Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Finskuman

:huh:

ja kysymyksiä satelee täältäpäin:

1. Miten nämä eri luokkien nimitykset toimivat? Merkitseekö se luku sitä minkä kokoinen auto on esim ???-10 on 1:10
2. Mitä eroa on harjallisella ja harjattomalla moottorilla?
3. !£&#% tyhmä kysymys, mutta mitä nuo akkujen tiedot (11.1V 1000mAh/7.4V 1700mAh) merkkaa  :lol:

Kiitos ja kumarrus

:huh:
Kyosho Zaboon 4wd

Heuli

1. Ensimmäinen kirjainyhdistelmä kuvaa luokkaa, M=maasto, T=touring, C=c-prototyyppi jne., numero kirjaimen perässä puolestaan kokoa eli 8;1:8, 10;1:10 ja 12;1:12

2. Harjallisessa on hiiliharjat ja sitä joutuu huoltamaan: vaihtamaan hiiliä ja sorvaamaan kollektoria. Harjattomat ovat nykyään korvanneet harjalliset ja niitä ei tarvitse juurikaan huoltaa.

3. 11.1V ja 7.4V on voltteja eli jännitettä, mitä suurempi sitä enemmän potkua. 1000 mAh ja 1700 mAh on milliampeeritunteja eli kapasiteettia, mitä suurempi sitä pidempi ajoaika.

tturku

Kaikki alottelijat lukemaan ensin ari-pekan rc-sivut! Laita heuli ohje uusille foorumin käyttäjille, että ennen kuin kysyy täällä noita peruskyssäreitä, pitää käydä lukemassa ko sivut!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Finskuman

#663
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 25.02.09 - klo: 20.13
1. Ensimmäinen kirjainyhdistelmä kuvaa luokkaa, M=maasto, T=touring, C=c-prototyyppi jne., numero kirjaimen perässä puolestaan kokoa eli 8;1:8, 10;1:10 ja 12;1:12

2. Harjallisessa on hiiliharjat ja sitä joutuu huoltamaan: vaihtamaan hiiliä ja sorvaamaan kollektoria. Harjattomat ovat nykyään korvanneet harjalliset ja niitä ei tarvitse juurikaan huoltaa.

3. 11.1V ja 7.4V on voltteja eli jännitettä, mitä suurempi sitä enemmän potkua. 1000 mAh ja 1700 mAh on milliampeeritunteja eli kapasiteettia, mitä suurempi sitä pidempi ajoaika.

Kiitos, tää valaisi minua sen verran että ollaan jo plussan puolella   :p

                           
|      Edit: Niinkuin tos alhaalla niin mitä suosittelette sellaiseen kuin Kyosho Zaboon virityksii... tälhetkel se on tos lattialla purettuna
\ /     kun johdot teki oikosulut ja käristy muovivelliksi  :shock: :lol:
                             
Kyosho Zaboon 4wd

Finskuman

Laittelin ja juotin uudet johdot mun zabooniin kun oli tylsää. muuten toimi mutta moottori kuumenee nopeesti ja ei oikeen pyöri hyvin... moottoris ehk vikkaa :D
Kyosho Zaboon 4wd

raxu

Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 01.02
Laittelin ja juotin uudet johdot mun zabooniin kun oli tylsää. muuten toimi mutta moottori kuumenee nopeesti ja ei oikeen pyöri hyvin... moottoris ehk vikkaa :D
Onko pinjonin ja spurrin väli sopiva? Itsellä oli Zaboon pari vuotta sitten. Jos väli oli liian tiukka, moottori kuumeni ja auto ei rullannut kunnolla.

wictro

Lainaus käyttäjältä: Petri T - 25.02.09 - klo: 19.26
Tässä projekti-auton koria tekemässä ja tuli pienoinen ongelma. Onko kellään kokemuksia mikä liima sopisi lexanin liimaukseen? Joskus aikoinaan oli korin korjaukseen Fender Mender niminen tuote, mutta saakohan sitä enään mistään?

noita liimaillaan kasaan "shoe glue":lla, eli semmosta perus kontaktiliimaa mikä ei kovetu, vaan jää elastiseksi.

.w
-Lithium Love Racing-

Petri T

Lainaus käyttäjältä: wictro - 28.02.09 - klo: 15.42
Lainaus käyttäjältä: Petri T - 25.02.09 - klo: 19.26
Tässä projekti-auton koria tekemässä ja tuli pienoinen ongelma. Onko kellään kokemuksia mikä liima sopisi lexanin liimaukseen? Joskus aikoinaan oli korin korjaukseen Fender Mender niminen tuote, mutta saakohan sitä enään mistään?

noita liimaillaan kasaan "shoe glue":lla, eli semmosta perus kontaktiliimaa mikä ei kovetu, vaan jää elastiseksi.

.w
Ok. Pitääpä kokeilla vaikka 3M kontaktiliimaa.

Finskuman

Lainaus käyttäjältä: raxu - 28.02.09 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 01.02
Laittelin ja juotin uudet johdot mun zabooniin kun oli tylsää. muuten toimi mutta moottori kuumenee nopeesti ja ei oikeen pyöri hyvin... moottoris ehk vikkaa :D
Onko pinjonin ja spurrin väli sopiva? Itsellä oli Zaboon pari vuotta sitten. Jos väli oli liian tiukka, moottori kuumeni ja auto ei rullannut kunnolla.

joo spurrin väli oli kunnossa, ongelmana oli se et moottori kuumenee nopeasti vaikka se on irroitettu autosta. Ja uudet johdot sen takia että johdot olivat paljaana, varmaan kuumuuden takia (eristeet sulannut kokonaan tai jonkinverran)

:lol:
Kyosho Zaboon 4wd

raxu

Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: raxu - 28.02.09 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 01.02
Laittelin ja juotin uudet johdot mun zabooniin kun oli tylsää. muuten toimi mutta moottori kuumenee nopeesti ja ei oikeen pyöri hyvin... moottoris ehk vikkaa :D
Onko pinjonin ja spurrin väli sopiva? Itsellä oli Zaboon pari vuotta sitten. Jos väli oli liian tiukka, moottori kuumeni ja auto ei rullannut kunnolla.

joo spurrin väli oli kunnossa, ongelmana oli se et moottori kuumenee nopeasti vaikka se on irroitettu autosta. Ja uudet johdot sen takia että johdot olivat paljaana, varmaan kuumuuden takia (eristeet sulannut kokonaan tai jonkinverran)

:lol:

Taitaa olla sitten moottori lopussa tai muuten hajonnut..

hpi-cen


masazi

Sensorittomalle ja sensorilliselle lukee ainakin sivulla jos oikein ymmärsin.
VXL Stampede+slash

hpi-cen

Tarkemmin kun katsoo kuvaa niin siinä on sensori piuhalle paikka, eli taitaa olla sensorillinen.
En ole kyllä varma.

-jarkko

Heuli

Jep linkitetyllä sivuillahan se lukee, en tiedä miksi sitä pitää kysyä täällä?  :azn:

hpi-cen

Oho..Sori en huoamannu  :lipsrsealed:

-jarkko

Roffe

Moro!
Ostin pari viikoa sitten tollasen laturin. Löytyi sellanen epäselvyys että kun nimh/nicdejä lataa niin mikä oikein tuon auto- ja manualiohjelman ero on? Manualilla lataa käsittääkseni niiin monella amperella kuin sieltä valitsee, mutta tota auto-ohjelmaa en nyt oikein tajua...
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Roffe - 02.03.09 - klo: 16.03
Moro!
Ostin pari viikoa sitten tollasen laturin. Löytyi sellanen epäselvyys että kun nimh/nicdejä lataa niin mikä oikein tuon auto- ja manualiohjelman ero on? Manualilla lataa käsittääkseni niiin monella amperella kuin sieltä valitsee, mutta tota auto-ohjelmaa en nyt oikein tajua...

Melkein suosittelen lukemaan manuaalin ja etsimään sieltä kohdan jossa kerrotaan, että automaattista latausohjelmaa varten pitää asettaa maksimivirta jota laturi saa käyttää.

LainaaIn 'Aut' mode, you need to
set the upper limit of charge current to avoid
from higher feeding current that may damage
the battery. Because some batteries of low
impedance and small capacity can lead to the
higher charge current by the processor at
automatic charge mode.

Fillarimies

Lainaus käyttäjältä: raxu - 01.03.09 - klo: 19.50
Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: raxu - 28.02.09 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: Finskuman - 28.02.09 - klo: 01.02
Laittelin ja juotin uudet johdot mun zabooniin kun oli tylsää. muuten toimi mutta moottori kuumenee nopeesti ja ei oikeen pyöri hyvin... moottoris ehk vikkaa :D
Onko pinjonin ja spurrin väli sopiva? Itsellä oli Zaboon pari vuotta sitten. Jos väli oli liian tiukka, moottori kuumeni ja auto ei rullannut kunnolla.

joo spurrin väli oli kunnossa, ongelmana oli se et moottori kuumenee nopeasti vaikka se on irroitettu autosta. Ja uudet johdot sen takia että johdot olivat paljaana, varmaan kuumuuden takia (eristeet sulannut kokonaan tai jonkinverran)

:lol:

Taitaa olla sitten moottori lopussa tai muuten hajonnut..

Mulla oli vanhan moottorin kanssa vähän samanlaista vikaa. LRP:n joku moottori.
Sinne oli menny hiekkaa tuuletusrei'istä sisään ja särkeny käämit. Eli käämit on todennäkösesti oikosulussa. En suosittele käyttämään kyseistä moottoria yhtään. Nmittäin se särkee moottorin.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

ägä

kaveri osti tommosen-> http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=EX-1%20RTR
niin, ihan mielenkiinnolla kysyn että mitä tuo on laadultaan.

santero

Olen uusi täällä ja ajattelin että tämä kysymys kuuluu tänne.
Miten saan esim. tästä säätimestä BEC:in pois päältä, eli ettei se anna vastarille ja servoille virtaa?
Joo se on lennokki nopari... Mutta en tarvitse pakkia, koska se on tulossa blizzardin ruohonleikkuriin kesäksi. Ruohonleikkuriin on suunnitteilla myös oma moottorinsa(380 luokan 4400kv harjaton). Akuksi ajattelin 2s 2500mAh lipoa, jolloin kierroksia tulisi 4400*8,4=~37000rpm, mutta moottoria ei käytettäisi täysillä kierroksilla. Veto toteuttaisiin suorana eli ilman rattaita tai hihnoja.
Leikkuupäänä ainakin aluksi toimisi sama lanka jota käytetään trimmereissä. Leikkupään kiinnitys tapahtuu poraamalla moottorin akseliin reikä ja pujottamalla lanka tästä reijästä, tietenkin lanka solmitaan ettei se irtoa.
En tiedä toimiiko se oikeasti, mutta yritän ainakin...

Projekti on vasta suunnitteilla ja sen toteutus alkaa vasta ensi syksynä jahka pääsen luokaltani...  :smiley:

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: santero - 03.03.09 - klo: 18.17
Olen uusi täällä ja ajattelin että tämä kysymys kuuluu tänne.
Miten saan esim. tästä säätimestä BEC:in pois päältä, eli ettei se anna vastarille ja servoille virtaa?
Joo se on lennokki nopari... Mutta en tarvitse pakkia, koska se on tulossa blizzardin ruohonleikkuriin kesäksi. Ruohonleikkuriin on suunnitteilla myös oma moottorinsa(380 luokan 4400kv harjaton). Akuksi ajattelin 2s 2500mAh lipoa, jolloin kierroksia tulisi 4400*8,4=~37000rpm, mutta moottoria ei käytettäisi täysillä kierroksilla. Veto toteuttaisiin suorana eli ilman rattaita tai hihnoja.
Leikkuupäänä ainakin aluksi toimisi sama lanka jota käytetään trimmereissä. Leikkupään kiinnitys tapahtuu poraamalla moottorin akseliin reikä ja pujottamalla lanka tästä reijästä, tietenkin lanka solmitaan ettei se irtoa.
En tiedä toimiiko se oikeasti, mutta yritän ainakin...

Projekti on vasta suunnitteilla ja sen toteutus alkaa vasta ensi syksynä jahka pääsen luokaltani...  :smiley:

Tuo ESC on hankala käyttää millään muulla kuin lennokkiohjaimella, koska tuossa kaasua ei pysty kalbroimaan samaan tapaan kuin yleensä autokäyttöön tarkoitetuissa säätimissä. Toisinsanoen kun auto-ohjaimessa kaasuliipasin/vasen tikku on keskiasennossa, on säätimessä jo siinä vaiheessa n. 50% kaasua ja kun pakki on täysillä, kuvittelee säädin että nyt ollaan neutraaliasennossa. Itse en saanut kyseistä ESCiä toimimaan kunnolla ainakaan Futaban 3PM 2.4GHz, Losin AM27 rtr-kahvalla, enkä Kyoshon jollain Perfex rtr-kahvalla.

BEC:in poisto on kerrottu säätimen/ohjelmointitikun manuaalissa:
If you wish to disable to the BEC, carefully cut the red wire in the trio of receiver wires - simply use a pair of wire cutters to remove a section of the red wire, ensuring that you insulate the cut wire with some electrical tape or something similar.

Eipähän tarvi hommata USB-ohjelmointipalikkaa BECin poistoa varten :wink:

santero

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 03.03.09 - klo: 18.47
Lainaus käyttäjältä: santero - 03.03.09 - klo: 18.17
Olen uusi täällä ja ajattelin että tämä kysymys kuuluu tänne.
Miten saan esim. tästä säätimestä BEC:in pois päältä, eli ettei se anna vastarille ja servoille virtaa?
Joo se on lennokki nopari... Mutta en tarvitse pakkia, koska se on tulossa blizzardin ruohonleikkuriin kesäksi. Ruohonleikkuriin on suunnitteilla myös oma moottorinsa(380 luokan 4400kv harjaton). Akuksi ajattelin 2s 2500mAh lipoa, jolloin kierroksia tulisi 4400*8,4=~37000rpm, mutta moottoria ei käytettäisi täysillä kierroksilla. Veto toteuttaisiin suorana eli ilman rattaita tai hihnoja.
Leikkuupäänä ainakin aluksi toimisi sama lanka jota käytetään trimmereissä. Leikkupään kiinnitys tapahtuu poraamalla moottorin akseliin reikä ja pujottamalla lanka tästä reijästä, tietenkin lanka solmitaan ettei se irtoa.
En tiedä toimiiko se oikeasti, mutta yritän ainakin...

Projekti on vasta suunnitteilla ja sen toteutus alkaa vasta ensi syksynä jahka pääsen luokaltani...  :smiley:

Tuo ESC on hankala käyttää millään muulla kuin lennokkiohjaimella, koska tuossa kaasua ei pysty kalbroimaan samaan tapaan kuin yleensä autokäyttöön tarkoitetuissa säätimissä. Toisinsanoen kun auto-ohjaimessa kaasuliipasin/vasen tikku on keskiasennossa, on säätimessä jo siinä vaiheessa n. 50% kaasua ja kun pakki on täysillä, kuvittelee säädin että nyt ollaan neutraaliasennossa. Itse en saanut kyseistä ESCiä toimimaan kunnolla ainakaan Futaban 3PM 2.4GHz, Losin AM27 rtr-kahvalla, enkä Kyoshon jollain Perfex rtr-kahvalla.

BEC:in poisto on kerrottu säätimen/ohjelmointitikun manuaalissa:
If you wish to disable to the BEC, carefully cut the red wire in the trio of receiver wires - simply use a pair of wire cutters to remove a section of the red wire, ensuring that you insulate the cut wire with some electrical tape or something similar.

Eipähän tarvi hommata USB-ohjelmointipalikkaa BECin poistoa varten :wink:

Mua ei haittaa ettei se toimi ratilla, koska ajattelin tilata spektrum dx6i:n ja voin tehdä siihen oman "kaasukäyrän" kai.. :smiley:

rubberduck

Spektrumin DX6i soveltuu tuolle ESCille mainiosti. Kirjoitin ton jutun noista HXT:n säätimistä lähinnä yleiseksi tiedoksi, en tyrmätäkseni kenenkään projektia :mrgreen:

Muuten tohon moottorin kierrosluvun laskentaa sellainen pointti, että 2S lipon jännite ei pysy 8.4V:ssa jos akusta otetaan esim. 10A ulos. Käyttäisin ennemmin vaikka akun nimellisjännitettä.

wictro

Graupner 3248 ladattava hehkulaite

millasella laturilla tota voi ladata? Latailin tossa 3v output hehkulaturilla jonkun 5 tuntia, ja mittari näyttää nollaa vieläkin.

tuli mieleen, että voiko siinä olla eripäin + ja - kuin esim kyoshon starttipaketin hehkun laturissa?

siinä on myös mittarissa numerot 6:seen asti, mikä viittais 6v systeemiin.

.w
-Lithium Love Racing-

miksalo

Laitappa se hehkusi kiinni tulppaan ja katso mitä se sitten näyttää.
Omassa hehkussa tuo mittari ei oikeastaan muuta kerro kuin että onko tulppa ehjä vai rikki.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Petri T

#685
Lainaus käyttäjältä: wictro - 06.03.09 - klo: 05.28
Graupner 3248 ladattava hehkulaite

millasella laturilla tota voi ladata? Latailin tossa 3v output hehkulaturilla jonkun 5 tuntia, ja mittari näyttää nollaa vieläkin.

tuli mieleen, että voiko siinä olla eripäin + ja - kuin esim kyoshon starttipaketin hehkun laturissa?

siinä on myös mittarissa numerot 6:seen asti, mikä viittais 6v systeemiin.

.w

Lainaus sivustolta:
Graupner 3248 For use with one 1.2 V/1400 mAh NC cell (not supplied). Simple, reliable glowplug energiser with no annoying cables. Gold-plated terminals for reliable contact. Matching NC cell SANYO 1N-1400 SCR CUT OFF, No. 3184, or any other 1.2 V/1400 mAh.

edit: vastaus kysymykseesi. Tuohon käy mikä tahansa hehkun laturi (output 3V)

wictro

Kiitos vastauksista, en tota volttimäärää löytänyt, mAh:t kyllä.

Jatkanpa lataamista sitten.

Pitääkin kokeilla tulpan kanssa, jos sitte viisari värähtäs!

.w
-Lithium Love Racing-

Petri T

Onko tuo sinun 3 V laturisi Mirage 09.5014? Aikoinaan kyseinen laturi taisi tulla Kyoshon hehkun mukana.

wictro

Lainaus käyttäjältä: Petri T - 06.03.09 - klo: 16.18
Onko tuo sinun 3 V laturisi Mirage 09.5014? Aikoinaan kyseinen laturi taisi tulla Kyoshon hehkun mukana.

Muistaakseni on Mirage, mallista en varma. Tarkistan asian kun pääsen töistä kotio.
Ovat siitä Kyoshon "starttipaketista", eli semmonen pieni punanen pakki, oli työkalua ja hehku latureineen siellä sisällä. Tais olla vielä tankkauspullokin.

.w
-Lithium Love Racing-

MaukaZ

Tarvitseeko 2,4 GHz radioiden kanssa digi-servot vai toimiiko norm. servot ?

Epäilykseni on että tarvitsee, mutta varmistetaan asia nyt.  :grin: