Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

HMS77

Lainaus käyttäjältä: Wile E. Coyote - 02.06.10 - klo: 23.35
kysytäänpäs cut-offista sen verran että mihin kennojännitteseen olette laittaneet? mulla drift master turbo+säädin turistissa ja jos laittaa 3,2v niin akut tulee ajettua vain osittain tyhjiin. Ajon jälkeen mitatessa akut 6,7v Ilmeisesti kuormitus notkauttaa sen verran. Varmaan ihan turvallista laittaa 3,0 vai peräti 2,8v?
Ei missään nimessä cut-offia alle kolmen! 3,2V on aivan sopiva, ei lipoja saakaan ajaa aivan tyhjäksi.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Bonzer


Kuisma

#1532
Tervehdys laudalle! Uusi RC-nörtti ilmoittautuu kahinoihin :-)

Ja ensimmäisenä n00b-kyssärinä lisää cut-off asiaa....

Mulla on (Janezkin ja hekekorten vanhassa) E-Maxxissa Lehner 1940 -moottori ja MGM 12018-3 Expert -nopari (v. 3.22), jossa ei voi muuttaa cut-off jännitettä. Sen pitäisi olla defaulttina 3.2V. Akun tyhjentymisen indikaattoriksi on konffattu UNICARDilla "slow down", eli auton suorituskyky tippuu huomattavasti rajan tullessa vastaan.

Kun mittaan iChargerilla Flightmax 6s 5000mAh akun heti auton hidastumisen jälkeen (5-10 minuuttia raakaa ajoa riittää), kaikki kennot näyttää 3,99V tai 4,00V. Mistähän tää voisi johtua? Aika pitkä matka vielä tuohon 3.2V rajaan.

MGM:n edustaja epäili huonosti kolvattuja Deans-liittimiä, mikä varmaan on mahdollista, sillä kolvaustaitoni ei ole kummoiset. Laturi ei kuitenkaan herjaa mitään, joten ei se liitos ihan kylmä voi olla.

Vinkkejä miten asiaa voisi tutkia? Ja jos jotakuta pääkaupunkiseutulaista kiinnostaa, niin mulla olisi näköjään kaksi akkua uudelleen kolvattavana kohtuullista korvausta vastaan :-)
Brushless E-Maxx Bashing since 2010

Kuisma

Lainaus käyttäjältä: Kuisma - 03.06.10 - klo: 10.16
MGM:n edustaja epäili huonosti kolvattuja Deans-liittimiä, mikä varmaan on mahdollista, sillä kolvaustaitoni ei ole kummoiset. Laturi ei kuitenkaan herjaa mitään, joten ei se liitos ihan kylmä voi olla.

Jaaha, MGMn tyypit vastasivatkin nopeasti:

http://mgm-compro.com/pdf/connectors-for-modelers.pdf

Eli Deansit luiskaan ja MP JET -liittimet tilalle? Onko tästä kokemusta, tuon lähteen mukaan Deansit ei kestä yli 30A virtaa..
Brushless E-Maxx Bashing since 2010

jperala

Lainaus käyttäjältä: Kuisma - 03.06.10 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Kuisma - 03.06.10 - klo: 10.16
MGM:n edustaja epäili huonosti kolvattuja Deans-liittimiä, mikä varmaan on mahdollista, sillä kolvaustaitoni ei ole kummoiset. Laturi ei kuitenkaan herjaa mitään, joten ei se liitos ihan kylmä voi olla.

Jaaha, MGMn tyypit vastasivatkin nopeasti:

http://mgm-compro.com/pdf/connectors-for-modelers.pdf

Eli Deansit luiskaan ja MP JET -liittimet tilalle? Onko tästä kokemusta, tuon lähteen mukaan Deansit ei kestä yli 30A virtaa..

Vai irtoile deansit itsestään, ainakaan omia liittimiä ei tahdo saada irti toisistaan edes vuosien treenien muodostamat lihakset  :cheesy: :cheesy:
Tiger II

HMS77

Lainaus käyttäjältä: jperala - 03.06.10 - klo: 10.46
Lainaus käyttäjältä: Kuisma - 03.06.10 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Kuisma - 03.06.10 - klo: 10.16
MGM:n edustaja epäili huonosti kolvattuja Deans-liittimiä, mikä varmaan on mahdollista, sillä kolvaustaitoni ei ole kummoiset. Laturi ei kuitenkaan herjaa mitään, joten ei se liitos ihan kylmä voi olla.

Jaaha, MGMn tyypit vastasivatkin nopeasti:

http://mgm-compro.com/pdf/connectors-for-modelers.pdf

Eli Deansit luiskaan ja MP JET -liittimet tilalle? Onko tästä kokemusta, tuon lähteen mukaan Deansit ei kestä yli 30A virtaa..

Vai irtoile deansit itsestään, ainakaan omia liittimiä ei tahdo saada irti toisistaan edes vuosien treenien muodostamat lihakset  :cheesy: :cheesy:

Joo ei muuta kun kolvausharjotuksia tekemään, ei ole Deanssit irtoillu itelläkää kyllä koskaan vaikken itekään mikään mestarikolvaaja ole.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

hekekorte

#1536
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

JMTi

Moi!

Asentelin eilen Rustler XL-5:n Sidewinder 5700Kv+ esc combon, akkuna Traxxasin alkuperäinen akku 8.4V ????NiMh. Calibroin ohjaimen Sidewinderin noparille. Alussa auto ei millään meinannut kulkea (kiihtyi todella surkeasti). Kun kaasun painoi pohjaan ohjaimesta, auto kulki vain pikku pyrähdyksen, vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa. Rämpyttämällä kaasuliipasinta auto kulki vaivaisesti.

Calibroin noparin uudestaan, ei auttanut. Tämän jälkeen kokeilin vaihtaa ohjaimesta kaasun servon käänteiseksi, jonka jälkeen palautin sen aluperäiseen asentoonsa, nyt löytyi potkua.

Onglemana on nyt se, että autoa kiihdytettäessä se pätkii lähes koko ajan ja yhtäkkiä taas herää henkiin. Johdot ja juotokset olen käynyt lävitse, niissä ei pitäisi olla vikaa..
- Traxxas Rustler XL-5 Sidewinder 5700Kv -

rahtari78

Onko gigaradiot?Mulla teki slash ihan samaa kun vaihdoin harjattomaan moottoriin ja vika korjaantui,kun vaihdoin kideradion gigaradioon.
Robitronic Trophy Truck ja Hobao Hyper 10sc

JMTi

#1539
Tällä hetkellä on ohjaimena RTR-pakkauksessa mukana tullut 27Mhz AM rimpula. Luin kyllä aiemmin tältä foorumilta, että ongelmia voisi olla edessä tuolla ohjaimella.

Kun autolla yrittää ajaa hitaasti, kuuluu rutinaa vaihdelootasta tai kytkimen puolelta. Tuo on outoa, sillä pinjonin ja spurrin välys pitäisi olla kohdillaan. Kytkimen säädöt ovat ohjeiden mukaiset. Kiristys tappiin ja siitä löysälle 3/4 kierrosta, välit on 18/86.

Ps. Pitääpä vielä katsastaa kuitenkin pinjonin ja spurrin hammasvälit, jos siellä olisi hiekanjyviä..
- Traxxas Rustler XL-5 Sidewinder 5700Kv -

Janezki

Kuisma: MGM:n Race Modella pitäisi kylmäjuotoksen löytyä, saattaapi jopa Deansi sulaa jos tarpeeksi liipasinta painaa.  :grin:
Suosittelen noita 6mm putkia ja tehokasta kolvia. Reilusti tinaa piuhaan ensin (=sen verran kuin se sitä "imee"), niin vältytään huonoilta juotoksilta.

Deansit on loppupeleissä keljuja kolvata isolle piuhalle - tarvii järeän kolvin/paljon lämpöä, johdon "tarttumapinta" liittimessä on pieni ja runko-osa ei pitkään kestä isolla kolvilla kuumottaa.

Bonzer


hekekorte

#1542
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Kuisma

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 04.06.10 - klo: 05.53
Kuisma: MGM:n Race Modella pitäisi kylmäjuotoksen löytyä, saattaapi jopa Deansi sulaa jos tarpeeksi liipasinta painaa.  :grin:
Suosittelen noita 6mm putkia ja tehokasta kolvia. Reilusti tinaa piuhaan ensin (=sen verran kuin se sitä "imee"), niin vältytään huonoilta juotoksilta.

Deansit on loppupeleissä keljuja kolvata isolle piuhalle - tarvii järeän kolvin/paljon lämpöä, johdon "tarttumapinta" liittimessä on pieni ja runko-osa ei pitkään kestä isolla kolvilla kuumottaa.

Janezki, olisiko sulla vielä sattumoisin valokuvaa kyseisestä 6mm putkiliitoksesta, joka todistettavasti toimii.. Voisi sitten kerätä rohkeutta joko itse kolvaamiseen tai ammattiapuun turvautumiseen :-) Esim. laitetaanko urokset molempiin piuhoihin noparille ja latausjohtoon, ja naaraat akkuun (estää vahinko-oikosulun akun päässä?), vai miten tuo menee? Ja ilmeisesti eristeenä noille bulleteille on vaan kutistesukat? Ja kuten hekekorte sanoi, tuplana?

Ps. Ja hienon auton ootte Heke ja Janezki rakentaneet. Kulkee kun peijooni, ja futiskentän äestämiseen riittää tosiaan toi akun 5 minuutin kapasiteetti. Hyvin on pintahiekka myllätty  :-)
Brushless E-Maxx Bashing since 2010

hekekorte

#1544
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Janezki

Kuisma: Eipä nyt kuvaa tähän hätään löydy, mutta melko hyvän videon operaatiosta pistän:



Tuommonen 5.5mm liitin voisi olla näpäkkä, akun plussaan naaras ja miinukseen uros ja nopariin taas päinvastoin. Eipähän tule vahingossakaan kytkettyä vikapäin, jos käytät irtoliittimiä. Kutistesukkaa sitten tarpeeksi suojaksi, niin ettei paljasta liitintä näy kun akku on kytkettynä.

Joo, hyvä että joku pääsee nauttimaan entisestä autostani. Minulla kun tahtoo olla tapana hommata joku projekti, kaataa siihen sankokaupalla rahaa ja sitten myydä pilahinnalla pois kun on valmista...  :tongue:
Vissiin se on tuo rassaamisen halu, kun itse ajelut sitten jäävät vähemmälle.

OskuK

#1546
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 04.06.10 - klo: 13.31

Tuommonen 5.5mm liitin voisi olla näpäkkä, akun plussaan naaras ja miinukseen uros ja nopariin taas päinvastoin. Eipähän tule vahingossakaan kytkettyä vikapäin, jos käytät irtoliittimiä.

Niinkö? Itse olen pari kertaa epähuomiossa kytkenyt lennokissa olevan akun navat tosiinsa ;-)

Tämmöisillä tuonkin estää:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9284

Noita on vähä suurempinakin, ja sinistä vastaavalla idealla:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9625

-juu ja noita keltaisia honkkariliittimiäkin saapi irtotavarana. Kätevä jos akussa jo on tullessa nämä:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10414

hekekorte

#1547
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

SLap

Ja eikös se nopareissa ole yleensä takuukriteeri, että jos liitin vaihdetaan sellaiseen, mitä ei pysty kytkemään väärinpäin, niin takuu pysyy voimassa, mutta jos vaihtaa bullet liittimiin, niin takuu raukeaa ?
Jeps

hekekorte

#1549
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

OskuK

Lainaus käyttäjältä: hekekorte - 05.06.10 - klo: 16.34
Kyse onkin isoista virroista ja bullet-liittimistä. Jos MGM:n ohjetta uskoo, niin banaaniliitin on huono ja bullet 5.5mm tai isompi, "laadukkaana, varo halpaa kopiota!" MP Jet 5.5 tai 6.0mm se olla pitää. Toisessa, liitinvertailussa oli isoille virroille katsottu hyviksi Lehner LMT ja Plettenberg. Itse heitin ehdotuksena vielä CC Bulletin 6.5mm.

Juu, kaupallinen mainostahn tuo taisi olla tuo vertailu. Minulla ei ole yhtään liitintyyppiä, joka irtoaisi itsestään, ja suurin osa vaatii kohtuuttomasti voimaa. Onkohan tuola ollut edes oikeat setit vertailussa. On minullakin ollut 0,5mm eri kokoisia, jotka tosiaan saattavatkin pätkiä ;-)

Mistä virroista nyt sitten oli kyse?

Lainaus käyttäjältä: hekekorte - 05.06.10 - klo: 16.34
Väärinkytkentään on mahdollisuus jos ei ole yhteinen, vain yksinpäin käyvä kotelo. Isoimmille bulleteille niitä ei taida vielä olla.

Tarkoitat tämäntyyppistä "koteloa", jota laitoin linkkinä?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9284

Eipä noita ole kuin 4mm:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9283&Product_Name=HXT_4mm_Gold_Connector_w/_Protector_(10pcs/set)


hekekorte

#1551
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Bonzer

Nopella kuukletuksella löyty, et 4-7 (eli 4,8-8,4v)

hpi racing

http://www.hobbylinna.com/bl-esc-75a-p-5102.html  Onko kellään tästä noparista kokemuksia mikä on noparin maksimi lankamäärän kesto.  :huh:
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Bonzer

Olisko vaan niin et lankamäärällä ei väliä kunhan kulutus on alle 75A? Ei lennu nopareissakaan oo max. lankamäärää ilmotettu.

juust0_

Onko 8.5t 4000kv vai 5.5t 6000kv ezrun setti parempi driftingiin?

hpi racing

| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Make_vantaa

Renkaan koko? Onko 1.9 tuumaa(tai oletan että tuumaa) Niin vanteen halkaisija vai koko renkaan halkaisija?

Pete_69

vanteen halkaisiahan tuo on. Ja kyllä, tuumista siis puhutaan  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.