Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

rottapaavo

Olisin vaan purkanu tyhjäksi, kun pitäis lipo hävittää... Nyt ei ole ihan tyhjänä
.

Foxit

Minulla tuli tuossa omituinen ilmiö Lipoakkuni kanssa. Se vain pimeni kesken ajon. Toisin sanoen sieltä ei tule yhtään virtaa, eikä sitä pysty nyt lataamaan. Veikkaus on että akkukotelon sisältä on jostain kohtaa yhteys poikki, mutta ongelmana on että kyseessä on tälläinen kovakuorinen akku. Onkos kukaan saanut millään hyvällä jipolla näitä tämän tyyppisiä kuoria avattua niin että pysyisivät vielä jotenkin ehjinä? Tälläinen akku siis kyseessä eikä ole edes kovin vanha:

http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-intellect-4000mah-stick-pack-hard-case-iphc72s4000-p-28370.html

TLCfani

Lainaus käyttäjältä: rottapaavo - 26.04.10 - klo: 10.58
Olisin vaan purkanu tyhjäksi, kun pitäis lipo hävittää... Nyt ei ole ihan tyhjänä

Mites se meni, hautaa hiekkaämpäriin ja vaikka joku auton halogeeni kuormaksi purkamaan, ku ei enää valo hehku niin viikoksi suolaveteen.

Penguin

Juuri eilen korjasin yhden Turnigyn halpisakun, joka pimeni kesken ajon. Siinä tapauksessa leikkasin kovasta kuoresta päädyn irti veitsellä, tutkittuani ensin että ei ole vaaraa osumisesta kennoihin. Päädystä paljastui piirilevyn pala, jossa oli tinalla yhdistetty akkujen navat, tasurin johdot ja virtajohdot. Tinasilta oli poikki kolmesta kohtaa kennojen välillä ja juotin näihin kohtiin vain lisää tinaa, pakkasin takaisin koteloon ja liimasin kotelon päädyn kiinni. Toimii.

Kovakuorisen kotelon avaaminen riippuu ihan kotelosta, kuinka hyvin se on suljettu ja miten kennot, johdot ja muut mahdolliset osat on kotelon sisällä. Tuon Turnigyn tapauksessa en halunnut avata koteloa pitkittäistä saumaa pitkin, koska pidin liian todennäköisenä että saan kennoon aikaiseksi reiän.

Tutki sitä koteloa ja jos mahdollista miten tavarat on sen sisällä sijoitettu ja päätä sen mukaan mikä olisi se turvallisin tapa yrittää avata sitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Jyrki-Boy

Voiko Graupner Ultra Duo Plus-laturilla ladata lipoakkuja?
Laturista löytyy latausprofiilit LiIo(3,6V) ja LiMn(3,7V), mutta ei LiPo:lle omaa... :undecided: Hommasin Yuntongin ulkoisen balancerin, kun laturissa ei sisäänrakennettua ole... Akkuna Flightmax 4s 30c 5Ah.
Nelkkukrossia

atom xb rtr

Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

OV

Laturin ainakin tarvitset jos käytössä on se auton mukana tullut seinälaturi. Sillä ei paljon lipoja latailla. Lisäksi kannattaa selvittää syökä auto 3s lipoja. Yleensä syö oli mikä vaan, mutta ei se varmistaminen pahaa tee.

Penguin

Onhan toi 7,2 V jännitteen nostaminen 11,1 V:iin aika radikaalia ja itse kokeilisin 2S:llä eli 7,4V:n lipolla ensin, ellei sitten tarkoitus ole kokeilla kuinka paljon auton saa kulkemaan ennen käyttösavujen vapautumista.

Lisäksi Lipojen kanssa olisi aina hyvä olla jokin varoitin, joka kertoo että akku on tyhjenemässä. Jos nopeudensäätimessä ei ole katkaisua (cutoff), niin yksinkertainen akkuvahti riittää säästämään akun pilaamiselta alijännitteellä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

atom xb rtr


Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?

Niin tästä vielä jos se on 7.2v 4600mAh toimiiko se?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

OV


mop

Helpottaisi kovasti, jos kertoisit, mitä kalustoa sinulla on...auto, laturi?

Nimimerkistäsi päätellen auto voisi olla "Maverick Atom XB RTR 1/18 buggy" (?) ja siltä pohjalta seuraavaa: Paketissa tuleva laturi ei sovellu lipoille. En laittaisi myöskään autoon 3s lipoa. Ehdottamasi 4600 mAh akku on tod.näk. ulkomitoiltaan liian iso tuohon autoon.

Suositteleen kysymään autoa myyvästä liikkeestä eri akku/laturivaihtoehtoja.

Hade

Lainaus käyttäjältä: atom xb rtr - 27.04.10 - klo: 14.10

Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?

Niin tästä vielä jos se on 7.2v 4600mAh toimiiko se?


Jos kyseessä Atom kuten nimimerkkisi niin katsoppas tuolta keskustelusta tietoja. Sieltä löytyy myös sopivaa akku vaihtoehtoa. http://rc10.fi/index.php?topic=31149.0
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

gti1

moro. minulla on 3 tällaista akkua Turnigy 2200mAh 2S 20C Lipo Pack. näissä lukee että Max Charge Rate(C)2. tarkoittaako tämä sitä että nämä akut pystyy lataamaan 4,4 ampeerilla?

TLCfani


gti1

kiitoksia nopeasta vastauksesta. kärsiikö nämä akut mitenkää jos niitä lataa aina täysillä virroilla?

Heuli

Suurempi latausvirta "pilaa" akut nopeammin. RCtechissä ainakin olen nähnyt sellaisen kuvaajan missä oltiin kuvattu latauskertoja latausvirran suhteen: 1C suuremmilla virroilla ladattaessa alkoi suht voimakkaasti akun käytettävissä olevat latauskerrat vähenemään.

ezajohn

Mulla pullistu yks 5s akku "noin puolen sentin pullistuma". Akku tuntu kuitenkin kovalta painaessa. Yön yli kun venailin ni pullistuma oli kadonnu. Uskaltaakohan tota enää käytää?
E-MAXX 3905 + MMM / Mini Revo / Savage Flux / Futaba 3PM 2,4

OskuK

Lainaus käyttäjältä: ezajohn - 29.04.10 - klo: 11.56
Mulla pullistu yks 5s akku "noin puolen sentin pullistuma". Akku tuntu kuitenkin kovalta painaessa. Yön yli kun venailin ni pullistuma oli kadonnu. Uskaltaakohan tota enää käytää?

Uskaltaa, muta veikkaan että pullistuma palaa joka käytön yhteydessä -ja kasvaa.
Jos/kun pullistuna on yhdessä kennossa, sen voisi poistaa ja käyttää akkua vielä 4s -tyyppisenä, jos moiselle löytyy käyttöä.

R3VO

moro :grin:
tommosta Venomin LiPo 2S 1P 7.4V 2000mAh 20C oisin ostamassa pikkurevoon, ja ois pari kysymystä tosta liposta. towerhobbiesis sanotaa et tartteis A charger with balancing capabilities(oman ymmärryksen mukaan laturi jossa on tasapainotus toiminto?). no mullaha semmone on(graupner ultramat 14), mut eipä ole sitä 'balancerii'. mihi ja miks tollasta balancerii tartteis :huh:
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

OskuK

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 30.04.10 - klo: 13.44
moro :grin:
tommosta Venomin LiPo 2S 1P 7.4V 2000mAh 20C oisin ostamassa pikkurevoon, ja ois pari kysymystä tosta liposta. towerhobbiesis sanotaa et tartteis A charger with balancing capabilities(oman ymmärryksen mukaan laturi jossa on tasapainotus toiminto?). no mullaha semmone on(graupner ultramat 14), mut eipä ole sitä 'balancerii'. mihi ja miks tollasta balancerii tartteis :huh:

Se tasaa jänitteet tämän pakan kahdessa kennossa.
Tämmöisen voi tunkea laturin ja akun väliin:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-pcm-pro-kennon-tasapainottaja-p-78.html
tai hommata halvalla tasaava laturi:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/tasaava-laturi-kennoa-p-719.html
Kiinasta, verkkoon:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8247
Kiinasta, akkuun/virtalähteseen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6507

R3VO

ja se tasaaja on pakko olla ku lataa lipoo?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

OskuK

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 30.04.10 - klo: 15.42
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

R3VO

Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Voyager

Lainaus käyttäjältä: OskuK - 30.04.10 - klo: 15.47
Lainaus käyttäjältä: R3VO - 30.04.10 - klo: 15.42
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

Jos ladataan lipo akkuja, niin balanseri/tasuri PITÄÄ AINA OLLA KÄYTÖSSÄ JA KYTKETTYNÄ KIINNI.
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Janos

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 30.04.10 - klo: 19.42
Lainaus käyttäjältä: OskuK - 30.04.10 - klo: 15.47
Lainaus käyttäjältä: R3VO - 30.04.10 - klo: 15.42
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

Jos ladataan lipo akkuja, niin balanseri/tasuri PITÄÄ AINA OLLA KÄYTÖSSÄ JA KYTKETTYNÄ KIINNI.

Ei ole mitenkään pakollista, suositeltavaa kylläkin käyttää balanseria
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Voyager

Balanseri pitää aina olla käytössä,
kun lataillaan lipoja,
joissa on kaksi tai useampia kennoja.

Balanseri balansoi/tasaa kennojen voltti eroja,
näin ekäisten sen, että esimerkiksi kaksikennoisen lipon toinen kenno ylilatautuu ja räjähtää.

Toni

Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Janos

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 30.04.10 - klo: 20.03
Balanseri pitää aina olla käytössä,
kun lataillaan lipoja,
joissa on kaksi tai useampia kennoja.

Balanseri balansoi/tasaa kennojen voltti eroja,
näin ekäisten sen, että esimerkiksi kaksikennoisen lipon toinen kenno ylilatautuu ja räjähtää.

Toni



Tiedän kyllä mitä se balanseri tekee, mutta se EI siltikään ole _pakollista_, vaan _suositeltavaa_

Lipo akkua voi ladata myös ilman balanseria
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Voyager

...Oookei, ihan sama se mulle,
jos se sun lipos räjähtää sen takia,
kun et käyttänyt balanseria ladatessasi sitä...

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

bluebeetle

Ei myöskään ole pakko käyttää kumia Tallinnassa tyttöjen kanssa vehdatessa, mutta käyttämättä jättäminen on aivan yhtä tymää kuin lipojen lataaminen ilman balanseria..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

apophis

Kyllä se balanceri lipojen kanssa on aivan ehdoton. Jos esimerkiksi katsoo latauksen aikana kennojen jännitteitä, niin jo 2S lipossa jompi kumpi kenno menisi *väkisin* ylijännitteeseen ja vaarana on kennon räjähdys.

Jos lataa ilman balanceria, niin lataus kannattaa lopettaa heti, kun laturi siirtyy CV (constant voltage) vaiheeseen -> todennäköisyys ylilataukselle on pieni. Silloin tosin kapasiteetista jää vielä n. 20% käyttämättä.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck