Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

*HOKE*

Jos mulla on henkilöautossa bensatankki tyhjänä niin käykö hätäratkaisuksi kaapista löytyvä 25% nitro polttoaine???

Entäs kun pissapojan neste on loppu niin käykö sinne nimensä mukainen neste??
No kyllähän se käy, ja ruikkaa hienosti, mutta aika kehnosti toimii tarkoituksenmukaisesti.
Saati kun vielä pakkasta pukkaa.

Iskariöljyn tehtävä ei ole iskarin voitelu.
Sen tehtävä on luoda iskariin oikeanlainen vaimennus.
Rypsärin ominaisuudet ovat huonot ja öljyn putsaaminen iskarista on hieman ilkeää hommaa... Rypsäri kun ei taas silikoniöljyn kanssa halua oikein sekoittua.
Mielummin on vaikka viikon ajamatta ja kantaa tyhjät pullot kauppaan, kuin laittaa johonkin ainetta mikä ei toimi niinkuin on tarkoitus.

ampperi

Lainaus käyttäjältä: lassii - 25.03.12 - klo: 19.37
Lainaus käyttäjältä: ampperi - 25.03.12 - klo: 17.50
Ei sinne muuta kannata missään nimessä laittaa kuin kauppojen tarjoamia silikooniöljyjä. Näin se vaan on...  :smiley:

Ja perustelut tähän kiitos.

Yllä perustelut. Ei tullut mieleenkään, että tarvitsee perustella. Laitatko ruokaan silikoniöljyä, jos rypsiöljy loppu?????
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

e-revo vxl

tyhmä kysymys mutta onko lipoilla vaarallista ajaa jos, eli akut siis 2s 5200mah jos toisen kennon jännnite on n.4.26 ja toisen 4.06v eli voiko tässä käydä jotain kun noita akkuja on kaksi sarjassa ja auto on siis e-revo brushlesi. kummatkin akut ovat siis täysin samassa kunnossa samoilla jännitteillä ja kumpikin akku on vähän alijännitteellä eli n. 8.3v kun ovat ladattu täyteen ja balansoitu.

eli onko jokin vaara tässä systeemissä?
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 26.03.12 - klo: 16.41
tyhmä kysymys mutta onko lipoilla vaarallista ajaa jos, eli akut siis 2s 5200mah jos toisen kennon jännnite on n.4.26 ja toisen 4.06v eli voiko tässä käydä jotain kun noita akkuja on kaksi sarjassa ja auto on siis e-revo brushlesi. kummatkin akut ovat siis täysin samassa kunnossa samoilla jännitteillä ja kumpikin akku on vähän alijännitteellä eli n. 8.3v kun ovat ladattu täyteen ja balansoitu.

eli onko jokin vaara tässä systeemissä?

Noita ei kyl oo balanserilla ladattu jos kennojen ero tuommoinen. Balanssiin lataamalla akku tulee 8.4 voltin jännitteeseen ja kennot 4.2 volttia molemmat. Eli joko lataustila väärä laturissa tai laturi viallinen. Eihän ole kapasiteettiraja käytössä? Sitä ei tarvi lipolla balanssiin latauksessa koska katkaisee latauksen ennen aikojaan jos asetettu raja tulee vastaan...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

ypi

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 26.03.12 - klo: 16.41
tyhmä kysymys mutta onko lipoilla vaarallista ajaa jos, eli akut siis 2s 5200mah jos toisen kennon jännnite on n.4.26 ja toisen 4.06v eli voiko tässä käydä jotain kun noita akkuja on kaksi sarjassa ja auto on siis e-revo brushlesi. kummatkin akut ovat siis täysin samassa kunnossa samoilla jännitteillä ja kumpikin akku on vähän alijännitteellä eli n. 8.3v kun ovat ladattu täyteen ja balansoitu.

eli onko jokin vaara tässä systeemissä?

Onko tuossa nyt 2 akkua, joissa kummassakin sama vika, että kennot eivät balansoidu? Jos noilla ajelee niin tuon huonoimmin varautuneen kennon jännite voi laskea liian alas ennen kuin cut-off katkaisee jännitteen. Ja olen samaa mieltä että latauksessa on jokin ongelma jos ei balansoidu. Onko sulla balance mode päällä ladatessa vai charge mode? Kyllähän noilla vähän voi ajella että jännite laskee alemmas, mutta siinä on myö se vaara että jännite-erot kasvaa entisestään ja jos balance mode on rikki niin enemmän varautuneen kennon jännite kasvaa latauksessa liikaa, josta ei hyvää seuraa.

e-revo vxl

Juu on balance mode päällä. En nyt tiedä missä on vika saattaa olla laturissakin koska ennen latausta kummassakin akussa olivat kennot kunnossa ja täysin samalla jännitteellä. ( eka lataus siis akut ovat uudet )
lataus virtaan asetin 0.5A ettei heti ekallakerralla rääkkää akkuja vaan antaa rauhassa latautua ja balansoitua kunnolla. Täytyy vielä tarkistaa tuolta laturin ohjekirjasta onko jokin pielessä lataus systeemissäni ja laturin säädöissä. Yksi kysymys vielä liittyen tohon minun laturiin joka on i max b6 että kun siinä on balance mode päällä ja alkaa lataamaan niin siinä pitää olla kiinni sekä virtaliitin että balanseri liitin niin kuuluuko se olla sillee koska noissa pikku tasurilatureissa tulee ainoastaan se tasaus liitin kiinni. Tossa imaxissa kun se ei edes suostu lataamaan jos virtaliitin ei ole kiinni.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Diese-listi

#2196
Voit tuolla laturilla ladata huoletta 5A virralla niitä akkuja jos laturi on kunnossa. Lipoja on turha ladata kovin pienellä virralla. Menee vain aikaa. Ja kyllä pitää olla kaikki liittimet kiinni. Katsoitko laturista nuo jännitteet vai erillisellä yleismittarilla?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

e-revo vxl

Joo yleensä lataankin aika suurella virralla, mutta aina on ollu tapana eka lataus lataa balanserilla. jännitteet katsoin erillisellä yle mittarilla.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

ypi

huonommissa latureissa on niin pienet latausvirrat että pystyy lataamaan suoraan tasausliittimestä. Suuremmilla virroilla johtimen on oltava paksumpi, joten lataaminen tapahtuu paksumpia kaapeleita pitkin ja tasaaminen tasausliittimestä. Muistaakseni tuo laturi ilmoittaa virheestä jos kumpaakin ei ole kytketty balance-modella.

Diese-listi

Kyllä tuo kuulostaa siltä että laturissa jotain vikaa tai kalibrointi pahasti pielessä. Jostain hobbykingin sivujen laturin kommenteista löytyy ohjeet tuon tasausjännitteen säätöön.

Olihan mittari siis oikea yleismittari eikä sellainen akkujännitetesteri mikä tökätään tasausliittimeen?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

e-revo vxl

ok täytyy kattoa tuota laturia tarkemmin. joo oli ihan oikea yleis mittari. mutta kiitokset nopeista vastauksista oli paljon apua.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Pete_69

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 26.03.12 - klo: 20.12
Joo yleensä lataankin aika suurella virralla, mutta aina on ollu tapana eka lataus lataa balanserilla. jännitteet katsoin erillisellä yle mittarilla.
Tuo eka sana pistää nyt kyllä pahasti silmään tässä hommassa, siis teetkö aina vain ensimmäisen latauksen balanserilla? Kyllä minä ainakin lataan aina lipot balanserilla. toivottavasti myös sinäkin? ei mikään ihmekkään, jos akkujen kennot ovat epätasapainossa, mikäli akkuja on ladattu ilman balanseria.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Masadist

Olis kysymys korin valinnasta..
Mulla on tommonen Kyosho DRT ja parilla kaverilla on DBX:t.
Sen verran tiukkaa krossia ollaan ajettu, että "peltejä" käy sääliksi. Kävin sitten kyselemässä, että paljonkohan uusi kori maksaisi tähän/näihin, ja suht. suolainen hinta tuli tiskin toiselta puolelta.

Ajattelin sitten kysellä, että millä periaatteella näitä 3:nnen osapuolen tarvike osia tilataan?
Muutama nettikauppa rapakon toisella puolella (on näköjään myös euroopassa) myy sekä maalamattomia, että maalattuja koreja. Värejä ja malleja on jos jonkinlaista. Ainoa ongelma on, etten tiedä noista ilmoitetuista mitoista tuon taivaallista, ja siihen tarvitsisin apua.


Mitä mittoja näistä koreista yleensä ilmoitetaan?

ja

Miten ne peilautuu auton runkoon?

Entäs sitten esimerkiksi tuon hobbykingin 1/10 4WD Short Course Parts sopii näihin autoihin?
Esim. noi 1,86$ tukivarret yms. houkuttaa kovin paljon =)
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

Diese-listi

Eka kuvasta mitta B (2. Kuva mitta A) on akseliväli (wheelbase) ja korin pituus D. Toisesta kuvasta mitta D on korin leveys.

Nämä mitat kun on lähelle samoja mitkä orkkiskopasa niin sopii paikalleen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Masadist

Jees. Näin mä ajattelinkin.
Hieman toi vain epävarmuutta, kun jossain oli annettu joku muu mitta, kuin akseliväli ja kuitenkin se oli tuolla "wheel base" -nimellä, niin ajattelin sit vielä varmistaa.

Täytyy alkaa katselemaan hyviä (lue: "halpoja") toimittajia noille kopille.
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

lassii

iteki mietin tota korihommaa, tollane inferno ku on niin tekis mieli laittaa siihe joku umpikori, ehdotuksia tai linkkejä, ei jaksa ny kaivaa ku katon lätkää samalla  :grin:
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Nimetön

lrp s10 twister

genlee

Kyllä sillä varmasti pystyy. Eriasia on millaisen tuntuman saa noilla tikuilla verrattuna rattiin. Voi olla tottumiskysymys.

ypi

Nuo on ollut aika kauan backorderissa. Voi joutua odottelemaan aika pitkään.

Kyllä pystyy mutta vasemman puolen tatin ylös-alas suunta on tarkoitettu lennokin kaasulle, joten sitä ei ole mitenkään keskitetty, vaan jää siihen asentoon mihin sen jättää. Sivuttaisliike on kyllä keskitetty. Sitä en tiedä että onko mahdollista saada pystyakselia pysymään keskellä.

Turre85

Moro
Olisi muutama tyhmä kysymys. Onko muovikardaanin etupään väpättäminen ominaisuus vai ihan user error? Vaihdan kyllä heti alumiiniseksi kun ehdin. Mutta onko vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään/korjaamaan, jos sais huomena vähän kerättyä ajokokemusta ehjällä autolla. Niin ja kyseessä on eka rc-kampe ja se on TT-01DE.

kössi

Olisko teillä ehdottaa jotain edullista lipoa ja laturia. Autona on lazer zx-5. Mielellään EU:n sisältä tilaisin.
Kyosho Lazer zx-5

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: Turre85 - 30.03.12 - klo: 21.58
Moro
Olisi muutama tyhmä kysymys. Onko muovikardaanin etupään väpättäminen ominaisuus vai ihan user error? Vaihdan kyllä heti alumiiniseksi kun ehdin. Mutta onko vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään/korjaamaan, jos sais huomena vähän kerättyä ajokokemusta ehjällä autolla. Niin ja kyseessä on eka rc-kampe ja se on TT-01DE.

Taitaa olla ominaisuus, oman TT:n ostin käytettynä ja siinä oli jo valmiina alukardaani.

matti1983

Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.20
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

matti1983

#2214
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 01.04.12 - klo: 20.30
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.20
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...

Siis tuplaantuu ja on silti 35C  :shocked: Eli onko tuon 4S 6600mAh akun purkuvirta 35c vai 70c?
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Heuli

Purkuvirta on kapasiteetti kerrottuna akun C-arvolla.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.32
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 01.04.12 - klo: 20.30
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.20
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...

Siis tuplaantuu ja on silti 35C  :shocked:

Kysyit että tuplaantuuko purkuvirta...  :roll: 3300 akulla 35C tarkoittaa 115,5 Ampeerin purkuvirtaa niin se on tuolla 6600 35C akulla 231 Ampeeria...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

matti1983

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 01.04.12 - klo: 20.35
Purkuvirta on kapasiteetti kerrottuna akun C-arvolla.

Ok minulla oli nuo "termit" sekaisin tarkoitin tuota että tuplaantuuko C-arvo samalla tavalla kun kapasiteetti?
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

matti1983

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 01.04.12 - klo: 20.36
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.32
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 01.04.12 - klo: 20.30
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.20
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...



Siis tuplaantuu ja on silti 35C  :shocked:

Kysyit että tuplaantuuko purkuvirta...  :roll: 3300 akulla 35C tarkoittaa 115,5 Ampeerin purkuvirtaa niin se on tuolla 6600 35C akulla 231 Ampeeria...

Kiitoksia asia selvisi
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

ypi

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.32
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 01.04.12 - klo: 20.30
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 01.04.12 - klo: 20.20
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...

Siis tuplaantuu ja on silti 35C  :shocked: Eli onko tuon 4S 6600mAh akun purkuvirta 35c vai 70c?

vielä tarkennusta. Aluksi purkuvirta on 3,3A*35C=115,5A ja uudessa paketissa 6,6A*35C=231A.
Tämähän tarkoittaa siis sitä että jos sinun moottori ottaa maksimitehoilla noin paljon virtaa niin silloin tuo arvo toteutuu, jolloin noparikin häytyy olla melko suuri että kestää. Todennäköisesti moottori ei kuitenkaan noin paljon virtaa ota vaan suurempi hyöty tulee ajoajan pituudessa.

Tuo arvo on paljonko akku pystyy antamaan yhtäjaksoisesti, mutta virtapiikki pystyy olla vielä suurempi.