Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

nyyppä99

Tommonen varmaan mahtuis?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10308__Turnigy_5000mAh_6S_40C_Lipo_Pack.html
Ja sit vois vielä hommata 4s tai 3s lipoja radalle.

Emetus

Hei osaisko joku auttaa, koska en löydä tän kytkimen tota pelkkää holkkia mistään. Joten jos joku tietäis mistä semmosen saa nii oisin tosi kiitollinen :)
http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4355

rc autoilija

pystyyköhän laittaa hpi vorzaan tuon savagen 3 vaihteisen lootan? entä auttaako mitään?

vainiin

Mitähän kaikkea voisi pielessä kun pojan Rustlerin moottori lämpenee jopa niin paljon että moottorin johdot irtoavat juotoksistaan? Autossa on Traxxasin xl-5 nopari ja joku kyoshon moottori. Ja nimh akuilla ajellaan.

SixStars

Lainaus käyttäjältä: vainiin - 26.06.14 - klo: 14.28
Mitähän kaikkea voisi pielessä kun pojan Rustlerin moottori lämpenee jopa niin paljon että moottorin johdot irtoavat juotoksistaan? Autossa on Traxxasin xl-5 nopari ja joku kyoshon moottori. Ja nimh akuilla ajellaan.

Joko moottori "liian kireä" ( alle 15-lankainen muistaakseni ei saisi olla ? ), välitykset liian suuret ( liian iso pinion-ratas - se siinä moottorissa kiinni oleva ) tai sitten ko. rattaan ja "sen toisen johon se ottaa kiinni" = spurri - välys on liian kireä.

Voi toki olla ettei koko laite rullaa kunnolla ( pyörät liian kireällä tms. laakerivikaa, nämä ne epätodennäköisimmät vaihtoehdot.. )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

vainiin

Lainaus käyttäjältä: SixStars - 26.06.14 - klo: 14.49
Lainaus käyttäjältä: vainiin - 26.06.14 - klo: 14.28
Mitähän kaikkea voisi pielessä kun pojan Rustlerin moottori lämpenee jopa niin paljon että moottorin johdot irtoavat juotoksistaan? Autossa on Traxxasin xl-5 nopari ja joku kyoshon moottori. Ja nimh akuilla ajellaan.

Joko moottori "liian kireä" ( alle 15-lankainen muistaakseni ei saisi olla ? ), välitykset liian suuret ( liian iso pinion-ratas - se siinä moottorissa kiinni oleva ) tai sitten ko. rattaan ja "sen toisen johon se ottaa kiinni" = spurri - välys on liian kireä.

Voi toki olla ettei koko laite rullaa kunnolla ( pyörät liian kireällä tms. laakerivikaa, nämä ne epätodennäköisimmät vaihtoehdot.. )

No niin. Otin moottorin irti. 17-lankainen näytti olevan. Mutta kun yrittää pyörittää mottoria sen akselista niin se tuntuu todella jäykältä. Kuinkahan helposti sen oikein pitäisi pyöriä?

Mölli

Lainaus käyttäjältä: vainiin - 27.06.14 - klo: 22.07
Lainaus käyttäjältä: SixStars - 26.06.14 - klo: 14.49
Lainaus käyttäjältä: vainiin - 26.06.14 - klo: 14.28
Mitähän kaikkea voisi pielessä kun pojan Rustlerin moottori lämpenee jopa niin paljon että moottorin johdot irtoavat juotoksistaan? Autossa on Traxxasin xl-5 nopari ja joku kyoshon moottori. Ja nimh akuilla ajellaan.

Joko moottori "liian kireä" ( alle 15-lankainen muistaakseni ei saisi olla ? ), välitykset liian suuret ( liian iso pinion-ratas - se siinä moottorissa kiinni oleva ) tai sitten ko. rattaan ja "sen toisen johon se ottaa kiinni" = spurri - välys on liian kireä.

Voi toki olla ettei koko laite rullaa kunnolla ( pyörät liian kireällä tms. laakerivikaa, nämä ne epätodennäköisimmät vaihtoehdot.. )

No niin. Otin moottorin irti. 17-lankainen näytti olevan. Mutta kun yrittää pyörittää mottoria sen akselista niin se tuntuu todella jäykältä. Kuinkahan helposti sen oikein pitäisi pyöriä?

Laakerit menneet. Kanntattaa miettiä edullista harjatonta komboa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Haxu.R

Rohkenen kysyä kun tämmönen nyt askarruttaa.

Tuossa kun aloittelijana ajelen rc drifterillä omia ratoja niin joutuu silmä kovana seuraa autoo tai jopa eturengasta mihin osoittaa.   
Joskus kerkee vilkaisemaan mihin rata menee kun auto asettunu hyvin luisuun.

Nyt arvon prokuskit, kysymys. Mihin te katsotte kun esim. touring auto kiitää rataa pitkin? Onko auto kokemuksen myötä vain sivu silmässä ja katse on jo seuraavassa mutkassa?

Miettiny josko olis hyvää treeniä käydä ajaa pitorenkaillakin rataa että tulis parempi tuntuma ohjaukseen ja auton käytökseen ettei tarviiss eturengasta vahtia. Toisinsanoen pääseekö rc autolla ikinä sellaiseen tuntumaan että vois uutta rataa ajaa heti kohtalaisesti niinkuin isolla autolla jolla ajaessa ehtii seurata jo seuraavaa mutkaa?
1:1   Drifteri rakenteilla Escort V8 Super Saloon
1:10 Drifterit BMW E46 RevolRC Ultim8 RWD, BMW E30 M3 TT-01D 1.5CS ja BMW E30 M3 MST FXX DS RWD

nyyppä99

Kannattaako vaihtaa deans liittimet tommosiin xt90 liittimiin?http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24707__Nylon_XT90_Connectors_Male_Female_5_pairs_.html
Onko kellään kokemusta noista liittimistä?
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.  :smiley:

A.Loiske

Itse tykkään XT90- liittimistä, ihan käyttömukavuuden kannalta. Mun mielestä niistä saa paremman otteen, joten ovat hyväkontaktisinakin (tiukka sovite) helpompi irroittaa kuin deansit..

allu 6

Itsellä, on deanssit käytössä.Ihan tyytyväinen olen niihin ollut.Kannattaa painaa urosliittimen jousia kasaan pihdeillä, on huomattavasti helpompi irroittaa. :wink:
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

transewaves

Lainaus käyttäjältä: allu 6 - 30.06.14 - klo: 00.09
Itsellä, on deanssit käytössä.Ihan tyytyväinen olen niihin ollut.Kannattaa painaa urosliittimen jousia kasaan pihdeillä, on huomattavasti helpompi irroittaa. :wink:
Ei Todellakaan kannata painaa pihdeillä,ne ovat tiukkoja tarkoituksella.
Jos ei voimat riitä irroittamiseen niin kannattaa käyttää muuta liitintä.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

allu 6

Joo ihan miten vaan,mutta onko sulla edes ollut deansseja?On uutena, niin tiukkoja ettei meinaa saada liitintä paikalleen.Enkä itse tuota ole keksinyt. :roll:
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

calicha92

Itse ainakin muokkaan kaikista liittimistä tiukkuudet itselleni sopiviksi. Riippuen tietysti köyttökohteesta.
silleen et on jämäköitä mutta ei tarvi repimällä repiä.
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

nyyppä99

Mistä mahtaa johtua kun yritän ladata lipo akkua nii laturi alkaa huutaan ja siinä lukee että "battery vol err cell connect"?  :huh:

topcat

Akku on ajettu liian tyhjäksi, sensorijohto on irronnut akusta tai häikkää liittimissä. Onhan laturista asetettu oikea kennomäärä?

nyyppä99

On asetettu oikea kennomäärä. En usko että olis siitä et on ajettu liian tyhjäks. Pitää viä kattoo toi sensorijohto.

temppa.kk

Mun lipon tiedoissa lukee että charge rate 1-3C. Niin tarkoittaako toi nyt sitä että mä saann ladata sitä 1-3A latausvirralla. Mun laturissa pitää valita 1-3a niin voinko siis ladata niillä kaikilla?

Mölli

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 01.07.14 - klo: 22.24
Mun lipon tiedoissa lukee että charge rate 1-3C. Niin tarkoittaako toi nyt sitä että mä saann ladata sitä 1-3A latausvirralla. Mun laturissa pitää valita 1-3a niin voinko siis ladata niillä kaikilla?

C viittaa akun kapasiteettiin 1000 mAh akulle 1C on 1A ja 3C 3A ja esim 5600 mAh akulle vastaavasti 1C on 5,6A
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

nyyppä99

Nyt olis vähä kysyttävää öljyistä..

Olisko team associatedin 50wt iskariöljy iha sopivaa truggyyn? Tulee hypittyä aika isoja hyppyjä.  :laugh:
Ja sit viä olisko hyvät öljyt diffeihin 30.000cst eteen 60.000cst keskelle ja 10.000cst taakse samalta valmistajalta?

temppa.kk

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 01.07.14 - klo: 22.42
Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 01.07.14 - klo: 22.24
Mun lipon tiedoissa lukee että charge rate 1-3C. Niin tarkoittaako toi nyt sitä että mä saann ladata sitä 1-3A latausvirralla. Mun laturissa pitää valita 1-3a niin voinko siis ladata niillä kaikilla?

C viittaa akun kapasiteettiin 1000 mAh akulle 1C on 1A ja 3C 3A ja esim 5600 mAh akulle vastaavasti 1C on 5,6A
Ahaa. Akun kapasiteetti on 2200mAh, joten voinko siis ladata sitä jopa 6,6A?

SixStars

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 02.07.14 - klo: 08.48Ahaa. Akun kapasiteetti on 2200mAh, joten voinko siis ladata sitä jopa 6,6A?

Kyllä sitten voi, jos siellä kerran "charge rate 1-3C" mainitaan - eri juttu kannattaako ( joka kerta ).. 1C:llä lataaminen, jos ei ole kiire, kannattanee ehkä pitkässä juoksussa paremmin, kun akku taitaa noin tehtynä olla mahdollisesti pitkäikäisempi.. mitään faktaa en tiedä, mutta perusperiaatteena taitaa paikkansa pitää - osimoilleen  :tongue:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

temppa.kk

Joo noin siinä luki. Sit luki vielä että burst 5C

Mölli

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 02.07.14 - klo: 08.48
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 01.07.14 - klo: 22.42
Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 01.07.14 - klo: 22.24
Mun lipon tiedoissa lukee että charge rate 1-3C. Niin tarkoittaako toi nyt sitä että mä saann ladata sitä 1-3A latausvirralla. Mun laturissa pitää valita 1-3a niin voinko siis ladata niillä kaikilla?

C viittaa akun kapasiteettiin 1000 mAh akulle 1C on 1A ja 3C 3A ja esim 5600 mAh akulle vastaavasti 1C on 5,6A
Ahaa. Akun kapasiteetti on 2200mAh, joten voinko siis ladata sitä jopa 6,6A?

Akku tuskin ottaa vastaan noin suurta virtaa kovin pitkään. Laturi rajoittaa virtaa kun akun jännite nousee maksimiin. Minulla esim 6600 akku ottaa 10A vastaan muutaman minuutin ja sen jälkeen ollaan lähellä 1C lukemia.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

temppa.kk

Onko sopiva jos mä lataan sitä vaikka 2A virralla?

topcat

On sopiva ja turvallinen valinta akun käyttöiän kannalta.

temppa.kk

Ladataanko lipot siis siitä pienestä balanseri liittimestä? Kun laturissa on myös paikka + ja - johdoille. Eli pitääkö mun ostaa erikseen joku latauskaapeli vai riittääkö kun laittaa balanseriliittimen laturiin?

4wdkanootti

Pääsääntöisesti EI. Siitä menee kymmenes-osa-amppeereita läpi, joten isompi lipo kestäs puoliviikkoa lataimessa. Idea on, että kytket molemmat. Sekä päävirtajjohdot, että balanserijohdon.

Se sitten siirtää montaa amppeeria tunnissa isoilla, ja hienosäätää kennokohtasta tasapainoa jo latailun aikana, jotta lopputasauksessa kuluisi tuntia vähemmän aikaa.
Lataimesta lipo, akun koko määrää latausamppeerit, asento balans ainakin mun kaikissa lataimissa on tehnyt molempia.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

homemaderc_cars


rcpoju

Terve!

On alkanu taas rc vehkeet kiinnostaa niin mietin et olisiko tämä kenties hyvä auto ?

Sanokaa mielipiteenne! :D

ja mulla olis siihe DX3C Ja  lipot

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25136__Basher_SaberTooth_1_8_Scale_Truggy_ARR_.html

tai tää quad copter http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__55107__Quanum_Nova_FPV_GPS_Waypoint_QuadCopter_w_out_Battery_Mode_1_Ready_to_Fly_.html