Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Hiekkamonttu

http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/Juotostarvikkeet/Juotostina-192385/ Miten meinaako sulatusaine että on juoksute sisällä? Kun mulla on jotain tinaa jossa ei ole mitään sisällä, ei edes savua.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

tactical

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

namila

#3062
paljon maksaa 1:10 krossariin suunnilleen moottori ja nopari?

Hiekkamonttu

Onkohan tuo tina juuuri sellasta kurjaa tinaa jossa on yksikanavainen juoksute, mistä masa varoitti?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

allu 6

Et osaa vaan kolvaa. :wink: Ite juotellu lidlin kolvin mukana tulevalla tinallakin,ja johot pysyy kiinni.
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Blaze

Lainaus käyttäjältä: allu 6 - 21.09.12 - klo: 22.10
Et osaa vaan kolvaa. :wink: Ite juotellu lidlin kolvin mukana tulevalla tinallakin,ja johot pysyy kiinni.
Silti eriasia kun tinata -80 luvulta olevalla tinalla.

Hiekkamonttu

Jep. Miten olla sanomattta kettuiluna mutta haluisin nähä kun kolvaat mun välineillä... :tongue: :cheesy:
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

allu 6

Missä kunnossa muuten on kolvin kärki.Jos se sun kolvis on 40 wattinen. niin mulla on 15 wellerin ja ihan näppärästi menee perus akkujen johot....


Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Hiekkamonttu

Ihan hyvä on. Vähä likanen mutta ei kauaakaan ku viilasin sen puhtoseksi.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: tactical - 21.09.12 - klo: 13.02Kalliimmissa juoksute on useammassa "säikeessä" ja tina käyttäytyy niinkuin parhaina lyijytinan aikoina.

Ja tuota lyijytinaa ei voi sitten hankkia syystä että?

Oikea vastaus siihen ei ole mikään EU säädös tai ettei sitä olis saatavilla.

Hyvin löytyy.

allu 6

#3070
Ei enään mitään.
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

huhtip

http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=15956

Tuota tullut viimeaikoina käytettyä. Erittäin helppo tinata.

Hiekkamonttu

Missäs tuo puoti sijaitsee? Olinkin juuri kysymässä, että linkatkaa joku laadukas tina jostain...
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 24.09.12 - klo: 18.11
Missäs tuo puoti sijaitsee? Olinkin juuri kysymässä, että linkatkaa joku laadukas tina jostain...

Jos vähän viittis vaivaa nähä niin menee sinne etusivulle bebek.fi ja katsoo ne myymälät.  :roll: Helsinki, Lahti ja Tampere näyttäis paikkakunnat olevan siellä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Hiekkamonttu

Ai oho. Luulin että on Ruottissa ku oli jotain ruotsia siinä sivulla...
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Blaze

Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 24.09.12 - klo: 18.31
Ai oho. Luulin että on Ruottissa ku oli jotain ruotsia siinä sivulla...
Tai sit otat koulusta "lainaan" tinaa.

Hiekkamonttu

Käyny mielessä kyllä Blaze... Harmi ku sitä tinaa ei voi paöauttaa jos sitä käyttää... :tongue: :tongue: :tongue:
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

transewaves

Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 25.09.12 - klo: 18.50
Käyny mielessä kyllä Blaze... Harmi ku sitä tinaa ei voi paöauttaa jos sitä käyttää... :tongue: :tongue: :tongue:
Tuskin linnaan joudut mikäli 10-20cm pätkän tinaa pöllit,rohkenen jopa epäillä että opettaja antaa mielellään tekeville käsille harjoitusta/töitä.
En nyt kuitenkaan usko että nuo sinun tinaus ongelmat johtuu tinasta vaan kylmäjuotoksista.

TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

lassii

Joo ja muistaa lämmittää tinattavaa kohdetta eikä tinaa. Tekniikkalaji, voimalla ei tässä pärjää.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

A

#3079
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Mitähän teen väärin noiden kanssa. Kostealla kelillä olen kyllä pariin otteeseen ajellu, mutta sisuskalut (sähköosat) on ollut hyvin suojassa, eikä niiden näin ollen pitäisi olla tietoisia siitä. Nyt kolme päivää taukoa, niin en montaa metriä ehtinyt rullailemaan, kun "toiminatuoksua" alkoi leijalla ja ohjaus kadota. Huoh...

RTR-osat sisällä muuten, mutta servo vaihdettu astetta laadukkaampaan, joka nyt sitten hajosi 6-10 ajon jälkeen. Edelliset servot oli Traxxasin omia.

EDIT: Selvensin/muotoilin hieman paria kohtaa

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 19.31
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Mitähän teen väärin noiden kanssa. Kostealla kelillä olen kyllä pariin otteeseen ajellu, mutta sisuskalut (sähköosat) on ollut hyvin suojassa, eikä niiden näin ollen pitäisi olla tietoisia siitä. Nyt kolme päivää taukoa, niin en montaa metriä ehtinyt rullailemaan, kun "toiminatuoksua" alkoi leijalla ja ohjaus kadota. Huoh...

RTR-osat sisällä muuten, mutta servo vaihdettu astetta laadukkaampaan, joka nyt sitten hajosi 6-10 ajon jälkeen. Edelliset servot oli Traxxasin omia.

EDIT: Selvensin/muotoilin hieman paria kohtaa

Manuaalin mukaan vilkkuva vihreä tarkoittaa että kaasutrimmi pielessä. Kokeilitko ilman servoa?

Jos noin monta servoa jo mennyt niin onko kääntyvyys rajattu ettei servo käännä yli sen mitä renkaat kääntyy?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

pijokela

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 19.31
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Onko ne kaikki servot alkaneet sulaa/ylikuumentua? Vai onko osa hajonnut "normaalisti" rattaiden pettämisellä servon sisältä?

Tuohon Dieselistin epäilyyn viitaten: kun käänsit ratin ihan vasemmalle, pitikö servo jatkuvaa vikinää vai rauhoittuuko se? Entäs ihan oikealla? Servon kuuluu päästä laidoissa rauhoittumaan, jolloin se ei turhaan runno itseään rikki halutessaan aina vaan enemmän sivulle.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

A

Hehe, vakio-ohjaimessa kun ei tuollaisia hifistely-juttuja edes ole... En ole ihan varma kyllä, että jääkö servo "sirisemään" ääriasennossa. Mielenkiintoista tämä kyllä on ollut. Heivasin laitteen huoltoon liikkeeseen, ja siellä kyllä paikan pomolla alkaa, no, olemaan mitta täynnä. Olen siis takuun kautta saanut nämä kaikki servot & noparit. Kerran muuten kun istuttivat tuohon uuden servon, oli servo laitettu niin, että servosarvi (pyöreä malli) osui koko ajan servosuojaan. Servo piti elämää silloin koko ajan. Ammattitaitoista porukkaa siellä...

Tässä pikku hiljaa alkaa kaduttamaan, että ostin tuon karvalakkimallin. Ajattelin, että ostan sitten myöhemmin harjattomat, lipot yms. Autosta olen muuten tykännyt kovasti. Rakenteellisesti tuo on mukavan kestävä peli, mutta sähköt... En sitten tiedä, olisiko tuo radiosta peräisin. Auto ainakin tykkää ottaa taajamassa kovasti häiriötä.

A

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 26.09.12 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 19.31
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Onko ne kaikki servot alkaneet sulaa/ylikuumentua? Vai onko osa hajonnut "normaalisti" rattaiden pettämisellä servon sisältä?

Tuohon Dieselistin epäilyyn viitaten: kun käänsit ratin ihan vasemmalle, pitikö servo jatkuvaa vikinää vai rauhoittuuko se? Entäs ihan oikealla? Servon kuuluu päästä laidoissa rauhoittumaan, jolloin se ei turhaan runno itseään rikki halutessaan aina vaan enemmän sivulle.

Jep, eli kertaakaan servo ei ole hajonnut "normaalisti". Hajoaminen ei myöskään ole yhteydessä mihinkään iskuun tai kosteuteen. Autosta vain häviää yht'äkkiä ohjaus. Joka kerta on servon kylki on ollut tulikuuma/sula.

Ganja67

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 21.28
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 26.09.12 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 19.31
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Onko ne kaikki servot alkaneet sulaa/ylikuumentua? Vai onko osa hajonnut "normaalisti" rattaiden pettämisellä servon sisältä?

Tuohon Dieselistin epäilyyn viitaten: kun käänsit ratin ihan vasemmalle, pitikö servo jatkuvaa vikinää vai rauhoittuuko se? Entäs ihan oikealla? Servon kuuluu päästä laidoissa rauhoittumaan, jolloin se ei turhaan runno itseään rikki halutessaan aina vaan enemmän sivulle.

Jep, eli kertaakaan servo ei ole hajonnut "normaalisti". Hajoaminen ei myöskään ole yhteydessä mihinkään iskuun tai kosteuteen. Autosta vain häviää yht'äkkiä ohjaus. Joka kerta on servon kylki on ollut tulikuuma/sula.

Minä ku en näist viel tiä mut onx sul BEC siel käytös?Tuli vaa mieleen et jos servo sulaa ni kai se liikaa virtaa saa...??? Vai...? Viisaimmat korjailkoot :undecided:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

A

No servon hajoamisen syy on ilmeisesti servon moottorin ylikuumeneminen. Syytä taas tälle ylikuumenemiselle ei ole löytynyt. Aiemmin on kyllä väläytelty ongelmaa BEC:issä, vastaanottimessa, kuljettajassa ja ties missä. 3 nopeudensäädintä ja 4 servoa on tuossa autossa istunut. Nyt aikovat selvittää asian kunnolla. Katsovat varmaan, onko tuo servo imenyt kosteutta itseensä ja lähettelevät Saksaan. Nykyinen servo ei ole vedenkestävää mallia. Sanoivat kyllä, että kyllä tuolla voi esim. talvella ajaa.

Olen aika uuno näissä RC-jutuissa, mutta onko teidän mielestä perusteltua laittaa Traxxasin servon tilalle Hitec:in servo, koska se on "laadukkaampi"? Tuo Hitecin servo on puolet halvempi, eikä vedenkestävä. Hitec:in servossa on kyllä metallirattaat, mutta raattaiden hajoaminen ei ole kertaakaan ollut minulla ongelmana. Eikä tuo kyllä paljoa pitkäikäisemmältäkään vaikuttanut...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 21.23
Hehe, vakio-ohjaimessa kun ei tuollaisia hifistely-juttuja edes ole... En ole ihan varma kyllä, että jääkö servo "sirisemään" ääriasennossa. Mielenkiintoista tämä kyllä on ollut. Heivasin laitteen huoltoon liikkeeseen, ja siellä kyllä paikan pomolla alkaa, no, olemaan mitta täynnä. Olen siis takuun kautta saanut nämä kaikki servot & noparit. Kerran muuten kun istuttivat tuohon uuden servon, oli servo laitettu niin, että servosarvi (pyöreä malli) osui koko ajan servosuojaan. Servo piti elämää silloin koko ajan. Ammattitaitoista porukkaa siellä...

Tässä pikku hiljaa alkaa kaduttamaan, että ostin tuon karvalakkimallin. Ajattelin, että ostan sitten myöhemmin harjattomat, lipot yms. Autosta olen muuten tykännyt kovasti. Rakenteellisesti tuo on mukavan kestävä peli, mutta sähköt... En sitten tiedä, olisiko tuo radiosta peräisin. Auto ainakin tykkää ottaa taajamassa kovasti häiriötä.

Onko kyseessä siis kiteellinen radio?

A

On joo. AM 27MHz. Kidettä en ole yrittänyt vaihtaa. Ja tämä auto siis kyseessä: http://traxxas.com/products/models/electric/7005slash1164x4

Minulta löytyy kyllä kakkosradiokin (40MHz) tuohon, mutta olen käyttänyt tuota Traxxasin radiota pääasiallisesti. Omassa radiossa tuntuu kantama olevan pidempi. Kerran on hajotessa muistaakseni ollut tuo oma radio autossa kiinni. Nyt muuten taas Traxxasin.

Akkuja löytyy myös kaksi. Molemmat on 7.2 volttisia. Toinen vanhempi 1100 milliampeerinen, ja toinen on 1200 (Traxxasin oma mukana tullut). Molempia olen käyttänyt.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 23.14
..., kuljettajassa ...

No, vika ei kyllä ole kuljettajassa. Ei servon pitäisi sulaa, vaikka miten autoa rääkkäisi.

Lainaus käyttäjältä: A - 26.09.12 - klo: 23.14
Olen aika uuno näissä RC-jutuissa, mutta onko teidän mielestä perusteltua laittaa Traxxasin servon tilalle Hitec:in servo, koska se on "laadukkaampi"? Tuo Hitecin servo on puolet halvempi, eikä vedenkestävä. Hitec:in servossa on kyllä metallirattaat, mutta raattaiden hajoaminen ei ole kertaakaan ollut minulla ongelmana. Eikä tuo kyllä paljoa pitkäikäisemmältäkään vaikuttanut...

Vika ei ole niissä neljässä hajonneessa servossa. Kyllä se on jossain muualla. Sikäli voit ostaa ihan minkä vaan servon, mutta varmaan se uusikin hajoaa.  :sad:

Tuo Ganja67n pointti on ihan hyvä: kai se servo saa 6V jännitettä eikä akun jännitettä? Tämän voi tarkastaa yleismittarilla. Leikkaa johdot yhdestä rikkinäisestä servostasi, erottele niitä johtoja ja kuori vähän päästä. Laita liitin vastaanottimen tyhjään koloon - tai vaikka ohjausservon kohdalle. Mittaa mustan ja punaisen välinen jännite mittarilla. Pitäisi olla 5-6V.

Yleismittari maksaa 10-20€ - tässä vaiheessa ihan hyvä investointi, jos miettii mitä nuo RC kamat maksaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

*HOKE*

Kyseessä on sähköauto...

Ei siinä tule ylijännitettä servolle ilman että sitä on itse rakenneltu.
Ja jos tulisikin niin vastaanotin ottaisi myös herneen nenään, koska ei sekään kestä ylijännitettä.

Tai sitten servon virranotto on vedetty vastaanottimen ohi, mutta veikataanpas... kaverilla on jo neljä servoa mennyt rikki, ei tiedä näistä autoista ihmeitä jne.

Aika yksinkertaisesti pääteltävissä että ei ole johtoja alettu muuttelemaan vaan servo nopeudensäädin on kytketty täysin normaalisti.

Nopeudensäätimen bec piirejä en ole eläissäni nähnyt vioittuneen niin että alkaisi syöttämään ylijännitettä, vaan aina jos noparista on becki hajonnut niin se on mennyt mykäksi eikä siis anna enää yhtään virtaa.
Tämäkään ei siis tule kysymykseen.

Tuollaiset servon hajoamiset johtyy yleensä ainoastaan juuri siitä että servo yrittää kääntyä enemmän kuin ripustukset antavat myöden.
Tai ohjausvivustossa on jotain pielessä ja toimii siis tahmeasti.