Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

Tomy

Tästä on varmaan jo juttu tässä ketjussa, mutta en jaksa millään lukea 90 sivua. Toivottavasti suotte anteeksi.

SC-autossa on käytössä edulliset 2S FlightMax ja Turnigy 5000mAh akut. Ajon jälkeen kennojen jännite on todella epätasapainossa, esim. 3,2 ja 3,7V. Onko tämä näiden edullisten akkujen ominaisuus? Laturikaan (Ultramat 8) ei saa niitä latauksen aikana kunnolla tasattua, vaan latauksen loputtua jännite on usein luokkaa 4,1 ja 4,2V. Akkujen jännitteen mittaan edullisella HC:n mittarilla.

Autossa on kenties aavistuksen alimitoitetut sähköt, Castlen Sidewinder ja 4600kv moottori. Liekö näillä mitään vaikutusta asiaan? Onko mitään tehtävissä asian korjaamiseksi?

peitsamo

Voit kokeilla purkaa täyteen ladatun akun esim. laturin purkutoiminnolla ja sen jälkeen tasaladata uudelleen. Tuon purkutoiminnon avulla saat akut purkautumaan tasaisemmin, koska virta on selvästi pienempi kuin ns. normaalikäytössä.

Syklin voi toistaa useita kertoja peräkkäin, mutta voi olla, että kennot on vaan hieman epätasalaatuiset eikä niistä koskaan tule priimaa.
Flying Calacucco

Jabe

On aika normaalia että kennot ovat hieman epätasapainossa kun akku on vedetty cutoffia vasten.
Kennojen pitäisi olla todella tarkkaan valittuja jos haluaisi että tuota eroa ei synny.
Tuo 0,5V ero on jo sen verran korkea että kannattaa ladata kennot yksitellen tai purkaa pienellä virralla (alle 10A) ja ladata tasurilla kuten peitsamo jo tuossa mainitsi. Tai voihan sitä koittaa ajaa akku noin puolityhjäksi ja siitä ladata.
Kunhan täydessä akussa ei ole suuria eroja, niin ei ole hätää.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

4wdkanootti

Jos sinne vajaan kolmasosan kapasiteetistä jättäs, ni tasattuna on yhä alle minuutin päästä balanserilla. Tai siis terveillä akuilla ainakin.
Pommiin kylmänä ajosta päässeet maxampsit ei sitte enää koskaan olleet kunnolla balannissa, koska joku kenno tyhjeni ittekseen. Pakkolaus kolmen päivän välein antoi kesän ajella. Syssyllä alkoi "turboilu".
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

rottapaavo

Voisko joku sanoo, että saako ultramat 14+:lla katsottua nuo kennojännitteet erikseen? Akkuna 2s lipo. Ja jos saa, niin miten? Olen kattonu ohjekirjaa (jopa lukenut), mutten saa siitä selkoa.
.

SLap

Kytke balanseriliitin kiinni laturiin, paina DEC ja INC nappia yhtä aikaa kerran, sitten inc napista niin kauan että näkyy ne jännitteet, siinä näkyy myös sisääntulojännite ja akun sisäinen resonanssi. -Sami
Jeps

LaNi5



apophis

Alkoi kyllästyttämään samankokoisten akkujen lataaminen erikseen. Ohessa kytkentä, jolla pystyy ilman erityisempiä välijohtoja lataamaan sarjassa 2S akkuja kaikilla Turnigyn näköisillä latureilla ja varmaan muillakin.

Nuo eri balanseriportit on samoissa pinneissä toistensa kanssa, joten kaksi 2S akkua voi laittaa sarjaan niin että 1. akku on normaali balanseripaikassa ja 2. akku on 4S paikassa vasemmassa laidassa. Paikkaa pitää vähän muokata niin, että tekee keskelle lisäkolon balanseriliittimen kohoumaa varten. Kannattaa laittaa teippi peittämään 4S paikan oikeaa laitaa että ei tule vahinkoa. Samaten kannattaa numeroida liittimet niin että 1. akku menee 1. paikkaan ja on sarjakytkennässä ekana.

Lisäksi tarvitaan tavallinen sarjakykentäjohto akkujen johtujen välille. Ja eikun lataamaan 4S moodissa!


Slash & Rustler & Mini Desert Truck

rottapaavo

Lainaus käyttäjältä: SLap - 08.04.10 - klo: 19.40
Kytke balanseriliitin kiinni laturiin, paina DEC ja INC nappia yhtä aikaa kerran, sitten inc napista niin kauan että näkyy ne jännitteet, siinä näkyy myös sisääntulojännite ja akun sisäinen resonanssi. -Sami
Kiitos paljon! :kiss:
.

rottapaavo

Vielä sen verran, että miten tolla 14+ saa purettua lipoa/nimhta? Älkää nirhatko tämmösistä kysymyksistä! :angel: Slap:ilta ainakin tietoa löytyy ko. asioista.
.

SLap

Joo itellä on sama laturi, ja olen ihmetellyt että miten voi purkaa ? Ja resistanssi tosiaan, mikä ihmeen resonanssi  :roll:  :grin:  :laugh:. -Sami
Jeps

the man

Olen juuri saanut juotettua zippy flightmax 2S 5200 mAh akkuihin traxxasin liitimet ja nyt olis elämän ensimmäinen lipo lataus eessä. Sori jos on tyhmä kysymys mut ei vaan jaksanut selata. Näita akkuja ilmeisesti ei saa ladata isommalla kuin 1C, ja miten hemmetissä näen laturista että se lataa 1C:eellä? Laturina on turnigy accucell ja lataan balanceri moodissa.
Karvaton ERBE

bluebeetle

Tuskin sillä accucelillä saakaan yli 1C:n latausvirtaa tuonkokoiseen akkuun, eikös sen maksimi latausvirta ole 5A?

Tuo 1C on siis Capacity eli 5200 mAh akulla 5,2A olisi maks latausvirta
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JL-

Riippuu mikä accucel. Jos accucel-6 niin sitten tosiaan 5A maksimi. Accucel-8 tais olla 8A suurin latausvirta.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

the man

Juu accucell-6 käytöss, rupeen sit latailee 5,2A.
kiitti
Karvaton ERBE

JL-

Etsä voi ladata 5,2A, koska 5A on maksimi :grin: Mutta tuo ero on pieni, joten lataa sillä 5A minkä laturista saa irti.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

apophis

Onkos kellään uusinta Accucel-6 mallia? Siinähän maksimi on vissiin nostettu 6 ampeeriin ainakin webbisivujen mukaan. Joten jos sen verran irtoaa, niin laita 5.2A ja muista aina ladata balance moodissa!
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

JL-

Jaa tosta en ookkaan kuullu :shocked: Itellä tosiaan tuo 5A lataava malli.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

SLap

Max. latausteho 50W, 6A  :shock:. 50W = 5A. Ei mee mun kaaliin  :huh:.
Jeps

Funk

Lainaus käyttäjältä: SLap - 09.04.10 - klo: 17.37
Max. latausteho 50W, 6A  :shock:. 50W = 5A. Ei mee mun kaaliin  :huh:.

Millä jännitteellä nää muuten latailee? P=U*I eli jos P=50W ja I=6A niin U= about 8,3V
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Youha

Niin eiköhän tuo tarkoita sitä että 2s lipoja voi ladata 6A virralla, 8,4Vx6A≈50W
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Funk

Lainaus käyttäjältä: Youha - 09.04.10 - klo: 18.24
Niin eiköhän tuo tarkoita sitä että 2s lipoja voi ladata 6A virralla, 8,4Vx6A≈50W

Näin minäkin sen päissäni mietin. Että ei se 2S lipoa lataa 10V jännitteellä, jolloin siis 50W olis 5A virralla.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Tepaja

#2753
Lainaus käyttäjältä: Funk - 09.04.10 - klo: 17.43
Millä jännitteellä nää muuten latailee? P=U*I eli jos P=50W ja I=6A niin U= about 8,3V
Tällä hetkellä lataan akkua (2S 4000mAh), niin laturissa lukee "IN Power Voltage 14.87-14.88V" ja 2A virralla latailen. Ja laturi "lepo" tilassa näyttää 15.3V.

edit: Ja oma malli on tuo 50W 6A, vaikka takaraivossa muistelen ettei pysty kuin 5A lataukseen. (muistelisin että olisi väärä malli tullut) No täytyy tuon akun jälkeen koittaa mihin asti saa latausvirran veivattua.

Youha

Minkäs takia noin matalalla virralla latailet?
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Tepaja

Eikös se lisää akun ikää? Ja ei tässä kiire ole ladata, kunhan saan ehtoon aikana yhden akun vielä tuon jälkeen ladattua, niin on kaikki valmiina huomista Nokian reissua varten :)

Youha

no juu onhan se noinkin.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

apophis

Lainaus käyttäjältä: Funk - 09.04.10 - klo: 18.28
Että ei se 2S lipoa lataa 10V jännitteellä, jolloin siis 50W olis 5A virralla.

Nythän on vielä niin, että latausjännite riippuu vain siitä, että mikä virta akkuun alkaa menemään, kun laturi alkaa nostaa jännitettä. Laturi asettaa aluksi jännitteen niin, että sisään menee asetettu maksimi virta. Tämä on se latauksen CC (constant current vaihe). Kun lataus etenee, laturi nostaa jännitettä kohti kennojen lkm * 4,2V, eli 2S lipon tapauksessa kohti 8.4V. Kun se saavutetaan alkaa CV (Constant Voltage) vaihe, jolloin laturi pitää jännitteen vakiona 8.4V:ssa ja odottelee, että virta putoaa noin 0.1C arvoon, jolloin akku on täynnä. Samalla balanceri pitää 'ylilatautuvan' kennon jännitteen kohdallaan ottamalla sieltä virtaa balanseriliittimen kautta.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

sebu26

Olis tämmönen kysymys että mikä on  DUALSKY lipon tasausliitin malliltaan?
Että tiedän tarviiko tulevaan laturiin jotain adaptereita. [url] http://www.verticalhobby.com/kauppa/1000-mah-30c-3s1p-111-5c-lataus-p-1686.html/url]
mini inferno ep

vitalit

Kun on kerran uusi lelu tulossa :angel: niin siihen haettu sopivat sähköt ja saman tien tullut kysymys :huh: että minkälaiset lataus piuhat voi tunkkia noihin akkuihin, tärkeä että kestäisi lataus virtaan(1C eli 5Ah mun tapauksessa kuitenkin maksimi mitä voin saada ulos omasta laturista) pikku reiskan/asson akkuihin normaalisti käytän oma valmiste mihin käyttänyt 2,5mm silikoni johtoa joka on tarkoitettu jonnekin mittaus laitteiston valmiit banaanit molemmissa päässä

Eli neuvot tai linkit sopivien johtoihin voi pistä mielimin suomen kauppoihin, niin ja liitokset en rupe vaihtaman kun on jo nopparille ja lataus kappeleihin on tulossa CC 5,5mm bulet liitokset
...