Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

pate

yksi sivu takasin päin(yhdistin 2 kysymystä, koska tuli vahingossa uutena tekstinä)

Maxxi

En tiedä sinun radalta mutta Tikkurilassa jos halua oikeasti vähän nauttia ajamisesta niin ostat A)keltaiset minipinnit(tai spike) tai B) ostat jotkut muut ja seuraavana päivänä ostat keltaisetminipinnit(tai spike) :wink:

Suomessa minipinnejä saa ainakin:

http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/1-10-short-course/u6767-short-course-tyre-mini-pin-yellow.html
http://fi.eurorc.com/product/2805/schumacher-short-course-tyre---mini-pin---yellow-pair
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-renkaat-vanteet-ja-insertit-corr-renkaat/schumacher-short-course-tyre-mini-pin-u6767
http://www.racersrcshop.com/schumacher-u6767-short-course-tyre-mini-pin-yellow-p-1500.html

17.90 on hyvä hinta, tuskin säästät monta euroa jos tilaat ulkomailta
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

pate

ok no pitää ostaa sit noi vaikka on kaliit, mutta onko inserteissä isoja eroja vai onko ne kaikki suurin piirtein samanlaiset ?

Maxxi

Suosittelisin aika jäykkiä inserttejä, minulla on käytössä nämä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-renkaat-vanteet-ja-insertit-corr-renkaat/1-10th-scale-short-course-moulded-tyre-inserts-4-fast0119

Ero oli kyllä selkeä kun yhdessä kierroksessa oli jotkut vanhemmat ei niin jäykät insertit, mutta insertillä ei ole läheskään yhtä suurta merkitystä kun se että sinulla on oikeat kumit autossa.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

pate

ok eli mä sit kokeilen ensin noilla asson vakio inserteillä jos ne vaikka olisikin sopivat  :smiley:

Petteri P

Mietiskelin tässä noparin vaihtamista (nykyinen xerun 60 A) orionin R10 pro:hon.
Kysymys nyt kuuluukin, että onko tuosta vaihdosta hyötyä? Ja jos niin miten sen konkreettisesti huomaa?
Vähän oon jäänyt kaipaamaan parempaa säädettävyyttä xerunissa, mutta kuulisin mielellään mielipiteitä, mikä olisi järkevä "seuraava askel". Tuuppikrossiin siis tulossa kiinni.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Petteri P - 07.01.13 - klo: 17.03
Vähän oon jäänyt kaipaamaan parempaa säädettävyyttä xerunissa, mutta kuulisin mielellään mielipiteitä, mikä olisi järkevä "seuraava askel".

Millaista säätöä kaipaat? Onhan siinä Xerunissa aika lailla säätöjä, kun asentaa uuden softan sillä tietokonekalikalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Petteri P

kaasukäyrän säätöä ja hieman tarkempaa jarrujen säätöjä kaipailisin.
Ainakaan tuo hobbywingin peruspulikka ei moisia säätöjä tarjonnut. Täytyy kai tsekata tuo LCD purkki?

Heuli


Pahviauto

Mitä tarkoittaa bindaus ja kalbrointi?

Heuli

Bindauksella tarkoitetaan radion ja vastaanottimen parittamista. Kideradioissa on tietyllä taajuuserolla olevat kiteet radiossa ja vastaanottimessa ja ne keskustelevat keskenään, mutta 2,4 GHz radioissa ne pitää aina yhdistää toisiinsa esim. vastarin nappia painamalla kun laittaa auton virrat päälle.

Kalibroinnilla taas tarkoitetaan nopeudensäätimen säätämistä radiolle sopivaksi. Kannattaa radiosta laittaa kaikki arvot nollille ja vasta sen jälkeen kalibroida nopeudensäädin. Yleensä tapahtuu malliin: paina nappia, täys kaasu, täys jarru, neutraali. Nopeudensäätimen ohjekirjassa on neuvottu kalibrointi tarkemmin kun se on erilaisissa säätimissä aina hieman erilainen.

FMF

#3401
Rupes kytkinkello kilisemään kesken ajon. Kahdesta laakerista ei ollut jäljellä kuin kehät. Pitääkö olla kumi- vai metallisuojattu?

ampperi

JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

maffe

Kuinka radikaalisti vaikuttaa ohjaimen katkennut antenni? Ohjain on tuollainen perus Kyoshon Perfex, jossain raossa onnistuin taivuttamaan (tai oli ostettaessa, en muista) antennia noin 1,5cm kärjestä, meni lyttyyn ja hieman vinoon.

Äsken kesken ajon auto lähti kenkimään omia teitään (onneksi puuta päin   :shocked:), kun sain autosta virrat pois niin osui silmät antenniin ja pölhönä otin kiinni siitä. Nyt en mene sanomaan menikö se juuri tuossa kohtaa, vai oliko jo aiemmin mennyt, eli oli taipunut vielä lisää ja nyt se metalli oli sitten jo yli puolen kehän osalta murtunut poikki. Koitin kyllä autoa vielä päälle ja hiukan ilmassa annoin kaasua, hyvin vörkki. Huvikseni kolvasin äsken vielä hieman tinaa tuohon railoon, mutta tiedä sitten onko mitään apua.

Eli, vaikuttaako tuo a) käytännössä ei mitään b) tuurilla joskus jotain häikkää c) paljonkin?

Jatkokysymyksenä vielä: Meneekö tuolla sisällä joku piuha, vai onko tuo antenni ainut johdin?

Heuli

AM 27 Mhz vai 2,4 GHz?


Heuli

Siinä tapauksessa kannattaa ostaa 2,4 GHz radiot. Jos haluat pysyä Kyoshossa niin tuossa hyvä vaihtoehto:
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-radiot-ja-vastaanottimet-radiot/syncro-kt-201-tx-rx-24ghz-lcd-0182119

maffe

Juu olen tietoinen noiden paremmuudesta ja sellainen on kenties jossain raossa ostoslistalla. Kysymys kuitenkin oli, että onko tuollaisella käytännössä vaikutusta. En voi mitenkään olla ensimmäinen, joka on saanut tuon antennin poikki?

Heuli

Kyllä se rikkinäinen antenni vaikuttaa heikentävästi. Varsinkin jos kyseessä on halvin mahdollinen AM 27 MHz radio niin häiriöt on hyvin todennäköisiä rikkinäisellä kalustolla.

Miksu L

Ei siellä antennin sisällä ole mitään. En oikein jaksa uskoa, että tuo 1,5cm vaikuttaa kantamaan millään tavalla. Taisi olla kysymyksessä ihan tavallinen radiohäiriö, jota noilla 27 Mhz esintyy usein.
Onhan autossa kaikki muuten kunnossa? Antenni tulee suoraan vastarikotelosta ulos jne?
Jos käytät harjallista, niin onko häiriönpoistokondensaattorit juotettu moottorille?

maffe

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 10.01.13 - klo: 20.36
Ei siellä antennin sisällä ole mitään. En oikein jaksa uskoa, että tuo 1,5cm vaikuttaa kantamaan millään tavalla. Taisi olla kysymyksessä ihan tavallinen radiohäiriö, jota noilla 27 Mhz esintyy usein.
Onhan autossa kaikki muuten kunnossa? Antenni tulee suoraan vastarikotelosta ulos jne?
Jos käytät harjallista, niin onko häiriönpoistokondensaattorit juotettu moottorille?

Nyt kysyt pahoja vasta-alkajalta. Auto ei ole mikään uusi, eikä ihan siltä näytäkkään, mutta muuten tuo on kyllä ohjauksen osalta ihan ok toiminut, kun olen ~5 x10min ajosessiota ajellut tässä parin viikon aikana. Oikeastaan en usko, että tuolla katkeamisella oli mitään tekemistä tuon hetkellisen häiriön kanssa, varsinkin kun olen suht varma, että onnistuin se varsinaisesti halki vetämään vasta kun aloin sitä ihmettelemään tarkemmin. Ja se tapahtui sen jälkeen, kun auto oli vähän karannut.

Enemmänkin kysyin yleisesti ottaen tuota tulevaisuutta ajatellen. Mutta mutta, eiköhän tuo selviä suht nopeasti seuraavan ajokerran aikana, jos Stamppi lähtee jatkuvasti omille teilleen.

Antenni tulee... varmaan suoraan ulos sieltä. Hieman se on ehkä nyt johto sykeröllä kun olen kelmulla hieman suojannut vastaria ja noparia. Motti on harjallinen, noista konkista en osaa ikävä kyllä sanoa yhtään mitään. Elektroniikka-osaamiseni on suht rajallista ja rc-osaamiseni käytännön nolla.

Tarkoituksena on kuitenkin tuo combo päivittää harjattomaan, kunhan joku sopiva osuisi eteen. Hiljalleen kun noista jotain lukemalla oppii niin saattaa jo tunnistaakin jossain vaiheessa sen "sopivan" kun se siihen eteen osuu :D Ensisijaisesti etsin käytettyä, niin tuo vaatii joka merkin ja mallin kohdalla aina hieman googlettelua ja yleensä senkään jälkeen ei vielä tiedä asiasta mitään  :cool:

Kiitokset kuitenkin asiallisista vastauksista.

Heuli

Siinä vaiheessa kun alat päivittämään kalustoa niin kannattaa ensimmäisenä uusia radio. Tampereen UA:n kerhoautossa oli välillä pahoja häiriöitä vaikka radio oli ihan ehjä Futaban AM 27 MHz. Vaihdettiin siihen tuollainen halpisgigaradio http://www.racersrcshop.com/etronix-pulse-ex3gpro-3channel-24ghz-fhss-digital-proportional-radio-system-p-1200.html ja kaikki häiriöt hävisi heti pois. Muutenkin tuo radio tuntuu hintaisekseen hyvältä kun on kaikki endpointit, expot ja muut säädettävissä. Sen verran hyvä käyttöliittymäkin tuossa ettei ole tarvinnut manuaaliin koskea.

Miksu L

Jep, päivitä mielellään ensin se radio. Muuten auto rääkäsee ihan eri tavalla karkuun ja siinä kaatuu jo sitten puitakin. :grin:

Tästä löytyy kuva  häiriönpoistokondensaattorista http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html

Rauhassa tutkit foorumia, niin kyllä asiat siitä valoittuu ja kannattaa tämäkin lukea läpi http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Ei muuta kun tervetuloa harrastuksen pariin. :azn:

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 10.01.13 - klo: 22.06
Siinä vaiheessa kun alat päivittämään kalustoa niin kannattaa ensimmäisenä uusia radio. Tampereen UA:n kerhoautossa oli välillä pahoja häiriöitä vaikka radio oli ihan ehjä Futaban AM 27 MHz. Vaihdettiin siihen tuollainen halpisgigaradio http://www.racersrcshop.com/etronix-pulse-ex3gpro-3channel-24ghz-fhss-digital-proportional-radio-system-p-1200.html ja kaikki häiriöt hävisi heti pois. Muutenkin tuo radio tuntuu hintaisekseen hyvältä kun on kaikki endpointit, expot ja muut säädettävissä. Sen verran hyvä käyttöliittymäkin tuossa ettei ole tarvinnut manuaaliin koskea.
Toi on varmaan ihan hyvä radio ja minulla on halppisradioista ihan hyviä kokemuksia, mutta kympin kun laittaa tohon radioon lisää niin saa aidon Sanwa mx-v mikä siis on laatumerkki. Siinäkin löytyy kaikki tarvittavat säädöt ja niitä mitä olen Tikkurilassa koittanut niin hyviltä ne mx-v:t vaikuttaa! Ainakin Power-racingillä ja Hobbyfactoryllä on MX-V:tä myynnissä satasella.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

mauska

Lainaus käyttäjältä: maffe - 10.01.13 - klo: 19.32
Kuinka radikaalisti vaikuttaa ohjaimen katkennut antenni? Ohjain on tuollainen perus Kyoshon Perfex, jossain raossa onnistuin taivuttamaan (tai oli ostettaessa, en muista) antennia noin 1,5cm kärjestä, meni lyttyyn ja hieman vinoon.

Antennin lyhentyminen/katkeaminen vaikuttaa aina, oli sitten 27MHz tai 2400MHz radio/vastaanotin kysessää. Antenni toimii säteilijänä, 27 megasessa radiossa on kide joka värähtelee tietyllä taajuudella ja antennin kautta säteilee sitten ympäristöön ja vastaanottimelle. Normaalisti antenni on vireessä taajuudelle x johon se on tarkoitettu, nytten kun se on poikki niin antennin vireys muuttuu suhteessa kiteen taajuuteen ja näin ollen myös säteilyteho pienenee, ts. aallonmitta muuttuu kun antenni menee poikki. Se että tuo 1.5cm pätkäsy ei vaikuta 27 megalla niin paljoa kuin 2400 megalla, johtuu aallonpituudesta yms tekijoistä, mutta kuitenkin jotain vaikutusta on.

rizardi

Tosiaan 27 MHz aallonpituus on noin 11metriä ja antennin pituus on osa siitä, mutta kun 27MHz tarkoittaa todellisuudessa jotain taajuutta 26MHz ja 28MHz väliltä niin 1.5cm lähettimen antennista pois saattaa jopa parantaa yhteyttä isommilla kiteillä.
Antennien pituus on siis kompromissi eri taajuisten kiteiden takia.

Miksu L

Tietysti aallonpituus muuttuu kun antenni katkeaa irti poikki, mutta mikäli ymmärsin oikein, niin antenni oli vain vääntynyt 1,5cm?
Joka ei kyllä vaikuta kantamaan millään tavalla.

Heuli

Jep taittunut mutta väännetty takaisin suoraksi ja "korjattu" tinalla. Se satasen gigaradio maksaa viimeistään siinä vaiheessa itsensä takaisin kun niillä halvimmilla mahdollisilla AM 27 MHz radioilla auto ottaa uudelleen häiriötä ja hajoaa törmäyksestä.

vihku

Ei nyt välttämättä kuulu tänne mutta kuitestin kysymys kuuluu onko tämä koppa valmiiksi maalattu? : http://www.hobbylinna.com/chevy-silverado-truck-body-nitro-mtrush-p-15078.html
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Heuli

Ei ole maalattu googlen mukaan.