Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

SLap

Motor Limit:Any 540-sized sensorless motor of 9900Kv or less

Eli 9900kv tai alle. -Sami
Jeps

Heuli

LainaaMotor Limit:Any 540-sized sensorless motor of 9900Kv or less
...eli vähän moottorista riippuen jotain 4,0t tasoa.

takkunen|

tänks heuli! ei meinaan toi kv lukema paljon kerro jos kysyn käämitystä  :cool: kellään noista losin tuotteista kokemuksia?
Kyosho MP9 TKI4 & Kyosho rb6.6 & Kyosho Zx6.6 |Team Orion powered|

Rusakka

Entiä, meneekö nyt oikeeseen paikkaan, mutta kuitenkin: Minulla on joku HW 1305 220V Nimh laturi. Ja akkuna on RCS Ultrapower 5400 maH 8 kennoinen Nimh. Ja tuo laturi välillä lataa, mutta välillä ei!?! Siis niinkuin tuuripeliä, että alkaako lataamaan, vai ei. Mistähän johtuu, vai johtuuko siitä, että nimh:it on pers....?
Traxxas Slash
Losi CC

SLap

Laturissa se vika on, mulla on 6 kennosia rcs 4500mah akkuja, jotka toimii ihan hyvin, toimi ennenkin kuin tein niistä poikittain kasatut. -Sami
Jeps

juhaj

tuleeko kuula diffis se diffi rasva sinne kuulien päälle vai mihi?
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

goudha

Lainaus käyttäjältä: juhaj - 11.11.09 - klo: 11.30
tuleeko kuula diffis se diffi rasva sinne kuulien päälle vai mihi?

Itse laitoin levyihin ohkasen kerroksen ja kuulien päälle vielä pienen täpän...

ismo

oisko täällä sellasta suht yhtenäistä vastausta kysymykseen mikä ois paras moottorimerkki?ja miks?

Stampede

En saanut vastausta LiPo-akkujen keskustelupuolelta, joten kysympä täältäkin samaa asiaa. Minulla on IMax B6 -laturi ja TrakPowerin 3 cell -akku. Mistäköhän löytäisin sopivan balancerinjohdon noiden välille? Olen yrittänyt tätä kysellä parista kaupastakin, mutta eivät osaa sanoa. Ei viitsisi tilailla "kokeilukappaleita", joten ajattelin kysellä olisiko jollakin muulla tällainen harvinainen kombinaatio. Toivottavasti joku osaa neuvoa aloittelijaa  :roll:

mop

Lainaus käyttäjältä: Stampede - 16.11.09 - klo: 18.50
En saanut vastausta LiPo-akkujen keskustelupuolelta, joten kysympä täältäkin samaa asiaa. Minulla on IMax B6 -laturi ja TrakPowerin 3 cell -akku. Mistäköhän löytäisin sopivan balancerinjohdon noiden välille? Olen yrittänyt tätä kysellä parista kaupastakin, mutta eivät osaa sanoa. Ei viitsisi tilailla "kokeilukappaleita", joten ajattelin kysellä olisiko jollakin muulla tällainen harvinainen kombinaatio. Toivottavasti joku osaa neuvoa aloittelijaa  :roll:

Tollainen varmaan kävis malliksi: http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=30380. Imaxissa on tuo JST-XH-tyyppinen tasausliitin ja trakpowerilla omansa kai.

rekonen

Lainaus käyttäjältä: Stampede - 16.11.09 - klo: 18.50
En saanut vastausta LiPo-akkujen keskustelupuolelta, joten kysympä täältäkin samaa asiaa. Minulla on IMax B6 -laturi ja TrakPowerin 3 cell -akku. Mistäköhän löytäisin sopivan balancerinjohdon noiden välille? Olen yrittänyt tätä kysellä parista kaupastakin, mutta eivät osaa sanoa. Ei viitsisi tilailla "kokeilukappaleita", joten ajattelin kysellä olisiko jollakin muulla tällainen harvinainen kombinaatio. Toivottavasti joku osaa neuvoa aloittelijaa  :roll:

Menee mutulla eli Trakpowerilla lienee käytössä Thunderpower -liittimet tasauksessa. Tuollaiseen balanceri -lautaan törmäsin Hobbycityn sivuilla, joka voisi passata laturiisi: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7349

Bonzer

tietääkö joku et sopiiko linkin
takaa löytyvä moottori sp:n drift master compoon

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 18.11.09 - klo: 14.34
tietääkö joku et sopiiko linkin
takaa löytyvä moottori sp:n drift master compoon
Kyllä sopii.
- Tapsa

SLap

Kyllä tuon pitäisi käydä, kun sen säätimen rajoitus on 8.5t. Ja tuo moottori on sensorillinen (luulen niin), ja nopari sensoriton, mutta jätät sen sensorijohdon kytkemättä, eli tuo käy siihen ku nyrkki silmään  :wink:. -Sami


E: Tapsa ehti ensin  :evil:
Jeps

Bonzer

ajattelin et kestääkö toi nopari motin ottaman virran nopari kestää 7.5t 2s lipo ja 9.5 3s lipo

hamietti

kysymys mikä harjatonnopari+ motti kannattaisi laittaa kii traxxas summitiin näin talvella itellä on täl hetkel mmm v3 (hpi fluxsin gombo) mut pikku pelko että se ottaa ihteensä kosteuvesta levii p*skaksi. vaikka oon kokeillu suojata noparia esim muovipussil tai elmukelmul.ja kuivattanu auton aina ajon jälkeen.ja sähköt. tähän asti viel on päästy ilman ongelmia. jotkut sanoo lakkausta. mut ei oo siitä kokemusta.

sori noist kirjotus häröist toivottavasti saatte selvää
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Stampede

Lainaus käyttäjältä: mop - 17.11.09 - klo: 00.51
Lainaus käyttäjältä: Stampede - 16.11.09 - klo: 18.50
En saanut vastausta LiPo-akkujen keskustelupuolelta, joten kysympä täältäkin samaa asiaa. Minulla on IMax B6 -laturi ja TrakPowerin 3 cell -akku. Mistäköhän löytäisin sopivan balancerinjohdon noiden välille? Olen yrittänyt tätä kysellä parista kaupastakin, mutta eivät osaa sanoa. Ei viitsisi tilailla "kokeilukappaleita", joten ajattelin kysellä olisiko jollakin muulla tällainen harvinainen kombinaatio. Toivottavasti joku osaa neuvoa aloittelijaa  :roll:

Tollainen varmaan kävis malliksi: http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=30380. Imaxissa on tuo JST-XH-tyyppinen tasausliitin ja trakpowerilla omansa kai.


Kiitos neuvoista :smiley: Tilasin tuolta sumujensaarelta balancerinjohdon, kun ei kotimaasta näytä löytyvän. Ja vielä sanotaan, että suosi Suomalaista  :undecided:

Bonzer

Viimeinen kysymys vähään aikaan. Eli asiaan. Ihmettelen välillä ku jotkut sanoo et moottorin käämitys voi olla sama kuin noparin raja, ja toiset sanoo et on parempi käyttää suurempaa käämitystä kuin noparin raja esim näin moottori 7.5 ja noparin on 7.5 taikka näin moottori 8.5 nopari 7.5 eli kumpi on oikea tapa?

TTKoo


Hiilikoneajoilta opittiin, että moottorissa piti olla 2-3 suurempi lankamäärä kuin säätimen rajaksi oli merkitty.

Kyllä sama pätee hiilettömiinkin, että säädin ei joudu niin koville, kun se on suunniteltu kestämään esim. 5.5 moottorin ja siinä käytetään miedompaa moottoria, esim. 7.5.

Mikäli käytetään 5.5 / 5.5 yhdistelmää, niin säätimessä on vähintäänkin oltava tuuletin käytössä.

Yleisesti kannattaa käyttää "tehokkaampaa" säädintä, kuin mihin käyttöön se tulee, jää sitä turvarajaa enemmän.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

tturku

TTKoota kompaten:

Riippuu käyttötarkoituksesta ja valmistajasta, sekä noparin että koneen sekä niiden tyypistä. Olisi hyvä jos nopari kestää kireämpiäkin koneita, jolloin nopari ei kuormitu aivan niin paljoa.
Mutta itse ajoin esim. drifterillä, jossa nosramin evil brusless nopari, (joka spekattu max 12.5 lankaiselle harjattomalle) 8.5 lankainen kiinni. Driftata pystyi reilu 5 minuuttia, ennenkuin noparin tempcut vihelsi pelin poikki. Tourinkia ei varmasti ko yhdistelmällä olisi voinut ajaa. Jos laitat liian kireän moottorin kiinni, voi nopari ylikuormittua ja possahtaa sen takia. Riippuu noparista, kestääkö se ja onko siinä esimerkiksi juuri tuo lämpötilakatkaisu, joka lopettaa ajot, jos nopari kuumenee liikaa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Bonzer

Kattokaas kun itse olen hankkimassa ton sp drift master compon, jonka säätimen rajoitus on 7.5t ja mootoriks olen ajatellu sp:n completion 3.0 jonka käämitys on joko 8.5 tai 7.5 eli sopiiko tohon siis toi 7.5t motti?

Heuli

Jos on kova luotto valmistajaan niin anna mennä vaan.

SLap

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 19.11.09 - klo: 18.35
Kattokaas kun itse olen hankkimassa ton sp drift master compon, jonka säätimen rajoitus on 7.5t ja mootoriks olen ajatellu sp:n completion 3.0 jonka käämitys on joko 8.5 tai 7.5 eli sopiiko tohon siis toi 7.5t motti?

Itse suosittelen lämpimästi 8.5t konetta, koska tuo tarkoittaa että vain yli 7.5t koneet, eli ei 7.5t koneita, vaan sen yläpuolelta. -Sami
Jeps

Heuli

LainaaSäätimen rajoitus 7.5 T 4600kV (7.2V)

SLap: 7,5T on eri asia kuin >7,5T

SLap

Tuota yritin sanoa, vai onko tuo säädin juuri, että 7.5T ja yli olevat koneet, vaiko tuo yli 7.5T ">7.5T. -Sami
Jeps

Heuli

Bonzer: Näytti olevan noissa SP:n kisakoneissa aika kovat KV-arvot, tuolla 7,5t:llä oli 5100 joten kannattaa ostaa mieluummin se 8,5t.

Bonzer

koitin itse yrittää ettiä tota kv-arvoa mutten löytäny sit pitää varmaan tyytyä johonkin "miedompaan"

}joni{

Onko kellään kokemusta HBX Racing:in massive monsterista. Et paljon sen motti ja nopari kestää mAH oita. Itselläni olis kaks 2000mAH akkua et voisko kummatki lykäätä samaa aikaa.  :grin: olen vasta aloittelija mutta ensimmäiseksi autoksi tuntuisi ihan hyvältä

SLap

Sillähän ei ole väliä, paljonko amppeereita syötät sille noparille, vaan volteilla on väliä. Jos kytket kaksi akkua yhteen, kytke ne silleen, että yhdistät kummankin akun punaiset ja mustat johdot, tai sitten juotat tuolla samalla tavalla kaksi liitintä nopariin. Jos laitat kaksi normaalia 7.2v akkua sarjaan, eli toisen akun musta toisen punaiseen jne. niin silloin noparisi ilmeisesti kärähtää jos se ei kestä 14.4v virtaa. Eli kytke ne rinnan. -Sami

Sarjakytkentä
LainaaAkkupaketissa kennot voidaan kytkeä sarjaan. Tämä tarkoittaa sitä että yhden  kennon plus (+) napa kytketään seuraavan kennon miinus (-) napaan ja näin jatketaan koko akkupaketin läpi. Jos ajatellaan perinteistä paristoa niin tällöin akkupaketti on pitkulaisessa jonomuodossa. Sarjaankytkettynä akkupaketin kapasiteetti pysyy samana kuin yhden kennon kapasiteetti, mutta akkupaketin jännite nousee. Jännitteen voi laskea laskemalla kennojen jännitteet yhteen.

Rinnankytkentä
LainaaAkkupaketissa kennot voidaan kytkeä rinnan. Tämä tarkoittaa sitä että kennojen plus (+) navat kytketään yhteen ja miinus (-) navat kytketään yhteen. Tällöin akkupaketin jännite pysyy samana kuin yhden kennon jännite, mutta akkupaketin kapasiteetti lisääntyy. Kapasiteetin lisääntyessä myös akkupaketti kykenee antamaan enemmän virtaa.
Jeps

ismo

onko kellään kokemuksia sekä slashistä että rustlerista?kumpi on parempi ajettava?