Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

quag

Lainaus käyttäjältä: mustakorppi - 14.08.19 - klo: 15.06
moottori oli käsituntumalla ja arviolta kyllä aika kuuma, pidin reilun tauon akkua vaihdettaessa.

Moottorin lämpötilan ei tarvitse olla edes 20 astetta yli ruumiinlämmön kun se tuntuu jo huolestuttavan kuumalta. Infrapunalla toimiva pistoolimallinen lämpömittari on aika halpa ja sellaisella saa sitten paremman tiedon lämpötilasta ja voi sitä kautta sitten kokeneemmilta kysellä, että onko ko. lämpötila vielä ok.

mustakorppi

Jees, kyllä tässä hyvä olisi jonkinlaista alkuopastusta olla. Tänään huomasin että auto rullasi huonosti ja kyse oli ilmeisesti siitä että pinjonin sijainnin säätö ei ollut kohdallaan. Yritin koko illan säätää gear meshiä eri konsteilla, mutta ei kovin hyvällä lopputuloksella. Puolessavälissä kun sain auton nippuun niin se toimi, mutta piti vinkuvaa ääntä ja kuumeni nopeasti. Sitten väsyneenä ei tullut enää niinkään hyvää säätöä. Ei tuon pitäisi olla monimutkaista, mutta alku aina hankalaa. Hyvä puoli on että auto alkaa tulla tutuksi, irrotin takaosankin ja laitoin sen onnistuneesti takaisin, mutta slipperin säädölle en vielä osannut tehdä mitään. YouTube-videot tietysti ovat erinomaisia, sikäli kuin opit ovat muistissa siinä vaiheessa kun harrastuspöydälle palataan. Riihimäen kerho vaikuttaa oikein mukavalta. Jos saan auton kuntoon niin Hakkilassakin ehtii käydä vielä ulkoradalla ajamassa maanantaina.

T. Mustakorppi

mustakorppi

Sain gear meshin lopulta kuntoon. Aikaisemmilla yrityksillä puristin moottoria liian lujaa, mutta oppia ikä kaikki. Alkaa tuntua, että tuon auton kanssa alkaa pärjätä.

Täytyy käydä Hakkilassa maanantaina aloittelijaillasssa. Nähtävästi tuo 1/10 monsteri ei ole kovin optimaalinen ratojen käyttöä ajatellen (vähän epäselvää millä radoilla 1/10 monsterilla saa ajaa), mutta on toisaalta tähän kotona ja kuopalla bäshäykseen täydellinen vehje. En paljoa hyötyisi kalustosta, jolla voisi ajaa vain kerhossa, silloin kun sinne satunnaisesti pääsisi tulemaan, kun on paljon muitakin aktiviteetteja kuten leipätyöt, perhe, talo ja muut harrastukset. 1/10 short course-vehje olisi kyllä viehättävän monikäyttöinen peli, mutta nautitaan nyt tämän monsterin kanssa.

T. Mustakorppi

luke007

Hei tietääkö kukaan ketään, joka myisi minin koreja?

kaikkihyvätnimetkäytetty

Nyt tulee todellisen ajoittelijan kysymys.

Hankin lapsille jonkin aikaa sitten RC-auton, johon ajattelin hommata toisen akkukennoston. Minulla on nyt kaksi kennostoa, joiden speksit ovat 400 mah 4,8 V. Liittimet puuttuvat, mutta niitä löytyy jo kolvattavaksi.

Kysymys: auton kanssa tullut akku ei suostu lataamaan noita uusia kennoja. Millaisen laturin ne vaatisivat?

mdm

Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi hyvä ohjauskulma(steering angle?), eli paljonko eturenkaiden tullisi kääntyä, asteina. Kyseessä rata-auto, tarkemmin Alfa Romeo Alfetta 158. En nyt karantenin johdosta pääse"tallille" mittailemaan, paljonko se on noissa omissa valmiissa autoissa ja tarve päästä mallintamaan projektia eteenpäin on kova.

Japanaska

Morjesta muistelisin jossain 4x4 slässi keskusteluissa nähneeni taulukon jossa oli traxxasin wt ja team asson cst diffi öljy vertailu taulukko oisko jollain linkkiä siihen tai vastaavaan?

lennim

miks mun myynti ilmotus ei ainakaan itselleni näy tuolla kauppapaikalla? ymmärsin että uusi aihe, sitten sinne itse ilmotus ja sitte pitäis vaan painaa että lähetä. teinkö jonkun askeleen väärin vai mikä on ongelma?

APK

Lainaus käyttäjältä: lennim - 28.05.20 - klo: 14.26
miks mun myynti ilmotus ei ainakaan itselleni näy tuolla kauppapaikalla? ymmärsin että uusi aihe, sitten sinne itse ilmotus ja sitte pitäis vaan painaa että lähetä. teinkö jonkun askeleen väärin vai mikä on ongelma?
laitoitko siihen mukaan liitteitä? niissä on useita eri rajoituksia, mm. koko ja muoto (esim. .jpeg ei käy, pitää olla .jpg)
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

-SS-

Traxxas TRX-4

- mitä osia olette saaneet rikki?

mavsar77

Moikka!
Pojallani on tällainen edullinen valmis paketti rc auto kun Arrma Voltage. Se lopetti toimimisen siten, että kun ohjaimesta eturenkaat liikkuu, mutta auto ei liiku eteen eikä taakse milliäkään. Ajattelin että ohjain hajosi ja tilasin Kiinasta Austar AX5S-ohjaimen ja vastaanottimen. Mutta ei nää auton johdot näytä menevän uuteen vastaanottimeen. Esim. Servolta(?) tulevan johdon liitin on ihan liian iso uuteen vastaanottimeen. Onko niin ettei tän auton osia pysty vaihtaan ?!

jon.lindgren

Moi, kyllä tohon pitäisi voida vaihtaa osia.
Vika taitaa kuitenkin olla moottorissa tai nopeudensäätimessä jos ohjaus toimii.
Kuvien perusteella vastaanotin ja nopeudensäädin on samoissa kuorissa eli et voi vaihtaa vastaanotinta vaihtamatta samalla nopeudensäädintä.

ylikar-h

Kertokaas viisaat, mitä eroa on pinionilla, jos mod merkinnät  on 48 p ja 48 dp ?

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 09.08.20 - klo: 19.08
Kertokaas viisaat, mitä eroa on pinionilla, jos mod merkinnät  on 48 p ja 48 dp ?
tästä kuvasta se selviää: 48p on 48pich  48dp  on 48 diametric pich... mitataan hiukan eri kohdasta, mutta periaatteessa hyvin lähellä toisiaan. hampaan muodolla suurempi vaikutus välyksen sopimiseen toisiinsa.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

#5444
-voi poistaa-
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

mavsar77

Kiitos Jon!
Joo sain myyjältä saman vastauksen, että todennäköisesti johtuu moottorista. Uusi maksaa alle 30e😊🤘:cry:quote author=jon.lindgren link=topic=12216.msg837496#msg837496 date=1596481622]
Moi, kyllä tohon pitäisi voida vaihtaa osia.
Vika taitaa kuitenkin olla moottorissa tai nopeudensäätimessä jos ohjaus toimii.
Kuvien perusteella vastaanotin ja nopeudensäädin on samoissa kuorissa eli et voi vaihtaa vastaanotinta vaihtamatta samalla nopeudensäädintä.
[/quote]

Silee

Kokeillaan nyt tänne kirjoittaa jos tämän nyt tavoittaisi jonkun osaajaan :shocked:

Eli kyse on RC-auton säätämisestä sekä ehkäpä myös ajolinjoista ??
Onko olemassa mitään kultaista ohjekirjaa, nettisivua yms. mistä löytää mahdollisimman kattavasti tietoa autojen säädöistä ja että miten rataa pitää/kannattaa ajella tai ylipäätään ajotapaa?

Siellä täällä on tiedonjyviä jonkun asian säätämisestä ja ehkäpä jopa siitä että miten se vaikutaa auton käyttäytymiseen. Mutta kaiken kattavaa ei ole oikein tullut vastaan.

Mielipiteen antajia tuntuu olevan mutta löytyyky osaamista että osataan myös perustella ja kertoa mitkä vaikuttaa mihinkin.

Kiitos jo etukäteen nohevista vastauksita :cool:
- Jouni - www.kuopiorc.fi
Associated RC10B6.1D - Associated RC8B3.2e - Yokomo Bmax 4III

Pepess

#5447
.

RcJamppa

#5448
Ostin juuri uuden kytkimen Korjaussarjan niin mitenkä saisin kytkimen slash 2wd (vxl 3s) autossa sellaseks ettei se lämpene. Ajon jälkeen aina kun kokeilee kytkimen jousta ja mutteria niin aika kuumia.
Ekan kerran kun säädin nii lämpes ihan kunnolla ja kitkapalat suli kiinni levyyn (laitoin siis aivan tiukalle ja kierroksen auki nii kävi näin).
Toisella kerralla avasin puoli kierrosta, mutta edelleen kuuma.
1min ajon jälkeen tehoja häviää, eikä kiihdy kunnolla verrattuna siihen millon rupeaa ajaaan.
Kauheesti en uskalla säätää ettei hajosaisi, kun ei kauheasti siis vielä tästä rc autoilusta ole kokemusta.

Edit: johtui paddle renkaista jotka asensin JConcepts paddle renkaat. Oisko teillä vinkkejä miten saada toimimaan kun oli hitsin hyvä ajaa, mutta kauhea katku aina hetken ajon jälkeen ja tehot häviää. Toimi siis vakiorenkailla mutta ei paddleilla.

Kimmo S


RcJamppa

#5450
Morjesta. Osaatteko sano että minkä takia minun spurri slash 2wd ssä hajoaa kokoajan. Hampaat lohkeaa melkein heti (max 10min kestää) . Välyksenä olen pitäny paperinpalasta. Mutta tuntuu että jos laittaa yhtään enemmän kiinni toisiinsa niin vinkuu inhottavasti. Viimeksi lähti muutama hammas irti rattaasta ja kerkesin ajaa 20metriä ja kuului poks ja sitä edellisellä kerralla vinkui ja kului kaikki hampaat irti.

Toinen mitä täytyi kysyä niin...mitkä hyvät ratastukset/välitykset vxl3s slash 2wd nyt ollu 25/83 ja 86. Ajo on lähinnä revittelyä ja välillä jäällä kovalla vauhdilla ajoa.

Orkekum

Lainaus käyttäjältä: RcJamppa - 05.03.22 - klo: 17.42
Morjesta. Osaatteko sano että minkä takia minun spurri slash 2wd ssä hajoaa kokoajan. Hampaat lohkeaa melkein heti (max 10min kestää) . Välyksenä olen pitäny paperinpalasta. Mutta tuntuu että jos laittaa yhtään enemmän kiinni toisiinsa niin vinkuu inhottavasti. Viimeksi lähti muutama hammas irti rattaasta ja kerkesin ajaa 20metriä ja kuului poks ja sitä edellisellä kerralla vinkui ja kului kaikki hampaat irti.

Toinen mitä täytyi kysyä niin...mitkä hyvät ratastukset/välitykset vxl3s slash 2wd nyt ollu 25/83 ja 86. Ajo on lähinnä revittelyä ja välillä jäällä kovalla vauhdilla ajoa.

Jos käytät traxun omia Pinioneita, kuulemma aika pehmosia välillä. Kokeile ettiä sama pinioni mutta HArdened Steel, pitäs kestää paremmin
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

RcJamppa

#5452
Oisko suuntaan antavaa ratasta takaveto slashiin kun moottori ja esc menee hiton kuumaks nurmikolla rällätessä. Monster renkaat ja tällä hetkellä 21/83 välit. Siis ei kärsi koskea enää vaikks itellä sormet kestää aika suurtaki lämpöä.  Ja ainii moottori velineon 3351r ja esc vxl 3s

Orkekum

Lainaus käyttäjältä: RcJamppa - 18.05.22 - klo: 22.09
Oisko suuntaan antavaa ratasta takaveto slashiin kun moottori ja esc menee hiton kuumaks nurmikolla rällätessä. Monster renkaat ja tällä hetkellä 21/83 välit. Siis ei kärsi koskea enää vaikks itellä sormet kestää aika suurtaki lämpöä.  Ja ainii moottori velineon 3351r ja esc vxl 3s

Eikös 21 hampane ollu se ns speedrun ratas joka tulee välillä traxun mukana?
Nopein tapa saada lämmöt alas on pienempi pinioni, tai/ja isompi spurri(välitykset pienemmäksi ku nurmikolla rälläät, nurmikko antaa kovat pyörimisvastukset.) Ja toinen pienemmät renkaat.
Ja varmista tietenkin rullaamalla käsin et tullaa kevyesti, mikään ei ota kii.
Aluksi pinionia pienentämällä. Voit kattoo ohjeista mikä sopii.
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

RcJamppa

#5454
Ei oikein taho löytyä taulukkoa missä kerrottais ratastuksia 3s tekniikalle, ja varsinkaan monster renkailla varustettuun slashiin. Onko 14T jo liian pieni? En ole nimittäin kauheasti näitä ratastuksia ole säätäny.

Orkekum

Lainaus käyttäjältä: RcJamppa - 19.05.22 - klo: 09.13
Ei oikein taho löytyä taulukkoa missä kerrottais ratastuksia 3s tekniikalle, ja varsinkaan monster renkailla varustettuun slashiin. Onko 14T jo liian pieni? En ole nimittäin kauheasti näitä ratastuksia ole säätäny.

Onko se neliveto tai takavetoinen sun slash?
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

Jaakkima57

Lainaus käyttäjältä: Orkekum - 19.05.22 - klo: 11.59
Lainaus käyttäjältä: RcJamppa - 19.05.22 - klo: 09.13
Ei oikein taho löytyä taulukkoa missä kerrottais ratastuksia 3s tekniikalle, ja varsinkaan monster renkailla varustettuun slashiin. Onko 14T jo liian pieni? En ole nimittäin kauheasti näitä ratastuksia ole säätäny.

Onko se neliveto tai takavetoinen sun slash?

Tämä oli takatuuppari, ainakin alkuperäisen viestin mukaan.

Lähtisin kokeilemaan ensin 18T, jos haluat pitää huippunopeutta korkeampana. 14T sitten seuraavaksi jos vieläkin lämpiää. Nopeus toki kärsii, mutta ei kai nurtsilla tarvii 80kph muutenkaan ajaa? Tai ehkä sekin on hauskaa :D Ohessa taulukkoa, oikeanpuoleisin Slashiin.

ylikar-h

Minulla tollainen vanhempi Spektrumin radio.
Olen yrittänyt saada  toimimaan telemetriaa, mutta ei onnistu millään !
Radioon tehty viimeisimmät päivitykset, mutta telemetria ei onnistu, näyttöön kyllä tulee telemetria näkymä.
Sensorit pitäisi olla toimivat, eli siitä ei ole kiinni, ja vastaanotin telemetriaa "tukeva".
Onko joku saanut joskus telemetrian toimimaan kyseisessä radiossa ?
Manuaalin mukaan se pitäisi olla mahdollista.
Vaatiiko jonkin "erikoiskikan" ?

hoxhox

Mitä tehdä asson vuotavalle ratasdiffille? Kyseessä b6.4 tuuppi mutta sama diffi b6.1 alkaen. Tiesin että ko ongelmaa on ja alumiini kannen laitoin heti kittiä kasatessa. 3-5 akkua ja diffi täysin tyhjä. Noh, hioin tiivistepinnasta valu purseet tasaiseksi induktiolieden lasia vasten 1000 paperilla + uus tiiviste ja 10k öljyt. Nyt vuotaa huomattavasti vähemmän mutta silti 2 akun jälkeen vaihdelaatikossa ihan kiitettävästi öljyä ja huomaa jo akselista kääntämällä että pyörii kokoajan kevyemmin. Onko tässä pakko alkaa jonkun tiivistesilikonin kanssa läträämään vai mitä? Eihän tämä nyt normaalia voi olla.

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: hoxhox - 25.04.23 - klo: 20.11
Mitä tehdä asson vuotavalle ratasdiffille? Kyseessä b6.4 tuuppi mutta sama diffi b6.1 alkaen. Tiesin että ko ongelmaa on ja alumiini kannen laitoin heti kittiä kasatessa. 3-5 akkua ja diffi täysin tyhjä. Noh, hioin tiivistepinnasta valu purseet tasaiseksi induktiolieden lasia vasten 1000 paperilla + uus tiiviste ja 10k öljyt. Nyt vuotaa huomattavasti vähemmän mutta silti 2 akun jälkeen vaihdelaatikossa ihan kiitettävästi öljyä ja huomaa jo akselista kääntämällä että pyörii kokoajan kevyemmin. Onko tässä pakko alkaa jonkun tiivistesilikonin kanssa läträämään vai mitä? Eihän tämä nyt normaalia voi olla.

Vaihdat kuuladiffiin niin ei vuoda. Ihme että on pysyny öljyt edes noin pitkään sisällä. Todellinen nero
ollu kehittämässä tota ratasdiffiä, kun on keksinyt laittaa ulostulojen o-renkaat diffin ulkopuolelle.