Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

apt93

Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 06.01.10 - klo: 11.07
Noh, tällainen pieni kysymys jälleen kerran.
Mitenkä kaksiportainen vaihteisto toimii polttiksessa?

Ari-Pekan rc-sivuilla kerrotaan miten se toimii.

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.01.10 - klo: 11.38
Paremmin kuin sähkiksessä jossa ei ole vaihteita  :laugh:

Eli toimiihan se mutta offroadissa ei yleensä käytetä koska hieman altis pölylle ja hiekalle, eikä siellä ole tarvettakaan
Lähinnä nyt tarkoitin tekniikaltaan, mitenkä vaihde vaihtuu itsessään? Kun on juuri päässyt perille mitenkä se auto toimii, tulee tällainen kysymys vain mieleen, joka ei sitten millään tahdo ratketa :F
Voimaa ja valtaa.

apt93

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Lue tuolta niinku edellisessä viestissäni sanoin.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 06.01.10 - klo: 13.03
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.01.10 - klo: 11.38
Paremmin kuin sähkiksessä jossa ei ole vaihteita  :laugh:

Eli toimiihan se mutta offroadissa ei yleensä käytetä koska hieman altis pölylle ja hiekalle, eikä siellä ole tarvettakaan
Lähinnä nyt tarkoitin tekniikaltaan, mitenkä vaihde vaihtuu itsessään? Kun on juuri päässyt perille mitenkä se auto toimii, tulee tällainen kysymys vain mieleen, joka ei sitten millään tahdo ratketa :F

sanooko keskipakokytkin mitään? ihan samalla periaatteella

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.01.10 - klo: 13.44
Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 06.01.10 - klo: 13.03
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.01.10 - klo: 11.38
Paremmin kuin sähkiksessä jossa ei ole vaihteita  :laugh:

Eli toimiihan se mutta offroadissa ei yleensä käytetä koska hieman altis pölylle ja hiekalle, eikä siellä ole tarvettakaan
Lähinnä nyt tarkoitin tekniikaltaan, mitenkä vaihde vaihtuu itsessään? Kun on juuri päässyt perille mitenkä se auto toimii, tulee tällainen kysymys vain mieleen, joka ei sitten millään tahdo ratketa :F

sanooko keskipakokytkin mitään? ihan samalla periaatteella
Juu, no se on sitten sillä selvä. Sitä varmaan epäilinkin että se on samantyylisellä periaatteella tuo vaihde sittemmin, eipä oikeen muuta hyvää vaihtoehtoa taida olla :p
Voimaa ja valtaa.

Tepaja

#1115
Kysytään vaikka täällä.. Mahtaako löytyä hex adaptereita 12mm -> 17mm? En löytänyt googlella.
edit: Nämä löytyi. Mahtaako sopia CRT.5?

4wdkanootti

Pitäisi sopia suoraan kiinni , mutta saatat joutua säätämään holkilla akselimutteria.
Vanteen iso mutterihan kiinnittää pyörän.
Traxxas pyöränakseli on tasapaksu kierteeseen asti, n. 5mm.
CRT.5:n pyöränakseli on juuri hexin kohdalta toisen muotoinen . Tapin kohdilta kapenee 4,70:een 9m pituuden verran , ja vasta sitten 4mm , jota kierreosa on.
Siis saattaa klapata ilman säätelyä.


MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

eesava

Mikä on alhaisin turvallinen jännite, johon 6 kennoisen nimhin voi purkaa?
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Heuli

0,9V per kenno ja se paketti kannattaa purkaa aina erillispurkuna.

eesava

Muttaku on stickipacki ni ei voi erillispurkaa, ja e-savaan ei käy SBS (Side-By-Side) akut...
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: eesava - 12.01.10 - klo: 21.07
Muttaku on stickipacki ni ei voi erillispurkaa....

Onko sun laturissa purkutoimintoa?

Meillä on minissä pötköakut, ja itse työnnän neulat kennojen väliin, mittaan volttimittarilla jokaisen kennon jännitteen, ja mikäli on heittoja puran laturin purkutoiminnolla kennot tasoihin, tai lataan vajaata kennoa tarvittaessa.

Työlästähän se on, mutta aika kuluu mukavasti. :smiley:

Olen nähnyt tehdyn erillispurkuriin kalikan, jonka reunoissa on kiskot ikäänkuin kennon päädyn kodilla, ja kiskot siten niinkuin rinnan kasatuissa akuissa ne kulkee kennosta toiseen kennojen päissä.
Sitten on niihin kiskoihin juotettu johdonpätkät joiden päässä on hauenleuat.

Johtojen hauenleuat laitetaan sitten samoin kennojen päiden väliin laitettuihin "neuloihin", tai jos pötköakku on itse juotettu kasaan, niin samalla on juotettu niihin väleihin pienet tapit joihin hauenleuat käyvät.

Tuohon rakenteluun ei kannata alkaa suinpäin, vaan pitää tietää tarkasti se, miten johdotus tulee.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

SLap

Onhan niitä valmiitakin erillispurkulaitteita pötköakuille, missä on joka kennon kohdalla ruuvit ja ne ruuvataan sitten kutistemuovin läpi. En löytänyt linkkiä tähän hätään. -Sami
Jeps


bluebeetle

Ylempi on ns. Tamiya-liittimellä (valkoinen muovinen) ja taas alempi Traxxas-liittimellä akun päässä, eli eivät samoja.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jhaas

kiitokset avusta, löysinkin oikean tuotteen samoilta sivuilta!

Hieman harhaanjohtavan oloinen näin aloittelijalle tuo tamiya/traxxas maininta... :grin:


bluebeetle

Tuo Tamiya-liitin on ollut ns. standardi näihin päiviin saakka, heikon virrankeston takia Traxxas on VXL-mallien myötä siirtynyt omaan liittimeen.

Eli vanhemmat Traxxasitkin on kaikki tullut tuolla Tamiya-liittimellä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jhaas

Ok, suuret kiitokset!
Joka päivä oppii uutta.

eesava

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 13.01.10 - klo: 00.44
Lainaus käyttäjältä: eesava - 12.01.10 - klo: 21.07
Muttaku on stickipacki ni ei voi erillispurkaa....

Onko sun laturissa purkutoimintoa?
Ei ole, joten rakensin tällaisen http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html Sieltä siis se automaattiversio, ei erillis.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Kakkutukka

Juu, taas minä kyselen, kuten näkyy. Huomasin tänään ettei antenni ollut ihan normaalin näköinen. Huomasin (tarkka silmä, kyllä kyllä!) antennin katkenneen. Ei kuitenkaan ole vaikuttanut ajamiseen itse, mutta se on katkennut antenniputken yläpäästä, mutta se on periaatteessa samoissa mitoissa putken pään kanssa. Onko siis syytä huoleen vai eikö? Ei ainakaan omasta mielestä ole käyttäytynyt huonosti. Teippasin kyllä putken juuren ihan vain varalta etten sitä vahingossakaan saa katkaistua. Luultavasti antenni katkennut korin irrottamisen ja takasinlaiton yhteydessä.
Voimaa ja valtaa.

Juuso_St

Auto Cen nx 3.0 starttinaru hommeli rikki, jos se on rikki ja ostaisi starttiboksin niin lähteekö se käyntiin?

eesava

Onko auton pohjassa vauhtipyörän kohdalla reikä? Jos on niin silloin toimii.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Juuso_St

On.Käykös esim tämä starttiboxi tähän autoon ja kuva pohjasta vielä...

http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=30_66&products_id=2327

Vaiko semmone mikä laitetaan auton alle


eesava

Tuohon tarvitaan erillinen sovite, joka tulee vetostartin tilalle. Tohon tapaan:







Tuossa taas starttiboxilla:
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Kakkutukka

Joo, pitäs itsekin hommata startti omaan autoon. Kyoshon sivuilta en sitten löytänyt, joten onko täällä auttavia ihmisiä? Ja etsisin siis ihan vetostarttia, ja jos saisin pelkän kelan niin loistavaa olisi.
Voimaa ja valtaa.

Hajamieli

Pystymettästä tulleena RC-auton tulevana omistajana on hetken hämmästyttänyt muutama slangisana, joihin täällä on törmännyt.

"Nopari" lienee nopeuden säädin.
"Diffi" paljastui tasauspyörästöksi.

Tällä hetkellä askarruttavia sanoja ovat mm:
"Vastari"
"Hubi"

Löytyisikö noille suomennosta?
On yllättävän haasteellista ymmärtää keskustelua, jos ei tiedä mitä osaa milläkin slangisanalla tarkoitetaan.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Hajamieli - 20.01.10 - klo: 12.12
Pystymettästä tulleena RC-auton tulevana omistajana on hetken hämmästyttänyt muutama slangisana, joihin täällä on törmännyt.

"Nopari" lienee nopeuden säädin.
"Diffi" paljastui tasauspyörästöksi.

Tällä hetkellä askarruttavia sanoja ovat mm:
"Vastari"
"Hubi"

Löytyisikö noille suomennosta?
On yllättävän haasteellista ymmärtää keskustelua, jos ei tiedä mitä osaa milläkin slangisanalla tarkoitetaan.
Sanasto ei ole sinäällään mitään slangia vaan usein suoraan suomeksi sanottuja englannin kielisiä sanoja. Ovat varmaan sen takia yleistyneet enemmän kun suomenkiliset sanat vastaavista osista kun kaikki manuskat ovat englantia tai jotain muuta kieltä kuin suomi.
Suomeksi kaikkien osien nimiä on ihan turha vääntää koska ei niitä kuitenkaan kukaan heti rekisteröi toisin kun niitä sanoja mitä manuskoissa ja esitteistä löytyy.

Vastari = vastaanotin

Hubi = "laakeripesä" tässä takapään "viri" osat jostain autosta
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Hajamieli - 20.01.10 - klo: 12.12
Löytyisikö noille suomennosta?

On yllättävän haasteellista ymmärtää keskustelua, jos ei tiedä mitä osaa milläkin slangisanalla tarkoitetaan.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sanasto/abc.html

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Kannattaa hyödyntää tuota, tekijä on aikoinaan nähnyt paljon vaivaa noita tehdessään.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

OV

Diffiöljyjä pitäs laittaa tulemaan. Mutta ei mitään käryä noista. Yksikkö cst. Mitä isompi lukema sitä jäykempää?

Entä miten tuota nyt pitäis käyttää jos kohteena on 4wd missä on kolme diffiä? Haetaanko noilla sitä kuinka paljon vetoa ohjataan eteen tai taakse? 2wd:ssä sen nyt vielä ymmärtää.

Valaskaa joku mitä mömmöjä pitäs ostaa kun autona on slashi ja tulossa slash 4x4. Onko nuo asson mömmöt hyviä?

Entä mitä eroa on kun näköjään löytyy eri yksiköillä: wt,cs,cst?

Casull

Tuo WT/W -yksikkö on valmistajakohtainen ja öljyn jäykkyys kasvaa progressiivisesti lukuarvoon nähden.
Eli 200WT on joissain tapauksissa jopa kolme kertaa jäykempää kuin 400WT.

Cst/cs/cps on sitten enemmän standardinomainen yksikkö, eli saman numeroarvon öljyt ovat eri merkeillä lähempänä toisiaan.
Samoin öljyjen jäykkyys muuttuu lineaarisesti numeroarvoon nähden.

Tuolla on paljon asiaa öljyistä:
http://www.rcrcr.com/index.php?option=com_content&view=article&id=56:shock-oil-cps-vs-wt&catid=31:general&Itemid=46

Henkilökohtaisesti minua välillä ärsyttää suurestikkin kun porukka ilmoittelee autojensa setuppeja ja siinä sivussa öljyjen jäykkyyksiä mainitsematta kuitenkaan edes mittayksikköä saatika öljyn valmistajaa.

Eli tieto öljyn jäykkyydestä ilman valmistajaa on lähes täysin turha.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Casull - 21.01.10 - klo: 20.43
Tuo WT/W -yksikkö on valmistajakohtainen ja öljyn jäykkyys kasvaa progressiivisesti lukuarvoon nähden.
Eli 200WT on joissain tapauksissa jopa kolme kertaa jäykempää kuin 400WT.
Tosin juuri toisinpäin, eli isompi numero on jäykempää.

Lainaus käyttäjältä: Casull - 21.01.10 - klo: 20.43
Cst/cs/cps on sitten enemmän standardinomainen yksikkö, eli saman numeroarvon öljyt ovat eri merkeillä lähempänä toisiaan.
Samoin öljyjen jäykkyys muuttuu lineaarisesti numeroarvoon nähden.
Stoke on SI-järjestelmän mukainen yksikkö. cSt eli centistoke on sadasosa siitä. Veden viskositeetti on huoneenlämmössä n. 1cSt.

Lainaus käyttäjältä: Casull - 21.01.10 - klo: 20.43
Eli tieto öljyn jäykkyydestä ilman valmistajaa on lähes täysin turha.
Totta. Esimerkiksi Losin ja Asson liemiä  kun vertaa, niin Asson saman WT-arvon öljy on notkeampaa.