Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

ongelma moottorin kanssa

Aloittaja blood31h8, 21.07.05 - klo: 21.21

blood31h8

Jeps, elikä ongelma on seuraava:

moottori toimi alussa kuin junan vessa, MUTTA kun ensimmäisen kerran hieman putsasin sitä ja tutustui sen sisältöön, eli irrotin kaasarin, männän kannen, vauhtipyörän, jne.. Pistin myllyn takas kasaan MIELESTÄNI samanlailla kun sen avasin, muttä tämän jälkeen moottorista tuli "kireä". Vauhtipyörä pyörii vain vaivoin aina välillä yläkuolon yli rotostartilla, eikä kone pysy montaa sekunttia käynnissä. kiristelinkös jotain kenties liian kireälle vai missä lie vika?

rs tuning

Köyhän miehen koneremontti :lol:
Nojoo tsoukki se oli, mulla ei oo muuta
veikkausta kuin että kansi oli aiemmin ollu
hiukan löysällä tai sit vauhtipyörä hankaa johki???
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

*HOKE*

Eihän vaan ois jääny tiiviste rengas kannen alta pois ja pääsis mäntä ottamaan kanteen kiinni.

Muuta veikkausta ei kyllä pysty laittamaan.

Kuulostaa kummalliselta, koska nää koneet on niin naurettavan yksinkertasia että ei oikeestaan pysty väärin kasaamaan. Tai no onhan kaikki tietysti mahdollista, esim mäntä väärin päin.

Matias V

Niinjoo, se männän pitempi helma tulee taaksepäin, eli pakoaukkoon päin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole sitä tappia mikä ohjastaisi sylinteriputken oikealle paikalleen, joten siinä tarkkana.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

*HOKE*

Whot...?

Ei oo lovea sylinteri putkelle..?

No se voi tietysti olla sitten ongelman aiheuttaja jos noin on.

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"koska nää koneet on niin naurettavan yksinkertasia että ei oikeestaan pysty väärin kasaamaan. Tai no onhan kaikki tietysti mahdollista, esim mäntä väärin päin.
Älä sano... Yks tuttu laittoi teinarina Suzuki PVn sylinterin vasaralla
väärinpäin kiinni ja ihmetteli kun  pakoputki ja kaasari ei oikeen sopinu
+ lohkon ja kannen väliin jäi 10mm "ilmarako" :lol:

Meillä oli "aika" hauskaa kun kuultiin siitä

ps. Suzukissahan on epäkeskot kannenpultit ja imu-/pakoaukot aivan erilaiset!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

*HOKE*

Kuten sanoin niin kaikkihan on tietysti mahdollista. :D

Ei perhana toi PV ois pitäny kyllä nähä ja varsinkin saada kasa kuvia. :lol:

Kumma ettei jätkällä hälyyttäny yhtään kun ei ilman väkivaltaa mee paikalleen. :mrgreen:

No meitä on moneks.

blood31h8

Lainaus käyttäjältä: "Matias V"Niinjoo, se männän pitempi helma tulee taaksepäin, eli pakoaukkoon päin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole sitä tappia mikä ohjastaisi sylinteriputken oikealle paikalleen, joten siinä tarkkana.

hmmm, mistäs tiedät mistä koneesta puhutaan?!? ja kyllä sieltä se tappi löytyy..

Matias V

öö, miten mä luin et usa-1?!?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

blood31h8

Lainaus käyttäjältä: "Matias V"öö, miten mä luin et usa-1?!?

ei vaan GS B-02 .21  aika lähellä kuitenki.

rs tuning

Paljonko ajettu kaikkiaan?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

PJ

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Kumma ettei jätkällä hälyyttäny yhtään kun ei ilman väkivaltaa mee paikalleen. :mrgreen:

No meitä on moneks.
Jos järki ei riitä turvaudutaan voimaan. :lol:
Savage SS 4.6 + 3-speed

blood31h8

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"Paljonko ajettu kaikkiaan?

joku reilu 3 litraa sisäänajo mukaan lukien.

Jöördis

Samoilla jäljillä Hoken kanssa... Onko kannen ja lohkon/putken välissä saman verran tiivisteitä/simmejä kuin purettaessa?
Et sattumalta vaihtanut hehkua samalla kun padan päätit tutkia?  jos vaihdoit,oliko saman mittainen?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Mika R

Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta olen huomannut radalla että jengi ajaa aika likasilla suodattimilla.. ja sit ihmetellään ku kone ei käy.

Tähän liittyen 2-osaisen ilmansuodattimen kyseessä ollessa sitä päälimmäistä ohutta suodatinta ei öljytä ja ainostaan sisempi öljytään.

Tässä on ideana se että tankillisten välissä päälimmäinen "ravistellaan" pölystä puhtaaks ja pannaan takaisin. Öljyttynä tämä ei luonnolisesti onnistu, joka lyhentää sisemmän suodattimenkin ikää.

Sisempi heitetään pois kun sillä on ajettu tarpeeksi so. se on likainen sen verran että a) ilma ei kulje läpi tai b) likahiukkaset näkyy suodattimen sisäpinnalla (melkein).

*HOKE*

Itse en missään nimessä jätä ulkosuodatinta öljyämättä.

Molemmat öljyten ja kun sisäsuodattimessa näkyy hitusenkin likaa niin koko suodatin taas vaihtoon.
Varmin konsti pitää kone hyvänä.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Itse en missään nimessä jätä ulkosuodatinta öljyämättä.

Molemmat öljyten ja kun sisäsuodattimessa näkyy hitusenkin likaa niin koko suodatin taas vaihtoon.
Varmin konsti pitää kone hyvänä.

Siitä vaan mutta oikea on ajatus on jättää ulkosuodatin öljyämättä kuten edellä kuvasin.. se on ns. yleinen ohje. Muutenhan ois sama että käytät paksumpaa yksiosaista.

*HOKE*

Kummallinen yleinen ohje tuo on kun ajattelee että en tiedä yhtäkään kisoissa pärräävää kuskia jotka jättäis öljyämättä.

Okei... en tietenkään tunne kuin suht pienen osan, mutta yhtäkään tyyppiä en oikesti tiedä joka jättäisi öljyämättä.

Ja sanoisin jopa että se yleinen ohje nimenomaan on että se ulkosuodatin öljytään.

En missään nimessä voisi kuvitella ajavani finaalissa kuivalla ulkosuodattimella. Kone olis aivan sata varmasti haukannut pölyt sisäänsä ennen maaliin tuloa.

Mika R

Otan sen verran takaisin, että varmaan riippuu minkä tyyppinen ulkosuodatin on. Ulkosuodattimen voi kyllä pestä mutta radalla se on hankalaa, joten ravistelu toimii paremmin.

*HOKE*

Joo kyllä mä oon kanssa kuullu, mutta kuten sanoin niin en tiedä ketään joka näin tekisi.

Ja ihan oikeesti se päästää niin paljon sontaa läpi jos ei ole öljyä että finaalia en ajais missään nimessä.

Esim Josella ja parilla muulla oli Ulvilassa ainakin kaks ulkosuodatinta päällekkäin (sisäsuodatin oli tietysti myös paikallaan) ja kaikki oli tietysti öljytty. Puolessa välissä finaalia uloin nyppästiin pois ja matka jatku puhtaalla suodattimella.

Alan lehdet taitaa keskittyä tonne ulkomaalmaan enempi, varsinkin jenkkeihin jossa radat on hieman eri matskua ja usein jopa käsitelty ettei pölise yhtään. Tuolla homma onkin selvä ettei tartte ulointa öljytä, mutta mietippäs 45 minuuttia putkeen lavangossa kun pölyä lentää niin ettei meinaa autoaan välillä nähdä. Jokainen saa ihan rauhassa kokeilla tuleeko se pöly tuossa ajassa läpi ilman öljyä, kun itsellä on tuollasen rupeaman jälkeen suodatin suoraan vaihdossa.

Dustbin

Ilmansuodattimista puheen ollen olen nähnyt joittenkin käyttävän kahta ulkosuodatinta päällekkäin. Mitä hyötyä tästä saadaan? Kolmas suodatin ravistellaan puhtaaksi ja kaksi sisemmäistä öljytään ja kolmannen voi pestä huoletta aina uudestaan?
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Tomsson

Offtopic jatkukoon, mutta

Itse ajoin juuri viimeksi motorsaver-suodattimella niin, että päälisuodatin oli kuiva (ohjeen toinen vaihtoehto).
5 tankkia ajelin ja purin suodattimen. Tankillinen vielä ja olisi alkanut lika menemään läpi, niin pahassa kunnossa oli sisempi. Onneksi se oli sentään öljytty. Päälifilsu oli vielä täysin puhdas :) Kuivalla päälifiltterillä pöly menee läpi jo puolen tankin ajon jälkeen. Jokseenkin parempi, että päälimmäinen on öljytty kunnolla, sen sentään voi pestä, sitten kun on tukossa. Ja ennemmin päälimmäinen tukossa kuin sisäsuodatin vaihtokunnossa. In My Opinion. Ei kiinnosta vaihtaa koko suodatinpakkaa 5 tankin välein, vielä kun se vaahtomuovi on niin arvokasta :roll:
allekiroitus

*HOKE*

Tässä nähdään... ja motorsaver suodattimessa ulkosuodatin on vieläpä erittäin paksu.

Jani Lindqvist

Ulkofiltteriä on kyllä kokeiltu ilman öljyä. Näin ei ikinä saa ajaa! Ehdottomasti molemmat filtterit öljyttyinä, pöly menee hetkessä läpi niinkuin yllä on todettu. Jos filtterit on vaaleita, sen pystyy toteamaan onko pöly mennyt läpi; sisempi filtteri saksilla halki. Jos sisällä näkyy sävyeroa filtterin rungon tukilastojen kohdalla on likaa päässyt läpi. Tämä tuhoaa moottorin hetkessä. Kokemusta on, se tulee kalliiksi.

Todennut olen myös että filttereissä on suuria eroja. Eräät käyttämäni filtterit esimerkiksi päästävät lian läpi radasta riippuen (kuiva keli) 1-6 tankin jälkeen. Väärä paikka säästää.

Itse olen pölyisimmillä radoilla pari kertaa käyttänyt vielä kolmatta filtteriä ja hyväksi olen todennut. Sen voi halutessaan jättää öljyämättä.

HVoltage

Tähän filtterisoppaan oma lisäykseni on että filtteriöljyn laadulla on melkoinen merkitys kuinka hyvin suodatus hoituu. Itse en enää ikinä käytä muita kuin motocross pyöriin tarkoitettua filtteriöljyä (Liimamainen). Nämä risiniöljypohjaiset eivät mielestäni toimi kovin hyvin.

Tämän öljylaadun tunnistaa sittä että sormien välissä öljy venyy kuin kontaktiliima.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Juuzmo

mistä sitä motocros öljyä mahtaa saada?
RB,the power of champions.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"mistä sitä motocros öljyä mahtaa saada?

Itse hommasin omani MP Saloselta, Turusta, luulisin että lähin moottoripyöräliike pystyy auttamaan.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

Luulisi että tämä ilmansuodatin asia on yksinkertainen mutta eipä ole tämäkään  :lol: R/C :n mielenkiintoinen maailma...

Jöördis

Niinpä ! Ilmasudin öljyämisestä ja pesusta spekulointia on riittänyt.
Yhä edelleen,molemmat öljyten ja likaiset roskiin ja aina uutta peliin  :D
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Niinpä ! Ilmasudin öljyämisestä ja pesusta spekulointia on riittänyt.
Yhä edelleen,molemmat öljyten ja likaiset roskiin ja aina uutta peliin  :D

Jep... ainoa varma tapa pitää kone kunnossa.