Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

jon.lindgren

Yksi kennoista on selvästi heikompi kuin muut. Nosta lipo cut:in arvoa että heikompi kenno ei tipu liian alas.

Latauksen ja tasauksen jälkeen kennojen jännitte-erojen pitäisi olla huomattavasti pienempiä. Tasaus ei ollut vielä valmis kun irrotit akun.

Ylijännite ei myöskään tee hyvää kennoille...

Lue tämä http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0 niin tiedät paljon enemmän.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Anis - 07.09.10 - klo: 21.05
Mistäs tietää että akku on täynnä laturilla turnigy accucel 8?

Ainakin accucell 6:n osaa lopettaa latauksen itse kun akku on täynnä ja balansointi valmis, se balansointi kestää aikansa. Ruudussa vilkkuu FULL kun homma on selvä.

Mulla oli yhdessä Turnigyn 2s/3.0 akussa toinen kenno jo uutena hiukan rampa, kennon jännite nousi ainoastaan 4v:n. Nyt kun akkua on käyttänyt Slashissa ja ladannut 5A:lla niin kenno on vironnut, nyt menee molemmat sinne 4,2v :smiley:

Anis

Ehkä se yksi kenno virkoaa pikkuhiljaa. Toisen ajelun lopetin kesken ja mittasin kennot, olivat melkolailla balanssissa eikä se huonoinkaan kenno pudonnut.
Laturikin näytti FULL kun malttoi aikansa odottaa, ja lukemat jäi 4,2V/kenno laturiin. Mittari näytti 3*4,22V ja kerran 4.23V. Mikä toleranssi muuten kennojen jännitteille on ok?
Ehkä viisainta lienee aina kun hommaa uuden akun laittaa se ensin tasauslataukseen?

jon.lindgren

Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 08.09.10 - klo: 09.26
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Minkälaista pussia tarkoitat suojapussilla :huh:. Pitäiskö sellainen tulla akun mukana.

Heuli


Gurvus

Voiko vanhat lipot laittaa ihan normaalisti ongelmajätteisiin?

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 08.09.10 - klo: 19.10
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 08.09.10 - klo: 09.26
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Minkälaista pussia tarkoitat suojapussilla :huh:. Pitäiskö sellainen tulla akun mukana.
Täältä helposti pussit monen plussan myyjältä :wink::
http://rc10.fi/index.php?topic=50148.0

OV

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 08.09.10 - klo: 21.10
Voiko vanhat lipot laittaa ihan normaalisti ongelmajätteisiin?

Voti sen jälkeen kun olet ladannut ne täyteen ja syväpurkanut ne laittamalla johdot oikosulkuun.


Ja kai se pitää sanoa perään ettei saa banaania, että yllämainittu oli vitsi.

Tapa ne eli purha tyhjäksi, lipo cut offi pois päältä ja kuivaksi vaan. Sen jälkeen sinne minne akut normaalistikkin laitat.

OV

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357

Onko nämä nimh pötkön kokosia? Jos ei niin mitkä olis. Johdot myöskin pitäis tulla päältä eikä kyljestä tai päästä.

Tai jos jolla kulla olis mitata nimh pötkön mitat niin olisin kiitollinen.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: OV - 09.09.10 - klo: 09.35
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357

Onko nämä nimh pötkön kokosia? Jos ei niin mitkä olis. Johdot myöskin pitäis tulla päältä eikä kyljestä tai päästä.

Tai jos jolla kulla olis mitata nimh pötkön mitat niin olisin kiitollinen.

Itellä on pötkölipo joka on siis nimhin kokonen ja sen mitat on pituus 136mm, leveys 47mm ja korkeus 21mm.
Tuo akkuhan on siis se supersuosittu "punanen" zippy vaan uusissa kuoseissa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

OV

Jees eli korkeus taitaa eniten harittaa vastaan jos mittoihin on luottamista. Noita varmaan muilla on joten osaatteko sanoa meneekö tuo sellasiin autoihin mitkä syö pötkö nimhejä? Toki osassa noista nimh autoista on vielä pyöristetty akkukotelo, eikä taida siihen tollanen neliskanttinen mennä.

Mikäs olis kiinan valikoimista sitten sopiva lipotin? Kumma kun ei ole suoraan sellasta pötkylän muotosta kiinan lipoa. Luulis, että kysyntää olis kuitenkin.

Tomy

Rc-Martin valikoimista löytyy pötkö-lipoja, jotka ovat nimhin kokoisia. Tosin hinta tuntuu HobbyCityn lipoihin verrattuna hiukka korkealta.

http://www.rcmart.com/catalog/battery-charger-batterylipo-c-52_973.html

Tomi

Diese-listi

Itse hommasin tuommosen lipon ku pötköakkuna piti olla. Hieman ahdas tuo on paikalleen menemään mutta eipä heilu eikä kolise.
http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=ebc2S1P254400_b
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

OV

Joo ja saahan noita suomestakin, mutta tosiaan jos tottunut siihen hk:n lipo hintoihin niin vetää vähän hiljaseksi...

S50

#3345
edit: eipä mitään, vastaukset löytyi kun jaksoi vaan etsiä haulla..
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Sokar

#3346
Onko Hoppy linna lipo akut täysin surkeita vai sainko susi kappaleen

Ostin http://www.hobbylinna.com/linnaproducts-3800mah-111v-p-23290.html

Lrp 9,6v 4000ha Nimh akulla auto liikkuu 55km\h eli 34mph Traxxas lupaa 35 mph

Mut vaihdoin vain akun eli sama stuppi eli tosi pitkä suora 40s kaasu pohjassa  :shock:

Niin 11,1v lipolla nopeus vain 60km\h eli 37mph alla kuva Traxxas lupaa 45mph



Nimh nopeuteen olen tyytyväinen koska luvattu 35mph ja menee 34mph

Hoppylinna lipo nopeuteen pettynyt

Kaikki ylistää lipoa ite en näe sitä vai onko vaan p*ska akku
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

peitsamo

#3347
Eipä sen auton nopeus ole siitä kiinni tuleeko se käyttöjännite liposta ja nimhi-akusta. Ratkaisevaa tässä on akun jännite. Kun moottorin maksimikierrosluku on suorassa suhteessa käytettyyn jännitteeseen, voi todeta, että nuo ilmoittamasi lukemat ovat ihan linjassa.

Yleensä nämä mainoslauseet ovat kovasti yläkanttiin, joten niihin tuskin kannattaa verrata. Olihan lipo varmasti täyteen ladattu, jolloin jännitteen kolmen kennon akussa pitäisi olla 12,6V? Jos akun laittaa autoon kiinni suoraan kaupasta ostettaessa ilman latausta, on sen jännite aika lähellä tuota 11,1V nimellisjännitettä.
Flying Calacucco

*HOKE*

Ja sekö tosiaan on ollut 3S lipo????

Tuollaisen karvan eron yleensä tuo se 2S lipo kun verrataan Nimh akkuun.

Eli kun kyseessä on 6 kennoinen nimh vastaan 2 kennoinen lipo.

Kyllä 3 kennon lipolla tulee selvästi lisää puhtia.

Sokar

LainaaKyllä 3 kennon lipolla tulee selvästi lisää puhtia.
Niin minäkin luulin

eli kyseessä on 8-kennon Nimh (9,6v) vs 3s (11,1v) Lipo

En ole top speedin perään mut kun silmä määräisesti vaikutti hitaalta niin oli pakko lykkää Gps kiinni autoon tie jossa ajoin on pitkä suora asfaltti pätkä

Joten herää kysymys miks Lipo jos Nihm pääsee turvallisesti lähes saamaa vauhtia
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

peitsamo

#3350
Lainaus käyttäjältä: Sokar - 11.09.10 - klo: 14.11
eli kyseessä on 8-kennon Nimh (9,6v) vs 3s (11,1v) Lipo

Nuo mainitsemasi arvot ovat akkujen nimellisjännitteitä. Kun akut ladataan täyteen lipoon tulee 12,6V ja 8-kennoiseen nimhiin öpaut 12V (riippuen laturista), joten jos molemmat akut ovat olleet täyslatigissa, mittaamasi tulos, joka antaa lipolle noin 9% suuremman nopeuden, on edelleen ihan oikein, eikä siinä pitäisi olla mitään erikoista.

Mitä tuohon turvallisuuteen tulee, olen elämässäni nähnyt kaksi kertaa kun nimhi on poksahtanut melkein silmille, lipon kanssa ei vastaan ole tullut mitään turvallisuusuhkaa, toki akkujen käsittelyssä pitää olla huolellinen ja muistaa ladata-purkaa-käyttää-säilyttää oikein, mutta tämä koskee tietysti kaikkia akkutyyppejä.
Flying Calacucco

HMS77

Mulla oli Hobbyproductsin akku ja kuten olen aiemmin jo kertonu, ei se akku antanu lähimainkaan sitä tehoa ulos mitä sen ois pitäny antaa.
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 11.09.10 - klo: 15.19
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.

Valaisetko vielä tyhmää, kun en tajua mikä tuossa on se ongelma?

Auton suorituskyky ei ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä akkuteknologiaa käytetään. Käyttöjännite ja rajatapauksissa virranantokyky ovat ratkaisevia ja tietysti se miten nämä tekijät muuttuvat ajan funktiona.
Flying Calacucco

-Juho-

#3353
Laskennallisesti nimellisjännitteitä vertaamalla nopeuden tulisi kasvaa 3s lipolla 39mph:n
Slashin manuaalissa on tuollainen taulukko, jossa ei kyllä 8-kennoista mainita??

Your Battery Selection and Pinion Gear Selection Determines Your Speed. How Fast Do You Want To Go?
#6808 Slash 4x435+mph40+mph40+mph45+mph60+mph
Pinion/Spur13/54*18/54**19/5413/54*19/54
Battery7-CeII NiMH7-CeII NiMH2S LiPo3S LiPo3S LiPo
Nominal Voltage8.4V8.4V7.4V11.1V11.1V
mAh4000+mAh4000+ mAh4000+ mAh5000+ mAh5000+ mAh
Skill Level12345
* Stock Gearing** Included Optional Pinion
Liikaa Kyoshoja

HMS77

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 11.09.10 - klo: 15.48
Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 11.09.10 - klo: 15.19
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.

Valaisetko vielä tyhmää, kun en tajua mikä tuossa on se ongelma?

Auton suorituskyky ei ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä akkuteknologiaa käytetään. Käyttöjännite ja rajatapauksissa virranantokyky ovat ratkaisevia ja tietysti se miten nämä tekijät muuttuvat ajan funktiona.

No siis mulla oli HobbyProductsin 2S 5200mah 35C akku ja verrokkina Zippyn 2S 5000mah 20C akku.
Noiden kahden akun välillä suorituskykyerot oli melkosen huimia Zippyn hyväksi täysin suvereenisti, ero oli todella silminnähtävä.
Sen lisäks tuo Hobbyproductsin akku lämpeni melkoisen paljon vaikka purkuvirta piti olla paljon suurempi kuin Zippyssä.
Tiedä sitten oliko vaan maanantaikappale, mutta ei oikeasti kiinnostanu ottaa selville vaihtamalla sitä toiseen HP:n akkuun, asiakaspalautuksena meni se akku takas Linnalle..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Sokar

LainaaItse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta
Ainut mistä tietää et mikä on Hoppylinnan itse liimattu tarra lappu

Joku oli netissä avannut ko akun sisällä 3s lipo ei mitään infoa

pentee sentään aina pitää lukea reilu määrä arvostelua netistä ennen kuin ostaa mitään

Ei oo kivaa ensin hyvin skeptinen lipoja kohtaan sitten uskaltaa kokeilla niin saa potkun munilla ja menettää rahat

No en enään ikiä asioi hobbylinnassa oli muutenkin hieman tyly paikka ainakin Espoon myymälä

ps : laturina on Ultramat 16 ja lipo balanceri lauta ja lipo ilmoitti 12,68v latauksen lopussa
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

-Juho-

Huomasitko tuon laittamani taulukon? Ei siinä ole 8-kennoisesta mitään mainintaa ja nuo Traxxasin ilmoitukset on muutenkin yläkanttiin reilusti.
Minä olisin ainakin Traxxasiin pettynyt, kun luvataan että 7-kennoisella NiMH:illä menee tuon 35Mph ja sen saavuttaa vasta 8-kennoisella.
Liikaa Kyoshoja

klasu

Ei kai noi Hobbyproductsin lipot nyt noin huonoja voi olla?
Onko muilla kokemuksia niistä?

ajv

Mul jäi Kiinan Lipot tulliin ja pitäis ne lentokentän tullipostista hakea. Oon ma lähös työmatkalle ja pystyisin tuolloin hakemaan akut. Mitäs ne tykkää ~2 vrk säilytyksestä autossa näillä lämpötiloilla? Ei huvittais pelkästään ton takia lähteä ajelemaan Vantaalle.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

savo

Lainaus käyttäjältä: ajv - 24.09.10 - klo: 20.11
Mul jäi Kiinan Lipot tulliin ja pitäis ne lentokentän tullipostista hakea. Oon ma lähös työmatkalle ja pystyisin tuolloin hakemaan akut. Mitäs ne tykkää ~2 vrk säilytyksestä autossa näillä lämpötiloilla? Ei huvittais pelkästään ton takia lähteä ajelemaan Vantaalle.
No eihän ne nyt näistä lämpötiloista vielä säikähdä.
Eli pärjäävät kyllä vallan mainiosti. :roll:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!