Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

track-truck

Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

Heuli

Näyttäis olevan akkujohdot ilman liittimiä, akkuja ja liittimiä kun on monenlaisia niin harvoin noissa tulee liittimet valmiina. Sabesta löytyy kyllä liittimiäkin.

Wile E. Coyote

Tämä nyt on jonkun mielestä sen kuuluisan pilkun nu***mista, mutta sanompa silti.

Väline on juotin, ja sillä juotetaan.

Ettei mene ihan off topiciksi niin jos ostan tälläisen servon:
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2

niin toimiiko se ilman ulkoista beciä? En tunne noita becci hommia ollenkaan. Löytyykö jotain selitys topicia. Sen tiedän että bec=battery elimination circuit. Mutta siis mihin väliin se kytketään (noparin ja vastarin väliinkö?) ja mistä sen tietää että sen tarttee. Kokeilemallako? Siitä kun servo ei toimi? Siitä kun savu nousee :roll:

Tulisi e-maxxiin vakio servojen tilalle vakio vastariin kiinni.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Youha

#1113
Kansankielellä kolvilla kolvataan=juottimella juotetaan. Eli siis sama asia.
tämä siis vastine yläolevaan nu***miseen.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

track-truck

Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

track-truck

Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

apt93


track-truck

Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

apt93

ei siis ole mitään muuta eroa kuin kv määrä

SLap

Mikä on paras nimh pötköakku mitä saa suomesta 30€ budjetilla ? Minimi kapasiteetti 3000mah. http://medasec.com/do?action=group&id=27 tuosta sivulta tuo "CS Power Pack 7,2V 3700mAh  24.90€", on ainakin yksi, tekeekö tuolla mitään ? Akku tulee miniin vakiomoottorille joten ei tarvitse mikään huippu olla. Ja nopea vastaus on hyväksi, akku tilataan tälle iltaa  :laugh:. -Sami   


Edit : Sitten on MVIB High Power Stick Pack 3300 mAh     24.90 €  Eli tuo on grepowin kennoista kasattu.
Jeps

Heuli

Osta pois tuo CS:n paketti, en usko että kovin monesta paikkaa tuota halvemmalla enempää mahheja irtoo.

SLap

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 07.02.10 - klo: 20.14
Osta pois tuo CS:n paketti, en usko että kovin monesta paikkaa tuota halvemmalla enempää mahheja irtoo.

Sitä minäkin, on aika halpa, tamiya liitin saa kyllä lähteä  :laugh:. -Sami
Jeps

*HOKE*

Tekee tuolla mitään.

Kulkeehan se sillä ihan kivasti jo.

Tosin lipo olis selkeesti parempi, mutta on jo tuplaten hinnakkaampi... ja jos ei lipolaturia omista niin... vielä kalliimpi.

SLap

Lipo aikaan siirrytty krossissa, ja lipoja on. Mutta manitsinko jo että tulossa miniin, ja kun minissä lipottimet kielletty kisasarjassa. -Sami
Jeps

*HOKE*

Eiks ne ollutkaan sallittu tälle kisakaudelle?

Jotenkin niin jossain vaiheessa ymmärsin.

timeless-93

Miks harjattomissa moottoreissa on sellanen sensorijohto, kun harjaton moottori toimii sensorittomalla säätimelläki? Eli mitä hyötyä siitä on :huh:

Toinen kysymmys: Eli mitä eroa on, jos on kaksi erilaista voltti ja mah määrältään samanlaista akku kennoa? Nuo paksummat kennothan on yleensä rc autoilussa yleisimpiä, mutta eikös nuita ladattavia AA-kennojaki pystys käyttää autoilussa? Ois vaan hyvä tietää onko nuissa mitään teho eroja ja miksi :smiley:.



juhaj

team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

timeless-93


*HOKE*

Tehoeroja on ja ne syntyy aina siitä miten nopeasti akku pystyy luovuttamaan virtaa.

LÄhes poikkeuksetta AA paristot eivät luovuta läheskään yhtä nopeasti virtaa kuin nämä yleisesti käytössä olevat ja ero on huomattava.

Sensori on harjattomassa siksi että säädin saa informaation missä asennossa roottori milloinkin on.
Eli kun survaset nopeasti kaasun pohjaan niin kone herää välittömästi.
Sensorittomissahan syötetään virtaa noihin johtoihin järjestyksessä.
Ja siis jos säädin tuuppaakin niinsanotusti väärään paikkaan virran roottorin ollessakin toisessa asennossa niin se ei joko pyöri, tai se saattaa nykäistä jopa hieman taaksepäin.

Vauhdissa eroa ei niin hirveän suuresti huomaa, muuten kuin että sensorillinen vain vastaa kaasuun silmänräpäyksessä... jarru reagoi välittömästi tehokkaasti.
Sensorittomassa on vauhdissakin pienenpieni kuminauhamainen fiilis, eli se ei reagoi täysin silmänräpäyksessä kaasun asentoon.

Eri säätimissä tietenkin eroa, eli joissain säätimissä ero on todella pieni.

Perus pihasudittelussa ja sillointällöin kerhokisoissa jos meinaa käydä niin sensorillista säädintä ei oikeastaan tarvita mihinkään.
Perus piharäppäilyssä sensorittomat toimivat erittäin hienosti ja aloittelevalle kuskille edullisuutensakin puolesta hyvä vaihtoehto.

LaNi5

AA kennot on tehty korvaamaan normaalit paristot ja tässä käytössä max. virta ei ole niin tärkeää. Täällä käyrä (alin) AA kennon puruista:
http://www.powerstream.com/AA-tests.htm
5A virralla jännite on vain 1V tai alle. Kunnon tehokennot antaa paljon isommat virrat vastaavilla jännitteillä.

jekku

Sähköautoista kun ei ole aiempaa kokemusta niin kysytäänpäs viisaammilta:
Kuinka pitkä käyttöaika on keskimäärin harjattomilla moottoreilla esim.akkujen latauskerroissa mitattuna ja meneekö nopeudensäätimiä muulloin kuin esim.törmäyksessä tai sen kastuessa.
Harkinnassa on ostaa Inferno VE mutta sähköjen hinta ja kesto arveluttaa.
Kokemusta on aiemmin vain kahdesta polttiksesta joka ei ollut meidän juttu ja siirtyminen sähköihin houkuttaa.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Mika R

Väittäisin että lipo akulla satoja kertoja ihan mutu pohjalta. Inferno VE:n sähköt vaikuttavat olevan säätimen ja moottorin osalta erittäin laadukkaat. Eivät aivan "monster tehojen" luokkaa mutta erittäin asialliset kyseiseen autoon.

altti

no ite suosittelisin lipoo ettei tarttee lataa koskaa mut sähköistä joku vakio hiiletön ja ohjaimest tehot alemmaks :wink:

SLap

Lainaus käyttäjältä: altti - 09.02.10 - klo: 16.31
no ite suosittelisin lipoo ettei tarttee lataa koskaa mut sähköistä joku vakio hiiletön ja ohjaimest tehot alemmaks :wink:

Sekavin postaus minkä ikinä oon lukenu. Ja lipoakin pitää kyllä joskus ladata, jos haluat ajaa  :grin:. -Sami
Jeps

track-truck

Ja lipoilla joku hiiletön moottoriksi ja ohjaimesta tehoja alemmaksi. Sitä vartenhan ne lipot on että riittää tehoja?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu


track-truck

Jos akun ajaa tyhjäksi niin eikö se kannata ladata? Ajo aikaahan lipoilla on enemmän niin ei tarvi niin nopeesti lätkästä laturiin.
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

Empuito

No kävi tässä pieni ns tapaturma kun yhtäkkiä ilman mitään törmäusta nopari ja ohjausservo p*skana... Huomasi sitten seuraavalla ajolla että jänkytti ohjaus ja kaasu (nykyään ei toimi kumpikaan yhtään). Minkä laista servoa ja noparia suosittelette? Autona on bandit vxl ja  tulisi ihan vain hupi ajoon. Budjetti olisi tuossa 150€ rajamailla.
Traxxas bandit vxl, sidewinderillä+3600mAH 8,4V nimh.

Tepaja

Empuito: Sinulle varmaan riittää Sidewinder (esim. Sabesta) ja sieltä kysyt vaikka sopivaa servoa. Osaavat varmasti auttaa, koska myyvät kyseistä autoa.

Kysytään täällä..
Novak Havoc 3S vai Xerun 120A? Molemmat speksien puolesta vaikutti samoilta. Xerunin puolella olen tällä hetkellä, koska en löytänyt Havoc 3S nopariin ohjelmointi kikkaretta tai vast. Ja moottoriksi olisi tulossa Novak Ballistic (8,5-10,5T).

hpi racing

Mitä se auttaa jos on tehokkaampi konkka, mitä etuja se tuo siis.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |