Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Anis


Arvioikaapa one way etuakselin käytön tarpeellisuutta, tai järkevyyttää ylipäätänsä, piharääsäyksessä olevassa tamiyan xv-01 ralliautossa? Tässä puntaroin laitanko tilaten vai en.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Anis - 31.08.13 - klo: 07.53

Arvioikaapa one way etuakselin käytön tarpeellisuutta, tai järkevyyttää ylipäätänsä, piharääsäyksessä olevassa tamiyan xv-01 ralliautossa? Tässä puntaroin laitanko tilaten vai en.

Ei ole normaali piharälläyksessä kuin haittaa. Driftauksessa käytetään että saa perän helpommin luisuun.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Anis

Ajattelin lähinnä käsijarruefektiä,en osaa sanoa meneekö xv01 sladissa kaasulla?

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 31.08.13 - klo: 09.44
Lainaus käyttäjältä: Anis - 31.08.13 - klo: 07.53

Arvioikaapa one way etuakselin käytön tarpeellisuutta, tai järkevyyttää ylipäätänsä, piharääsäyksessä olevassa tamiyan xv-01 ralliautossa? Tässä puntaroin laitanko tilaten vai en.

Ei ole normaali piharälläyksessä kuin haittaa. Driftauksessa käytetään että saa perän helpommin luisuun.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Anis - 31.08.13 - klo: 20.22
Ajattelin lähinnä käsijarruefektiä,en osaa sanoa meneekö xv01 sladissa kaasulla?

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 31.08.13 - klo: 09.44
Lainaus käyttäjältä: Anis - 31.08.13 - klo: 07.53

Arvioikaapa one way etuakselin käytön tarpeellisuutta, tai järkevyyttää ylipäätänsä, piharääsäyksessä olevassa tamiyan xv-01 ralliautossa? Tässä puntaroin laitanko tilaten vai en.

Ei ole normaali piharälläyksessä kuin haittaa. Driftauksessa käytetään että saa perän helpommin luisuun.

Juuri tuota käsijarruefektiä driftingissä sillä haetaan. Mutta jos et driftaa autolla niin siitä on enemmän haittaa kun ei voi jarrutta kunnolla ettei auto pyörähdä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Hegetti

joo elikkäs pystynkö laittamaan sensorittoman koneen tälle noparille (Nosram Evil 120A)? Tuossa rajoitus sensorillisella motilla on 13.5T. Eli millainen sensoriton motti tuolle noparille sopisi ja olisi järkevä jos ylipäätään siihen sellainen on käypänen? Potkua siinä pitäisi olla mahdollisimman paljon.  :embarrassed: :embarrassed:
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

allu 6

Tämmönen tuli mieleen, kun nyttenhän noihin sc koreihin on ilmestynyt numero laatat sivulle ja taakse ns"siivet".Onko noilla mitään virkaa oikeasti vai onko nuo vaan "koristeita"  :huh:
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Hiekkamonttu

Kuuleman mukaan auttaa mutkissa ohjausta... omassakin kopassa tollaset.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

SixStars

Jäänyt vähän epäselväksi tämä kuuladiffien ihmeellinen maailma hauista huolimatta..

Kun on diffirasvaa ja sitten esim. tämmöistä "painelaakerirasvaa" http://fi.eurorc.com/product/4012/team-losi-racing-high-pressure-black-grease-8cc

..niin okei: se diffirasva on sinne kuulien reikiin / kuuliin.. mutta mihin tuo painelaakerirasva ? Onko se nyt missä se painelaakeri - vai onko tuo jälkimmäinen nyt vaan "eri rasvaa" samaan paikkaan  :huh:

Tuli ainakin oikeaan lankaan riittävän epäselvä kysymys  :laugh:

( autona siis tuo allekirjoituksen Asson B3:n kopio Thunder Tigeri... )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Soo

Siitä hyvät ohjeet diffin kasauksiin ja rasvojen paikkoihin:

Schumacher R/C Ball Diff Assembly Guide

SixStars

#3849
Tänx ! Täytyypä katsella kotona tarkemmin kun ei työmaalla viitsi ääniä laittaa koneeseen  :lipsrsealed:

edit: kas vaan, eihän siinä ollutkaan kuin taustarenkutus  :grin: ( yleensä on aina joku selostus )

Mutta asia selkis, enpäs tuota diffiä sen ainoan kerran avattuani edes löytänyt moista painelaakeria kun en tarpeeksi purkanut atomeiksi, josko seuraavalla kerralla  :roll:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Manskus

Onko noi sensorijohdot samanlaisia eri merkeillä?


risla

Lainaus käyttäjältä: Manskus - 10.09.13 - klo: 14.33
Onko noi sensorijohdot samanlaisia eri merkeillä?

mun tietämyksen mukaan ovat

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Manskus - 10.09.13 - klo: 14.33
Onko noi sensorijohdot samanlaisia eri merkeillä?

Eivät ole. Esim. cs rocket säätimessä on sensorijohdon nopariin tuleva liitin erilainen kuin ns.normi sensorijohdoissa.
Kyosho, elämäni auto.

Master Calgar

#3853
Miten korjata akusta tuo (ilmeisesti) balance johto, eli siis se pieni plugi? Laturi jaksaa valittaa huonosta yhteydestä, vaikka noin silmämääräisesti liitin on täysin kunnossa.

Käytän http://www.rcm.fi/cs-bison-power-cell-lipo-7-4v-2s-30c-6000mah-trx.html akkuja.

Vai olisiko noille jokin parempi "päivitys" akku, kovakuorinen mahdollisesti? Jos näistä kahdesta pitäisi vaikka valita... http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-50c-2s-74v-hard-case-lipo-battery-pack tai http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/infinite-74v-7000mah-80c-5mm-discharge-lead-hard-case-ob7080g5 ?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

jon.lindgren

Tarkista liitin.
Jos liitin on ehjä, on johto juuresta poikki.
Kuori auki ja juotat johdon paikoilleen niin toimii.

Ja ettei unohdu lipoakku palaa kuumalla liekillä. Työskentele paikassa jossa akkupalosta ei ole haittaa.

Master Calgar

Sellainen kysymys sitten seuraavaksi... Voiko http://fi.eurorc.com/product/680/hobbywing-fan-and-heatsink-36mm liittää suoraan pieneen LiPo-akkuun? Kooltaan 2S 800mAh 10C.

Vai tekeekö jommalle kummalle hallaa? Lisäksi, jos tuon voi kiinnittää (jos esmes vastaanottimessa ei ole paikkaa vapaana tms) niin mahtaako tuommoisella kovin kauaa pyöriä?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 12.09.13 - klo: 15.58
Sellainen kysymys sitten seuraavaksi... Voiko http://fi.eurorc.com/product/680/hobbywing-fan-and-heatsink-36mm liittää suoraan pieneen LiPo-akkuun? Kooltaan 2S 800mAh 10C.

Vai tekeekö jommalle kummalle hallaa? Lisäksi, jos tuon voi kiinnittää (jos esmes vastaanottimessa ei ole paikkaa vapaana tms) niin mahtaako tuommoisella kovin kauaa pyöriä?

Käyttöjännite 5 volttia niin ei voi. Muuten kyllä pyörisi vaikka kuinka kauan.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 12.09.13 - klo: 16.16
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 12.09.13 - klo: 15.58
Sellainen kysymys sitten seuraavaksi... Voiko http://fi.eurorc.com/product/680/hobbywing-fan-and-heatsink-36mm liittää suoraan pieneen LiPo-akkuun? Kooltaan 2S 800mAh 10C.

Vai tekeekö jommalle kummalle hallaa? Lisäksi, jos tuon voi kiinnittää (jos esmes vastaanottimessa ei ole paikkaa vapaana tms) niin mahtaako tuommoisella kovin kauaa pyöriä?

Käyttöjännite 5 volttia niin ei voi. Muuten kyllä pyörisi vaikka kuinka kauan.

Ok, eli tuollainen akku käräyttää tuon tuulettimen siis? Pitää sitten koittaa saada mahtumaan vastariin. Vaikuttaako noiden tuulettimien tehoihin se, että on 2 tuuletinta, eli ESC:ssä ja moottorissa, toinen suoraan ESC:ssä kiinni ja toisen lykkää vastariin? Vai antaako vastari molemmille tarpeeksi virtaa että pyörivät sopivissa kierroksissa?

Ja niin juu, jos tuon linkittämäni tuulettimen käyttöjännite on 5 volttia, niin osaako se ottaa sen verran tuolta vastarista, ettei ala ylittelemään sitä?

Heh, paljon kysymyksiä, mutta ei nyt tekisi mieli käräyttää noita palikoitakaan :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 12.09.13 - klo: 16.29
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 12.09.13 - klo: 16.16
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 12.09.13 - klo: 15.58
Sellainen kysymys sitten seuraavaksi... Voiko http://fi.eurorc.com/product/680/hobbywing-fan-and-heatsink-36mm liittää suoraan pieneen LiPo-akkuun? Kooltaan 2S 800mAh 10C.

Vai tekeekö jommalle kummalle hallaa? Lisäksi, jos tuon voi kiinnittää (jos esmes vastaanottimessa ei ole paikkaa vapaana tms) niin mahtaako tuommoisella kovin kauaa pyöriä?

Käyttöjännite 5 volttia niin ei voi. Muuten kyllä pyörisi vaikka kuinka kauan.

Ok, eli tuollainen akku käräyttää tuon tuulettimen siis? Pitää sitten koittaa saada mahtumaan vastariin. Vaikuttaako noiden tuulettimien tehoihin se, että on 2 tuuletinta, eli ESC:ssä ja moottorissa, toinen suoraan ESC:ssä kiinni ja toisen lykkää vastariin? Vai antaako vastari molemmille tarpeeksi virtaa että pyörivät sopivissa kierroksissa?

Ja niin juu, jos tuon linkittämäni tuulettimen käyttöjännite on 5 volttia, niin osaako se ottaa sen verran tuolta vastarista, ettei ala ylittelemään sitä?

Heh, paljon kysymyksiä, mutta ei nyt tekisi mieli käräyttää noita palikoitakaan :P

Juu elikkä sieltä ESC:n kautta tulee myös virta sinne vastarille. Eli riippuu noparin sisäisestä BEC-piiristä että paljonko se antaa virtaa maksimissaan läpi. Mutta tuo tuuletin kestää sen 5 tai 6 volttia mitä se noparin bec antaa jännitettä. Tuulettimet ovat kumminkin niin pienellä virrankulutuksella etten usko että tulee ongelmaa niistä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

KUISKUIS

Varmaankin hölmö kysymys mutta meneekö tuollaseen 1:8 buggyyn jonkin vaikkapa ralliauton 1:8 kori?

Hiekkamonttu

Riippuu akselivälistä ja leveydestä, jotkut natsaa hyvinkin.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

homemaderc_cars

Vetääkö tämä moottori hyvin 2,5:1 välityksillä? http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=24_65&products_id=701 (Tässä on Youtube video niin näet millainen auto moottori pitää vetää.)
Käytän nyt 4:1 reducer gear boxi (Näkyy 1:04 videolla, toi on vain testi moottori) ja 3500kv moottori. Ajattelin jos ottaa toi reduceri pois ja laittaa toi LRP moottori kiinni. Riittääkö teho ja vääntö 2,5:1 välityksillä? (kardaanin välitys on 2,5:1)

Joopa

Ostin poitsulle käytetyn sähkö auton ja ite omistanu joskus 20v sitten auton niin ei oikein muista enää näitä juttuja :embarrassed: Eli auton mukana tuli aika huono kuntoinen 7,2V ni-mh akku ja autossa on mekaaninen nopeuden säädin niin eikö sille ohjain servolle ja vastaan ottimelle tarvii olla omat patterit tai akku? kun ajoaika aika lyhyt ja ei pysty kovin tyhjäksi ajamaan akkua kun ei enää ohjausta tottele loppu vaiheessa. Ja mietin et pystyiskö tekemään akun tuohon autoon lataus pattereista kun niitä löytys talosta aika paljon ja ne olis 1.2v 2000mah ja ni-mh akkuja? Antaako ne saman tehon kun nuo oikeat rc akut ja voiko ladata pikalaturilla?

A.Loiske

#3863
Onko gearboxin isolle rattaalle hyvä laittaa jotain rasvaa? Oli tehtaan jäljiltä rutikuivat, vaikka itse diffissä rasvat olikin. Kyseessä siis crown gear, mikä lienee yleisnimitys Suomessa ja alan piireissä..

Ja toinen asia mietityttää. Esim. omaan autooni on hyvin rajallisesti saatavana tehdasvalmisteisia, paremman materiaalin tuning- osia. Tässä tapauksessa saatavana vain ja ainoastaan hiilikuituiset iskaritornit. onko esim. iskaritorni jotenkin erityisen merkittävä komponentti kokonaisuutta ajatellen? Ei se nyt kokonaispainoa ainakaan merkittävästi vähennä.. Pelkästään rahastuksenko vuoksi ovat tällaista keksineet tarjota? Kestävyyspointti?

rcpoju

Mä en löydä gear boxia joka sopisi yokomo mr4-tc en oo varma onko varma onko vielä sd. voiko joku linkata

nexpres

morjesta. kirjotin tossa kuukaus sitten tänne tuosta kun aloin modaamaan tuota sähköpotkulautaa razor e100
niin ajattelin vaan kertoa kun tänään tuli moottori postista ja sain ihme patentilla kiinnni tuohon ja kävin vähän testilenkkiä heittämässä.. no mites kävikään se TOIMI meinas keulia koko vekotin ympäri ku käänsin kaasun pohjaan.. tuossa 5min pyörin autotiellä niin ihan loivaan alamäkeen niin oisko 40km/h ottanu vauhtia.. enkä valehtele yhtään alko jo pelottamaan kun ei tuossa nuo ominaisuudet tahdo riittää.. ainoa ongelma minkä huomasin niin tuo ESC alko varmaan kiehua niin paljon että löi cutoffia täytyy kehittää vesijäähdytys siihen vanhasta tietokoneen prossun vesiblokista.. samoin vielä moottoriin kiertämään vesi.. mutta olin todella yllättynyt miten noin pienessä moottorissa voi olla noin hirveä vääntö.. täytyy jatkaa vielä kehitelyä. piuhat ainakin täytyy vaihtaa isompiin kun nyt on 2.5 neliöisellä kaikki niin tahtoo vähän kuumentua nekin.

ja kai se on pidettävä lupauksesta kiinni ja mentävä töihin tuolla rakkineella kun isommat akut saan 8km :D
yritetään ainakin..

osat oli siis:

-Turnigy AquaStar 4084-620KV Water Cooled Brushless Motor
-Hobbyking SS Series 190-200A ESC   
-Turnigy 5A (8-40v) SBEC for Lipo   
-Turnigy Servo Tester   
+nyt kiinni tuon omat akut 2x4.5ah 12vdc 



Kekkis

Kuvia + videoita kehii  :tongue:

nexpres

no siinä on nyt yks kuva minkä sain pienennettyä. että on tuokin vaikeeta :D joo nyt on taas vähän levällään kun tota vesijäähyä rakentelen ja sitten tuolle esc:lle laitoin vähän isomman jäähytysriman kun ei muut sopinu ja tein reijän tuohon kylkeen että siili saa ilmaa.. täytyy laittaa enemmän kuvia kun on taas kasassa ja lämpöongelmat hoidettu ja sit vähän gopro videoita youtubee siinä on ghostrideriki suu auki ku niitä kattoo :D

hartge

minkä kokonen nopeudensäädin olis paras 540 13t 3300kv harjattomalle moottorille? nyt on 45A, mutta mitä eroa on jos sinne laittais vaikka 50A tai 60A...? 1:10 buggyyn...
Tamiya tt-01d m3
ex.HPI savage flux hp 1:8

nexpres

Nonii jätkät. 56.6km/h sain kulkeen ton potkulaudan ja akut ei kestäny ku 5 min ajoo. Mutta huikee peli on.