Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

pijokela

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 22.07.11 - klo: 16.05
Miten lipo akussa kun se laitetaan autoon niin virtaliittimet kiinni ja eihän tasaus piuhoja tarvii kiinnittää mihinkään?
Sait jo ihan oikeat vastaukset, mutta ainakin minulta on hajonnut yksi tasausliitin, kun se vapaana poukkoili autossa ajon aikana. :sad: Nyt olen teipannut tasausliittimet akun kylkeen kiinni, niin että vapaata johtoa on vain pari senttiä, ettei ne vaurioidu ajossa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

seeveerii

Itsekkin koitan saada tasaus liittimet fluxin akkukoteloihin niin hyvin, ettei menisi rikki.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Manny

Missähän mahtas olla vikaa kun Slayerin käynti muuttu normista humpaavaksi täydellä kaasulla?
Elikkä täs kun olin ajelemassa ja toka tankilla alko kierrokset nouseen ja laskeen vaikka kaasu oli pohjassa koko ajan. Ensin funtsin että vastarin akut ois tyhjät mutta kun nekin olin vasta ladannu. Ja auto silti toimi muutoin OK.
Noinkohan leipomassa kone kiinni?  :evil:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

*HOKE*

Sitä kutsutaan pielessä olevaksi säädöksi, tai sitten on vikaa polttoaineen saannissa.

Manny

kiitti vastauksesta. pitänee vilkasta josko ois päässy villasukka polttoaineletkuun  :grin:

Nuo säädöt on kyllä kuosissa kun sillä sen 1½tankkia ajo ihan normaalisti.
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

*HOKE*

Jo pelkkä kelin vaihtelu vaikuttaa moottorin säätöihin... Eli voitko tosiaan sanoa aivan varmaksi että säädöt ovat kohdallaan???

Viime treenikerralla jouduin auringon laskettua kiristelemään.
Sen jälkeen kun ensin ekalla tankilla jouduin trimmaamaan koneen tikkiin, vaikka edellisellä kerralla oli toiminut loistavasti.

Tunnetusti kun nämä koneet eivät ole yhden säädön koneita.
Edellisen päivän säädöt eivät välttämättä ole tänään kohdallaan, eikä puolituntia sitten tikissä ollut kone välttämättä olekaan kohdallaan enää.

Manny

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 25.07.11 - klo: 09.50
Jo pelkkä kelin vaihtelu vaikuttaa moottorin säätöihin... Eli voitko tosiaan sanoa aivan varmaksi että säädöt ovat kohdallaan???


Juu tiesin tuon sään vaihtelun vaikutuksen (taisiis olen antanut itseni ymmärtää lukemani perusteella)
Tässä tuota nitrokonetta opitaan käyttämään ihan konkreettisesti.  :laugh:
Kun tuo kaasun humpaus ilmeni, oli arviolta 28C ja pilvetön taivas. Eli aika lailla muuttumaton keli tankkausten välillä. Tästä syystä en heti ajatellu että siitä voisi johtua tämä. Tänään arviolta 8C viileempää kuin edellisellä kerralla ajaessani ja sain auton kulkemaan pienillä säädöillä ihan mallikkaasti, toki täyskaasulla vielä hivenen pätkii kulku muttei niin radikaalisti kuin silloin eka kerralla.

Eli ei muutaku montulle, ruuvari käteen, kone käyntiin ja armotonta säätöä  :cool:

Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

väinö

Saako metallisia spurreja mistään? (Ostan varmaan slässin tilalle vähä tehokkaamman auton) http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39282&grpid=5015&order_id=WO1311450732

Hyrsleri

Jos meinaat Sabesta tuon auton ostaa niin kannattaa samalla sieltä spurreja kysellä.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

polle

#1660
Minkä kokoinen hexi on näissä vanteissa?  http://www.hobbylinna.com/buggy-plus-softblack-insert-p-22231.html Meneekö noi slashiin? Muistaakseni jotkut olivat pistäneet slashiin 1/8 buggyn renkaita. Miten paljon on kokoeroa 1/8 buggy ja sc renkailla?
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

-HL-

Mahtuu kyllä pyöriin, mutta hexi on 17mm joten tarvit adapterin.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Manny

Nyt ei (enää) ymmärrä.

Se 1 ja sama Slayeri jonka kaasu alko humpaamaan...
Selvisi sen verran että se on kaasun servo joka alkaa sekoileen
täysillä kaasuilla.
Mutta se ettei se sekoile laisinkaan kun kone EI käy.

Kenelläkään ideoita mitä tehä? 
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

JiiVee

olisko vaan että vastari alkais sippaamaan ja otta "häiriötä"moottorin värinöistä.

itsellä yks vastari madissa sekoili kanssa kun pisti koneen käyntiin niin vetäs kaasun täysille vaikkei ohjaimeen koskenutkaan(aiheutti sydämmen tykytyksiä kun auto maassa käynnistettäessä)
pöö

Manny

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 29.07.11 - klo: 19.57
olisko vaan että vastari alkais sippaamaan ja otta "häiriötä"moottorin värinöistä.

itsellä yks vastari madissa sekoili kanssa kun pisti koneen käyntiin niin vetäs kaasun täysille vaikkei ohjaimeen koskenutkaan(aiheutti sydämmen tykytyksiä kun auto maassa käynnistettäessä)
Jee, kohta synttärit. Hyvä syy ostaa kikaratio Slaylle  :wink:

Oisin koittanu toista radioo tosa mut siinä oli epäkelvot liittimet Traxxasin omiin servonliittimiin
nähen enkä viittiny alkaa vuoleen niitä lirpakkeita poiskaan niistä servon liittimistä.

Pitänee vaihtaa koko roska ja kattoo sitte mille alkaa...  :undecided:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Manny - 29.07.11 - klo: 19.51
Nyt ei (enää) ymmärrä.

Se 1 ja sama Slayeri jonka kaasu alko humpaamaan...
Selvisi sen verran että se on kaasun servo joka alkaa sekoileen
täysillä kaasuilla.
Mutta se ettei se sekoile laisinkaan kun kone EI käy.

Kenelläkään ideoita mitä tehä?

Älä vaan sano että sulla on autossa patterikotelo.
Eli vastari ja servot saavat virtansa neljästä patterista.

Kyseinen kapistus on ehdottomasti yleisin syy kaikkeen sekoiluun.
Se kannattaa ehdottomasti vaihtaa vastariakkuun.
Patterikotelossahan on neljä paristoa ja kontakti on vain jousen varassa.
Värinä saa kontaktin heikkenemään ja aiheuttaa kasapäin häiriöitä.

kallekaahari

Katso sitten ettet osta orionin vastariakkua. 2 kappaletta olen omistanut ja molemmissa sama vika. Johdot katkeavat muovisen kääreen alta ja sitten loppuu leikki. Johtojen metallinen osa sisältä on todella ohut ja katkeaa helposti. Nyt johdot vaihdettu toiseen ja viime kerralla meni uudemmasta akusta vakio-johdot.

Yhtään kertaa ei ollut ongelmia paristokotelon kanssa, vaikka minulle myös Hoke sanoi, että heitä kauas suohon se patterikotelo. Mutta olen silti samaa mieltä Hoken kanssa, eli hommaa vastariakku, mutta älä orionin. Kalliimpiakin ovat, kuin muut...
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Manny

Juu, patterikotelo on.

Meininki ois kyllä akkupaketti laittaa jossain vaihees.
Mutta jotenki vain en usko että se sotkee vain kaasun servoa.
Meinaan, jos vastari sekoilee kontaktihäiriöistä niin eikös se silloin
sekoile joka kanavalla? Ohjaus nyt kuitenkin vielä pelaa tip top.

Vaikkakin tuo tärinästä aiheutuva kontaktihäiriö loogiselta tuntuukin.
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

*HOKE*

Näitä kertoja on ollut lukuisia kun olen ollut paikalla katsomassa miten kaasu sätkii... Menee jopa täysille, ohjauksen toimiessa kuitenkin normaalisti.
Ja syynä joka kerta patterikotelo.
Olen myös itse omassa elämäni ensimmäisessä polttiksessa ihmetellyt samaa...
Silloin minulle kerrottiin aivan sama kuin kerrnon nykyään muille.
Patterikotelo olan yli ja pitkälle.
Ongelmat katosivat.

Okei... yhden kerran olen nähnyt myös tätä täysin vastaavaa, eli moottorin käynnistäessa kaasuservo sekoili.
Syynä tänä yhtenä ainoana kertana oli vastaanotin.

Jokatapauksessa.
Se ensisijainen ongelman aiheuttaja on se patterikotelo.
Mikäli akkuun vaihtamalla ei ongelma katoa niin sitten etsitään sitä toisaalta.
Akun hankkiminen on kuitenkin edullisempaa kuin uuden vastarin hommaaminen ja jokatapauksessa kannattavaa, vaikka se vika ei tällä kertaa siinä olisikaan.

jucca

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 30.07.11 - klo: 00.04
Katso sitten ettet osta orionin vastariakkua. 2 kappaletta olen omistanut ja molemmissa sama vika. Johdot katkeavat muovisen kääreen alta ja sitten loppuu leikki. Johtojen metallinen osa sisältä on todella ohut ja katkeaa helposti. Nyt johdot vaihdettu toiseen ja viime kerralla meni uudemmasta akusta vakio-johdot.

Yhtään kertaa ei ollut ongelmia paristokotelon kanssa, vaikka minulle myös Hoke sanoi, että heitä kauas suohon se patterikotelo. Mutta olen silti samaa mieltä Hoken kanssa, eli hommaa vastariakku, mutta älä orionin. Kalliimpiakin ovat, kuin muut...

Olisiko niin että akun johtoon on kohdistunut ajon aikana vetoa tai puristusta, tai liittimiä irti otettaessa ei ole molemmista liittimistä pidetty kiinni? Yleensä akun johdot kyllä kestää kun niitä käsitellään oikein tai johtoon ei joudu veto rasitukseen yms. Tai ei ainakaan minulla ole ollut kyseistä ongelmaa Orion tai muunkaan akkumerkin kanssa. Voihan johdot katkeilla mutta kahdesti samasta kohtaa taitaa olla jo aika harvinaista normaali olosuhteissa?

Manny

Okei, jahka saa taas pelimerkkejä niin laitamma akkupakan.  :cool:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: jucca - 30.07.11 - klo: 07.50
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 30.07.11 - klo: 00.04
Katso sitten ettet osta orionin vastariakkua. 2 kappaletta olen omistanut ja molemmissa sama vika. Johdot katkeavat muovisen kääreen alta ja sitten loppuu leikki. Johtojen metallinen osa sisältä on todella ohut ja katkeaa helposti....

Olisiko niin että akun johtoon on kohdistunut ajon aikana vetoa tai puristusta, tai liittimiä irti otettaessa ei ole molemmista liittimistä pidetty kiinni? Yleensä akun johdot kyllä kestää kun niitä käsitellään oikein tai johtoon ei joudu veto rasitukseen yms. Tai ei ainakaan minulla ole ollut kyseistä ongelmaa Orion tai muunkaan akkumerkin kanssa. Voihan johdot katkeilla mutta kahdesti samasta kohtaa taitaa olla jo aika harvinaista normaali olosuhteissa?

Ensimmäinen johto saikin kärsiä kun irroitin sen aina pitämällä johdosta enkä liittimestä kiinni. Liitin oli vain muutaman karvan varassa kiinni. Toisen akun irroitin aina pitämällä liittimestä kiinni, mutta silti piuha katkesi samasta kohtaa, eli muovikääreen sisältä. Ensimmäisessä akussa ollut nyt jo pitkään uudet johdot, jossa paksumpi sisäosa (=sähköä johtava metalli). Ja paljon paremmin on kestänyt kuin alkuperäinen.
Tosin itse akku alkaa olemaan melko heikossa kunnossa, eli sillä ei montaa tankillista ajeta.

Saattaa tietysti olla, että kori välillä puristaa johtoja jonkun verran, kun kaatoja tulee mulla aika paljon. Auto kestää vaikka mitä, mutta akku ei ole samalla tasolla kestävyydessä.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

*HOKE*

Oletko millään tavoin laittanut pehmikettä akun ympärille ettei se hölsky kotelossaan vapaasti?

Vastari ja akku laitetaan aina siten ettei ne pääse heilumaan.
Eli esim superloonia ympärille niin paljon kun saa mahtumaan.

kallekaahari

En ole laittanut. Pitäisi kyllä, kun akun reunat kuluvat melko nopeasti...

En usko sen kuitenkaan vaikuttavan johtojen kestävyyteen, sillä johdot ovat aina katkenneet puolesta välistä, joka on radiokotelon ulkopuolella.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

*HOKE*

En sitä tarkoittanutkaan...

Vaan kun mainitsit että akku on jo huonokuntoinen.
Siihen pystyy vaikuttamaan nimenomaan sillä että laittaa akulle fylliä.

Sama juttu vastarille.
Ja mielellään koko kotelo, koska taas heiluvat johdotkin hinkkaavat itsensä puhki vastarikotelossa hyvin nopeasti.

Jos sulla menee johto poikki puolivälistä niin tuleeko sulla kenties johto liikaa kotelosta ulos.
Eihän johdon tarvitse tulla kuin juuri sen verran että liittimet pystyy kytkemään.
Eli esim tuuman verran jos tulee kotelosta ulos niin se jo riittää.

kallekaahari

Jep, täytynee laittaa fylliä. Vastari onkin 2 puoleisella teipillä kiinni ja teippien välissä foamia.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

gozzilla

Ostin juuri käytettynä seuraavan auton:
Kyosho inferno ST US sports. Ready Kit.

Auton mukana ei tullut "bensaa", joten nyt tarvitsisin neuvoja, että mitä "bensaa" tämän kanssa tulisi käyttää? Myydäänkö bensaa vain netissä vai löytyykö Kajaani/Oulu akselilta myymälää mistä voisi ostaa?

*HOKE*

Tarkennetaan heti alkumetreillä että kyseisessä autossa ei käytetä bensaa.
Bensa on täysin eri asia kuin nitrometaani/metanoli polttoaineet.

Polttoainetta saa vain alan liikkeistä.

Netin kautta tilaaminen lähes mahdotonta, syystä että posti (Itella) ja matkahuolto eivät kuljeta polttoaineita.

jonu93

kestääköhän toi nopari 8.4v nimh akun? Kestää 3s liponkin, Mutta kyljessä lukee vain 6 cell nimh akuille.  :undecided:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14634
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

ghhgtd

Sait jo vastauksen tuolta toiselta triidistä josta kysyit, miksi kysyt uudestaan? Ja mitä minä oon seurannu, nii oot joka toinen viikko ostamasa lipo akkua ja seuraavalla viikolla mielipide onkin että lipot räjähtää vaikkei niille tekiskään mitään ja seuraavalla viikolla taas kysellään jotain lipoista. Osta nyt vain se lipo, nimh on jo sen verran vanhaa tekniikkaa, ja ei ne itekseen räjähdä. Eikä ne edes oikeastaan voikkaan räjähtää, vaan pahimmassa tapauksessa syttyy nopeasti palamaan. Ja sekin tapahtuu todella harvoin.

Sitten oma kysymykseni: Eikös tuo turffi mitä käytetään joillain rc radoilla. ole ihan tavallista tekonurmea? Näin ainakin wikipedia antaa ymmärtää.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"