Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

jarkko

Nyt lienee mittaustavassa jotain häikkää, kun 2S lipon yhden kennon jännite ei voi olla melkein 8 volttia. Täyteen laadatun lipokennon jännite on 4,2 volttia ja 2S akun jännite täyteen ladattuna on 8,4V.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

stadium

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 08.07.13 - klo: 22.49
Nyt lienee mittaustavassa jotain häikkää, kun 2S lipon yhden kennon jännite ei voi olla melkein 8 volttia. Täyteen laadatun lipokennon jännite on 4,2 volttia ja 2S akun jännite täyteen ladattuna on 8,4V.
Kyllä minä sen tiedän, mutta tuo kuva on otettu lipo-mittarin kenno kohdasta 2, ei siitä kokonaisjännite kohdasta.

Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

SixStars

..ja balanseriliitin on varmasti oikeissa pinneissä tuossa lipomittarissa ?? Suosittelisin mittaamaan ihan tavan yleismittarilla vielä kuitenkin..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

MitsuEvo

Eiköhän se olis jo räjähtäny naamalle jos siinä oikeesti on 8v yhessä kennossa..

stadium

Lainaus käyttäjältä: SixStars - 09.07.13 - klo: 08.09
..ja balanseriliitin on varmasti oikeissa pinneissä tuossa lipomittarissa ?? Suosittelisin mittaamaan ihan tavan yleismittarilla vielä kuitenkin..
Oli oikein. Täytyy varmaa.

Lainaus käyttäjältä: MitsuEvo - 09.07.13 - klo: 11.31
Eiköhän se olis jo räjähtäny naamalle jos siinä oikeesti on 8v yhessä kennossa..
Ehkä, mut mittari kuitenkin näyttää noin. Enhän missään välissä ole sanonut, että luotan tuohon mittariin.
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

McJones

Koitas mitata yleismittarilla ihan akun liittimestä. Vikaavikaa voi olla tuossa lipomittarissa, balanserijohdoissa (tai niiden kytkennässä) tai akun kennoissa. Muistanpa itsekin törmänneeni pariin Orionin akkuun, jotka näytti lipotesterillä, että toinen kenno olisi ylitäynnä, mutta todellisuudessa molemmat kennot olivat varsin tyhjiä ja entisiä.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

rämeairo

Siis uskaltaako noita akkuja lataa millä ampeeri määrällä? Akussa lukee 65c ja 5c joista jälkimmäinen varmaankin tuo latausarvo? Melkein 2h täs lataillu yhtä akkua akun omalla nimellis virtamäärällä... voi vitalis... no kai tämäkin piti oppia ja taas tutkaillaan et kuinkas noi arvot tohon laturii  nyt säädettiinkään
TeamC: TM2 TC02C TC02EVO TC02 ja drifteriä kuolaillaan... Moottorit on sit mitä sattuu kuten kuskitkin.

HMS77

Melko (tyhmän)rohkeeta jengiä kun tökitään vaan lipoja lataukseen eikä olla varmoja edes latausvirroista..

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

pijokela

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 10.07.13 - klo: 08.39
Melko (tyhmän)rohkeeta jengiä kun tökitään vaan lipoja lataukseen eikä olla varmoja edes latausvirroista..

No, noista ylläolevista spekseistä arvaan, että sillä laturilla ei saa sitä lipoa ladattua liian nopeasti.

Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 10.07.13 - klo: 02.09
Siis uskaltaako noita akkuja lataa millä ampeeri määrällä? Akussa lukee 65c ja 5c joista jälkimmäinen varmaankin tuo latausarvo? Melkein 2h täs lataillu yhtä akkua akun omalla nimellis virtamäärällä... voi vitalis... no kai tämäkin piti oppia ja taas tutkaillaan et kuinkas noi arvot tohon laturii  nyt säädettiinkään

Akun maksimilatausvirta ilmoitetaan tosiaan tuollaisella C arvolla, joka tarkoittaa, että maksimilatausvirta on kapasiteetti * C-arvo. Eli kapasiteetti * 5 eli esim. 5000mAh * 5/h = 25A

Mutta on tärkeää, että se laturi on Lipo moodissa eikä esim. NiMH moodissa, jolla se tuhoaa sen lipo akun.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

schumi95

Hjälp,
kytkin liponi oikariin kun laitoin laturiin kiinni..omaa tyhmyyttä kun käyttää balanserilautaa väärin eli lataa sarjassa noita 2x 2s vaikka ei oo varsinaisesti sarjaankytkentälautaa käytössä..ja sitten ei muista tarkistaa kunnolla kytkentöjään.
no tuli pikkusen nokea balanseriliittimeen ja ppientä kipinöintiä kunnes salamana sain irti.
Mittasin heti kennot jotka piti olla about tyhjät, oli n. 7.3 V / patukka ja kennot oli about samoissa jännitteissä keskenään, ei siis mitään ihmeellistä tuntunut olevan. Nyt kuitenkin joku 45 min jläkeenpäin akut on ottanu jännitettä niin että molemmissa 2S paketeissa n. 10.9 V jännitettä, 5.4 V / kenno. Onko syytä heittää akku pois vai räjähtääkö se mulla tossa noin tunnin päästä? Vai voisko noita kokeilla ladata?

kiitos

rämeairo


Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 10.07.13 - klo: 02.09
Mutta on tärkeää, että se laturi on Lipo moodissa eikä esim. NiMH moodissa, jolla se tuhoaa sen lipo akun.

Lataan lioo balanssi asetuksella. Ihmettelinkin että ei tää oikeasti voi olla näin hidasta kun noitten pikku akkujenkin lataukses kestänyt tunnin verran.

On muuten hienoa huomata että jokaiselta foorumilta löytyy näitä jotka osaavat antaa rakentavaa palautetta. Juurikin näitä jitka eksyessään mököttää ratin takana eivätkä varmana kysy neuvoa.
TeamC: TM2 TC02C TC02EVO TC02 ja drifteriä kuolaillaan... Moottorit on sit mitä sattuu kuten kuskitkin.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: schumi95 - 10.07.13 - klo: 13.11
Hjälp,
kytkin liponi oikariin kun laitoin laturiin kiinni..omaa tyhmyyttä kun käyttää balanserilautaa väärin eli lataa sarjassa noita 2x 2s vaikka ei oo varsinaisesti sarjaankytkentälautaa käytössä..ja sitten ei muista tarkistaa kunnolla kytkentöjään.
no tuli pikkusen nokea balanseriliittimeen ja ppientä kipinöintiä kunnes salamana sain irti.
Mittasin heti kennot jotka piti olla about tyhjät, oli n. 7.3 V / patukka ja kennot oli about samoissa jännitteissä keskenään, ei siis mitään ihmeellistä tuntunut olevan. Nyt kuitenkin joku 45 min jläkeenpäin akut on ottanu jännitettä niin että molemmissa 2S paketeissa n. 10.9 V jännitettä, 5.4 V / kenno. Onko syytä heittää akku pois vai räjähtääkö se mulla tossa noin tunnin päästä? Vai voisko noita kokeilla ladata?

kiitos

2S lipossa pitäisi olla 8,4V jännitettä, kun se on ihan täynnä! Miten ihmeessä olet saanut sinne 10,9V? Varmaankin nyt ilmoitit jotain numeroita väärin?

Sinänsä lipo voi selvitä aika hyvinkin lyhyestä oikkarista. Kerran itsekin kytkin lipon oikkariin, mutta onneksi vain ohuilla ~20AWG johdoilla. Johdot katosivat savuna ilmaan, mutta lipolle ei käynyt kuinkaan. Eli rauhallisesti vaan selvittele, onko se vielä kunnossa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

bluebeetle

Satavarmasti ei ole enää kunnossa, jos 10.9V on kaksikennoisen jännite!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 10.07.13 - klo: 16.06
Satavarmasti ei ole enää kunnossa, jos 10.9V on kaksikennoisen jännite!
tarkoitat varmaan kolme kennoisen? 2S lipo syttyy tuleen tuollaisissa jännitteissä... Älkää nyt polttako talojanne.   
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 10.07.13 - klo: 16.13
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 10.07.13 - klo: 16.06
Satavarmasti ei ole enää kunnossa, jos 10.9V on kaksikennoisen jännite!
tarkoitat varmaan kolme kennoisen? 2S lipo syttyy tuleen tuollaisissa jännitteissä... Älkää nyt polttako talojanne.   

No en tarkoita, lue kysyjän viesti:

Lainaus käyttäjältä: schumi95 - 10.07.13 - klo: 13.11
Hjälp,
kytkin liponi oikariin kun laitoin laturiin kiinni..omaa tyhmyyttä kun käyttää balanserilautaa väärin eli lataa sarjassa noita 2x 2s vaikka ei oo varsinaisesti sarjaankytkentälautaa käytössä..ja sitten ei muista tarkistaa kunnolla kytkentöjään.
no tuli pikkusen nokea balanseriliittimeen ja ppientä kipinöintiä kunnes salamana sain irti.
Mittasin heti kennot jotka piti olla about tyhjät, oli n. 7.3 V / patukka ja kennot oli about samoissa jännitteissä keskenään, ei siis mitään ihmeellistä tuntunut olevan. Nyt kuitenkin joku 45 min jläkeenpäin akut on ottanu jännitettä niin että molemmissa 2S paketeissa n. 10.9 V jännitettä, 5.4 V / kenno. Onko syytä heittää akku pois vai räjähtääkö se mulla tossa noin tunnin päästä? Vai voisko noita kokeilla ladata?

kiitos
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Bigbear

Juu kun mikä. Jäi sun viestistä " jos" lukematta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

schumi95

no niin, joo oli kyllä ilo huomata että korkeat jännitteet juonsivat juurensa hyytyvästä yleismittarin paristosta...meinas jo vähän raavituttaa päätä. Laturi balansointipiuhoineen sitten paljasti asian todellisen tilan vähän sen jälkeen kun yleismittari kuoli. n. 3.6 V / kenno oli jännitteet eli ihan hyvältä vaikuttaa. Yksi balanserin nasta mustui ei muuta damagea havaittu. Ajattelin jatkaa akkujen käyttöä, oikarin tapahtuessa kyseessä oli siis hipaisu balansointojohtoa kytettäessä jolloin kipinät kerkes säikäyttää. Laturi ei ladannut eikä mitään muutakaan vielä siinä vaiheessa.

Kiitos varovinkeistä kuitenkin kaikille!

ittna

Tervehdys.

Rc-innostus heräsi taas kesän kunniaksi ja tuli hommattua uusi lipo akku sekä laturi.

Akku on tämä: http://www.hobbylinna.fi/tuote/li-po-7-4v-3300mah-30c-hard-trx-connector/VPRD330/

Laturi: http://www.hobbylinna.fi/tuote/i-power-345-ac/RC-CHA-150/

Latasin tänään ensimmäisen kerran tuota akkua ja laturi ei saanut ladattua akkua täyteen, ilmoitti vaan erroria. Eikö noiden kennojen pitäisi olla aika lailla samassa jännitteessä? Tarkistin jännitteet ja 1. kennon jännite 4.433 ja 2. kennon 3.957. Yhteensä siis 8.390. Mittasin ennen latausta yleismittarilla kennojen jännitten ja ero oli saman verran kuin latauksen jälkeen.

Uskaltaako näitä laittaa autoon kiinni, voiko nuo tasoittua parin latauksen jälkeen vai onko toinen kenno rikki?
Traxxas Rustler

tactical

Älä laita autoon. Toinen kenno pimenee melko varmasti.  Kennojen tasaus ei ole onnistunut ja toinen kenno menee alijännitteeseen käytössä.

Kun kerran vehkeet ovat uusia niin myyjään yhteyttä.

Tai kokeilemaan toisella laturilla, jos toinen laturi lataa ok niin vika jää laturiin. Jos taas ei, vika on akussa. Voihan tasuriliittimessäkin olla sanomista
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

diyrc

Olihan latausvaiheessa akun tasuriliitin kiinni laturissa ja laturista oikea latausohjelma valittuna?
Jos oli niin laturissa tai akussa on jotain vikaa.

ittna

Latausohjelma oli oikein ja tasuri kiinni laturissa. Latasi ainakin vanhan 3s akun ihan oikein.

Pitänee ottaa myyjään yhteyttä, mitähän nuo tuumivat kun vaihdoin tuon liittimen xt60:een?
Traxxas Rustler

diyrc

Ei kait sillä pitäisi olla vaikutusta jos vaihto on tehty oikein.
Eihän vain muutoksen yhteydessä sattunut mitään erikoista, eli vaikkapa akun navat käyneet oikarissa?
Saattavat kysellä jotain tuon suuntaista..

Munkki

3S akku vissiin menny aivan tyhjäksi, olisiko mitään elvytys keinoa? Lipo laturi ei löydä kuin 1 kennon, eli en pysty vaihtamaan ''3c'' latausasetukseen.

Voishan sitä uuenki kiinanihmeen tilata..  :cool:
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 20.07.13 - klo: 17.18
3S akku vissiin menny aivan tyhjäksi, olisiko mitään elvytys keinoa? Lipo laturi ei löydä kuin 1 kennon, eli en pysty vaihtamaan ''3c'' latausasetukseen.

Voishan sitä uuenki kiinanihmeen tilata..  :cool:

Lataa NiMH ohjelmalla pienellä virralla. Ei pitäisi tarvita tuota kuin minuutin tai pari. SItten jännite on noussut niin, että lipo-ohjelmakin toimii. Akku on tod. näk. paljon huonompi kuin ennen syväpurkautumista.  :sad:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ittna

Lainaus käyttäjältä: diyrc - 20.07.13 - klo: 16.41
Ei kait sillä pitäisi olla vaikutusta jos vaihto on tehty oikein.
Eihän vain muutoksen yhteydessä sattunut mitään erikoista, eli vaikkapa akun navat käyneet oikarissa?
Saattavat kysellä jotain tuon suuntaista..

Vaihdon yhteydessä ei tapahtunut oikaria, pidin siitä tarkasti huolen. Nuo jännitteet heittivät saman verran jo ennen kuin edes olin liittimen vaihtanut. Pitää maanantaina olla yhteydessä tuonne ostopaikkaan.

Kiitokset neuvoista!  :grin:
Traxxas Rustler

Munkki

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 20.07.13 - klo: 18.00
Lainaus käyttäjältä: Munkki - 20.07.13 - klo: 17.18
3S akku vissiin menny aivan tyhjäksi, olisiko mitään elvytys keinoa? Lipo laturi ei löydä kuin 1 kennon, eli en pysty vaihtamaan ''3c'' latausasetukseen.

Voishan sitä uuenki kiinanihmeen tilata..  :cool:

Lataa NiMH ohjelmalla pienellä virralla. Ei pitäisi tarvita tuota kuin minuutin tai pari. SItten jännite on noussut niin, että lipo-ohjelmakin toimii. Akku on tod. näk. paljon huonompi kuin ennen syväpurkautumista.  :sad:

Sain toimimaan kiitos!  :laugh:

Jännitteet oli 3.30V luokkaa parin min NIMH latauksen jälkeen, eihän tuon pitäisi olla paha ollenkaan? Minkähän takia ei laturi tahtonut löytää kennoja? Tasaajakaan ei löytänyt, se tosin ottaa ladattavasta akusta virtansa.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

baja5t/juhis

olen juuri vaihtamassa xt60 liittimiä deans liittimiin laitanko punaisen vaaka vai pystypistokkeeseen. tiedän että jos käytän vain omia nyt käytössä olevia laturia ja akkuja asialla ei ole väliä mutta jatkon kannalta olisi hyvä olla standardin mukaisesti heti.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

KiSaVa

Lainaus käyttäjältä: baja5t/juhis - 25.07.13 - klo: 15.32
olen juuri vaihtamassa xt60 liittimiä deans liittimiin laitanko punaisen vaaka vai pystypistokkeeseen. tiedän että jos käytän vain omia nyt käytössä olevia laturia ja akkuja asialla ei ole väliä mutta jatkon kannalta olisi hyvä olla standardin mukaisesti heti.

Googlen kuvahaun perusteella poikkeuksetta näyttäisi että punainen vaakaan (kun liitin on pystyssä).

baja5t/juhis

kiitos siltäpä näyttää. unohtu myös kysyä "uros vai naaras" akkuun/autoon. todennäköisesti naaras akkuun.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

Maxxi

Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid