Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

-rcmv-

Miten tässä graupner ultramat 8 laturissa ,kun akku on täynnä niin mistä sen tietää?
Hpi baja 5b ss

topcat

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 19.07.11 - klo: 20.22
jos vaikka illalla 10 aikaa ajaa akun tyhjäks ja joskus 4 aikaa seuraavana iltapäivänä lataa.
Ei kannata ajaa tyhjäksi lipoa. Ei tarvi ladata uudestaan jos ihan tyhjäksi vedät. nusnus...

Tunari-82

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 20.07.11 - klo: 18.53
Miten tässä graupner ultramat 8 laturissa ,kun akku on täynnä niin mistä sen tietää?
Laturi piippaa ja sitten se merkkivalo jää vilkkumaan

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

Theou

#3784
MItes tuo pötköakku kestääkö yhtä hyvin kolhuja kuin hardcase akku?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/GM-Lipo-Potkoakku-4000-20C-74V-107400

lamppu8

Kai tämä kysymys tähän ketjuun sopii:

Mistä löytyisi kutittamaton liposäkki? Olen välillä ihmetellyt kun kädet alkaa pistelemään/kutittamaan rc-auton rassaamisen jälkeen, ja eilen huomasin liposäkistä irtoavan samanlaisia pieniä lasi(?)säikeitä kuin vuorivillasta. Käytössä olevat säkit on Hobbykingin halvinta mallia, onko jollain tietoa käyttäjäystävällisemmästä (=ei irtoa lasisäikeitä) liposäkistä ja mistä sellaisen saisi hankittua?

Heuli

Tuosta löytyy, muutenkin paljon käyttäjäystävällisempi kuin normaalin mallinen liposäkki: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/MR33/MR33-Lipo-Safety-Bag-109127

Karvis

Tässä myös hyväksi todettu kevlar-säkki, eikä mene edes pakkasessa jäykäksi kuten kiinapussit. http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=84793


Heuli

Kauppias osaa varmasti vastata kysymykseen mutta näyttäisi hardcase-lipolta.

Sampo_4x4

latasin eka kertaa Overlander 3900mAh 11.1v 3s 25c LiPoakun Graupner Ultimat 14 plus laturilla ja kone piippasi jo 1780mAh kohdalla.... Mitähän kämmäsin vai onko akku susi..... Kaikissa kolmessa kennossa on 4.2v
Lataus asetukset oli 3.9A ja 3900mAh

hukka

Ihan hyvin meni. Ne on lähes täynnä 'tehdas latingissa'
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Sampo_4x4

Lainaus käyttäjältä: hukka - 25.07.11 - klo: 21.36
Ihan hyvin meni. Ne on lähes täynnä 'tehdas latingissa'
Huh.... Kiitos  :smiley:

lamppu8

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 25.07.11 - klo: 18.15
Tuosta löytyy, muutenkin paljon käyttäjäystävällisempi kuin normaalin mallinen liposäkki: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/MR33/MR33-Lipo-Safety-Bag-109127

Tämä näyttää lupaavalta, kokeilen tätä ennen Itävallasta tilaamista.

Tiedän kyllä miten saa halvan ja hyvän, mutta kuvittelin liposäkin edustavan sen laatuista tekniikkaa, että halvan ja edes käyttökelpoisen olisi saanut samalla kertaa...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: lamppu8 - 25.07.11 - klo: 22.43
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 25.07.11 - klo: 18.15
Tuosta löytyy, muutenkin paljon käyttäjäystävällisempi kuin normaalin mallinen liposäkki: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/MR33/MR33-Lipo-Safety-Bag-109127

Tämä näyttää lupaavalta, kokeilen tätä ennen Itävallasta tilaamista.

Tiedän kyllä miten saa halvan ja hyvän, mutta kuvittelin liposäkin edustavan sen laatuista tekniikkaa, että halvan ja edes käyttökelpoisen olisi saanut samalla kertaa...

Saa tuota Dualskyn säkkiä myös suomesta, hinta tosin on vähän kalliimpi: http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-lipo-sack-kevlar-p-1481.html

lamppu8

Tänään alkoi kiinapussien käytön epämukavuus tympimään siihen malliin, että nyt on tulossa säkit racingfactory:sta ja lindinger:stä. Kiitoksia suosituksista!

Olisi pitänyt vielä osata ennustaa tulevaisuuteen edes muutaman tunnin päähän ja tilata samalla uusi laturi...

Sampo_4x4

Mites toimitaan kun LiPo akut on täydessä latingissa ja sateen johdosta ajot jää ajamatta.
Montako päivää noita voi säilyttää latingissa ennenkuin pitää purkaa.... Onko Ultramat 14+ edes sitä mahdollisuutta??
Keskiviikkona ladattu täyteen.

Minä kiitäs taas  :azn:

goos

Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 28.07.11 - klo: 17.21
Mites toimitaan kun LiPo akut on täydessä latingissa ja sateen johdosta ajot jää ajamatta.
Montako päivää noita voi säilyttää latingissa ennenkuin pitää purkaa.... Onko Ultramat 14+ edes sitä mahdollisuutta??
Keskiviikkona ladattu täyteen.

Minä kiitäs taas  :azn:

kannattaa heti purkaa niistä joku 30-50% kapasiteetistä pois, jos säilytät LiPoja täydessä latingissa ne alkaa turpoomaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Sampo_4x4

#3798
Lainaus käyttäjältä: goos - 28.07.11 - klo: 17.25

kannattaa heti purkaa niistä joku 30-50% kapasiteetistä pois, jos säilytät LiPoja täydessä latingissa ne alkaa turpoomaan.
Aha.... No ei taida onnistui laturilla tuo purku.... Kai se on ulos mentävä tykittelee..... vai voiko ne odottaa huomiseen???
Internetistä löytyi seuraavaa -> "You are likely ok to store a fully charged RC LiPo battery at room temperature for up to 4 days without doing much damage."

JS83

Ajattelin ostaa http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39708&grpid=5015&order_id=WO1311869602 tämän auton. Mikä pikalaturi minun kannattaa ostaa jos tulevaisuudessa ostan Lipo akun autoon? Ulkomailta tilaan mieluusti jos löytyy halvemmalla.

Bigbear

Kärkkäiseltä löytyy halvalla kovia latureita
Icharge 208b 350w 20a 1-8lipo = 149,00 €
Icharge 306b 1000w 30a 1-6lipo = 149,00 €
Gt Laturi A6 400w 20a 12v = 99,00 €

Ainakin Ichargeri tarvitsee virtalähteen(autonakku tai 12-24V virtalähde)
Icharge 306b lataa maksimissaan 30A virralla, eli jos virtalähde ei kyykkää, niin LiPo 3s 5000mAh saa täyteen 10minuutissa. Vaatii tosin 6c akun..

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

goos

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 28.07.11 - klo: 22.21
Kärkkäiseltä löytyy halvalla kovia latureita
Icharge 208b 350w 20a 1-8lipo = 149,00 €
Icharge 306b 1000w 30a 1-6lipo = 149,00 €
Gt Laturi A6 400w 20a 12v = 99,00 €

Ainakin Ichargeri tarvitsee virtalähteen(autonakku tai 12-24V virtalähde)
Icharge 306b lataa maksimissaan 30A virralla, eli jos virtalähde ei kyykkää, niin LiPo 3s 5000mAh saa täyteen 10minuutissa. Vaatii tosin 6c akun..

En nyt sanoisi että 150e laturi on halpa. Ja kyllä 5-10A latausvirralla pärjää kohtalaisen hyvin. Jos on valmis ulkomailta tilaamaan niin hinnat vaihtelee siinä 30-100e. Tosin suomestakin saa myös tähän hintaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

JS83

Lainaus käyttäjältä: goos - 28.07.11 - klo: 22.25
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 28.07.11 - klo: 22.21
Kärkkäiseltä löytyy halvalla kovia latureita
Icharge 208b 350w 20a 1-8lipo = 149,00 €
Icharge 306b 1000w 30a 1-6lipo = 149,00 €
Gt Laturi A6 400w 20a 12v = 99,00 €

Ainakin Ichargeri tarvitsee virtalähteen(autonakku tai 12-24V virtalähde)
Icharge 306b lataa maksimissaan 30A virralla, eli jos virtalähde ei kyykkää, niin LiPo 3s 5000mAh saa täyteen 10minuutissa. Vaatii tosin 6c akun..

En nyt sanoisi että 150e laturi on halpa. Ja kyllä 5-10A latausvirralla pärjää kohtalaisen hyvin. Jos on valmis ulkomailta tilaamaan niin hinnat vaihtelee siinä 30-100e. Tosin suomestakin saa myös tähän hintaan.

Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma. Kehtaatko laittaa linkin vaikka yhdestä Lipo S2 akusta mikä sopii suoraan tuohon ostamaani Slashiin sekä helppokäyttöisen laturin. Hinnan täytyy pysyä alle 70€ yht.

goos

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 28.07.11 - klo: 22.32
Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma. Kehtaatko laittaa linkin vaikka yhdestä Lipo S2 akusta mikä sopii suoraan tuohon ostamaani Slashiin sekä helppokäyttöisen laturin. Hinnan täytyy pysyä alle 70€ yht.

Suosittelen että panostat vähän enemmän niin saat oikeesti hyvän akun. Halvimmat akut kun eivät ole ihan parasta laatua.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Bigbear

2S 5000mAh Turnigy akku 26$
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17976__Turnigy_5000mAh_2S2P_40C_hardcase_pack_ROAR_Approved_.html

50W laturi ilman virtalähdettä. 40$ Ei mikään nopea, mutta ihan hyviä arvosteluja saanut.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10452__Turnigy_Accucel-6_50W_6A_BalancerCharger_DE_Warehouse.html

Yhteensä akku+laturi alle 50€ toki tuohon tulee muutaman euron postikulut, mutta eiköhän pysy alle 70€

Olet itse käyttänyt viimeiset 4 vuotta Hobbykingin turnigy/Zippy/Flightmax akkuja lennokeissa ja ei ole kuin positiivista sanomista.
Laturina olen käyttänyt Graupnerin vanhaa hidasta laturia sekä iCharge 206b:tä
Ollaan useasti testattu noita kiinan akkuja ns. laatuakkuihin ja ainakaan lennokki käytössä ei ole eroja.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Karvis

Lainaus käyttäjältä: goos - 28.07.11 - klo: 17.25
Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 28.07.11 - klo: 17.21
Mites toimitaan kun LiPo akut on täydessä latingissa ja sateen johdosta ajot jää ajamatta.
Montako päivää noita voi säilyttää latingissa ennenkuin pitää purkaa.... Onko Ultramat 14+ edes sitä mahdollisuutta??
Keskiviikkona ladattu täyteen.

Minä kiitäs taas  :azn:

kannattaa heti purkaa niistä joku 30-50% kapasiteetistä pois, jos säilytät LiPoja täydessä latingissa ne alkaa turpoomaan.

Ei ole kyllä täällä turvonneet ja aina säilytän täydessä latingissa :roll:

Bigbear

Käyttääkö kukaan LiFePo4 akkuja auto käytössä?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Sampo_4x4

Kävin suttaa ulkona ja nyt toinen akku on 3.6v ja toinen 3.9v säilytykses  :cool:

Judenza

Dodiin, tässä kesälomalla on tullut aloitettua uudelleen rc-puuhastelu. Tänään asentelin sharkkiin Hobbywing Ezrun 18A noparin ja verticalhobbyn B2040-10 long motor 5340kv moottorin, harjaton setti siis kyseessä.
Akkuna toimii Nosram Vtec 1800mah 2s 25c Li-Po, ostettu joskus ~3v sitten ja säilytetty suunnilleen puolivarauksessa, latauksia on takana pyöreästi ~30 tasaavalla hitaalla laturilla.
Auto ja akku seissyt varaston hyllyllä 3v ja joskus harvoin satunnaisesti pörrätty ja ladattu.
Viimeisen kuukauden aikana on autoa tullut ulkoilutettua ahkerasti kun muksutkin ovat jo kasvaneet vauvoista pois, ihmettelin jo vakiomoottorin ja tämän akun lämpeämistä, akku oli käteen kuuma ja moottoriin ei kauaa kärsinyt sormia painaa.
Tänään olin sitten kikseissä muksujen kanssa ajelemassa läheisellä hiekkakentällä jossa hieman nurmikkoa ja hyppyjäkin, hetken rällästyksen jälkeen (~10min) jäähdyttelin hieman kun tuntui auto kuumalta.
Ajo jatkui taas ja meni ~5min kun nopari ensin laski tehot ja alkoi sitten pätkimään, lopetin ajon kun luulin cutoffin iskeneen peliin. Akku oli kuuma ja hieman turvonnut, kädessä pystyi pitämään mutta mielummin laski maahan, moottoriin ei kärsinyt koskea ja nopari oli siinä rajalla (välitykset väärät, vakio pinjoni vielä kiinni..)
Mikä akkua vaivaa? Akun jäähdyttyä turvotus laski ja nyt on jotakuinkin normaali, latauksessa atm ja laturi kertoo kaiken olevan ok. Miksi kuumeni jo vakiokoneella?
Muutaman oluen jälkeen pitkä ja tyhmä kysymys, yrittäkää ymmärtää  :angel:
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

lamppu8

Oliko lipo cutoff varmasti päällä? Itselleni kävi vastaava tilanne, kun olin poikkeuksellisesti ajanut NiMH-akulla, ja unohtanut laittaa lipo cutoff:n takaisin päälle, kun vaihdoin lipo-akkuun.

Ihmettelin miksi moottorituulettimen puhina kuului, vaikka kytkin noparista virrat pois. Ihmetystä ei vähentänyt puhinan jatkuminen akun liittimien irroittamisen jälkeen. Akustahan se puhina kuului, ja lämpöä sillä oli sen verran ettei viitsinyt huvikseen kädessä pitää.