Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vastaanottimen suurin sallittu jännite

Aloittaja nyki, 12.07.05 - klo: 08.59

nyki

Kustannusten minimoimiseksi ajattelin vaihtaa vastaanottimen alkali-paristot akkuun ja tiedustelenkin nyt että onko tuo 4x1.5v eli 6v maksimi jännite minkä vastaanotin kestää?

Liikkeessä kerrottiin että vastaanotin akkuun on laitettu 5 kennoa eli 5x1.2v mikä tekee myös 6v.
HPI Nitro Rush Evo

MarGox

Omassa tapauksessani vastaus on kyllä, 6V on max, mutta minulla vastaus löytyy autoni käyttö-ohjeesta.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Paraislainen

Kyllähän vastari kestää ainakin 7,2v. Osa niistä ottaa virtansa suoraan akusta, noparin kautta...
Ei näin...

Jay1

Lainaus käyttäjältä: "Paraislainen"Kyllähän vastari kestää ainakin 7,2v. Osa niistä ottaa virtansa suoraan akusta, noparin kautta...

Samalla periaatteella voitaisiin sanoa vastarin kestävän myös täyteen ladattu 3-kennoinen Li-Po eli noin 12,6 Voltin jännite, mutta...

Todellisuudessa tuo nopeudensäätimen BEC-piiri muuntaa ajoakulta vastariin tulevan jänniteen sopivaksi vastarille (yleensä noin 5 Volttia), eli ei ajoakun kokonaisjännite vastarille asti tule...

EDIT: Nyki, kyllä voit laittaa huoletta vastarille joko 4- tai 5-kennoisen akkupaketin. 6 Voltin jännitteellä servot toimivat nopeammin ja ovat vahvempia, mutta toisaalta käyttöaika 4-kennoiseen verrattuna pienenee, jollet nosta samalla vastariakkujen kapasiteettia.

Niki

Yleisin BEC jännite on sen 6v/3A. Eli en menis kokeilemaan paljonko yli tuon ne kestää. Ainakin ne sen 5kpl kennoja kestää eli laskennallinen 6v. En kehota käyttämään suurempaa jännitettä.

MarGox

Onko tuosta viiden kennon (6V) käytöstä jotain oikeata hyötyä, esimerkiksi servojen nopeampi/täsmällisempi toiminta . . verrattuna neljän akun käyttöön?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

*HOKE*

Kuten Jay1 tuossa ylempänä jo sanoi niin kuudella voltilla servot on nopeampia ja voimakkaampia. Useat digi servot ovat optimoituja kuuteen volttiin, ja jos käytetäänkin vain neljää akkukennoa niin nopeus ja voima on säälittävällä tasolla.

Lassi

Tulipa vaan mieleen, että mites tämä sitten selitetään, että mekaanisessa noparissa sähkö menee suoraan akusta vastarille ja siinä pysty käyttää 9.6v akkujakin eikä vastari siitä pahaa sanonu.


Toisekseen Futaba esim ilmoittaa R122JE -mallilleen keston 4.8-8-4v välille.

Jay1

Lainaus käyttäjältä: "Lassi"Tulipa vaan mieleen, että mites tämä sitten selitetään, että mekaanisessa noparissa sähkö menee suoraan akusta vastarille ja siinä pysty käyttää 9.6v akkujakin eikä vastari siitä pahaa sanonu.
Kaikki mek. nopeudensäätimet eivät ole kytkettynä vastaanottimeen laisinkaan, ainoastaan noparia käyttävä servo. Tällöin moottori ja ajoakku sekä vastari ja servot muodostavat omat piirinsä. Nopeudensäätimeen ajoakusta tuleva jännite menee suoraan moottorille, eikä ole yhteydessä vastaanottimen tai servojen virransaantiin. Erillinen vastariakku taas ruokkii servoja ja vastaria.

Sellaiset mekaaniset säätimet, jotka taas liitetään vastariin, vaativat ilmeisesti BECillä varustetun vastaanottimen, joka osaa säätää virran samalla tavalla kuin BECillä varustetut elektr. nopeudensäätimet.

Tulipas taas kirjoitettua epäselvästi, mutta toivottavasti ymmärtää. :?

Lainaus käyttäjältä: "Lassi"Toisekseen Futaba esim ilmoittaa R122JE -mallilleen keston 4.8-8-4v välille.
Tähän en osaa sanoa mitään, mutta tuntuu melko korkealta... mistäs moinen tieto löytyy?

Dustbin

R122JE tosiaan kestää jopa 8,4V jännitteen. Lisäksi olen nähnyt mikrokokoisten lennokkivastarien kestävän jopa 12V jännitteen.

Vakioservoja voi käryttää millaisella jännitteellä haluaa, mutta digiservoja tai kalliimpia servoja en menisi koittamaan yli 6V jännitteellä. S3003 servoa olen kuullut ajettavan 9,6V jännitteellä. Tosin käyttöikä jää melko lyhyeksi.

Lennokkinoparin BEC antaa yleensä 5V ja autokäyttöön suunniteltu nopari 6V ja myös enemmän ampeereja.

Korjatkaa toki jos joku meni pieleen.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Paraislainen

Miksi ette vaan lähetä s-postia valmistajalle ja kysykää montako volttia ne kestää?
Ei näin...

MarGox

Löytyisikö jostain sellaista viidelle AA-akulle sopivaa "telinettä" joka mahtuisi tuonne 7.5 Infernon patterilaatikkoon?
..ja kun se vielä olisi sellainen josta nuo AA-patukat voisi yksitellen helposti poistaa lataukseen..
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "MarGox"Löytyisikö jostain sellaista viidelle AA-akulle sopivaa "telinettä" joka mahtuisi tuonne 7.5 Infernon patterilaatikkoon?
..ja kun se vielä olisi sellainen josta nuo AA-patukat voisi yksitellen helposti poistaa lataukseen..
Ei varmaankaan oo olemassa, mutta Valmiita "kiinteitä" akkuja löytyy
kyllä monia eri malleja jotka on tarkotettu erilaisiin patterikoteloihin!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

solar4

Lainaus käyttäjältä: "Paraislainen"Miksi ette vaan lähetä s-postia valmistajalle ja kysykää montako volttia ne kestää?
Heh, joskus koitin lähettää Futaballe meiliä. Ensin meni puol tuntia ettiessä sähköpostiosoitetta ja sitten tuli muutamassa sekunnissa vastaus. Vastaus oli about raamatun kokoinen "This is a automated reply, please read the following FAQ and if it doesen't serve you, then contact us again. Thank you".

Jätin leikin siihen.  :roll:

Tuollaisen http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJJF6&P=7 meinasin hommata että saa Lipot käyttöön. Niitä on lennokkitouhusta jo parit kertynyt. Painosäästö on kuitenkin muutamia kymmeniä grammoja.
Little to win, nothing to lose
SD/GT