikkiin väleihin.

   * Ota ketju pois vedestä ja aseta parafiinin päälle.

   * Kuumenna parafiini sulaksi.

   * Parafiini sulaa ja ketju vajoaa parafiiniin. Samalla parafiini tunkeutuu
ketjun voideltaviin väleihin ja mahdolliset pienet liat poistuvat veden
mukana.

   * Anna ketjun olla upoksissa sulan parafiinin sisällä vähintään 10 minuuttia.

   * Ota ketju ylös parafiinista jollakin koukulla ja pyyhi enimmät parafiinit ketjun pinnasta pois.

   * Älä odota ketjun jäähtymistä kylmäksi, vaan asenna ketju pian takaisin polkupyörään ja aja muutaman kilometrin lenkki.

   * Yhden parafiinikäsittelyn pitäisi kestää 500 mailia (yli 700km).

   * Älä käytä parafiinin lisäksi muuta voitelua ketjuun, sillä öljyt keräävät ketjuun hiekkapölyä, joka kuluttaa ja pilaa ketjun.

   * Hieno grafiittijauho saattaa olla toimiva lisäaine parafiiniin.

   * Älä käytä steariinia parafiinin sijasta, eikä sen lisäksi, sillä steariini on hapanta ja syövyttää terästä.

   * Suomessa parafiinia saa askarteluliikkeistä ja ehkä myös hyvin varustetuista rautakaupoista. Lisäksi lämpökynttilät ja hautakynttilät ovat puhtaasti parafiinikynttilöitä.

------------------------------------------------------------------------------------
Lainaa

ps: pirkan kilokynttilät(1kg paketti, kuinkas ollakaan) maksavat 2,5 e, ja ovat 100% parafiinia, puolet halvempaa kuin parafiini. ostakaa mitä saatte! paljon! enemmän! :)
-Lithium Love Racing-

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Lainaus käyttäjältä: "wictro"polkupyörien ketjuja voidellaan vahalla(parafiini+jotain mitä en nyt juuri muista), siis sellaista ihan kovaa. siinä on idena se, että vaha ei sotke puntteja..ja siihen _ei tartu hiekka_!

jos keittäisi universaalit ja rattaat vahassa aika ajoin, niin helpommaksi ei enää menisi?

mitäs ootte mieltä?
Voisin melekei peruskoulu fysiikalla/kemialla sanoo jottei tu pysymään/voitelemaan toivotulla tavalla.

Kyllä siihen voiteluun parasta olisi "kuiva" teflonspray.
Vahaanhan ei tartu lika jos sitä ei "puristeta" siihen kiinni, niinkuin kävisi nivelissä.
Pyöritäppä vahaa vaikka hiekassa niin näät kuinka käy (Tai vaikka kynttilää), puristuspaine ja voimat nivelissä on kuitenkin vielä huomattavasti suurempia.......
Mistä teflon spray hommaa mahtaa saada?ja mitäköhän nivelet sanois jos pistää laakerirasvaa (melkeen ku vaseliinia) vai roiskuuko pois ajossa?
RB,the power of champions.

Juuzmo

RB,the power of champions.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"Ei tietoa?  :roll:

Käyttäkää hyvät ihmiset GOOGLEA, ei se niin vaikeaa ole!

EDIT Linkki korjattu....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

m@sse

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Käytä Teflon-spaytä. Sitä saa melkein jokaiselta huoltamolta ja autotarvikeliikkeestä.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Juuzmo

mutta kun ei löytynyt lähi huoltamolta.. täytyy käydä huomenna kai motonetissä  :roll:
RB,the power of champions.

J-P

Kannattaa mennä lähinpään työkalu- tai laakeriliikkeeseen noita erikoisempia voiteluaineita ostamaan. Noissa halpahalleissa ja rautakaupoissa ei ole kun jotain multilubea ja silikoonirasvaa sen kymmenen erivalmistajan( tai lähinnä pakkaajan, esim. Würth ei tee itse mitään kamaa) purkkia hyllyt turvoksissa mutta ei kuivavoiteluainetta. Motonetissä on joskus tullut vastaan myös teflon(PTFE=teflon) kuivavoiteluainetta.

Oman purkin ostin Porvoon Laakeripesästä.  Tuolla on oikein varaa valita, oli grafiittia(likaa inhottavasti), MoS2:sta(pitäis kokeilla joskus) ja tuota teflonia. Ja tuo 400ml purkki maksoi 9,75€. Ei paha.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Hount

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"ja mitäköhän nivelet sanois jos pistää laakerirasvaa (melkeen ku vaseliinia) vai roiskuuko pois ajossa?

Äly hoi? mitä luulisit? ensimmäisen kunnon kiihdytyksen jälkeen olisi auton sisällä kardaanien nivelten kohdassa hieno kierros rasvaa, sama homma vanteiden sisäpuolella. Ei tule pysymään. Ja kerää kaikki mehiläistä pienemmät pikkukivet sun muut suoraan sinne minne ei niitä haluta, ei hyvä.

- Hount

wictro

tällaisia kokemuksia(ei minun) löytyy polkupyöräilyn saralta:

Lainaa
Noni.. nyt on vahoilla ajeltu jonkinnäkönen testilenkki. Vain 32km tosin, mutta testi oli sekä olosuhteiltaan, että tuloksiltaan aikamoinen napakynppi.

Olosuhteet: Ennen lenkkiä pari tuntia enemmän tai vähemmän rankkaa sadetta. Lenkille lähtiessä ei enää satanut, mutta basaista oli.. voi hyvänen aika. Kuiva maa ei kyllä ehtinyt imeä yhtään tuosta vesimäärästä. Hiekka narskui hampaissa jo ennenkuin ehti laskeutumaan jalkakäytävältä Lenkki oli aika pitkälti kovaa hiekkatietä, mukaan mahtui todella pehmeätä santaakin, pururataa, metsäautotietä, peruspolkua ja asfalttia. Kuraa oli kyllä joka paikassa. Kuski ja pyörä oli tunnistamattomassa kunnossa, joten osansa oli kyllä voimansiirtokin saanut. Kaikenlisäksi viimeiset 10km satoi taas vettä prkz

Tulos: Ketjut ovat edelleen hiljaa Ei lähde sitä kurinaa ja rutinaa mikä kuluneistä osista lähtee varsinkin kova veto päällä. Loppulenkistä alkoi kuulumaan sivuääniä, joita nyt hiekkaisista ja suttuisista rattaista lähtee. Lopun asfaltti ja melko puhtaat lätäköt tuntuivat huuhtelevan irtolian ketjuista aika tarkkaan. Pihalla huuhtelin pyörästä ravan pois ja jouduin toteamaan että voimansiirto on olosuhteisiin nähden erittäin puhdas. Ei tietoakaan siitä rasvan sekaisesta mönjästä mikä sotkee kaikki paikat. Ja viimeisestkin irtoliat lähtivät kylmällä vedellä huuhtomalla!! Normaalisti takavaihtajan pikkurattaat kerää ympärilleen heinää ja muuta skeidaa varsinkin märkänä, niin toki nytkin, mutta puhtain sormin sai kiskoa heinät pois..

Loppupäätelmä: pitää testata kestääkö noilla hiekkapuhalletuilla parafiineilla ajaa ainakin toisen lenkin. Jos pystyy ja voitelu tuntuu edelleen pelaavan edes välttävästi, niin mato viskaa ketjun voiteluhommista nuo aerosolit mäkeen ja alkaa kokkailla ketjut kynttilässä. Jos ei ole helpompaa, niin ainakin huomattavasti mukavampi ajaa (hiljainen voimansiirto) ja paljon puhtaampi säätää ja fiksailla. Aina on mukavampi touhuta puhtaan parafiinin kanssa, kuin suihkia kerrostalon parvekkeella aerosoliöljyä ja sen jälkeen hanskat kädessä yrittää saada edes osa siitä pintaan jäävästä tahmasta pois, kuitenkaan koskaan siinä onnistumatta.

Eli täältä ainakin positiiviset kokemukset parafiinista voiteluaineena \o/
-Lithium Love Racing-

Juuzmo

No niin, löysin biltemasta "teflonvoiteluanetta" ja sitä heitin niveliin  8)  hyvältä töhnältä näyttäis  :roll:
RB,the power of champions.