Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Marsa69

En haulla löytänyt kysymykseen vastausta. Eli onko joku nyrkkisääntö pyöränmutterien kiristykseen? Kuinka renkaitten pitäisi pyöriä oikein kiristettynä?
Traxxas Stampede 3606

MonsTTer

(o\_!_/o)

monsterman

Lainaus käyttäjältä: Marsa69 - 07.02.16 - klo: 19.50
En haulla löytänyt kysymykseen vastausta. Eli onko joku nyrkkisääntö pyöränmutterien kiristykseen? Kuinka renkaitten pitäisi pyöriä oikein kiristettynä?
pyöritä mutteri sormin niin pitkälle kuin pystyt ja avaimella pyöräytät vartin verran tai 20min. suosittelen lämpimästi nylock muttereita
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Marsa69

Kiitos. Toivottavasti noi vanhat nylockit pitää viä ku niitä on avattu ja kiristetty monet kerrat. No ei se talous varmaan kaadu jos panostaa pari euroa uusiin mutskuihin  :laugh:
Traxxas Stampede 3606

temppa.kk

Lainaus käyttäjältä: monsterman - 08.02.16 - klo: 19.32
Lainaus käyttäjältä: Marsa69 - 07.02.16 - klo: 19.50
En haulla löytänyt kysymykseen vastausta. Eli onko joku nyrkkisääntö pyöränmutterien kiristykseen? Kuinka renkaitten pitäisi pyöriä oikein kiristettynä?
pyöritä mutteri sormin niin pitkälle kuin pystyt ja avaimella pyöräytät vartin verran tai 20min. suosittelen lämpimästi nylock muttereita
Siis miten ihmeessä pyörität nylokki muttereita sormilla? :shocked: Aika työläs niitä on kyllö pyörittää heti kun lukitus ottaa kiinni.

Loomis

Nylokkejakin saa kiristellä aina kun vaan muistaa.  Jos mahdollista kannattaa hankkia mutteri missä kunnon sahalaita mikä nappaa vanteeseen kiinni

toddy

Wraitti ja Exo

Mölli

Lainaus käyttäjältä: toddy - 15.02.16 - klo: 20.24
Moi käykö nämä http://fi.eurorc.com/product/4944/louise-max-2230-black-rim-for-traxxas-slash-front-2 vanteet näihin http://fi.eurorc.com/product/5910/pro-line-sand-paw-20-22-sand-truck-rear-tires-2 renkaisiin? Ja jos käy niin miten ne laitetaan paikoilleen?

Ei käy, koska vanteet on short course-renkaille joissa ulkoreuna on kooltaan 2,2" ja sisäreuna 3". Noissa renkaissa on molemmat reunat 2,2".
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Marsa69

Voiko iskariöljyt mennä huonoksi ajan saatossa? Tolla stampedella ku ei oo 10 vuoteen paljoo ajettu ja iskareissa tehtaan öljyt. On kyllä aika litkua noi ölpät mitä niissä tällä hetkellä on. Ei varmaan haittaa vaikka pistäis vähän paksumpaa.
Traxxas Stampede 3606

VTEC

Onko Traxxas Rustler XL-5 autossa valmiina
28 hampainen pinjoni vai pitääkö se asentaa?
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

lameli

Lainaus käyttäjältä: VTEC - 26.02.16 - klo: 20.42
Onko Traxxas Rustler XL-5 autossa valmiina
28 hampainen pinjoni vai pitääkö se asentaa?

23 hampainen vakiona.

VTEC

No miten se asennetaan takavetoisessa
kun ei ole kokemusta kuin nelivedoista.
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

ylikar-h

#4992
Lainaus käyttäjältä: VTEC - 27.02.16 - klo: 08.13
No miten se asennetaan takavetoisessa
kun ei ole kokemusta kuin nelivedoista.

No eihän sillä ole merkitystä pinionin asentamiseen, onko auto neli-tai takavetoinen, ainahan se tulee moottorin akseliin, eli tiedätkö mikä se pinioni on ?
Vai halusitko kysyä, miten se vaihdetaan jossakin määrätyssä autossa ?

Toomi

Lainaus käyttäjältä: VTEC - 27.02.16 - klo: 08.13
No miten se asennetaan takavetoisessa
kun ei ole kokemusta kuin nelivedoista.

Otat auton takaosasta pinjonin/spurrin suojakopan pois, muistaakseni 3kpl pieniä ristipäitä pitää sitä kiinni.

Sen jälkeen löystät 2kpl ruuveja mitkä pitää moottoria paikoillaan, etsit pinjonista sen kiristys ruuvin, löysäät ja vedät pinjonin pois. Uus paikalleen, pinjonin kiristys ruuviin hyvä laittaa pieni tippa kierrelukitetta/kynsilakkaa. Sit vaan romut kasaan!

VTEC

OK kiitti vastauksista!
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Marsa69

Ajattelin päivittää stampedeen harjattoman combon, mutta mieleen tuli pari kysymystä.

Tekeekö näillä halpiksilla mitään vai meneekö heti rikki? http://m.ebay.com/itm/SkyRC-Leopard-60A-ESC-9T-4370KV-Brushless-Motor-Toro-Program-Card-Combo-1-10-RC-/171788786180?nav=SEARCH

Kun päivitetään harjattomaan niin pitääkö lähetin ja vastaanotin päivittää gigasiin?
Traxxas Stampede 3606

twinkie

Lainaus käyttäjältä: Marsa69 - 04.03.16 - klo: 08.14
Ajattelin päivittää stampedeen harjattoman combon, mutta mieleen tuli pari kysymystä.

Tekeekö näillä halpiksilla mitään vai meneekö heti rikki? http://m.ebay.com/itm/SkyRC-Leopard-60A-ESC-9T-4370KV-Brushless-Motor-Toro-Program-Card-Combo-1-10-RC-/171788786180?nav=SEARCH

Kun päivitetään harjattomaan niin pitääkö lähetin ja vastaanotin päivittää gigasiin?

Toimii hyvin ainakin mulla.Jos laittaa perspektiiviin tuo Leopard ESC on aika vastaava kuin Cheetah
Tuo moottori on parempi kuin cheetah ja http://www.hobbylinna.fi/tuote/cheetah-60a-reglage-och-105t-motor-sensor/SK300058-02/ hobbylinna myy tuota 110€. SkyRC on kiistelty valmistaja mutta kyllä tuon pitäisi hyvin toimia.
Harrastus tauolla...

Ipperu

#4997
Lainaus käyttäjältä: Marsa69 - 04.03.16 - klo: 08.14
Ajattelin päivittää stampedeen harjattoman combon, mutta mieleen tuli pari kysymystä.

Tekeekö näillä halpiksilla mitään vai meneekö heti rikki? http://m.ebay.com/itm/SkyRC-Leopard-60A-ESC-9T-4370KV-Brushless-Motor-Toro-Program-Card-Combo-1-10-RC-/171788786180?nav=SEARCH

Kun päivitetään harjattomaan niin pitääkö lähetin ja vastaanotin päivittää gigasiin?

Tässä on hinta-laatusuhteeltaan hyvä combo, Stampeden kaltaiseen autoon, ET pety:

http://www.hobbylinna.fi/tuote/sv3-sidewinder-waterproof-1:10th-12v-sport-car-esc/CC010-0115-01/

Tietenkin jos halpaa kaipaat (alle 80 Eur) niin Modellbau Lindinger/Monstertronic -combot (plug and paly, deans -liittimetkin valmiina) , alle 6 eur toimitusmaksut Itävallasta Suomeen.

Ei tarvi päivittää gigasiin.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Marsa69

Okei. Kiitos vastauksista  :smiley: yritetään nyt ensin päästä mahdollisimman halvalla ja sitten kun todetaan se taas huonoksi tavaksi niin katsotaan vaikka tota sidewinderiä  :azn:
Traxxas Stampede 3606

masad

Terve, sopiiko Traxxas Slash 4x4 tarkoitetut 17mm hex-adapterit HPI Blitz Fluxiin? Kyseessä siis tällaiset: http://www.rcmart.com/17mm-adapter-kittraxxas-slash-p-56584.html

Jos ei sovi, niin miksi ei?

Kiitos, anteeksi ja hyvää päivänjatkoa.

jon.lindgren

Autot käyttävät eri offsetillä olevia vanteita joten ei ehkä sovi.

Chili

Saako lipoja lähettää postissa, sillä nehän saatettaisiin luokitella vaaralliseksi jos oikein turvallisuudesta innostutaan?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

kyoshodbx

No jos jostai kaupasta lipon tilaat niin eikös posti sen sulle tuo?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Chili - 10.03.16 - klo: 15.26
Saako lipoja lähettää postissa, sillä nehän saatettaisiin luokitella vaaralliseksi jos oikein turvallisuudesta innostutaan?
Suomen Postin ohjeiden mukaan niitä ei saa lähettää. Ainakaan ilman asiaankuuluvia tarroja ja varmaan jotain lisäpalvelua, jota tavallinen kuluttaja ei varmaankaan mitenkään voi saada.

Se on ihan totta, että jos ulkomailta posti tuo lipon, niin postihan sen kotiin tuo. On tilanne kuitenkin muuttunut tosi paljon tiukemmaksi siitä, mitä se oli muutama vuosi sitten.

Varmaan monet lähettelee yksittäisiä lipoja postissa ja eihän siitä tietenkään yleensä mitään pahaa seuraa. Eihän Suomessa ole mitään gestapoa, joka availisi paketteja lipojen löytämisen toivossa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: Chili - 10.03.16 - klo: 15.26
Saako lipoja lähettää postissa, sillä nehän saatettaisiin luokitella vaaralliseksi jos oikein turvallisuudesta innostutaan?

Niin, on melko naurettavaa joskus; tässä muutama kuukausi sitten, ostin Itävallan verkkokaupasta jonkun Rc-mittarin, joka ei toiminut, pyysivät palauttamaan sen, lähetin sen takaisin, posti toi paketin parin päivän päästä takaisin, saate oli: "Sisältää lipo-akun , ei voi kuljettaa lentorahtina"
Olivat kuvanneet sen, ja löytäneet akun.
Laite sisälsi 3,7  V sormenpään kokoisen akun, oli kauhea pommi.. :shocked:
Eli vaikka se oli tullut lentorahtina, niin Suomesta sitä ei voinut lähettää lentorahtina, liike kyllä keräsi pisteet, lähetti uuden tilalle lentorahtina, ja ilmoitti , että voin pitää sen, hain siihen uuden akun ja sain senkin toimimaan :smiley:

Honkkari

#5005
Mikähän tässä nyt on sitten kun tuskin tuon laitteen akku on ylittäny 100Wh teholtaan. Maksimi mitä lentokoneessa saa nyt kuljettaa niin on PER paketti maks. 8kennoista akkua, max 20Wh per kenno ja kokonaisteho akulla saa olla tuo 100Wh. Ja tämä tosiaan luokiteltu että per pakkaus. Sitä en sitten tiiä mikä tämä "pakkaus" on.
Edit. Vai saako kuljettaa enää lentokoneessa sitäkään vähää? Lentorahtina? Maarahtinahan ne ainakin tulee ulkomailta.

Tosin en tästä aiheesta sen enempää tiedä , mutta lipo akkuja lähetellyt enemmän ja vähemmän 8v aikana ja mikään ei ikinä ole tullut takaisin  :grin:

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 10.03.16 - klo: 17.38
Lainaus käyttäjältä: Chili - 10.03.16 - klo: 15.26
Saako lipoja lähettää postissa, sillä nehän saatettaisiin luokitella vaaralliseksi jos oikein turvallisuudesta innostutaan?

Niin, on melko naurettavaa joskus; tässä muutama kuukausi sitten, ostin Itävallan verkkokaupasta jonkun Rc-mittarin, joka ei toiminut, pyysivät palauttamaan sen, lähetin sen takaisin, posti toi paketin parin päivän päästä takaisin, saate oli: "Sisältää lipo-akun , ei voi kuljettaa lentorahtina"
Olivat kuvanneet sen, ja löytäneet akun.
Laite sisälsi 3,7  V sormenpään kokoisen akun, oli kauhea pommi.. :shocked:
Eli vaikka se oli tullut lentorahtina, niin Suomesta sitä ei voinut lähettää lentorahtina, liike kyllä keräsi pisteet, lähetti uuden tilalle lentorahtina, ja ilmoitti , että voin pitää sen, hain siihen uuden akun ja sain senkin toimimaan :smiley:
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

ylikar-h

#5006
Se akku oli siis 3,7 V 200 mAh ja ilmeisesti säännöt on sellaisia , että rahtina et saa lähettää, mukana saat kuljettaa, jos lennät itse mukana ??
Itävaltaan ei ole muuta mahdollisuutta postittaa kuin lentorahtina. Eli ei onnistu...
Soitin silloin postin asiakaspalveluun.

Welho

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on odotetusti kieltänyt litiumioniakkujen lentorahdin matkustajakoneissa. Päätös tulee voimaan huhtikuun alussa.

ICAO:n päätös on odotettu. YK:n paneeli päätyi helmikuun alussa suosittamaan akkujen lentokuljetusten kieltämistä. Aiemmin YK oli ollut asiassa erimielinen.

Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.

Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.

ICAO:n mukaan reilun kuukauden päästä voimaan tuleva akkujen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.

Honkkari

5,4miljardia akkua , 30% lentokoneilla kuljetettu eli noin 1,5miljardia  akkua pelkästään vuonna 2014 ja monestako akusta on syntynyt joku katastrofi lentokoneessa?? Ainakaan yhtäkään artikkelia/uutista en ole lukenut missä lipo akku olisi aiheuttanut vaaratilanteen saatika tiputtanut lentokonetta alas. Luulisi että voitaisiin kehittää lentokoneisiin joku erillinen tila tämänkaltaisille kuljetus kohteille. Kyllähän tuosta on pakko jo jonkinlainen miinus kertyä lentofirmoillekkin kun puhutaan kumminkin aika suurista määristä tavaraa mitä ei enää aiota kuljettaa laisinkaan.

Tietty tämä riski pitää tiedostaa että tämmöinen akku voisi sytyttää esim rahtitilan palamaan. Sen jälkeenhän olisi ihmishenkiä kyseessä jos näin kävisi, mutta sen sijaan että kielletään näitten kuljetus voisivat he ehkäpä miettiä vaihtoehtoa että miten kyseisiä tuotteita voisi kuljettaa turvallisesti lentokoneessa.

Lainaus käyttäjältä: Welho - 10.03.16 - klo: 18.33
Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on odotetusti kieltänyt litiumioniakkujen lentorahdin matkustajakoneissa. Päätös tulee voimaan huhtikuun alussa.

ICAO:n päätös on odotettu. YK:n paneeli päätyi helmikuun alussa suosittamaan akkujen lentokuljetusten kieltämistä. Aiemmin YK oli ollut asiassa erimielinen.

Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.

Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.

ICAO:n mukaan reilun kuukauden päästä voimaan tuleva akkujen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Welho

Joo kyllä tuo hullulta tuntuu. Saapa nähä miten tämä vaikuttaa akkujen saatavuuteen ja toimitus aikaan.

Onneksi ilmeisesti koskee vain matkustajakoneita tai ainakin tuosta tekstistä niin ymmärtää eli rahtikoneissa saisi edelleen kuljettaa.

Eiköhän joku keksi tästä markkinaraon ja kehitä jonku systeemin millä pystyy turvallisesti näitä kuljettaan matkustajakoneessa.