Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

tapsa92

Noihin valkosiin tökkäset balansserin kiinni, jos ei ole yhteensopiva balansserin kanssa niin pitää kehitellä muuta.
- Tapsa

lolokoklok

Onko tuo balanseri silloin turha vai voiko liittimet vaihtaa?
LRP Shark FT brushless

tapsa92

#242
Luulen että tuossa balansserissa on ihan oikeat liittimet. Jos ei ole sopiva akuillesi niin myy eteenpäin ja osta esim. Verticalhobbystä balansseri johon saa vaihettua moneen eri merkin akkuihin yhteensopivat tasausliittimet.
- Tapsa

Jar

Tuossa akussa on deans ultra-liittimet noparille ja JST XH-liittimet tasaajalle. Liittimet ovat samat Hobbylinnasta myytävässä Nosramin 1800 mah lipossa.

Helpottaisi kummasti, jos sekä akuissa että tasureissa kerrottaisiin mitkä liittimet ovat kiinni/vaihtoehtoina. Standardeja kun tuntuu löytyvän.
Lrp Shark Monster

lolokoklok

Eli nuo ei siis käy tuohon tasuriin koska siinä on vain 2 piuhaiset liittimet mitkä sitten nimeltään ovatkaan.
LRP Shark FT brushless

tapsa92

Ei voi tietää ennen kuin balansseri on sulla. Jos eivät sovi niin sitten vaan uutta tilalle.
- Tapsa

lolokoklok

En minäkään olisi vielä niin varma tässä on pätkä tuon tasurin info tekstistä
"The LiPo Balancer plus is connected to the battery using the white multi-pin plug as well as the high-current connectors."
LRP Shark FT brushless

tapsa92

White multi-pin connector, eli vaikuttaisi olevan yhteensopiva sun akkujesi kanssa. Täysin varmaa ei tosin ole mutta ei tuo liitin muultakaan voi oikeen vaikuttaa.
- Tapsa

lolokoklok

Onnelinen olisin jos tuo nyt sopisi koska en ole löytänyt muuta järkevää vaihtoehtoa ja kukapa tuon haluaisi ostaa.
LRP Shark FT brushless

tapsa92

Noita balanssereita löytyy kyllä monen merkkisiä ja mallisia, luulen että tuo on ihan oikea sun tarkoitukseen tuon info tekstin perusteella :wink:
- Tapsa

-SS-

Tuossa aamulla ajoin -0,6c pakkasella ja auto toimi hyvin, mutta juuri ajettuani lähes -3,0c pakkasessa tuntui että LiPo ei oikeen toimi kunnolla  :undecided:  Ihan teoria tasolla mietin, että miten tuo lipo kestää, kun ajaa ihan hiljaa, eikä akku pysy lämpimänä? Voiko olla niin, että kun akku kylmenee, niin alkaa pätkimään / ei toimi kunnolla? ajomuotohan on juuri hiljaa ajamista, joten siinä suhteessä kävis järkeen, koska kaasu pohjassa ei ajeta ollenkaan, vain safaria hiljakseen. Kertokoon joku asiasta paremmin tietävä.

historia

Pistä se lapasen sisään  :grin:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

-SS-

Se on kyllä suojatussa pussissa, joka pitää sen suojassa kosteudelta, mutta kylmyyteen se ei auta.
Akku on auton kanssa otettu huoneenlämmöstä ja n. 10min päästä -3c pakkasessa hiljaa ajaminen alkoi takkuilla.

historia

Niin niin lapanen lämmittää...
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: historia - 03.11.07 - klo: 18.59
Niin niin lapanen lämmittää...

Höpsis, ei se lapanen mitään lämmitä, toimii pelkästään eristeenä hidastaa akun jäähtymistä :wink:

Joojoo, ollaan hiljaa eikä viisastella... :mrgreen:

Neopreeni on myös hyvä vaihtoehto.
Kylätason RC-kuski.

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

-SS-

Neopreeni = mikä?

Haluaisin tietää, onko teoria mahdollinen, eli voiko lipo "hiipua" ulkona, jos ajelen hiljakseen vai ei?
Ajomuotoon jolla autoa ajan, niin lipoa ei saa pidettyä varmaan millään lämpimänä, koska ajetaan 1 jakso,
sitten odotetaan 3-8min muiden autojen suoritusta ja siinä ajassa lipo on kylmennyt liiaksi antaakseen
riittävää virtaa.

Olennainen, onko mahdollista että lipo menettää virranantokykyään kylmässä, ellei sillä aja jatkuvasti jne...?
Helppikää!  :embarrassed:

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 03.11.07 - klo: 20.31
Olennainen, onko mahdollista että lipo menettää virranantokykyään kylmässä, ellei sillä aja jatkuvasti jne...?
Helppikää!  :embarrassed:

Kyllä vain, näinhän ole aiemminkin täällä kirjoitellut.
Se ei ole vika vaan NiMh, LiIon ja LiPo akkujen ominaisuus (NiCd on ainut joka kestää kylmää), akut myöskin palautuu uudelleen lämmettyään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

-SS-

Juu, eli raaka totuus tuli selville, mutta mietityttää johtuuko / tuleeko pätkiminenkin tuosta, että akku kylmenee vai johtuuko se sitten jostakin muusta? Ainakin aiemmin ei ole pätkinyt, mutta mitäs siihen sanotte?

lolokoklok

Eikö tämän http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=78
pitäisi olla sopiva useimpiin 1/18 autojen lipo akkuihin kun liittimet näyttävät olevan jst XH ja pitäisi mennä kiinni laturin hauenleukoihin?
LRP Shark FT brushless

monster_rc

Onkos kellään kokemuksia LCB-6C lipobalancerista?

Itselläni on moinen ja toimii hienosti atalan FLY Batteryn kanssa (tasuripistoke on siis yhteensopiva balancerin mukana tulleiden piuhojen kanssa)
Liitin on jompikumpi Etec tai Hyperion. Kun ei näistä näin aloittelijana vielä tiedä.

Tällainen ongelma on silti päällä. Ostin myös mukaan JST XH lisäsarjan ja kun kytken tällaisen akun http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=SB17202S kiinni niin ledit väittää että "connection error"
Piuhasarjassa lähtee myös jostain syystä banaaniliittimet myös akkkuun päin. Miksi? Sitä en käsitä.


Olen mitannut yleismittarilla tasauspistokkeesta ja käsittääkseni toinen kenno on aavistuksen ylilatautunut (pitäisi olla 7.4V mutta on 8.5V)
ja toinen kenno on alle 5V

Onkohan akku jo loppunsa edellä? Liittimen luulis kuitenkin olevan ehjä koska balanceri reagoi siihen.

Käytössä olevat akut ovat siis käytettyjä kaksikennoisia 7.4V Lipoja.

MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Boltsi

Ettet vain ole mitannut kumpaakin kennoa kun saat sen 8 volttia. Täytenä lipo kenno on 4,20V ja näin kahden kennon akku on täytenä 8,40V. Jos tosiaan kenno olisi 8V niin luulisin että olisi poksahtanu siinä vaiheessa kun laturi puskee yli 4,20V:n
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Duster1

Taitaa entisiä olla.
Jos kerta olet mitannut 8.5V ja 5V jännitteet niin molemmat arvot ovat yli raja arvojen.

Ettet vaan tarkoita kennoilla koko akkupakettia? Eli toinen akku 8.5V ja toinen 5V?
Sulla yhdessä akussahan on 2 kennoa ja yksittäisen kennon arvot pitää olla väliltä 3V-4.2V. Sit jos enemmän kennoja niin kerrotaan vaan nuo jännitteet ja noiden kennojen eron tasaaminen on sitä tasaamista.

Näin luulisin, kun kennokohtaisena nuo jännitteet tuntuu todelta kovilta. 5V on jo reilusti liikaa ja 8.5V luulis olevan jo poksahtanut.
Axial SCX 10 TR

4wdkanootti

vaikeata uskoa 5 v lukemaan ilman, että lipo räjähtää! Tarkista mittausväline: ainakin Wellemanin mittari liioittelee,  kun sen oma patteri on loppu

Ja tasausjohdoissahan mitataan vierekkäisten johtojen välinen jännite...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

monster_rc

Juu siis virhemittauksen mahdollisuus toki on kun en ole mikään sähköinsinööri. Mutta tuosta Atalan akusta sain kuitenkin mitattua ihan järkiperäisiä lukemia.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

No Pain

Millainen lipo ois ok kun tällä hetkellä 1400Mah NiMh akut 7.2. lisää tarviis sharkkiin potkua mottina mamba 8000kv alle 40€ pitää maksaa kpl.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Koheltaja

Hobbylinnasta saa 1800 Nosramin Lipoja kohtuuhinnalla :wink:
Kylätason RC-kuski.

No Pain

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 23.11.07 - klo: 21.48
Hobbylinnasta saa 1800 Nosramin Lipoja kohtuuhinnalla :wink:

Tuoko se autoon lisää tehoa vai vain lisä ajoaikaa ? oon käsittänyt että pitäis olla voltteja enemmän, tuossa 0n 7,2V ja näissä mun NiMh 1400Mah on 7.2V kanssa ?

Ei ole mitn hajua noista lipoista, mutta pitää ottaa selvää.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Koheltaja

Sekä että, tehoja tulee sekä ajoaikaa ja parasta siinä on että ne ei kyykähdä heti ensimmäisten ajominuuttien jälkeen vaan tasaista paukkua riittää alusta lähes loppuun saakka. Lipolle tarvitse sitten oman laturin, mielummin tasaavan sellaisen.
Kylätason RC-kuski.

Boltsi

Vaikka niissä on samat voltin niin lipo pystyy antamaan virtaa paremmin ulos kuin nimh akku.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz