Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

pijokela

Lainaus käyttäjältä: turpek2 - 03.01.12 - klo: 01.18
Hei, semmonen kysymys olisi vähän näin off-topikkina että saako suomesta halpoja li-po latureita, esimerkiksi saksassa maksaa halvimmat mallit 11€. Hakusessa siis alle 25€sis postit...

http://fi.eurorc.com/product/1576/skyrc-e3-verkkovirta-lipo-laturi

Lainaus käyttäjältä: turpek2 - 03.01.12 - klo: 01.18
Jos ei löydy niin suositelkaa etäisyyttä kuin paukuttelee li-po akkuja nuotiossa/polttotynnyrissä  :roll:
Edittiä : Rejähtääkö nuo lipo akut, vai olisiko patterikeräys parempi?

Ne enemmänkin palaa voimakkaasti kuin räjähtää. Jos sinulla on toimivia lipoja muovikassillinen, niin ne kannattaa yrittää myydä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Rockford

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 29.12.11 - klo: 18.50Eli en kyllä lataisi akkuja rinnan elleivät ne akut varmasti ole olleet käytössäkin rinnan kytkettyinä. Akun sisällähän ne rinnakkain olevat kennot ovat aina rinnakkain, joten jännite-eroa ei synny.

Sarjaan kytkemisessäkin jännite-ero on ongelma, koska latureiden tasausvirrat ovat niin heikkoja, että tuollainen 0,3V jännite-ero latauksen alussa tasautuu todella hitaasti ja sen tasaaminen kasvattaa latausaikaa, jolloin yhdessä lataamisen hyöty vähenee.

...

EDIT: Tuo video on kyllä oikeassa siinä, että sarjaankytkennän tekee helposti väärin, ja sen väärin tekeminen johtaa aina oikosulkuun. Toisaalta, jos ne kytkee oikein eivät akuissa olevat erilaiset jännitteet ole ongelma.
Olen ylläkirjoitetuista asioista täysin samaa mieltä. Mutta silti hämmennän tätä jännite-erosopppaa vielä hiukan kun lueskelin ohjeita sarjasssa ja rinnakkain lataukseen näiltä sivuilta:
http://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/serial-charging
http://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/parallel-charging

Tuolla ohjeistetaan rinnakkain lataukselle mm. näin:

LainaaIdeally the packs to be charged should all be at a similar voltage. If I had to put a number on it I would say that all cells should be within .2V for each other. This is not required but is a good practice.

Ja jostain syystä taas sarjalatauksessa pitäisikin akkujen jännitteet olla paljon lähempänä toisiaan, vaikka siinähän ei nähdäksi ole mitään varsinaista ongelmaa (tai vaaraa) alkutilanteen jännite-eroista (lukuunottamatta hitaampaa latauksen balansointivaihetta):

LainaaAll the packs to be charged in series together need to be very close to the same voltage per cell. If I had to put a number on it I would say within .05V per cell.

Jos nyt kuvitellaan joku ihan tavallinen useita kennoja sarjaan kytkemällä rakennettu akku (eli mikä vain 2S/3S/4S/5S/6S-lipoakku) niin sehän ladataan aina akun sisäistä rakennetta ajatellen sarjassa ja kuka nyt muka takaa, että siinäkään toteutuisi aina tuo <0,05V kennojen välinen jännite-ero-vaatimus.
Mini-Z Mad Force, Summit

Rockford

Tänään lopulta kokeilin tätä paljon teoretisoimaani 2*2S-akkujen latausta sarjassa. Akut tunnistui ongelmitta 4S-akuksi, kuten olin jo aiemmin testannut. Laturina oli tuo iCharger 106B+ ja latausvirraksi laitoin vain 5A (0,83C) kun en ollut varma miten läppärin virtalähteessä riittää ytyä 4S:n korkeampaan jännitteeseen. Hyvin tuntui riittävän, ja latauksen CC-vaihe meni nopeasti loppuun kun akut ei olleet erityisen tyhjiä.

Latauksen CV-vaiheessa meni kuitenkin jotain pieleen. Tai ainakin luulen niin.

Arvioni mukaan lataus ois pitänyt valmistua noin tunnissa, mutta vaikka odottelin puolitoista tuntia ei balansointi loppunut millään. Viimeiset vartin tai 20 min toisen akun molemmat kennot oli koko ajan 4,20V ja toisen vaihtelevasti yleensä molemmat 4,18V tai 4,19V. Latausvirta heilui edestakaisin noin 0,10A - 0,43A välillä, mutta jännitteet tuossa vajaassa akussa ei tuosta muuttuneet mihinkään. Lopulta lopetin latauksen kesken koska akut olivat kuitenkin täynnä ja molemmat itsessään balanssissa. Latasin "vajaaksi jääneen" akun vielä tavallisesti täyteen.

En nyt tällä hetkellä ymmärrä missä tässä oikeasti oli ongelman syy. Akkujen sisäiset resistanssit on hiukan erilaiset, mutta niissäkin on eroa vain se 1 tai maksimissaan 2 mOhm. Pitää kai kokeilla tuota sarjalatausta vielä joskus toisen kerran niin näkee miten se sitten menee.
Mini-Z Mad Force, Summit

McJones

Latailen pääsääntöisesti akkuparia sarjassa, ovat niin myös itselläni käytössä, ja kyllä ajan myötä tasapaino järkkyy balansoivasta latauksesta huolimatta. Balansointi, jossa työnnetään virtaa sarjassa olevaan kennostoon ja yritetään tasausliittimestä sitten tasailla "lennossa", on myös akkua rasittava toimenpide, joskin myös välttämätöntä, ja asiat korostuvat, kun sarjassa olevien kennojen lukumäärä kasvaa.

Latailen silloin tällöin kennot yksittäinkin juuri siksi, että isompi pakka kiinanlipoa ei tahdo tasaantua aina.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Jonttula

Terve. Osaatteko kokemuksella kertoa miten helposti lipot ottaa siipeensä mennessään alle 3.0v?

Eihän se mieli keväseen oottanut vaan kävin pikkasen parkkisrallia revolla ajamassa vaikka pakkasta on jonkun verran. 2x2s akkuja on ollut käytössä ja ne ovat olleet lataamattomina varmaan nelisen kuukautta. Tsekkasin jännitteet ja olivat pysyneet nätisti 3.5-3.7 mihin ne "seisontaan" jätinkin. No ajattelin että käyn vetäsemässä 5min rundin tossa pihalla enkä nyt siis lataillut akkuja. Ajelin muutaman minuutin ja toinen akku ok mutta toisessa toinen kenno oli 2.6. noparissa on katkaisu 3.2. Miksi pääsi noin alas?

Akku latautuu nyt ja tasaa kyllä hyvin ja kennon näyttä taas 3.6(lataus vielä kesken) ja tasaa nätisti toisen kennon kanssa.

Morgan_Kane

Täällä tuli ajettua Stampeden cut off valon sytyttyä vielä jokusen minuutin ajan -10 asteen pakkasessa ja siälle tuotua unohdin ladata. Nyt 2S akku ei suostu lataantumaan.
Mittasin akun jännitteen, oli 2.9 volttia, vähän tippunut 7.4 voltista...  :cry:
Kannattaako akkua enää koettaa elvyttää vaikka PB ohjelmalla ja pienellä virralla, jotta jännitteet saisi lipo ohjelman vaatimalle tasolle, vai heitänkö akun roskiin?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Jonttula - 16.01.12 - klo: 21.16
Ajelin muutaman minuutin ja toinen akku ok mutta toisessa toinen kenno oli 2.6. noparissa on katkaisu 3.2. Miksi pääsi noin alas?
Noparihan ei näe kennojen erillisiä jännitteitä, koska tasausliitin ei mene nopariin. Toisin sanoen, jos autossa on 4S akku ja nopariin on säädetty rajaksi 3.2V, niin nopari oikeasti valvoo sitä, että koko akku on 3.2V*4 = 12.8V tai enemmän. Jos siellä sitten onkin yksi kenno 2.6V, niin summa voi silti olla yli 12.8V.

2.6V+3.4V+3.4V+3.4V = 12.8V

Yleensä akku kärsii, jos se pääsee liian tyhjäksi, mutta aika vaikeaa sanoa mitään tarkkaa siitä, kuinka pahasti akkusi vaurioitui. Kannattaa ehkä nostaa se kennokohtainen cutoff vielä korkeammalle, että tilanne ei toistu.

Lainaus käyttäjältä: Morgan_Kane - 21.01.12 - klo: 16.28
Kannattaako akkua enää koettaa elvyttää vaikka PB ohjelmalla ja pienellä virralla, jotta jännitteet saisi lipo ohjelman vaatimalle tasolle, vai heitänkö akun roskiin?

Minä ainakin yrittäisin elvyttää. NiMH tai PB ohjelmalla pientä virtaa sisään. Vaikka 0.1C. Ainakin minulla on akkujen jännite tällaisella elvytyksellä todella nopeasti noussut sen verran, että lipo-ohjelma on alkanut toimia. Siinä malttaa vieressä seurata sen muutaman minuutin, niin ettei mitään vaarallista pääse sattumaan.

Mutta kyllä sen akun loistava tulevaisuus taitaa nyt olla takanapäin. Toivottavasti siitä saa vielä joitain ajokertoja ulos.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Mirkku

Hei!


Voiko LiPo-akkua käyttää Traxxas stampede xl-5 autossa? Onko 2S lipot liian tehokkaita vakiomoottoreille? ( olen kuullut, että stampedesta olisi akku sulanut. ) Tuovatko Lipot paljon lisä nopeutta autoon?  :undecided:
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Rockford

#3998
Lainaus käyttäjältä: Mirkku - 21.01.12 - klo: 21.59Voiko LiPo-akkua käyttää Traxxas stampede xl-5 autossa? Onko 2S lipot liian tehokkaita vakiomoottoreille? ( olen kuullut, että stampedesta olisi akku sulanut. ) Tuovatko Lipot paljon lisä nopeutta autoon?  :undecided:
Aloittelijan mutuilua, enkä ota vastuuta mistään: Tuosta autosta kai puuttuu lipo cutoff, eli pitää pitää jotenkin muuten huoli ettei aja akkuja liian tyhjiksi. Siis esim. käyttää erillistä lipo-hälytintä kuten mullakin on Summitissa. Eihän moottori tiedä mistä akusta se virta sinne tulee jos vain noparille menee oikeaa jännitettä, eli et ylitä sen jännitespeksiä. Nopeuttakaan ei periaatteessa lisää tule jos korvaat 7-cell NiMH:n 2S LiPo:lla, mutta ainakin Summit piristyi käytännössä selvästi kiihtyvyyden osalta.
Mini-Z Mad Force, Summit

Rockford

#3999
Tänään kävi sit itelle eka vahinko sen suhteen, että en kuullut LiPo-hälyn piippausta ajoissa. Vakiona piippasivat niin lujaa, että vaimensin niitä joskus teipillä. Nyt ovat aika hiljaiset, ilmeisesti liiankin hiljaiset. Aiemmin olen kyllä kuullut piippauksen kun kovan kiihdytyksen jälkeen hiljentää vauhtia silloin kun auto ei ole kaukana itsestä.

Ulkona oli pakkasta sellainen -7°C ja akkuina siis oli noi mun Turnigy 6000 mAh 2S 25-50C (halppis) NanoTech:it. Jo aiemmin on vaikuttanu siltä, että toinen niistä on selvästi heikompi kuin toinen, vaikka akkujen kennot pysyy kummassakin hyvin balanssissa. Huonomman akun lepojännite oli 5-10 min levon jälkeen 3,5V luokkaa kummassakin kennossa. Paremmassa akussa, joka oli Summit:in BEC-puolella kuten aina, oli noin 3,7V eli sekin oli vähän tyhjempi kuin aiemmin yleensä ollut.

Laitoin tuon liian tyhjäksi ajetun lähes heti storage-lataukseen ja sinne meni 2141 mAh (koska vain 3,85V tasoon ladattu) ja kennot oli sen jälkeen hyvin balansissa (storage-lataushan ei tee balansointia). Ilmeisesti akku ei tuosta isommin kärsinyt jos ei pullistu lähipäivinä?

Parempaan akkuun storage-lataus 2343 mAh, eli hiukan enemmän vaikka se oli vain noin 80% tyhjiin ajettu. Jos tästä nyt jotain päättelee niin paremman akun kapasiteetti on hyvinkin se luvattu 6000 mAh (tai vähän ylikin) mutta ton huonomman akun vain jotain 4000 mAh luokkaa. Pitää tehdä joskus laturilla cycleä sen verran että näkee mitä näyttää todelliseksi purkukapasiteetiksi, en oikein usko noihin ladattuihin numeroihin kuin suuntaa antavina.
Mini-Z Mad Force, Summit

Mirkku

Moi.


Olisi pari kysymystä LiPo akuista. 1) Voiko esim: 2s Lipoja käyttää vakio Traxxas stampede Xl-5:sessa? Olen kuullut juttua, että jollain isommalla lipolla moottori olisi sulanut. 2) Mahtuvatko LiPot Stampeden akkukoteloon? 3)Tuoko Lipot paljon lisää tehoa autoon?
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Mirkku

Lainaus käyttäjältä: Mirkku - 21.01.12 - klo: 21.59
Hei!


Voiko LiPo-akkua käyttää Traxxas stampede xl-5 autossa? Onko 2S lipot liian tehokkaita vakiomoottoreille? ( olen kuullut, että stampedesta olisi moottori sulanut. ) Tuovatko Lipot paljon lisä nopeutta autoon?  :undecided:
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

stadium

Kaverin stampede xl-5 autossa Lipo (2s) pelasi hyvin. Moottorin sulaminenhan riippuu ajaako revitellen täysillä vai vähän rauhallisemmin.
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Morgan_Kane

Lainaus käyttäjältä: Morgan_Kane
Kannattaako akkua enää koettaa elvyttää vaikka PB ohjelmalla ja pienellä virralla, jotta jännitteet saisi lipo ohjelman vaatimalle tasolle, vai heitänkö akun roskiin?
Lainaus käyttäjältä: pijokela
Minä ainakin yrittäisin elvyttää. NiMH tai PB ohjelmalla pientä virtaa sisään. Vaikka 0.1C. Ainakin minulla on akkujen jännite tällaisella elvytyksellä todella nopeasti noussut sen verran, että lipo-ohjelma on alkanut toimia. Siinä malttaa vieressä seurata sen muutaman minuutin, niin ettei mitään vaarallista pääse sattumaan.

Mutta kyllä sen akun loistava tulevaisuus taitaa nyt olla takanapäin. Toivottavasti siitä saa vielä joitain ajokertoja ulos.
Sain ladattua. Aluksi kennojännitteet olivat 1.6 ja 2.6 volttia. NiMH-ohjelmalla latasin 0.1A virralla niin kauan, että latausjännite nousi kuuteen volttiin. Ei tosiaan kestänyt kuin pari minuuttia.
Sitten Lipo-lataukseen vaihto, laturi suostuu lataamaan eli akku hengissä , sormet ristissä odottelua ja koeajo. Kiitoksia neuvosta, jospa tuo lopputalven kestäisi.

Rockford

Lainaus käyttäjältä: Rockford - 22.01.12 - klo: 16.04Huonomman akun lepojännite oli 5-10 min levon jälkeen 3,5V luokkaa kummassakin kennossa. Paremmassa akussa, joka oli Summit:in BEC-puolella kuten aina, oli noin 3,7V eli sekin oli vähän tyhjempi kuin aiemmin yleensä ollut.

Laitoin tuon liian tyhjäksi ajetun lähes heti storage-lataukseen ja sinne meni 2141 mAh (koska vain 3,85V tasoon ladattu) ja kennot oli sen jälkeen hyvin balansissa (storage-lataushan ei tee balansointia). Ilmeisesti akku ei tuosta isommin kärsinyt jos ei pullistu lähipäivinä?
Tänään latasin täyteen ja purin laturilla tuon liian tyhjäksi viikko sitten ajetun NanoTech-akun. Purkettaessa 3,6V tasoon asti kapasiteetiksi tuli hiukan vajaa 4600 mAh. Eli ei mikään ihme että tuo ei oikein hyvin toimi Summitissa parina toisen paremman "6000 mAh" akun kanssa.

Sitä en tiedä mitä vahingossa tapahtunut syväpurku tuohon kapasiteettini sitten vaikutti. Sen suhteen ainakin oli muutosta tapahtunut, että akun sisäinen resistanssi oli aiemmin laturin mukaan noin 1mΩ ja nyt se on 4mΩ (molemmat mitattu akku täynnä).
Mini-Z Mad Force, Summit

Rockford

Lainaus käyttäjältä: Rockford - 29.01.12 - klo: 16.44Tänään latasin täyteen ja purin laturilla tuon liian tyhjäksi viikko sitten ajetun NanoTech-akun. Purkettaessa 3,6V tasoon asti kapasiteetiksi tuli hiukan vajaa 4600 mAh. Eli ei mikään ihme että tuo ei oikein hyvin toimi Summitissa parina toisen paremman "6000 mAh" akun kanssa.
Eilen testailin uutta (eli kolmatta) tuollaista samanlaista 6000mAh 25-50C 2S NanoTech:ia ja sen kanssa näyttäis tuo parempi vanha samanlainen akku toimivan hyvin parina. Nyt ekaa kertaa oli Summitin BEC-puolen akku hiukan tyhjempi ajon jälkeen kuin toinen, kuten kuuluukin olla. Pitää vielä mitata purkukapasiteetit molemmista kun kerkeää.

Ilmeisesti NanoTech:ien laatu on hiukan vaihtelevaa, mutta tällä hinnalla ei tietenkään voi liikoja vaatia ja ongelma tästä tulee lähinnä kun on auto jossa pitää olla kaksi akkua yhtäaikaa kiinni. Yksittäinhän noi toimis kaikki ihan OK, vaikka tuon yhden kapasiteetti luvatusta jääkin.

Ei autokäyttöä, mutta laitoin Zippyn 4S 2200mAh LiPo:n nyt lopulta vanhaan 14,4V NiCd-akuilla olleeseen Einhell-akkuporaan ja sekin tuntuu toimivan hyvin.
Mini-Z Mad Force, Summit

JR33

Onko tämä hyvä balanceri jos lataan pääasiassa 2s ja 3s akkuja: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-laturit-lipo-laturit/lipo-balancer-6-plus-for-1-6-lipo-3065
Onko kellään kokemusta kyseisestä balancerista?
Traxxas bandit vxl

Mordex

Mulla olis tossa muutama kärähtäneen ESC:in myötä toimintansa lopettanut 3s akku (balanceri ei näytä ku yhden kolmesta kennosta). Onko noita mitään mahdollisuutta saada enää toimimaan? Eli voisko olla esim. että balancerin johtojen juotos vaan sulanu tms? Ihan vaan sillä, että kannattaako niitä ruveta edes availemaan vai viskaanko suoraan ongelmajätteeseen?
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Diese-listi

Ootko mitannu kokonaisjännitettä? Jos sulla noita useampi joisa sama vika niin onko balanseri varmasti ehyt?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Mordex

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 24.02.12 - klo: 20.12
Ootko mitannu kokonaisjännitettä? Jos sulla noita useampi joisa sama vika niin onko balanseri varmasti ehyt?

Jännitemittaria mulla ei valitettavasti ole. Muut akut kyllä skulaa, eli balanseri rocks ok.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Mordex

Lainaus käyttäjältä: Mordex - 24.02.12 - klo: 20.14
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 24.02.12 - klo: 20.12
Ootko mitannu kokonaisjännitettä? Jos sulla noita useampi joisa sama vika niin onko balanseri varmasti ehyt?

Jännitemittaria mulla ei valitettavasti ole. Muut akut kyllä skulaa, eli balanseri rocks ok.

No vastaanpa omaan kysymykseeni. Söin rokan ja varovasti avasin (olen nähnyt millasia pommeja nää voi olla ihan vierestä, tästä johtuen varovaisuuteni asian suhteen) yhden akuista ja juurikin nuo balancerin johdothan sieltä oli sulanut irti. Laitoin yhden takas kiinni ja kenno palasi eloon. Eli juurikin epäilemästäni vika oli kyseessä.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

e-revo vxl

Iltaa

On nää kiinan lipot erittäi kivoja en voi sanookku voi tana. Mutta aiheeseen mulla on täysin uudet akut ja ei ole käytetty kertaakaan tätä kyselin jo tuola toisessa topikissa mutta tulipa lisää onkelmia. Niin eli akut on 5200mah 2s ja latasin ne ekaa kertaa niin että balansoin ne ennen latausta kennojen jännitteet olivat samat latauksen jälkeen aivan eri kenno 1 oli 4.05v ja kenno 2 oli 4.25v ja akku jäi alijännitteelle eli n. 8.3v. no minäpä tuossa äskettäin latasin sitten akut parilla amppeerilla täyteen ja sain akkuun oikean 8.4v:ttia mutta yllätykseksi kenno 1= 4.09v ja kenno 2= 4.31v :shocked: Onko mitään tehtävissä enään että saisin kennoihin sen oikean 4.2v kun ihmettelen tätä että miksi jännitteet nyt ovat tuollaiset kun olivat samat ennen latausta... menikö balansoinnissa jokin pieleen tms. Kysymys kuitenkin on,että pystyykö jotenkin saamaan vielä oikeat jännitteet akkuihin/kennoihin?
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

ajv

#4012
Ymmärsin tuosta, että et tasannut akkuja latauksen aikana? Suosittelen tekemään niin, koska kennot ovat yksilöitä (varsinkin nuo halpikset) ja latautuvat eri tahtiin.

Akku tuskin on menny vielä rikki, eli ei muuta kun purat sen pikaisesti ja lataat uudestaan tasaten samalla. Ja miksei tasaisi jo purunkin aikana, jos laturi vain sitä tukee.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 26.03.12 - klo: 23.01
Iltaa

On nää kiinan lipot erittäi kivoja en voi sanookku voi tana. Mutta aiheeseen mulla on täysin uudet akut ja ei ole käytetty kertaakaan tätä kyselin jo tuola toisessa topikissa mutta tulipa lisää onkelmia. Niin eli akut on 5200mah 2s ja latasin ne ekaa kertaa niin että balansoin ne ennen latausta kennojen jännitteet olivat samat latauksen jälkeen aivan eri kenno 1 oli 4.05v ja kenno 2 oli 4.25v ja akku jäi alijännitteelle eli n. 8.3v. no minäpä tuossa äskettäin latasin sitten akut parilla amppeerilla täyteen ja sain akkuun oikean 8.4v:ttia mutta yllätykseksi kenno 1= 4.09v ja kenno 2= 4.31v :shocked: Onko mitään tehtävissä enään että saisin kennoihin sen oikean 4.2v kun ihmettelen tätä että miksi jännitteet nyt ovat tuollaiset kun olivat samat ennen latausta... menikö balansoinnissa jokin pieleen tms. Kysymys kuitenkin on,että pystyykö jotenkin saamaan vielä oikeat jännitteet akkuihin/kennoihin?

Vastataan nyt tääläkin. Eli siellä laturissa on joko kalibrointi pielessä tai komponentteja rikki. Näyttää olevan noi hobbykingin sivut just huollosa niin en voi etsiä kalibrointiohjetta. Latasithan varmasti Balance latauksella? Kun siellä on se charge ja fast charge latausvaihtoehdot?

Akkuja voit purkaa Storage latauksella.

Kun painat +-nappia (kolmas niistä neljästä) latauksen/purun aikana niin laturi näyttää näytöllä kennojen jännitteet. Jos nämä heittää niin voi laturin kalibroimalla saada ne kohdalleen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

e-revo vxl

juu lipo balance on ollut käytössä. ja on juuri tällähetkelläkin käynnissä ja noita konnojen jännitteitä tässä kattelen tuosta laturista samalla. ja nyt kumpikin näyttää sitä 4.2 volttia täytyy kohta kun laturi lopettaa niin katsoa vielä yleismittarilla noi jännitteet. Ja siis ennenkun äsken laitoin ton akun toho laturiin niin pidin hetken storagessa kiinni että vähän laskee jännite ja nyt siis balansissa taas. Alan kyllä epäilemäään tota laturia kovastikkin. Se olis kyllä tosi hyvä jos saisin ne kalibrointi ohjeet olisin hyvin kiitolllinen.

1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Diese-listi

Löyty ohjeteksti:


You can even calibrate the charger if you feel the readings are a little incorrect.

For calibrating this charger follow these steps:

1.) Power off the charger.
2.) Press and hold the (dec" and "start" buttons.
3.) Power on the charger. (you will hear 3 beeps in a row). Keep the buttons pressed.
4.) You will enter into the calibration screen where the voltage detected by the charger is displayed on the screen (voltage on output leads).
5.) Attach any battery to the output leads of the charger.
6.) Using a digital multimeter, correct the reading of the voltage by pressing "inc" or "dec" buttons till the reading matches with that of the multimeter.
7.) Press "Stop" when you are done.
8.) Your charger is calibrated now.

You can repeat these steps as many number of times
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

e-revo vxl

suur kiitokset! täytyy huomena vähän tutkiskella tuota laturia ja kattoa jos saisi jotai tehtyä sille.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Diese-listi

Noillakaan ohjeilla ei pysty kuin kokonaisjännitteen kalibroimaan. Pitää viel etsiä jos löytyy jokin ohje millä saa kennokohtaisen kalibroinnin tehtyä. Mutta epäilen että siinä laturissa on jotain vikaa kun ei tasaa oikein kennoja.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

e-revo vxl

Joo mä vähän luulen kanssa että on jotain vikaa ku tollee tekee... täytyykin uusi laturi varmaa ehkä kattoa tossa jossaivaiheessa. mutta täytyypi kokeilla tota kalibrointia josko mahdollisesti auttaisi
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Diese-listi

SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T