Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

Nikke92

http://www.rcmart.com/catalog/rc-lipo-battery-orca-lithium-polymer-5000mah-ob507200-p-25938.html?cPath=52_973

Kennelläkään kokemusta tuosta akusta? Ei ole hinnalla pilattu todellakaan ja noitten mittojen valossa menis heittämällä e-revon akku laatikoihinkin.
Traxxas Revo 2.5

Koheltaja

Nettikaupat tuntien ei kannata haaveilla loppuunmyytyä tuotetta, välttämättä uutta tule vaikka alustavasti luvataan :wink:
Kylätason RC-kuski.

jesi

Ja monesti törmää noissa markan akuissa siihen että ilmoitettu C-lukema EI ole jatkuva, vaan piikki.
/ Jere Siirilä

karvanaama

Nyt on ensimmäiset lipot matkalla hong kongista härmään. Nyt pitäisi vielä ostaa jännitteen laskusta varoittava laite, kun noparissa ei ko. ominaisuutta ole. Löytyykö kotoisista kaupoista, vai tarviiko tilata kauempaa?

jesi

Ei semmosia tarvi, sittenku auton kulku _vähääkään_ puutuu nii ajot seis.
On varma ja ei tarvi cutoffia/piipperiä/näyttöä.
/ Jere Siirilä

partajeesus

no miten sen nyt ottaa.
itse pistin mamba maxista cut-offin 9.6v varmuuden vuoksi.
kahtena ekana kertana vauhti hyytyi ennen cut-offia kuten nimheilläkin, mutta seuraavilla kerroilla mentiinkin täydellä teholla kunnes cut-off veti virrat poikki.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

jesi

Crawlerilla mamba maxin kanssa sai lipon ajettua niin tyhjäksi että ei auto edes jaksanut liikkua tasamaalla.
/ Jere Siirilä

partajeesus

jos cut-off oli säädetty oikein niin aika outoa.
itsellä pedessä kun mamba veti virrat poikki niin ei sillä enää sen jälkeen ajettu, saattoi antaa renkaita pyöräyttää puoli kierrosta mutta sitten veti taas virrat pois.

ja tosiaan sitä aikeisemmat kaksi kertaa auto hyytyi kuin nimheillä ikään ennen cut-offia.
siksi ajattelinkin että ei semmoista tartte mutta enpä ajattele enää.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Casull

Pikkuassossa meno hyytyy hiukan, juuri sen verran että sen huomaa, ennen kutoffia.
Sekään ei tule kerralla, ensin katkoo kovasti kiihdyttäessä.

Tosin en ole rajalle asti ajanut kuin pari kertaa, muuten olen lataillut ihan miten sattuu, fiilispohjalta.

Kerran kävi niin että yhdessä akussa laski kennojännite muistaakseni 1,05 volttiin.
Olin juurikin sillä kertaa ajanut cutoffiin asti ja sen jälkeen auto seisoi akkuineen ulkona kylmässä autossa yönyli.

Seuraavana päivänä laturi  herjasi että akku on rikki.
Viikon päästä akku kuitenkin alkoi ottamaan virtaa vastaan ja hyvin on toiminut sen jälkeen.
Akkua on ladattu varmaan parikymmentä kertaa, virtaa riittää eikä se ole edes pullistunut.

Maxampsille tvelv poäng.

Toiste en kuitenkaan usko moista tuuria käyvän että noin hyvä akkuyksilö kohdalle sattuis.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

karvanaama

Ja eikös tuo cut-off laite haistele jokaista kennoa erikseen? Eli jos vauhdin perusteella lopettaa ajot, niin 2s lipossahan toisen kennon jännite voi olla esim. 2,9V ja toisessa vaikka 3,4V ja silti auto liikkuu vielä.. ja eikö tuo alle 3V ole jo haitaksi kennolle? Korjatkaa viisaammat jos oletukseni menee pahasti metsään.

partajeesus

jeps 3v/kenno on se raja.
sitä en tiedä miten nuo erilliset sen tunnistaa.
esim mamba maxissä laitetaan vain se jännite jossa haluaa menevän poikki eli minulla 9.6v.

laturiin laitettuani jännitteet on vaihdelleet 3.3v:sta n.3.5v./kenno 3S lipon kanssa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

ToniA

Lennokkipuolen kokemus sanoo, että lipo on liian tyhjä jos sen lepojännite yli viisi minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7V per kenno. Eli esim. jos kaksikennoinen näyttää alle 7.4V tai kolmekennoinen alle 11.1V laturiin kytkettäessä. Ei sinä muuten mitään, mutta sapettaa kun laadukas akku menee pilalle alle 30 latauksella. Mun huonoin halpislipo on kestänyt 15 lataussykliä...

Mä käytän nykyään ajastinta sen sijaan että luotan säätimen cutoffiin. Yhdessäkin säätimessä mulla on 9.5V cutoff ja silti uusi kolmekennoinen Hyperion Litestorm VX menee sillä liian tyhjäksi jos ajaa cutoffiin asti.

Duster1

#762
No mulla on sit varmaan laitteet rkki, kun ei ole lipot hajonneet 30 latauksen kohdilla, vaikka cutit olleet aina n. 3.2-3.4V/kenno.

Kyllähän noissa lentävissä ajastinta käytään aina, mutta sille on muitakin syitä.

Onhan näissä paremmissa ratti-radioissakin ajastin, mutta eipä niitä käytetä, kun autolla voi vaan pysähtyä kun voima hiipuu.

Tämähän on autoista kyse ja kyllä mulla on nopareitten cutit toimineet hyvin ekä kyllä auto liiku yhtään jos liian alhainen jännite.

Se on totta, että mitä isompi cuttoff niin akku pysyy parempana, mutta toisaalta onko hyötyä jättää ajot "kesken".

Ja vaikka cutti olis vaikka 3V/kenno niin lepojännite tulee olemaan reilusti päälle, joten aivan hyvin voi käyttää vähän päälle 3 voltin.

Axial SCX 10 TR

ToniA

Cutoff ja lepojännite ovat kaksi eri asiaa. Yleistäen mitä pienempi C-arvo akussa on, sitä pienempää cutoff-jännitettä pitäisi käyttää. Joskus ennen vanhaan 10C akuilla 2.7V per kenno oli ihan hyvä, ja nyt taas uusimpien akkujan kanssa olisi syytä käyttää jopa 3.3-3.4V per kenno. Tarkoitus on valita cutoff niin, että se on riittävän korkea ettei tule vahingossa ajettua akkua tyhjäksi, mutta kuitenkin niin matala ettei se vaikuta ajoon (eli pätki turhaan) silloin kun akku ei ole tyhjä. Cutoff on silloin sopiva, kun akussa on vähintään 3.7V per kenno lepojännitettä ajon jälkeen, siis akku irroitettuna ja hetken levänneenä. Jos menee alle, niin kennojen epätasapaino kasvaa ja elinikä lyhenee tarpeettomasti.

Lennokki/helikopteri ei tarvitse ajastinta siihen että sen saisi laskuun, ekan cutoffin jälkeen on vielä aikaa ajaa nätisti alas eikä voima lopu kesken. A123-kennoilla tosin loppuu kuin seinään :grin: Mulla on nykyään aivan pienimpiä lennokkeja lukuunottamatta vain A123-akkuja lennokeissa ja autoissa.

karvanaama

Vankkoja kannanottoja cut-offin käyttämisestä puolesta ja vastaan. Jokatapauksessa sellainen on hankintalistalla ja siksipä kyselin vinkkejä ko. laitteista. Vai tarviikohan kaivaa kolvi ja kasa komponentteja kaapista ja juotella itse..

Duster1

Cutt-off on noparin ominaisuus. Ei siinä mitään tarvitse kolvailla :huh:
Onhan niitä kyllä erillisiäkin.

Eikä kukaan ole todellakaan sitä vastaan vaan kyllä se on miltei pakollinen lipojen kanssa.
Ei kyllä pakko olla vaan lopettaa ajot heti kun tehossa tuntuu heikkenemistä.

Lentävissä sitä käytetään vaan vähän eri tavalla eli ei on-off tyylisesti tai muuten tulee kalusto vauhdilla tonttiin :wink:

Autoissahan se on ihan sama jos meno loppuu kuin seinään.
Axial SCX 10 TR

ToniA

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 23.09.08 - klo: 09.10
Eikä kukaan ole todellakaan sitä vastaan vaan kyllä se on miltei pakollinen lipojen kanssa.
Ei kyllä pakko olla vaan lopettaa ajot heti kun tehossa tuntuu heikkenemistä.

Lentävissä sitä käytetään vaan vähän eri tavalla eli ei on-off tyylisesti tai muuten tulee kalusto vauhdilla tonttiin :wink:

Korkean C-arvon lipoissa on vaan sellainen ikävä ominaisuus, että varsinkin uutena ne alkavat hyytyä vasta kun ne ovat jo liian tyhjiä. Esimerkiksi mulla on (tosin lennokkikäytössä) Hyperion Litestorm VX 3s 800mAh ja siitä ei todellakaan tunne kulkupuolesta milloin olisi syytä lopettaa. Nykyinen cutoff antaa ajaa tuon vähän turhan tyhjäksi, ero on ehkä 30 sekuntia lentoajassa.

Ja edelleenkään lentohärvelit (edes helikopterit) eivät putoa hallitsemattomasti taivaalta moottorin sammuessa, ellei sitten olla hankalassa asennossa hyvin matalalla. Ainoa ongelma on siinä, että jos lasku menee pitkäksi niin ei saa toista yritystä.

Duster1

Tämä on auto foorumi.
Ei sotketa aloittelijoita sen enempää lentävllä, ne ei tänne kuulu :wink:

Eiköhän jokainen lentäjä tiedä missä on lennokki ja kopteri foorumit ja miten sillä saralla näitä käytetään.
Axial SCX 10 TR

ull3

Tuossa oli puhe jostain kolvaamisesta, voin tässä vaiheessa kertoa kannattaa olla varovainen lipojen kanssa jos ja kun niihin kolvailee tasuri tai virtapiuhoja.

Muistutti aikalailla sädetikkua 2s lipo kun navat kolvas kiinni toisiinsa.
Onko jollain muulla ammattilaisella kokemuksia kalliista sädetikusta?

nimim. lattia mustana, kauhea käry ja tyytyväiset vanhemmat. kipeetä kättä unohtamatta  :afro:
Näillä eteenpäin!

Futaba

Joo paukkuja niistä tosiaan löytyy. Itse kerran sivuleikkureilla kuorin johtoja, ja sattui jäämään molemmat johdot samaan aikaan leukojen väliin. Kipinää löi ja pihtien kärjet hehkui punaisena.
| Academy | Axial |

jspl

kertokaas viisaammat et mikä on lipo akun norm elin ikä (lataus kerroissa!) kun ittellä on tommonen nosramin lipo joka on nyt ladattu noin 20-30 kertaa! ja nyt jo turpoilee käytössä aika rajusti!

kyseessä tämä akku! http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NO99980
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

tapsa92

#771
Ensimmäisenkin turpoamisen jälkeen on todella vaarallista enää jatkaa käyttämistä. Kun kennot paisuu, niin se tarkoittaa sitä että kennoissa on suuria jännite eroja joka tuhoaa akun, koska kennot ei tykkää suurista jännite eroista keskenään. Olethan käyttänyt lipo-balansseria akkujen kanssa ??? Eli akkujen kennokohtaiset jännitteet pitää tasoittaa keskenään tasapainoitus laitteella, jota yleisemmin kutsutaan nimellä balansseri. Jos ei kyseistä laitetta käytetä latauskertojen välissä, niin tuloksena on kennojen tuhoutuminen, joka nimenomaan ilmenee kennojen turpoamisena ja lopulta akkujen räjähtämisenä/suurena hitsausliekkinä joka tuhoaa lähes kaiken ympäriltään.

Kuitenkin, HANKKIUDU EROON KYSEISESTÄ AIKAPOMMI AKUSTA, JA ÄKKIÄ ! Eli jos kennot on todellakin turvonneet, niin hankkiudu niistä eroon laittamalla ne kauas talosta ulos vaikkapa metalli astiaan. Akkuja täytyy huoltaa, niin NI** kuin LI** akkuja.
- Tapsa

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: jspl - 06.10.08 - klo: 19.26
kertokaas viisaammat et mikä on lipo akun norm elin ikä (lataus kerroissa!) kun ittellä on tommonen nosramin lipo joka on nyt ladattu noin 20-30 kertaa! ja nyt jo turpoilee käytössä aika rajusti!

kyseessä tämä akku! http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NO99980

Oudolta kuulostaa että noin nopeasti turpoilee jo?
Taitaa olla aika heikkolaatusia nuo Nosramin lipot? kun itsellä muutaman kympin kiinan ihme lipo, ja sekin toiminut virheittä eikä ole turpoillut.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

jspl

oon käyttäny balanceria joka latauksen aikana! ja välillä muutenkin! akku turpoaa käytön aikana ja sit laskee taas kun jäähtyy! joo taitaa olla viimenen nosram minkä ostin! vituttaa ku oli sen verran kallis akku!
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

tapsa92

Olisit saanut jopa kolme kertaa halvemmalla tuon saman pakan eri valmistajalta, heh. Kaikki erehtyy jokus, ei huolta.
- Tapsa

jspl

jep oon huomannu kans jälkeen päin! :laugh:
no ei mahda mitään! mitäs suomesta saatavaa lipoo suosittelette? sais olla joku 5000mah paikkeilla ku tars sopia turistiinki 6 kennosen nimh pötkön paikalle!
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

4wdkanootti

Mikä cutoff raja on ollu käytössä? Ainakin maxampsin 8A akku on alarajalla eri tuntunen, ku ladattuna, vaikka ei muotoero näy silmiinpistävästi.
Tietty kylmänä ylikuormittaminen tekee ton heti kans....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

jspl

mielestäni noparissa ei ole cut off:ia olen aina lopettanut ajamisen kun on tuntunut vedossa pienikin notkahdus! ja välillä heti mitannut akun jännitteen. alimmillaan se on ollut 6.5v ja aina hetken levättyä jännite on kohonnut noin 7.4v:iin nytkin kun mittasin se on 7.39v! tänään kun turpoamisen huomasin niin oli 7 astetta lämmintä ja kurmuutin autoa hiekka kentällä edes takas! saattaisiko turpoilu johtua siittä?
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

ToniA

Hobbycityn myymät Hextronic D9 lipot olivat oikein kuuluisia tuosta turpoamisesta. Lopulta niiden takuuvaihtokin meni niin, että riitti kun lähetti sähköpostissa kuvan turvonneesta akusta.

Mun huonoimmat lipot (LM Loong merkkisiä Hobbycitystä) ovat kestäneet hyvinä jopa 12 latausta, sen jälkeen virranantokyky on alkanut laskea (ei kestä edes 10C purkua niin että jännite olisi yli 9.3V cutoffin (kolmekennoinen)).

Yleensä lipo pullistuu ja samalla kuumenee reilusti kun sitä kuormitetaan enemmän kuin mitä se kestää. Tuon 25C 8000mAh akun pitäisi pystyä antamaan ainakin hetkellisesti 200A virtaa... Pitäisi riittää.

Casull

Eilen illalla huomasin ihan itse saman, mistä on ollut puhetta jo monesti aiemminkin, eli lipojen kylmänarkuuden.
Pikkuasso oli viettänyt iltaa kylmässä autossa jo muutaman tunnin ennenkuin aloitin ajamisen.
Kovin vaisulta vaikutti auto, epäilin jo että cutoffi ei jostain syystä ole päällä.
Meno ei kuitenkaan täysin hyytynyt vielä pitkään aikaan.

Kun sitten cutoffin astuttua peliin ekan kerran vaihdoin taskussa lämmenneen akun paikoilleen niin jopas alkoi kulkua löytyä.

Eli lipot ei näemmä tykkää kylmästä yhtään.
Minun tapauksessa akku ei edes käytössä lämpene ollenkaan, niin siitäkään ei apua viileällä ilmalla ole.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM