Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kisojen radiohäiriöt

Aloittaja Antti S, 05.07.05 - klo: 21.36

Antti S

Nyt kun on ajettu suurin osa M8 SM-kisoista, niin radiohäiriöiden määrä on ollut suuri. Nytkin juuri Ulvilan SM-kisoissa radiohäiriöitä oli aivan liikaa.
Mikä selitys näille on?
Ulvilan kisoissa pyydettiin sammuttamaan kännykät korokkeelle mentäessä mutta silti häiriöitä oli. Joidenkin mukaan radiohäiriöt Ulvilassa johtuivat peltiseinästä, mutta miten sitten selitetään häiriöt Imatralla ja Vantaalla?
Radiohäiriöt ei tietääkseni ole ihan normaalia niin joku voisi pohtia ja kertoa näihin jonkun pätevän selityksen?  :?
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

*HOKE*

Mulla radiohäiriöitä esiinty Imatralla vain yhden nostajan kohdalla ja auto sekos totaalisesti heti kun kyseinen nostaja kävi kääntämässä mun auton.
Muuta selitystä siihen en keksiny kuin taskussa olleen kännykän.

Ulvilassa oli finaalissa pientä häröilyä kahdella peräkkäisellä kierroksella ja samassa paikassa.
Antennipilli oli taittunu siiven alle joka ei ainakaan auttanut asiaa.
Seuraavassa tankkauksessa antenni nostettiin ylös ja häikät loppu.

Yleisesti mulla ei oo ollu ongelmia tosiaan muuten ku Imatralla koska noi Ulvilan häikät oli niin pieniä ettei se pahemmin haitannut.

Samaa olen kyllä myös ihmetelly että kun Lavangossa on iso läjä kuskeja ajamassa, jopa parhaillaan enemmän kuin kisoissa niin ei mitään hamminkiä, mut sit kun on kisat nii todella moni kärsii noista.

HVoltage

Mielenkiintoista, itselläni ei ole ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä missään kisassa. Itselläni ei ole sen ihmellisempiä laitteita kuin muillakaan.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*

Hmmm...

Nyt muuten muistin että noi häiriöt on mulla esiintyny vaan kiteitten vaihdon jälkeen.

Imatralla ei häikkää ollu ennenku vaihdoin kiteet ja ulvilassa noi naurettavan pienet oli tosiaan vaan finaalissa johon vaihdoin kiteet.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Hmmm...

Nyt muuten muistin että noi häiriöt on mulla esiintyny vaan kiteitten vaihdon jälkeen.

Imatralla ei häikkää ollu ennenku vaihdoin kiteet ja ulvilassa noi naurettavan pienet oli tosiaan vaan finaalissa johon vaihdoin kiteet.

Jompi kumpi (Lähettimen tai vastarin) kide on joko saanut "siipeensä" tai on viallinen.
Käytitkö muuten "alkuperäisiä" kiteitä, vai "kolmannen osapuolen" valmistamia?
PS. Niinsanotuissa kiteettömissä radioissa on myös kiteet.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

jarkkom

Kantsii varmistaa, että käytössä on kisakäyttöön soveltuva lähetin (näitä on markkinoilla vain kourallinen) ja lähettimen moduli vielä lähetysteholtaan hengissä sekä vastari puhdas/toimiva.

Siinä ne perusasiat. Mielestäni millään RTR-kitin radiolla ei kantsi lähtee ajaa kisaa vaikka yksin treenatessa ei millään ottais häikkää.
---

*HOKE*

Ihan saman valmistajan kiteitä ja toimivia ovat. Tuleekin siis lähinnä mieleen että päässy pölyä väliin. Ja tosiaan häiriöt oli ulvilassa niin minimaaliset että huomasin ainoastaan siinä ekassa hyndässä että eturenkaat vähän väpätti ilmassa ja pääsuoran jarrutus meni kerran pikkusen pitkäks kun ei komento menny kunnolla perille. Imatralla taas ei tosiaan muuten ollu kans ongelmia kun sen yhden nostajan kanssa.

Kiteet on aivan uusia ja toimii täysin.
Eli ainut mitä tosiaan keksin on tuo väliin päässy pöly joka on ehkä aiheuttanut vajaan kontaktin ja on siis ollut herkempi häiriöille.

Antti S

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Mielenkiintoista, itselläni ei ole ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä missään kisassa. Itselläni ei ole sen ihmellisempiä laitteita kuin muillakaan.

Ei ole kyl mullakaan. Se oliskin jo kamalaa jos jokasella niitä olis.
Mutta radiohäiriöiden takia aika moni lähtö viivästyi.
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

solar4

Mulle on varikon häiriöt tuttuja. Auto ottaa häiriötä kun se makaa starttiboksilla tai pukilla. Pukilla ollessa ei paljon, mutta renkaat väpäjää, failsafe ei sentään iske jarrua pohjaan. Starttibokseista tuntuu häiriötä tulevan joskus tuskaisenkin paljon. Radalle lähtiessä häiriöt katoaa, mutta mystisesti palaavat kun auto pukilla törröttää vaikkei yksikään starttiboksi pyörisi. Turussa tuota esiintyy vähemmän, mutta varsinkin Lavangossa sitä on ja Ulvilassakin jonkin verran. Tämä ei oo ajamista estävää, mutta olis kyllä siitäkin kiva päästä eroon jos jollain hienoja niksejä olis. Radiolaitteetkin ovat nyttemmin vaihtuneet, kiteitä on koitettu useita.

Turun kisat olivat ainoa jossa oikein häiriötä esiintyi, keskellä pääsuoraa (about korokkeen edessä) auto otti muutaman metrin matkalla hepulit. Oli pakko repiä failsafekin pois kun omasta autosta - failsafen takia jarrut päällä ollessaan - tuli vaarallinen kilpakumppaneille.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Juuzmo

Ulvilassa on muuallakin joskus jotain häikkää  :roll:  esim koulun kentällä mikä on parin kilometrin päässä radalta niin alkaa aina välillä auto karata käsistä vaikka patterit on ihan täys ja auto kunnossa  :roll:  ja juuri sen takia ajoin hanat syöttölautasta päin ja auto lensi noin 5m ilmassa ja souraan  kaverin mopoa päin  :lol:
RB,the power of champions.

rs tuning

Ulvilassa oli monsterikisojenkin aikaan paljo häiriöitä. mutta
meni päällekäisten kiteitten ja "juniorien" varomattomuuden
piikkiin! Olikohan se kuitenkaan kokototuus?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

jerzirccar1

Onneksi on FUTABAN laitteet joten olen säästynyt noista häriöistä ja kide on hyvin erikoien kooltaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

uni

Itselläni ei ole ottanut häiriötä muutamaa yksittäistä nykäisyä lukuunottamatta kun vaihdoin GRAUPNERin laitteisiin. XS-6 on toiminut luotettavasti.

ja </mainos> ;)

ps. ihan maksamaton sellainen, toi vaan on toiminut hyvin :)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"Onneksi on FUTABAN laitteet joten olen säästynyt noista häriöistä ja kide on hyvin erikoien kooltaan.
Jerzi
Onneks on Sanwa M8 ja spectrumi :wink:
On parikertaa ollu pientä servonykimistä...
...kun vastarinakku loppu :lol:

Ei se riitä että on Futaba, se riippuu taajuusmodulaatiosta
myös! Esim mulla oli Futaba megatech 2PL (40 AM) jota
käytin yksissä kisoissa enkä voinu ajaa yhtään kolmesta
finaalilähdöstä ku sekoili ja se johtu vaan siitä että kahella
tyypillä oli viereiset taajuudet!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Tuukka

Tässä meidän Ulvilan radiohäiriöt:

Vehkeinä tänä keväänä hankitut Futaba 3PK HRS vastarilla ja kopropon digiservoilla. Käytettiin kahta eri uutta kidettä 40.735 ja .665. Vastarin antenni putken verran pystyssä loput radiokoteloon tungettuna. Ajopaikka keskivaiheilla lähempänä koppia. Missään ja milloinkaan muuten ei radiohäiriötä ole ilmennyt näillä vehkeillä. Sekä lähettimessä että vastarissa oli varmasti riittävästi puhtia.

Kun auto oli siinä varikon pukilla ohjaus vipatti ja pari kertaa radalla teki omiansa. MUTTA syy miksi peltikoppia epäilen johtuu siitä, että kun lähetin oli käännetty antenni ulospäin kopista, niin radiohäiriöt poistuivat ja ne saatiin takaisin kohdistamalla radion antenni peltikattoon. Ja tämä voitiin toistaa. Joten kuski sitten ajoi radio "pihalla".

jerzirccar1

Minun radio on niitä todella vanhoja futaban laitteita ns, tiiliskivi malli (fm) ja ei ole viellä antanut ongelmia minulle, käytän sanwan vastaria.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JaniA

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"Tässä meidän Ulvilan radiohäiriöt:

Vehkeinä tänä keväänä hankitut Futaba 3PK HRS vastarilla ja kopropon digiservoilla. Käytettiin kahta eri uutta kidettä 40.735 ja .665. Vastarin antenni putken verran pystyssä loput radiokoteloon tungettuna. Ajopaikka keskivaiheilla lähempänä koppia. Missään ja milloinkaan muuten ei radiohäiriötä ole ilmennyt näillä vehkeillä. Sekä lähettimessä että vastarissa oli varmasti riittävästi puhtia.

Kun auto oli siinä varikon pukilla ohjaus vipatti ja pari kertaa radalla teki omiansa. MUTTA syy miksi peltikoppia epäilen johtuu siitä, että kun lähetin oli käännetty antenni ulospäin kopista, niin radiohäiriöt poistuivat ja ne saatiin takaisin kohdistamalla radion antenni peltikattoon. Ja tämä voitiin toistaa. Joten kuski sitten ajoi radio "pihalla".

Voipi olla hyvinkin näin mutta mutta...
Radiohäiriöitä oli käsittääkseni vain murto-osalla porukasta.Miksi tämä katto ei olisi vaikuttanut muiden "aaltoihin" kun kuitenkin olimme kaikki siinä samassa pömpelissä...
Itselläni ei ainakaan yhtään häiriöitä yhdistelmällä Sanwa/ Sanwa.
HeiUA

VesaK

Häiriöiden mahdollisia syitä on sähköautoissa tunnetusti todella paljon, mutta polttiksissa mahdollisuuksien määrä pitäisi olla jo maltillisempi, koska suuria virtoja ei radiolaitteiden lähettyvillä ole.

Hyvin usein unohdettu asia on vastaanottimen puhdistus sisältä. Nimenomaan pölyisissä olosuhteissa se pitäisi tehdä usein. Tämän opimme itse kantapään kautta ja kokeneempien neuvosta.

Toisena vinkkinä kehottaisin olemaan käyttämättä ladattavia paristoja, koska niiden jännite on selvästi kertakäyttöparistoja alempi. Jännitteellä, joka kertautuu paristojen määrällä, yleensä 8x, on suuri merkitys lähetystehoon.

Mutta varsinainen asiani koskee M8-kisojen nostojärjestelyjä. Muistaakseni viime kesänä oli pinnalla aihe, voidaanko alle 10-vuotiaiden junnujen sallia suorittaa nostotehtäviä, vaikka he osallistuvat kilpailuun. Muistaakseni joku AKK:a edustava taisi ilmoittaa yksitotisesti, että heidän ei vain sallita, vaan heidät velvoitetaan siihen. On kuulemma täysin turvallista. Ja onhan AKK:n määräämä pakollinen vakuutus, jos sattuu pahasti.

Tämä topikki viimeistään todistaa sen, että alle 10-vuotiaiden paikka ei missään tapauksessa ole olla M8-kisojen nostotehtävissä. Itse asiassa ikäraja saisi olla jossakin 12-14 vuoden vaiheilla. Jos autoissa tosiaan esiintyy edes satunnaisesti radiohäiriöitä, ne ovat todella vaarallisia lapsille! Lasten fysiikka, tarkkaavaisuus- ja huomiokyky eivät ole samaa kuin aikuisilla. Siksi esim. ajokortin saamisen ikäraja on 18v.

On käsittämätöntä, että kaikki mahdolliset uhkaukset ja rangaistukset pilkuntarkasti säätänyt AKK/lajiryhmä ei ole puuttunut tällaiseen todelliseen asiaan. Kuka ottaa vastuun, kun ensimmäinen vahinko tapahtuu. Mennäänkö silloinkin pykälien taakse piiloon?

Tappi

Muistat oikein, viime kesänä nostamisesta keskusteltiin ja samantien M-8 sarjasääntöihin tehtiin muutos. Kohta 4.4. nostaminen antaa mahdollisuuden kilpailunjohtajan luvalla huoltajan toimia nostajana. Käytännössä jokainen kilpailunjohtaja luvan myöntää, koska ei varmaankaan halua ottaa ylimääräisiä riskejä.

Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.

4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.

Matias V

Ulvilassa ilmeni sellainen jännä seikka.
Jos tipuit semifinaalista, ja lähdit paikalta ennen finaalia, etkä ollut nostamssa finaalia. Tästä olisi tehty raportti AKK:lle, ja sieltä olisi joko rangaistus tai varoitus.
Onko tämä oikein? Tapin laittamissa säännöissä ei mainita mitään tällaisesta.


btw, Ainakin Lavangon kisoissa finaalin nostivat vapaaehtoiset...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

jtp

LainaaOn kohteliasta osallistua palkintojen jakoon. Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojen jaosta voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi.

Noin sanotaan pienoisautoilun säännöissä. En tiedä mikä on riittävä syy pois lähtöön ennen kisojen loppumista, mutta pitkä matka ei kuitenkaan se voi olla kun olisihan sitä pitänyt olla loppuun asti jos finaaliin olisi päässyt.

copter

Yleensä edellinen erä nostaa seuraavan. Jos seuraava lähtö on finaali ja itse olit ajamassa edeltävää semiä, niin tietenkin pitää silloin nostaa se seuraava lähtö eli finaali. Itse radiohäiriöiden takia tipun Imatralla ekassa nousufinaalissa jatkosta, mutta silti nostin melkein kaikki lähdöt vapaaehtoisesti finaaliin saakka (yhtä lukuunottamatta).

Säännöissähän sanotaan että nostovuoron laiminlyömisestä voidaan langettaa rangaistus.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tappi"Muistat oikein, viime kesänä nostamisesta keskusteltiin ja samantien M-8 sarjasääntöihin tehtiin muutos. Kohta 4.4. nostaminen antaa mahdollisuuden kilpailunjohtajan luvalla huoltajan toimia nostajana. Käytännössä jokainen kilpailunjohtaja luvan myöntää, koska ei varmaankaan halua ottaa ylimääräisiä riskejä.

Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.
Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?

Hyvä, että edes tuollainen muutos on sääntöihin tehty. Ellen ihan väärin muista, niin taisinpa itse tehdä sääntömuutosesityksen aiheesta. Kiva kuulla, jos siitä on ollut jotakin iloa.

Mutta itse sääntö on juuri sellainen, jolla ainoastaan vapautetaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta vahingon sattuessa, ei muuta. Osaan hyvin kuvitella, että pahan vahingon sattuessa kaikki instanssit vetoavat siihen, että huoltajan olisi pitänyt ymmärtää, että esim. 8-vuotias lapsi ei voi toimia nostajana.

Jos sääntö olisi tehty siten kuin se tässä tapauksessa lajin riskit huomioonottaen pitäisi tehdä, pitäisi kaikenlainen radalla liikkuminen olla erän aikan alle 12-vuotiailta kiellettyä.
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:

Tämä esimerkki kertonee, miten epäloogisesti turvallisuussäännöt on laadittu. Sääntöjen laatijoiden nahkan pelastamiseksi, ei pienimpien harrastaja-alkujen suojelemiseksi.

jerzirccar1

En muista että viimeisestä semifinaalista olis tippuneet pakotettu nostamaan pääfinaalin ja olen ties kuinka monessa 1/8 krossi kisoissa ajannut. Sinne on mennyt vapaaehtoiset ja muistan yhden kisan missä mekkari toimi nostajana ja se oli hauskaa.
Olen nähnyt LIVEnä kuin auto on iskeytynyt lippumiestä jalkaan täydellä vauhdilla ja hän kaatui suorilta jaloin taaksepäin hirveässä tuskissa, näissä on voimaa ja myös painavat joten jälki on todella hurja jos joutuu alle. Voin vain kuvitella mitäs jos tulee radio häriö tuolla ulvilassa pääsuoran lopussa, minkälainen kimmon ottaa siittä kuin se on viellä kallistettu mutka--->härre gyyd en då, ei nuoria sinne.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Eli kun mä osallistun junior luokkaan niin mun ei tarvii mennä nostamaan.  :mrgreen:

Mä oon ikinuori.

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
....
Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.
....
Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?
.....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:
....
....


Kilpailijoiden kanava -> AKK:n Tiedote 2-2005
Lähetetty: 02.05.2005 13:46    Viestin aihe:

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
***
....
VesaK
...
Yhdistämällä kaksi yllä olevaa kohtaa, voidaan todeta : jos kerho/tiimi ns. toimii ja sieltä kerhosta/tiimistä saa jonkun henkilön, joka toimii alle 18v kilpailijalla kilpailun aikaisena huoltajana sillä samalla kilpailijalla voi olla mekaanikko (esim. oma isä !), jolla ei tarvitse olla lisenssiä ja hän toimii myös tuon saman "lisenssillä varustetun" huoltajan piikkiin.
...

***
...
...


Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???

Tuukka

Kun nyt nostokeskusteluun on ryhdytty, niin otetaan se ikähaarukan toinenkin laita mukaan. Ulvilassa nosteli joku vähän vanhempikin kaveri autoja. Siinä voi olla aivot rautaa, mutta fysiikka on jo iän kankeuttama. Laitetaankos tämäkin kaveri sitten hyllylle?

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???

Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?

Aihe, joita olen itse edellä käsitellyt, koskee alaikäisten turvallisuusnäkökohtien huomoimista M8-luokan nostotehtävissä. Ja Jerzziccarin kirjoituksen perusteella varsin todellisesta syystäkin.

Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä. Ja tämä nimenomaaan turvallisuusnäkökohtien vuoksi. Mielestäni tässä on M8-luokan vaarallisuuteen nähden huutava ristiriita.

Huoltajalisenssiä sinänsä en ole ole arvioinut tai arvostellut tässä yhteydessä. Se keskustelu on käyty jo aikaisemmin, eikä se millään tavalla liity tähän.

Nyt kun asia on esillä ja kaikkien oikeiden ihmisten tiedossa, vetoan teihin tässä ja nyt, että laitatte välittömästi voimaan määräyksen, joka kieltää alle 12-vuotiailta (raja voi olla korkeampikin harkintanne mukaan) pääsyn radalle erän aikana.
Älkää vedotko pykäliin ja sääntömuutosesitysten jättämisaikoihin ja lajiryhmän kokousten aikatauluihin. Pystytte hoitamaan asian, jos tahdotte.
Ellette sitä tee, tulen olemaan mukana huolehtimassa, että olette vastuunkantajia, mikäli vahinkoa tapahtuu.

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "VesaK".....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:
....
....


Tämän topicin alla ko. komenttiasi halusin informoida tämän päivän tasalle..

Ko. nostotyö on yhteydenottojen alla ja katsotaan mitä sille tehdään..

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???
Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?
...
Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä.
...
.

Lainainaukset huoltajalisenssitopicciin, nimen omaan tuon takia, että jos tietyt "reunaehdot" täyttyvät, niin se aikuinen isä voi astua sinne rata-alueelle, vaikka hänellä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä. Ko. tietosi on sen suhteen vanhentunut... Ymmärretty ?