Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

Penguin

HK:n saksan varastosta. Valikoima valitettavasti vain murto-osa Hong Kongin varaston valikoimasta. Lähinnä suosituimpia lipoakkuja.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Gurvus

Kyllähän tuolla jonkin verran tavaraa näyttäisi kuitenkin olevan. Mutta miten on mahdollista että postikulut on 3 kertaa isommat kuin Hong Kongissa? Liekö tuo sitten joku pikaposti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 08.12.10 - klo: 14.25
Kyllähän tuolla jonkin verran tavaraa näyttäisi kuitenkin olevan. Mutta miten on mahdollista että postikulut on 3 kertaa isommat kuin Hong Kongissa? Liekö tuo sitten joku pikaposti.

Tuleehan liquidistakin tavarat melkein meikäläisen postimerkin hinnalla :roll:

Saksan varastolta ei ole tarjolla noita aivan halvimpia rahteja, jos tilaat esim. akkuja niin rahdit on ~samaa luokkaa tai jopa halvemmat saksasta. Honkongin varastoltakaan ei saa niillä halvimmilla kyydeillä lipoja tulemaan...

Penguin

Juu ei ole paha, jos tilaa 10 kg Lipo-akkuja Saksasta $28.79 postikuluilla. GLS ei toki ole niitä nopeimpia toimittajia, mutta kyllä se viikossa pitäisi tulla ja paikallisesta postista voi noutaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Gurvus

300 gramman paketissakin on se 28e.

Penguin

No siihen 300 grammaan ei montaa akkua mene ;)

Toki pakko myöntää, että kun maksu kattaa 10 kg:aan asti toimituskulut, niin pitihän sitä sitten ahnehtia niitä akkuja samalla toimituskululla ehkä yli omien tarpeiden.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

SepiMies

Tulipa tällainen asia mieleen kun luin uuden akun "turvaselostetta". Kyseessä 5000mAh 2s akku jolle annetaan "älä ikinä lataa alle 3A äläkä yli 7A". Itse en ainakaan ole ollut tietoinen, että LiPo:lla olisi jokin latausvirran alaraja. Jos ei ole kiirus, olen lataillut 0,5C:llä ja kun tarve saada akut nopeammin täyteen niin silloin 1C:llä.

Mikä siis on potentiaalinen haitta jos tuota latailee vaikka sillä 0,5C:llä eli 2,5A:lla? Virrananto heikkenee, kapasiteetti pienenee yms?
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: SepiMies - 20.12.10 - klo: 13.26
Tulipa tällainen asia mieleen kun luin uuden akun "turvaselostetta". Kyseessä 5000mAh 2s akku jolle annetaan "älä ikinä lataa alle 3A äläkä yli 7A".
Mikä akku kyseessä?
Tuntuu aika erikoiselta tuo minimivirtavaatimus, kun akkuja ladataan myös niillä pikkulaatikoilla, joista tulee ulos 1.2A 2s tai 3s akkuun, latausaika vaan on hitaampi.
Epäilisin, että tuo minimi on jäänyt copy-paste touhun jäljiltä NiMH akun ohjeita kopioidessa ja niistä muokattaessa.

Gurvus

Laitanpa tämän kysymyksen tännekkin kun tuo toinen lipo-keskustelu tuntuu aika kuolleelta.

Eli kuinka paljon lipon kutistesukan alla on yleensä ilmaa kun puhutaan tästä kuuluisasta pullistumisesta. Oman akkuni pullistui vähän jostain tunnistamattomasta syystä. Pinta on hieman kohonnut päältä, muutaman millin voi painaa alaspäin. Voiko tällaista sanoa vielä pullistumiseksi, eli saattaisko vielä olla turvallista käyttää?

tturku

jos se akku pullistuu, niin sitä ei kyllä painamalla saa takaisin kasaan kovin helposti, eli jos se painamalla painuu se kuori takaisin niin silloin ei ole pullistumasta kyse, vaan että siellä todellakin on ilmaa. Tämä on oma havainto muutamasta pullistuneesta akusta...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Gurvus

Eli uskaltaa käyttää, vai...

Saattaiskohan johtua siitä että akku joutui aika kovaan puristukseen sivuiltaan hieman ennen kuin huomasin "pullistumisen". Yritin näet survoa liian pieneen akkukoteloon sitä. Jos vaikka sivuilla ollut ilma olisi painunut ylös.

tturku

jos se on pehmeä kuorinen niin varmasti on saattanutkin muuttaa muotoaan paksummaksi jos oot liian ahtaaseen väliin yrittänyt sitä survoa. Lataa akkua ja tarkkaile sitä kokoajan. Jos akku on latingissa niin ajele sillä tavalla että vaikka 5 -10 sek välein kurkkaat akkua, alkaako se turpoamaan lisää.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

mikari

Kysymys joka liittyy ehkä hieman enemmän radioihin mutta myös lipoihin -

voiko 20C 2S lipoa käyttää turvallisesti ilman regua vastarin akkuna jos jännitepuoli on kunnossa (eli sekä servot että vastari sallivat tuon 7.4V ja ylikin).

Eli onko tuolla C-arvolla merkitystä tässä suhteessa? Vai onko rikkoutumisriski, "normi" lipo vastarinakuthan antaa jotain 10C..kai.

Kiitos
Kiitos 20 vuodesta!

Hegetus

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 22.12.10 - klo: 09.34
Kysymys joka liittyy ehkä hieman enemmän radioihin mutta myös lipoihin -

voiko 20C 2S lipoa käyttää turvallisesti ilman regua vastarin akkuna jos jännitepuoli on kunnossa (eli sekä servot että vastari sallivat tuon 7.4V ja ylikin).

Eli onko tuolla C-arvolla merkitystä tässä suhteessa? Vai onko rikkoutumisriski, "normi" lipo vastarinakuthan antaa jotain 10C..kai.

Kiitos


Voi huoleti käyttää.
Akku ei "työnnä" sitä virtaa sinne järjestelmään, vaan antaa vain niin paljon kuin siltä "pyydetään"
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

vilzuh

Miten saan ladattua 3s lipon josta 1 kenno on kuollut? Että voisin käyttää 2s:sänä?
Passiivista harrastelua

Ama

Poistamalla sen kuolleen kennon ja vaihtamalla uuden tasuriliittimen (2s), tiedossa siis mukavia juotoshetkiä.
Mutta maksaako vaivaa? No ei, varsinkin jos kyseessä on joku zippi tai turnigy tms. kiinan akku. Tämä siis henkilökohtainen mielipide.

vilzuh

Eli toisin sanottuna turha edes yrittää, kyseessä nimittäin on turnigyn halpis lipo.
Passiivista harrastelua

savo

Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 02.01.11 - klo: 14.56
Eli toisin sanottuna turha edes yrittää, kyseessä nimittäin on turnigyn halpis lipo.
No yrittää voi mutta itse ainakin heittäsin akun mäkeen tuollaisenaan ja tilaisin uuden.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Ama

Kuten savo jo totesi.

Kyllä sitä yrittää voi, suurta tarkkavaisuutta noudattaen. Kennot on tuossa tilanteessa erittäin helppo laittaa epähuomiossa oikkariin. Ja tästähän ei hyvää seuraa.


vilzuh

Juu, uudet onkin jo tilattu... Mitä tuollaiselle huonolle akulle kuuluisi tehdä? Vesilinnun pommittamisen lisäksi?
Passiivista harrastelua

Ama

Purkaa tyhjäksi ja hukuttaa mereen(vain kuvainnollisesti). Eli upottaa vahvaan suolaveteen ja aikansa siellä lilluttuaan ihan patterin kierrätys astiaan.

vilzuh

Ok... Mikä on tyhjä? 6 volttia?
Passiivista harrastelua

Ama

http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg466595#msg466595

Lue tuosta eteenpäin.

6v siellä on vielä reilusti energiaa jäljellä.

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

ripwalker

Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

savo

Ongelmia.. :undecided:
Eli ostin foorumilta pari uutta 3s 5000mah 20c Zippy lipoa ja toinen on ok ja kennot tasaantuu ladatessa mutta toisen kennot ei mene millään tasan.Laturina Absolute 1406EQ.
Ongelma-akun ykköskenno 3.8v,kakkoskenno 4.2v ja kolmoskenno 3.8v latauksen aivan lopussa ja tähän laturi jää jauhamaan vaikka maailman tappiin asti.Näin ollen kokonaisjännite jää 11.8v vaikka pitäisi olla 12.6v.
Voiko tuota akkua koittaa elvyttää jotenkin vai viskaanko mäkeen?
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

4wdkanootti

Purkaisin nimellis-jännitteeseensä balanseri kiinni, että saako siinä tasan.
Onnistuneelle pakastinkäsittely, rauhalliset lämmitys, sekä uuslataus.
Jos kennot yhä seisoessa siitäkin jännitteestä valuu epätasapainoon, en ajelisi...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Penguin

Vaihtoehtoisesti voi tietty kokeilla ladata kennot yksitellen täyteen ja sitten katsoa pysyvätkö samassa, vai eivät.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Daworder

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 11.01.11 - klo: 18.56
Vaihtoehtoisesti voi tietty kokeilla ladata kennot yksitellen täyteen ja sitten katsoa pysyvätkö samassa, vai eivät.

Mites toi on vaaraksi jos kennot ovat epätasapainossa? käsitin että ylilataus on vaarallista mutta onko sekin jos toinen kenno on alle tuon normaalin?

Onko mitään balanceriin kytkettävää mittarii jolla voi tarkastaa noi kennojen virrat? nykyses laturissa kun ei ole tuota näyttöä (graupner8)