Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Heuli

Hiiliä on erilaisia: pystymallisia, laydownia, pyöreitä, orionin v2-hiiliä...

juhaj

team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Heuli

Joo käy. Hiilien malliin vaikuttaa vain moottorin päädyn hiilikanavat.

SLap

Juhaj : Sulle minä möin sen moottorin jossa oli pystymalliset hiilet. -Sami
Jeps

ismo

#634
sellasta oisin kyselly et mitkä asetukset pitäis laittaa laturiin kun lataa 2s 1800 20/40c lipoa?laturi on ultramat 14 plus.ei oo tullu paljo asetuksii vaihettuu ku laturi tuli.

jiksu

Lainaus käyttäjältä: ismo - 26.10.09 - klo: 16.03
sellasta oisin kyselly et mitkä asetukset pitäis laittaa laturiin kun lataa 2s 1800 20/40c lipoa?laturi on ultramat 14 plus.ei oo tullu paljo asetuksii vaihettuu ku laturi tuli.

Laita seuraavat tiedot kun laturi kysyy:
Max 4.2v/per kenno
2s/cell lipo
1800mah
ja eipä siinä muuta ainakaan itselläni tarvitse syötellä, on sevverrän automaattinen laturi..
Manuaaliakin olisi voinut lukasta.... :roll:
-tauolla-

joonas93

sellasta oli et nyt ois aika vaihtaa deans liittimet niin kumpi johdoista on + ja - kun siitä noparista lähtee sekä punanen että musta..?
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

jiksu

#637
Lainaus käyttäjältä: joonas93 - 27.10.09 - klo: 20.30
sellasta oli et nyt ois aika vaihtaa deans liittimet niin kumpi johdoista on + ja - kun siitä noparista lähtee sekä punanen että musta..?

musta = miinus

punainen
= plus

Plus plussaan ja miinus miinukseen

Äläkä sitten edes vahingossakaan kolvaa johtoja väärinpäin(plus miinukseen jne...), äläkä anna - ja + koskea toisiaan :wink:
-tauolla-

joonas93



"Äläkä sitten edes vahingossakaan kolvaa väärinpäin" tarkotatko tuolla sitä että kattoo ensin että liittimet on oikeinpäin vai että varmasti menee + plussaan ja - miinukseen :cheesy:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

jiksu

Lainaus käyttäjältä: joonas93 - 27.10.09 - klo: 21.26


"Äläkä sitten edes vahingossakaan kolvaa väärinpäin" tarkotatko tuolla sitä että kattoo ensin että liittimet on oikeinpäin vai että varmasti menee + plussaan ja - miinukseen :cheesy:


:lol:
Ehkäpä kuitenkin ettei kolvaa plussaa miinukseen jne...
Nyt on korjattu...
-tauolla-

goudha

Tyhmä kysymys liittyen Futaban rattiohjaimeen.

Itsellä Futaban lähetin T2PHKA, 8x ladattavilla 2 - 2,5Ah AA akuilla. Kuinka kauan tuollaiset 2A "sormiparistot" kestää ajoa? Akut olen lataillut joka ajon jälkeen ettei varmasti lopu kesken.

Mietin myös lähettimeen lipon hankkimista kun eivät kovin hinnoissa enää hk:ssa ole, käsittääkseni tuohon pitäisi lipo saada kiinni, mutta millä *$%#¤!leellä tuon patteripidikkeen saa irti? Ainakin se heiluu sen verran että oletin sen irti lähtevän ja joissain lipo paketeissa lukee yhteensopivuus Futaban xx ja xx ja xx mallien kanssa, 2PH myös mainittu... manuskassa eikä googlesta ollut apua tuon irroittamiseen :undecided:

tturku

sen patterikotelon saa varmasti irti, kun avaat ruuveista lähettimen. Ei lähde muuten. Lisäksi liitin pitää kolvata mahdolliselle lipolle sitten.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

goudha

Jees, kiitoksia. Itsekin mietin että varmaan pitää ruuvit aukoa, mutta ajattelin ensin kysästä jos tuohon on jotain "virallista" konstia  ;)

juhaj

mitä eroa on sensorillisilla ja sensorittomilla moottoreilla
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Heuli

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton

LainaaSensorillisessa moottorissa, kyseinen sensori on yleensä Hall-anturi. Hall-anturi perustuu siihen, että virrallisen johteen ollessa kohtisuorassa magneettikentässä elektronien kulkurata muuttuu. Toisin sanoen, jos johtimeen tuodaan jännite ja kohtisuoraan siihen magneettikenttä, syntyy virran suunnalle ja magneettikentälle kohtisuoraan jännite, Hall–jännite.  Hall-anturit ovat hyvin nopeita ja niillä voidaan havaita jopa 100 000 pulssia/s. Tämän takia ne soveltuvatkin erinomaisesti harjattoman sähkömoottorin vaiheen havaitsemiseen. Käytännössä vaihe havaitaan siten, että akselille on kiinnitetty levy, jossa on tasaisesti reikiä tai koloja. Näiden kolojen tai reikien kohdalla syntyy mainittu Hall-jännite.

Sensorittomassa moottorissa vaiheen tunnistus perustuu moottorin generaattorivaikutukseen. Harjatonta sähkömoottoriahan ajetaan aina kahden vaihejohdon kautta kerrallaan, jolloin vapaana olevaan vaihejohtoon syntyy tämä generaattorivaikutuksen johdosta jännite. Tämä jännite on huipussaan kun magneettikentän muutosnopeus on huipussaan. Tämä puolestaan tapahtuu magneetin ohittaessa kyseisen vaihejohdon kohdalla olevan käämin. Tätä jännitteen vaihtelua voidaan seurata melkoisen tarkasti, jolloin vaihe on myöskin tiedossa. Tämän tavan heikko puoli on se, ettei vaihetietoa ole saatavilla moottorin ollessa pysähdyksissä. Eli lähdettäessä pyörittään moottoria, nopeudensäätimen on arvattava moottorin vaihe. Tästä johtuu se, että varsinkin vanhemmat nopeudensäätimet saattoi aluksi lähteä pyörittään moottoria hetkellisesti jopa väärään suuntaan. Vaikka nämä seuranta-algoritmit ovat kehittyneet melkoisesti, ei sensorittomalla moottorilla päästä lähelle sensorillisen moottorin tarkkuutta varsinkaan pienillä moottorin kierroksilla.

Toki sensorittomassa rakenteessakin on omat etunsa. Moottorin rakenne on yksinkertaisempi, hinta on edullisempi, moottorista tulee ulos vähemmän johtoja ja mahdollisia vikakohteita on vähemmän. Lisäksi sensorittomat moottorit ovat yleensä suoraan vaihdettavissa jopa eri valmistajan moottoriin. Sensorillisten moottorien rakenteet eivät puolestaan ole eri valmistajien välillä, ainakaan tällä hetkellä, välttämättä samanlaisia. Eli sensorillista moottoria ei välttämättä voi vaihtaa toisen valmistajan moottoriin ilman, että vaihtaisi nopeudensäätimen samalla. Toisaalta ROAR-säännön (sivu 42, kohta 8.7.5) täyttävät moottorit ja säätimet (LRP, Novak, Nosram) ovat keskenään vaihdettavissa.

hbx bonzer tyyppi



SLap

Ei mitään tuplaposteja ! Sekä en googlettamisella löytänyt tuota suomesta, mutta vxl-3 on parempi. -Sami
Jeps

juhaj

pitääkö nimh akut aina ladataa loppuu ja käyttää melkee tyhjäks?
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

SLap

No ihan silleen että auto ei liiku niin ei kannata ajaa, loppu purku laudalla ( jos on poikittain kasatut akut ) ja se kannattaa ladata aina ihan täyteen asti. -Sami
Jeps

juhaj

no kuinkas ku ei oo pikittain kasatut akut ja ei oo purkulautaa?
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

SLap

No ei ole pakko purkaa, on tietysti pötköakuille tarkotettuja purkulaitteita, mutta aluksi ei tarvitse purkaa. -Sami
Jeps

ToBy1

Silloin ei pureta akkua! Tämä on sopiva jos on pitkittäin kasattu akku.

E:InfernoSami kerkes

juhaj

pitääkö harjattomiin nopareihi olla eriksee joku ohjelmointi laite
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Youha

Pääsääntöisesti ei mutta on niitä nopareita joita ohjelmoidaan jollain erillisellä laitteella.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

bladi

Helou.. Itellä olis pikku ongelma ja ajattelin kysästä teiltä.
Eli vaihdoin autooni kyseisen paketin http://www.hobbylinna.com/combo-evildragon-155t-p-17498.html
Akku on 8,4V 3600mAh NiMh. Edellispäivänä koitin autoa sisällä ja kerkesin ajamaan noin 3 minuuttia ja sen jälkeen auton meno pysäsi.
Akkun kutistemuovi oli sulanut yhden kennon kohdalta ja samoin liittimelle menevästä plus johdoista PVC-muovieriste. Otin akun töihin ja testasin (purin ja latasin laturilla) toimi hyvin.
Tänään koitin autoon akkua uusiksi. Renkaat kääntyy mutta eteenpäin kerkesin ajamaan taas sen pari minuuttia ja sama homma akun eriste suli..
Onko muille käynyt näin??

juhaj

Lainaus käyttäjältä: bladi - 30.10.09 - klo: 18.57
Helou.. Itellä olis pikku ongelma ja ajattelin kysästä teiltä.
Eli vaihdoin autooni kyseisen paketin http://www.hobbylinna.com/combo-evildragon-155t-p-17498.html
Akku on 8,4V 3600mAh NiMh. Edellispäivänä koitin autoa sisällä ja kerkesin ajamaan noin 3 minuuttia ja sen jälkeen auton meno pysäsi.
Akkun kutistemuovi oli sulanut yhden kennon kohdalta ja samoin liittimelle menevästä plus johdoista PVC-muovieriste. Otin akun töihin ja testasin (purin ja latasin laturilla) toimi hyvin.
Tänään koitin autoon akkua uusiksi. Renkaat kääntyy mutta eteenpäin kerkesin ajamaan taas sen pari minuuttia ja sama homma akun eriste suli..
Onko muille käynyt näin??

en tiiä mut ookko kattonu et mitä jännitettä nopari tai motti kestää?
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

jon.lindgren

Moottori ottaa enemmän virtaa kuin akku suosiolla antaa. Akku lämpenee purettaessa "liian" kovaa, siksi kutistemuovi on sulanut. Vain yhden kennon kohdalta sulanut muovi viittaisi tämän kennon muita huonompaan virranatokykyyn.

SLap

Itseltäni melkein kuoli, tai on kuollut 3kpl 6 kennosia nimhejä 3.5 lankaisen harjattoman kanssa. -Sami
Jeps

bladi

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 30.10.09 - klo: 19.02
Moottori ottaa enemmän virtaa kuin akku suosiolla antaa. Akku lämpenee purettaessa "liian" kovaa, siksi kutistemuovi on sulanut. Vain yhden kennon kohdalta sulanut muovi viittaisi tämän kennon muita huonompaan virranatokykyyn.

Eli uusi akku kaupasta.. Mistä näistä akuista tietää mitä antaa tarpeeksi virtaa ja mikä ei?? http://www.hobbylinna.com/nosram-power-pack-3300-cell-p-22269.html jos esim ajattelisin tuon ostoa.. Vain onko Lipo paras vaihtoehto?