Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

rizardi

Liittimen kipinöinti johtuu konkkien varautumisesta.
Ihminen sormineen ei akusta sähköiskua saa, kuten ei tule 1/1 auton akustakaan, mutta jos lähdet kielellä lipomaan niin varmasti sattuu.

vilve97

Voisinkohan rakenta ittelleni noista 3s lipon jos kyken noita sarjaan http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/cs-5300mah-50c-1s.html ja autona on stampede 4x4
Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Heuli

Voi rakentaa, mutta aika paljon helpommalla pääset jos ostat suoraan 3S lipot. Tuosta kun klikkailet akut ostoskoriin niin niitä on jäljellä enää 1 kpl eli pitäisi löytää vielä 2 samanlaista. Erilaisia lipoja ei kannata kytkeä sarjaan.

vilve97

niin meen käymää huomenna rcm:ssä ja katon jos sielä on kolme noita niin ostan pitääkö ne kytkeä rinnakain vai sarjaan
Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Heuli

Jos kytket ne sarjaan niin saat niistä 5000 mAh 3S akun, jos taas rinnan niin 15000 mAh 1S akun.

vilve97

Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Bigbear

Jos lataat niitä 3s moodissa, niin tasauspiuhojen pitää olla myös oikein rakennettu. Osta suosiolla oikea 3s akku
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

santeriJ

Mitä akkujen tiedoissa tarkoittaa esim. 40C ?
Kyosho DRX

Heuli

#4178
Akun kapasiteetin kun kertoo tuolla C-arvolla saadaan akun antama purkuvirta. Se ei saisi alittaa moottorin viemää virtaa. Esim. tehokas 4,5t hiiletön voi viedä lähemmäksi 100A niin siihen kannattaa valita akku mikä kestää enemmän kuin 100A, esim. 5000 mAh 40C (5Ah*40C=200A) riittää loistavasti kun on tuplavarmuus.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 04.01.13 - klo: 19.53
Akun kapasiteetin kun kertoo tuolla C-arvolla saadaan akun antama purkuvirta. Se ei saisi ylittää moottorin viemää virtaa. Esim. tehokas 4,5t hiiletön voi viedä lähemmäksi 100A niin siihen kannattaa valita akku mikä kestää enemmän kuin 100A, esim. 5000 mAh 40C (5Ah*40C=200A) riittää loistavasti kun on tuplavarmuus.

Korjataan sen verran vaikka se tuossa viestin sisällössä ilmeneekin niin tuo akkujen purkuvirta PITÄÄ ylittää moottorin viemä virta.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Heuli

Hyvä että muut on tarkkana  :shocked:

Korjasin viestini ettei pääse syntymään väärinkäsityksiä. Itse ainakin olen mitoittanut kaikki sähköt seuraavalla periaatteella:
1) Valitaan moottori, esim. 4,5t 1:10 touringautoon, arvioitu maksimivirta 2S lipolla 100A
2) Valitaan riittävän kestävä säädin, esim. 120A jatkuvaa virtaa kestävä malli
3) Valitaan riittävän kestävä akku, mieluummin selkeästi vielä säädintäkin kestävämpi, esim. 5000 mAh 50C (250A jatkuva virtaa kestävä)

Tuolla tapaa toimimalla on ainakin viimeiset viisi vuotta pelannut laitteet luotettavasti, hiilettömien alkuvaiheessa sai tapella kisoissa sitten senkin edestä kun oli tekniikka vielä "hieman" keskeneräistä. Joskus kun on nähnyt auton palaneen lipon jäljiltä, niin mieluummin jätän tuon nopeudensäätimen sulakkeeksi että se hajoaa ennen akkua. Moottorin viemät virrat voivat nousta äkkiä todella korkeiksi jos voimansiirrossa hajoaa jotain ja jatkaa ajoa täysillä erän loppuun asti.

emppu99

Hei!minulla on kyosho drx ve ja Orion 2s 4200mAH 25c lipoakku ja olen ajanut niillä maksimissaan 10 asteisessa pakkasessa.paljonko auton ja akun pitäisi pakkasta kestää?
EXC125

savo

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 06.01.13 - klo: 19.57
Hei!minulla on kyosho drx ve ja Orion 2s 4200mAH 25c lipoakku ja olen ajanut niillä maksimissaan 10 asteisessa pakkasessa.paljonko auton ja akun pitäisi pakkasta kestää?
Ei niille selkeitä rajoja ole mutta muovi hajoaa helpommin mitä enemmän pakkasta.Lipon kun ottaa lämpimästä niin ajon aikana se kyllä pysyy lämpimänä.Virran kulutusta autossasi on sen verran että se pitää akun lämpimänä.
Kyllä se ukko ainakin täällä hyytyy ennen autoa... :tongue:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

emppu99

Selvä,itselläni on myös kädet jäätynyt ennekuin akkutyhjentynyt:)kiitos tiedosta!
EXC125

4wdkanootti

Näyttäisi olevan eri valmistajilla keskenään erilaisia tietoja tästä. Ainoa akkumyyjä/toimittaja joka on suoraan kysymykseen vastannut numeroina mitään, on MAXAMPS.

Heidän vastaus on:
Akku tiputtaa +10c alapuolella jo kapasiteettiaan ja purkukykyään! Numeroina vähintään 10% .
Kylmässä, alle nollan lämpötilassa säilytettyä akkua ei suositella otettavan käyttöön, jos purkunopeus on iso, ilman sääsuojaa..
Usean asteen alle nollan mennessä, c- arvo tippuu jopa alle puoleen! Heidän viestinsä ei tuntenut sen kylmempiä. Siihen viestiin loppui minun ja maxampsin yhteistyö.

Olen vaihtanut sähköpostiosoitettani, niin en täsmällistä viestin sanamuotoa enää löytänyt. Jossan 2006 kieppeillä olen sen muistaakseni tänne postannut.

Akkuja pidän takin sisätaskuissa ennen käyttöä pakkaskeleillä.
Kaikkina talvina olen ulkona ajellut, ja nyrkkisäännöllä " jos minä haluan villasukat, akulle jotain eristettä myös" ei akkuja ole siihen enää hajonnut.  Kuski ei meinaa sietää ajoa -15c kylmällä puolen toista akullista, joten tarve tiedolle kyseenalaistuu.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

eetuppi

Ei helkkari... mikähän tuossa laturissa/akussa on vikana kun eilen oli ensimmäinen ajokerta ja sitä ennen latasin täyteen ja sitten ajeluitten jälkeen annoin akun jäähtyä ja laitoin lataukseen parin tunnin päästä laturi rupesi välkyttämään kaikkia vihreitä valoja. Silti näköjään se lataa joten kuten kun latasin tunnin ja akussa taas oli eloa.(noparissa lipo auto cutoff 6v) Eli ajossa nopari pisti virrat poikki kun jännite laski.
Uusi laturi jo on hieman harkinnassa vaikka tuo laturilla ja akulla latailtu 2 kertaa...  :sad:
Carnage brushless

pijokela

Lainaus käyttäjältä: eetuppi - 09.01.13 - klo: 15.00
Ei helkkari... mikähän tuossa laturissa/akussa on vikana kun eilen oli ensimmäinen ajokerta ja sitä ennen latasin täyteen ja sitten ajeluitten jälkeen annoin akun jäähtyä ja laitoin lataukseen parin tunnin päästä laturi rupesi välkyttämään kaikkia vihreitä valoja.

Jos tarkoitus oli vaan vähän päästää höyryjä, niin se on ok. Jos taas halusit saada tuohon jotain vastauksia tai kommentteja muilta ihmisiltä, niin jotain lisäfaktoja pitäisi ehkä lisätä tuohon tekstiin. :azn:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

eetuppi

No Elikkäs tässä vähän tietoja tarkemmin:
-Laturi välkyttäää kaikkia 3 vihreää lediä ja nopeasti punaista lediä perään kun siihen liittää tuon akun.
-Laturilla ladattu 2 kertaa.
-Akku on ladattu 2 kertaa ja on 2s ja 2700mah volz ja molempien kertojen jälkeen on toiminut hyvin.
laturi rupesi ajon jälkeen lataamaan ja tunnin jälkeen laturi rupesi vilkuttelemaan nuita vihreitä valoja
-Mittarilla mittasin akusta jännitteeksi 6.6v ja 3,4v ja 3,2v toisesta
ekalla ajokerralla nopari pisti virrat poikki koska jännite oli akussa 6v(lipo auto cut off)

Mitä toimen piteitä pitäisi tässä tilanteessa kokeilla?
Pitääkö uusi laturi ostaa tuon rtr paketin mukana tulleen tilalle.

kyseessä nyt on tämmöinen laturi: http://www.cmldistribution.co.uk/cml_product.php?new=true&productId=0000005570
Carnage brushless

rizardi

Mikä akku sinulla on eetuppi?
Lipo vai LiFe.

Linkin laturilla lataus pitäisi kestää noin 3 tuntia. Laturi ilmeisesti tasaa kennot vasta latauksen päätteeksi ja nyt se ei ole sitä kerennyt tekemään.

eetuppi

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 09.01.13 - klo: 16.40
Mikä akku sinulla on eetuppi?
Lipo vai LiFe.

Linkin laturilla lataus pitäisi kestää noin 3 tuntia. Laturi ilmeisesti tasaa kennot vasta latauksen päätteeksi ja nyt se ei ole sitä kerennyt tekemään.

Lipohan se on  :laugh:

laturi ei näköjään enää lataile mitään kun katoin yleismittarilla,
ei edes kuumene kuten aiemmilla latauskerroilla teki...
Carnage brushless

rizardi

"laturi ei näköjään enää lataile mitään kun katoin yleismittarilla,"

Laturin ostoksi taisi mennä. Tarkasta nyt kuitenkin johdot ja liittimet ensin. Täysi 2s Lipo on 8.4V.

jucca

En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta joskus ainakin joissain NIMH latureissa oli sulake joka saattoi kyrvähtää, tosin silloin laturiin eivät syttyneet lataus/virta valokaan. Silloin riitti sulakkeen vaihto joka maksoi ehkä noin euron jos sitäkään.

eetuppi

Joo kokeilin vielä latailla 3s 1050mah akkua laturilla niin silläkin vilkutti mutta hieman eri tavalla...
No nyt on uusi laturi ja pari akkua tulossa saksanmaalta . :azn:
Helkkari kun laskivat just tähän aikaan tuon tullirajan 22e kun olisi ollut tarvetta amerikan tavaralle.
Carnage brushless

jontte89

Sellaista tässä kyselisin että kauanko pitäisi kestää ladata 2s 3250 lipo akku,laturina on Imax b5 tai imax b8+? Ja onko noissa latureissa se että katkaisee latauksen kun akku täynnä?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

pijokela

Lainaus käyttäjältä: jontte89 - 17.01.13 - klo: 17.51
Sellaista tässä kyselisin että kauanko pitäisi kestää ladata 2s 3250 lipo akku,laturina on Imax b5 tai imax b8+? Ja onko noissa latureissa se että katkaisee latauksen kun akku täynnä?
Vähän yli tunnin kummallakin 1C latausnopeudella. Jos lataat täysillä kestää b5:lla ehkä 40 minuuttia ja tuo b8+ on nopeampi. Noin nopea lataus ei välttämättä tee hyvää akulle.

Kaikki lipolaturit lopettaa, kun akku on täynnä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

jontte89

kiitoksia. Nyt ollaan taas vähän viisaampia.
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Voyager

Hep!

Mulla on nyt linkin akku stanu turisti käytössä ja hyvin potkii, okei, ei ole roar/efra laillinen,
mutta hyvin pelaa normi kurvailussa ja kerho kisoissa.

Syy ko. akun valintaan oli halpa hinta ja virran anto kyky.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18606__ZIPPY_Flightmax_5400mah_2S2P_50C_Hardcase_Car_Lipoly.html

Iso Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

emppu99

Hei,onko kokemusta orion advantage iq404 laturista mitkä valot pitäisi välkkyä latauksella aikana?ja latauksen päätyttyä?
EXC125

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 19.01.13 - klo: 18.41
Hei,onko kokemusta orion advantage iq404 laturista mitkä valot pitäisi välkkyä latauksella aikana?ja latauksen päätyttyä?

Punaiset palaa niille kennoille jota kytketty ja kun lataus valmis niin vaihtuu vihreäksi. Jos vilkuttaa punaista niin akku kytketty väärin tai akku viallinen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

emppu99

ahaa..nyt kun lataan 2s akkua niin näkyy kaksi vihreää ja kaksi punaista.punaiseet vilkkuvat hitaasti.onko tämä oikein?
EXC125