Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

mustikka

Mistäköhän tuota plasti dip ihme ainetta saa?
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Pixarmartti

plasti dip ei ole mitään ihmeainetta, mutta suomalaista kopiota saa ainakin hong kongissa. Rubber comp nimeltään

Tomppa78

Sellaista tässä kyselisin viisaammilta että minkä kokoisen suojan Dirt Hoggiin tilaisin tuolta dusty motorssilta??Ku en nyt hivvaa et minkä kokonen se suojan pitää olla et vois ajella hiekalla huolettomammin?? Kiitos jos joku osaisi auttaa asiassa...Kyseessä siis suojapussin koko :)

monsterman

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 13.01.17 - klo: 10.43
Sellaista tässä kyselisin viisaammilta että minkä kokoisen suojan Dirt Hoggiin tilaisin tuolta dusty motorssilta??Ku en nyt hivvaa et minkä kokonen se suojan pitää olla et vois ajella hiekalla huolettomammin?? Kiitos jos joku osaisi auttaa asiassa...Kyseessä siis suojapussin koko :)
jos ei ole suoraan dirt hogille tarkoitettua suojaa, niin varmaan helpommalla pääsee kun ompelee itse sellaisen. ja halvempaakin!  :laugh:
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

ToniÄL

Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

Pa-te

Lainaus käyttäjältä: ToniÄL - 25.01.17 - klo: 11.41
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

Riippuu ihan täysin autosta missä se on? Ja akun ominaisuudet täytyy valita auton mukaan,
eli purkuvirran( C arvon) pitää olla riittävä auton sähköille. Riittävä purkuvirta on akun tärkein ominaisuus
ja mah lukema määrittää sitten akun keston, eli ajoajan.

Jos nyt jonkun esimerkin heitän, niin itellä on 1/8 HPI trophy truggy missä on 5000mah 50c 3s (2 sarjassa jotta saadaan 6s) akut ja sillä ajelee keskimäärin 20-25min.

Flameball

Lainaus käyttäjältä: ToniÄL - 25.01.17 - klo: 11.41
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

1) mittaa akkukotelon tila ennen akkujen tilausta ja vamista akun mallin ja kennomäärän (nicd,nimh,lipo,lihv) sopivuus autoosi. Nopeudensäädin ja moottori määrittelee kuinka monella kennolla voi ajaa. Valmistaja yleensä ilmoittaa nämä.
2) osta kovakuorisia akkuja
3) harrastekuskille 5000-6000mah on jo tosi riittävä (jos akkutyyppi esim. lipo 2s ja auto kokoluokassa 1:10/1:8)
4) valitse suoraan ison C-arvon akut niin ei tartte heti ostaa parempia.
5) varmista, että akun liitännät ovat oikeanlaiset tai osta samalla uudet liittimet matkaan ja tee juotoshommia itse. esim. hobbyking tarjoaa suurinpiirtein jokaista liitintyyppiä mitä markkinoilta löytyy.

6) vastaus ekaan kysymykseesi ajoajasta ~20-45min setupista riippuen lipoakuilla. vanhemman teknologian akut kestää heikommin.
Schumacher Cougar KC, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Flameball

jatkan itse kysymyksellä. Kyseessä vanhan auton elvytys ja samalla snadi modernisointi. Kombo tulisi olemaan hitec ezx-r pro nopari (kuormakesto 96A jatkuvaa, 140A piikki) sekä vanha kisamoottori 540 brushed 27 Turn. Todennäköisesti haluisin vielä vaihtaa modernimman racemoottorin tilalle, jolla saisi hieman lisää vauhtia. Näiden kanssa tarkoitus käyttää lipoakkua 5000mah 20c 2s1p. Lipolle tarkoitus asentaa turvahälytin, joka kertoo kun jännite meinaa tippua liikaa.

ja kysymykset:

1) Mihin tommosella vanhalla 540 brushed teknologialla oikein ylipäätänsä päästään max. A? eli onko turvallista päivittää käytännössä mikä tahansa moottori noparin ilmoittamassa rajassa (17 turn engine brushed) ilman, että nopari kyykkää?
2) Osassa katsomissani 540 moottoreissa ilmoitettu max. voltit 7.4 ja lipossa on 8.4. Aiheuttaako ongelmaa?
3) noparissa on peruutustoiminto. Pystyykö tommosella vanhalla brushed-moottorilla hyödyntämään ko. ominaisuutta vai pitääkö se ottaa pois käytöstä? tai pystyykö brushed moottorilla ylipäätänsä peruuttamaan kun niissä on uudemmissakin pyörimissuunnat yleensä ilmoitettu.
Schumacher Cougar KC, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

mustikka

Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Pixarmartti

Lainaus käyttäjältä: mustikka - 30.01.17 - klo: 13.51
Mitäs ootte käyttäny näiden puhdistus purkkien sisältöna?

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-tarvikkeet-ja-laukut-tarvikkeet/bearing-cleaner-tc167

Tuon on oltava joku aprillipila  :grin: , jos on päädyt on kumia ne voi poistaa ja heittää ultaäänipesuriin, mutta ei maksa vaivaa. Laittaa uudet laakerit vanhojen tilalle koska jokatapauksessa laakereihin on tullut välystä

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Pixarmartti - 30.01.17 - klo: 14.09
Lainaus käyttäjältä: mustikka - 30.01.17 - klo: 13.51
Mitäs ootte käyttäny näiden puhdistus purkkien sisältöna?

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-tarvikkeet-ja-laukut-tarvikkeet/bearing-cleaner-tc167

Tuon on oltava joku aprillipila  :grin: , jos on päädyt on kumia ne voi poistaa ja heittää ultaäänipesuriin, mutta ei maksa vaivaa. Laittaa uudet laakerit vanhojen tilalle koska jokatapauksessa laakereihin on tullut välystä

Sinne voi laittaa myös ratasdiffin sisukset ja jarrukliineriä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Jeziz


Laturina olis tommonen Team orion IQ605.
Onkohan akku ollu ihanki tyhjä, vai voisko tuo laturin kapasiteetin tulkita jotenki toisin?

Kimmo S

Kyllähän tuosta voisi päätellä akun jännitteen käyneen aika alhaalla - tai sitten akun kapasitetti on ilmoitettu etiketissä alakanttiin. Pura se laturissa vaikka johonkin 6.4 volttiin ja katso kuinka paljon akku antaa kapasiteettiä ulos. Tuosta voi sitten jo hieman arvioida kuinka alhaalla jännite on aiemmin käynyt. 3.0 per kenno on minimi, jonka jälkeen kennot alkavat vahingoittumaan.

Jeziz

Akkuvahti kyllä alkaa huutamhan 3.4v:ssa ja muistaakseni voltit oli 7.6, ku laitoin laturiin.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla


Flameball

Kertokaas hölmölle onko noparista vai radiolaitteistosta kiinni, kun kaasunhallinta 2s+2s lipoilla ajossa on kohtuullisen haastavaa ts. ryömitys nätisti paikoiltaan on about mahdotonta. Erityisesti häiritsee kun yrittää nätisti peruuttaa tiukassa paikassa, niin ei tuu oikein mitään :D yhellä 2s-lipolla kun lasettaa niin kaasua voi hallita paljon snadimmilla vauhdeilla. Onko vaan niin että kun voltit nousee, niin "kaasusta" tulee lineaarisesti äkäisempi? Kiinnostais ihan mielenkiinnosta tietää mikä on se määräävä komponentti tässä hommassa.
Schumacher Cougar KC, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: Flameball - 14.02.17 - klo: 22.32
Kertokaas hölmölle onko noparista vai radiolaitteistosta kiinni, kun kaasunhallinta 2s+2s lipoilla ajossa on kohtuullisen haastavaa ts. ryömitys nätisti paikoiltaan on about mahdotonta. Erityisesti häiritsee kun yrittää nätisti peruuttaa tiukassa paikassa, niin ei tuu oikein mitään :D yhellä 2s-lipolla kun lasettaa niin kaasua voi hallita paljon snadimmilla vauhdeilla. Onko vaan niin että kun voltit nousee, niin "kaasusta" tulee lineaarisesti äkäisempi? Kiinnostais ihan mielenkiinnosta tietää mikä on se määräävä komponentti tässä hommassa.

No, jos kyseessä on sensoriton harjaton säädin / moottori, niin eikös se kuulu sen ominaisuuksiin, että ns. ryömitys on "mahdotonta".
Harjallisella säädin / moottori yhdistelmällä ryömitys onnistuu paremmin , samoin sensorillisella harjattomalla "systeemillä".

Flameball

Näin mäkin aattelin, kun kuitenkin pienemmällä jännitteellä pysty nätimmin lähteen. Ja autossahan juurikin mainitsemasi harjaton&sensoriton.
Schumacher Cougar KC, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Tomppa78

Sellaista täs aloittelejina kysyn että mitä tarkoittaa moottorissa merkintä esim..3650kv?? Pitäisi saada dirt hogiin konetta että kulkisi kovempaa ja myös kiihtyisi kunnolla?? Kiitos jo  etu käteen.

nenzo

Traxxas Stampede 4x4 ohjausongelma:

Edellisellä ajokerralla (n.3kk. sitten) ei mitään ongelmia. Nyt kun laittaa nopariin virrat, niin ohjausservo kääntää renkaat täysin oikealle. Ratista käännettäessä vasemmalle renkaat kääntyvät keskiasentoon, mutta eivät pidemmälle. Ohjain palautettu kertaalleen tehdasasetuksiin ja piuhat (irroitettavat) käytetty irti, muuta ei ole tehty.
Pystyykö noparia jotenkin nollaamaan/palauttaamaan tehdasasetuksiin? Mistä muusta vika voisi johtua? Autolla ajettu pääasiassa 2s lipo-akuilla. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: nenzo - 21.02.17 - klo: 18.51
Traxxas Stampede 4x4 ohjausongelma:

Edellisellä ajokerralla (n.3kk. sitten) ei mitään ongelmia. Nyt kun laittaa nopariin virrat, niin ohjausservo kääntää renkaat täysin oikealle. Ratista käännettäessä vasemmalle renkaat kääntyvät keskiasentoon, mutta eivät pidemmälle. Ohjain palautettu kertaalleen tehdasasetuksiin ja piuhat (irroitettavat) käytetty irti, muuta ei ole tehty.
Pystyykö noparia jotenkin nollaamaan/palauttaamaan tehdasasetuksiin? Mistä muusta vika voisi johtua? Autolla ajettu pääasiassa 2s lipo-akuilla. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

Oletko tsekannut vastarin ettei ole päässyt kostumaan? Toinen voi olla että ohjausservo on sökönä. Noparista tuo ei johdu.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

nenzo

Vastari on tsekattu, ei ole päässyt kostumaan. Lisäksi paritin vastarin ja ohjaimen uudestaan, tuloksetta. Ohjausservon vikaan viittaisi sikäli, että kaasu toimii niin kuin ennenkin.

monsterman

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 21.02.17 - klo: 18.40
Sellaista täs aloittelejina kysyn että mitä tarkoittaa moottorissa merkintä esim..3650kv?? Pitäisi saada dirt hogiin konetta että kulkisi kovempaa ja myös kiihtyisi kunnolla?? Kiitos jo  etu käteen.
eiköhän 3650kv ole hyvä väännön ja kierrosten kannalta. tarjoat sille vahvempaa nopeudensäädintä ja kiukkuisempaa akkua niin alkaa tapahtumaan. jos haluat vaan moottorin vaihtaa, niin suurempi kv luku = lisää kierroksia = nopeutta, mutta väännöt laskee ja lämpöjä kannattaa tarkkailla
EDIT: niin se kv luku moottorissa tarkoittaa kierroksia/voltti eli 3650rpm/V
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Tomppa78

Miten toi lipoakun varastolataus pitää tehdä? Pitääkö akku ajaa tyhjäksi ja sitten varastolataukseen? Ja kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua säilytetään?? Kiitos avusta jo etukäteen :) Tää on lipoakussa askarruttanut.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 28.02.17 - klo: 20.33
Miten toi lipoakun varastolataus pitää tehdä? Pitääkö akku ajaa tyhjäksi ja sitten varastolataukseen? Ja kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua säilytetään?? Kiitos avusta jo etukäteen :) Tää on lipoakussa askarruttanut.

Akku laitetaan varastointijännitteeseen laturilla missä on storageohjelma. Ei väliä onko akku täynnä vai ajettu katkaisujännitteeseen. Tämä on syytä tehdä aina ajon jälkeen kun seuraava ajokerta on joskus hamassa tulevaisuudessa. Useimmat laittavat akut aina ns storageen ajopäivän jälkeen.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Tomppa78

kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 01.03.17 - klo: 06.16
kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Pidät akun varastolatauksessa aina sillloin kun et käytä sitä.

Tony_L

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 01.03.17 - klo: 06.16
kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Laitat ajojen jälkeen akun laturiin kiinni ja valitset laturista storage moden. Sitten kun laturi lopettaa lataamisen / tyhjentämisen on akku varastolatauksessa.  Tämän teet aina kun päivän ajot  on suoritettu niin pysyy akut kunnossa. Sit kun taas olet menossa ajamaan niin normi lataus vain päälle.

Team associated RC8B3.1

Tomppa78

Kiitos vastauksista...selvisi paljon :)

monsterman

osaako joku kertoa harjattoman noparin KV kestosta? huonosti löytyy tietoa aiheesta ja ainoa valmistaja (jonka nyt äkkiä muistan) joka mainitsee nopeudensäätimiinsä KV-limitin on hobbywing. esim HW MAX6 KV limit 6S: KV <1500
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

VTEC

#5189
http://fi.eurorc.com/searchproduct/11548/Servot

Sopiiko tämä servo Slash 2WD autoon ja onko järkevä ostos slashin vakio servoon nähden?http://fi.eurorc.com/searchproduct/11548/Servott

edit: Linkkiä muokattu




Ainiin kyllä kai tämäkin sopii tuohon autoon? http://fi.eurorc.com/product/391/savox-sc-1258tg-12kg008-digital-servo
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ