Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

Miksu L

Onko akut nyt varmasti 5000mAh? Vaikuttaisi että akku vois olla noin 3000mAh ja lätkästy 5000mAh tarrat päälle. Mitkä on akun fyysiset mitat?

Zufee

#4621
Kovakuoriset akut ja mitat:
Pack Size: 139 x 25 x 46mm

Ajattelin kyllä itsekin tuota että nyt ei kyllä taida olla akut ihan okei.. Koska joka paikasta olen saanut kuulla reippaasti 20min suorituksia ja ihan kunnon menolla..

Lataan niitä nyt täyteen ja katsotaan kuinka paljon se lataa sinne. Jos pitäisi 80% olla kapasiteetista kulutettu, niin 4000mah pitäisi mennä sisälle. 3.65 on kuitenkin hieman yli 80% (3.2 LVC on liian pieni, vaihdan takaisin 3.4), joten sinne pitäisi mennä yli 4000mah, kenties siinä 4250mah.

Hokkaju

mites muuten nopan punch level?

sitähän voisi tiputtaa vakiosta 1-2 pykälää alaspäin ja katsoa sitten. Punch ainakin suurimmaksi osaksi tarkoittaa maksimi piikki virran rajoitusta. Tämä antaisi akuille helpotusta.

Zufee

#4623
No kerpeles, tosiaan. Kaippa se on turha pitää vakiotilassa. Eli vitosessa. Ihan voisi laskea 2-3 tasolle.
Ja sitten toiseksi, pitäisiköhän nähdä jonkun foorumilaisen kanssa, niin saisi kokeilla ajaa tuolla vehkeellä omilla akuillansa, niin näkee että onko akuissa vai autossa vikaa..



edit.Akut ladattu, 4790 meni virtaa. Aika paljon mun mielestä.

Hokkaju

#4624
Niin lähinnä voisi tutkia että pyöriikö kaikki renkaat herkästi. Sullahan on uusi auto joten laakerivikoja siinä tuskin on. Lähinnä jos joku paikka kahnaa... Mutta sekin ehkä loppupelissä kaukaa haettu, jos kasattu ohjeen mukaan eipä noissa niin ihmeitä ole...

itse asiassa ostin vähän aikaa sitten käytetyn rytkyn joka on käytännössä sama vehje kuin sinulla HW1800kv kombo. mutta toistaiseksi se lojuu projektina kun siihen pitäisi tehdä pientä huoltoa. kunhan notkistun sen entisöintiin niin pitää testailla.

edit... Runsaasti kiinni takertuva lumi on ainakin minun kokemuksien mukaa todellinen virtasyöppö. Meinaan jos ei ole vielä kokemuksia muista olosuhteista...


p-man

3.8v kennot,ja 5000:n akkuun 4800 virtaa.. Jos pitää paikkansa niin, hyvin on kapasiteettia. Mitkä renkaat sulla on? Jotkut monsteri renkaat on aika painavia ja vielä jos lunta pakkautuu niin voi olla todella painavat. Toisaalta luulis moottorin lämpenevän jos siitä ois kyse..
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: Hokkaju - 25.01.15 - klo: 09.43
Niin lähinnä voisi tutkia että pyöriikö kaikki renkaat herkästi. Sullahan on uusi auto joten laakerivikoja siinä tuskin on. Lähinnä jos joku paikka kahnaa... Mutta sekin ehkä loppupelissä kaukaa haettu, jos kasattu ohjeen mukaan eipä noissa niin ihmeitä ole...

Kyllä uudessakin autossa voi olla laakerit jumissa. Kaikki ne pitäisi aina tarkistaa ja öljytä....

Zufee

No isot on renkaat.
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/L0vehxb7jF8T87A

Nyt on säädetty punchi 2 ja LVC 3.4. Käyn kokeilemassa illalla jossain kauppakeskuksen pihassa, jos siellä olisi vähemmän lunta.

Joo, tuo lumi oli ihan hiton painavaa tuossa autossa, mutta siltikään ei motin lämmöt nousseet kuin 50°C.

p-man

Ei noi renkaat mitkään isot ole.. Aika normi truggy renkailta näyttää. Jotkut AKAn kisarenkaat ois vielä kevyemmät, mutta en usko siitä johtuvan.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

Niin, truggyn perusrenkaat. Kuinka herkästi näiden renkaiden pitäisi pyöriä. Pitää avata diffitkin vielä ja katsoa nekin. Ne kyllä pyöri ok kun kasasin.

Laitoin truggyn kyljelleen ja pidin 2renkaasta kiinni ja pyöritin takarengasta. Keskidiffi välillä välitti vedon eturenkaalle ja välillä taas pyöritti mottia. Onko tuossa jotain epänormaalia. Tuntui hieman nihkeältä voimansiirto..

Zufee

Noniin, ajettu. Sekalaista ajoa. Poika-asetuksilla (potku 20%) ja täysteholla. Punch 3 ja lvc 3.4.

Ajoaika 25min ja riitti potkua. Ehkä 50/50 meni penska-asetuksilla vs 100%.

Voisiko tuo punch vain kyykyttää ajossa niin että mehut loppuu liian nopeaa..?

jon.lindgren

Punc on hitsaustermeillä virran nousunopeus. Eli kuvaa rampin jyrkkyyttä.
Iso punc = kova virtapiikki.
"Vika" on ehkä löytynyt.

Zufee

No toivotaan että löytyi. Mä käyn tässä vielä illalla vielä kokeilemassa ilman penska-asetuksia, niin saan samanlaisen vertailun. Äskeisellä ajolla ei edes LVC lopettanut ajoa, vaan minä itse.

"kova" punch + ei niin laadukkaat akut= huono lopputulema.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 25.01.15 - klo: 13.14
"kova" punch + ei niin laadukkaat akut= huono lopputulema.

Juuri näin :smiley:

Zufee

Sopiiko nuo korkeammat punchit sitten esim 6S setupille paremmin? Jaksaa antaa virtaa useamman kennon takia.

tomppa82

#4635
Eipä oikeastaan, kyllä se samalla tavalla jännite (per kenno) notkahtaa, jos kennot muuten identtisiä. Jos siis saman verran virtaa imaistaan. Käytännössähän virtamäärät hieman muuttuu eri kennomäärillä, mutta jos vakiokuormitus pidettäisiin, niin saman verran se jännite putoais kennoa kohti.

Suuremman virranantokyvyn (C-arvo ja/ tai kapasiteetti) akkujen kanssa sitten tilanne on eri. Niin ja tietenkin miedommilla moottoreilla se virrantarve voi olla pienempi, joka helpottaa tilannetta korkeilla Punch-arvoilla.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Miksu L

Eläkä nyt Zuffeli turhaan vertaa sinun 120C:n akkuja laadukkaampiin pienemmän virranantokyvyn akkuihin, koska noissa sinun 120C akuissa on virranantokyky lievästi liioiteltu. Eli siis pienemmälläkin pärjäät kunhan akku on vähän laadukkaampi.

Zufee

Joo, enhän minä ole vertaillutkaan. Kyllä nyt pitäis päästä kokeilemaan oikeasti paremmilla akuilla, koska siitä näkisi on aluissa vai autossa vika.

Nyt kun kävin ajamassa, niin 9min 50sek ja LVC tuli vastaan. 3.66 oli voltit akuissa.

JiiVee

Huomaakos noista kovakuorisista lipoista mitenkään pullistumista ennen kuin on liian myöhäistä?
Team Orion Rocket Sport 4200 25c lipo
pöö

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 01.02.15 - klo: 16.50
Huomaakos noista kovakuorisista lipoista mitenkään pullistumista ennen kuin on liian myöhäistä?
Team Orion Rocket Sport 4200 25c lipo
Kyllä noista koppakuoriaisistakin pullistelut huomataan. :smiley:

JiiVee

Poksahtaako kuoren puolikkaat irti toisistaan, vai mitä tapahtuu?
Voiko todeta tunnustelemalla akkua, ennen kuin näkyy selkeästi?
pöö

Zufee

Jos applen kannettavissa akku pullistaa alumiinikuoren kuprulle, niin voit kuvitella kuinka "kova"kuori alistuu pullistumalle  :azn:

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 01.02.15 - klo: 19.31
Poksahtaako kuoren puolikkaat irti toisistaan, vai mitä tapahtuu?
Voiko todeta tunnustelemalla akkua, ennen kuin näkyy selkeästi?
Kyllä sen tunnustelemalla tuntee kun akku alkaa pullistumaan ja silmälläkin sen huomaa.
En ole akkuja saanut koskaan niin pulleeksi että olisi puolikkaat irronnut, pehmeäkuoriset olen kyllä saanut siihen kuntoon, että ovat melkein pöydällä pyörineet ympäri. :laugh:

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 02.02.15 - klo: 18.37
Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 01.02.15 - klo: 19.31
Poksahtaako kuoren puolikkaat irti toisistaan, vai mitä tapahtuu?
Voiko todeta tunnustelemalla akkua, ennen kuin näkyy selkeästi?
Kyllä sen tunnustelemalla tuntee kun akku alkaa pullistumaan ja silmälläkin sen huomaa.

Väittäisimpä kyllä, että käsillä voi huomata pienen pullistuman selvästi ennen kuin silmällä näkee. Ainakin HardCasesta. Ainakaan jos ei ole pullistomatonta verrokiksi. Itsellä tuossa muutama samaan aikaan ostettu ja aikalailla saman verran käytetty Hardcase-Genssi, joista yhdestä kädessä tuntee, että alkanut pullistuun jostain kumman syystä, ei tosin yhtään enempää rasitettu, kuin muitakaan yksilöitä. Silmällä oikeen tarkkaan katsomalla just näkeekin, kun on pullistumaton verrokki toisessa kädessä. Mutta ilman verrokkia ei varmasti huomaa silmällä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

lameli

Niin, kertokaa uunolle mikä on oikea asetus laturissa, kun minulla on lipoakku 2S1P 7000MAH 7.4V/50C. Onko oikea latausarvo 7000mah ja 6.0A.  :angel: Ihan pihalle tästä hommasta.

polyyppi

Ei välttämättä.  Lataus arvo voi olla pienempikin kuin 7A. Itselläni on 7.4v 3800mah akku ja siinä on maksimi latausvirta 2A.
Akun merkki vois auttaa vastauksen annossa.

leinmi

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 03.02.15 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 02.02.15 - klo: 18.37
Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 01.02.15 - klo: 19.31
Poksahtaako kuoren puolikkaat irti toisistaan, vai mitä tapahtuu?
Voiko todeta tunnustelemalla akkua, ennen kuin näkyy selkeästi?
Kyllä sen tunnustelemalla tuntee kun akku alkaa pullistumaan ja silmälläkin sen huomaa.

Väittäisimpä kyllä, että käsillä voi huomata pienen pullistuman selvästi ennen kuin silmällä näkee. Ainakin HardCasesta. Ainakaan jos ei ole pullistomatonta verrokiksi. Itsellä tuossa muutama samaan aikaan ostettu ja aikalailla saman verran käytetty Hardcase-Genssi, joista yhdestä kädessä tuntee, että alkanut pullistuun jostain kumman syystä, ei tosin yhtään enempää rasitettu, kuin muitakaan yksilöitä. Silmällä oikeen tarkkaan katsomalla just näkeekin, kun on pullistumaton verrokki toisessa kädessä. Mutta ilman verrokkia ei varmasti huomaa silmällä.

yhdyn samaan, sen tuntee sormissa ja tosiaan jos on verrokki akku niin niitä voi verrata toisiinsa.
Baja 5b(sc) 29cc// E-Revo brushless//Axial scx10 full alu//Hpi Mini Recon

topcat

Lainaus käyttäjältä: lameli - 04.02.15 - klo: 21.08
Niin, kertokaa uunolle mikä on oikea asetus laturissa, kun minulla on lipoakku 2S1P 7000MAH 7.4V/50C. Onko oikea latausarvo 7000mah ja 6.0A.  :angel: Ihan pihalle tästä hommasta.
7A on turvallinen latausvirta. Jos laturiin tarvitsee syöttää joku maksimi kapasiteetti niin siihen voi laittaa sen 7000mah.

topcat

#4648
Lainaus käyttäjältä: polyyppi - 04.02.15 - klo: 21.25
Ei välttämättä.  Lataus arvo voi olla pienempikin kuin 7A. Itselläni on 7.4v 3800mah akku ja siinä on maksimi latausvirta 2A.
Akun merkki vois auttaa vastauksen annossa.
Missä ihmeen akussa noin pieni latausvirta on sallittu maksimi? Ettei vaan olis 2c eli 2*3,8A  :roll:
Musta kyllä vastauksen annossa enempi helpottaa tietää akun speksit kuin sen merkki.

lameli

Lainaus käyttäjältä: topcat - 04.02.15 - klo: 22.18
Lainaus käyttäjältä: lameli - 04.02.15 - klo: 21.08
Niin, kertokaa uunolle mikä on oikea asetus laturissa, kun minulla on lipoakku 2S1P 7000MAH 7.4V/50C. Onko oikea latausarvo 7000mah ja 6.0A.  :angel: Ihan pihalle tästä hommasta.
7A on turvallinen latausvirta. Jos laturiin tarvitsee syöttää joku maksimi kapasiteetti niin siihen voi laittaa sen 7000mah.

Tuossa Orion laturissa on maksimi C=6.0ah. Pitkittyykö tuo latausaika vain tuossa 6ah:lla?