Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Servon jännitteen nosto?

Aloittaja Skal Tura, 21.06.05 - klo: 14.49

Skal Tura

Elikkä, tossa katellessa futaban servo specsei tuli mieleen että voisko servon jännitettä nostaa 'turvallisesti'?
Elinikähän sillä lyhenee mutta...

Futaban S3003 servolla, ja mitatessa jännite täydellä akulla 5.5V, voisko sille ottaa suoraan akulta virran? eli mitä sattuu sitten olee kullonki.
Täysin täytee ladatusta akusta mittasin 8.5 vai 8.8V eli aika huima nousu alkuun.

Ongelmana on myös että ohjaus katoo jo ennenku on täysin tehot kadonnu...

(moottori & nopari vaihdettu parempiin samantien..)
Tamiya TT-01D (Mamba, N80, Tarpeeks ruokkiva LiPo, Paljon alu-osaa)
Mad Force EX-Kalustoa:  Marui Shogun, Kyosho PTA x2 "True Knowledge Is To Know Ones Extent of Ignorance"

Jay1

Ei nyt ihan tajuu kysymystä... :?

Siis jos sulla on nopeudensäädin, jossa on BEC-ominaisuus (eli erillistä vastariakkua ei tarvita), "jakaa" nopari ajoakulta moottorille antaman virran lisäksi sopivan suuruista virtaa myös vastarin ja servon käyttöön... Ja ohjaus toimii vielä senkin jälkeen kun moottori ei enää jaksa pyöriä.

Erillisellä vastariakulla servoja taas käytetään yleisesti joko 4,8 Voltin (4 kennon paketilla) tai 6,0 Voltin jännitteellä (5 kennon paketilla). 6 Voltilla servot toimivat nopeammin, mutta vähemmän aikaa.

copter

Servon jännitettä voit nostaa, kun kytket noparista servolle menevään johtoon esim. yhden 1.2V akkukennon sarjaan noparin ja servon väliin. Eli siis noparilta tuleva + johto (punainen), niin sen kytket akkukennon - napaan ja akkukennen + navan taas puolestaan takaisin siihen punaiseen johtoon joka menee servolle.

Tällä tavalla moni kuski on ainakin mattoautoissa nostanut jännitettä ohjausservolle, koska autossa on ajoakussa vain 4 akkukennoa normaalin 6 kennon sijasta.

Skal Tura

Hmmph, mulla menee piuha noparilta vastaanottimelle josta sitten servolle, eli varmaanki tarkotat vastaanottimen & servon väliin?

Toi Futaba S3003 on niin onneton että...

Hmmh, voisin kyl ennemmin laittaa tollasen AA akun, 1.2v siihe väliin ku on kevyempi...
Tamiya TT-01D (Mamba, N80, Tarpeeks ruokkiva LiPo, Paljon alu-osaa)
Mad Force EX-Kalustoa:  Marui Shogun, Kyosho PTA x2 "True Knowledge Is To Know Ones Extent of Ignorance"

copter

Joo sori.. Vastarin ja servon väliin tietenkin. :)

Pari olutta tässä ottanut niin menee jo termit sekaisin heh heh. :mrgreen:

Rph

Copter entäs esim. kopropon fetti servo?
mydään lennokipiruustuksia .)

Skal Tura

kiitos, täytyy tehä ennenku ens kerran ajelee :P

Ajattelin käyttää AA kokosta 'akkupatteria', 1.2V ja 1850mAh.

5.5V mittasin noparin ja vastarin välistä, että eiköhän se servoki alkais
jo pikkuhiljaa vastaamaan tarpeeks nopeesti ja vahvasti :P

jahka vielä löytäs holkin laakereimaan tota yhen renkaan 'pidikettä'...
(Marui shogun, ja ruuvi tippu sielt...)
Tamiya TT-01D (Mamba, N80, Tarpeeks ruokkiva LiPo, Paljon alu-osaa)
Mad Force EX-Kalustoa:  Marui Shogun, Kyosho PTA x2 "True Knowledge Is To Know Ones Extent of Ignorance"